Honda NSF250R (Moto3)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag funderar mest på varför de byggt hojen på en grund som är 16 år gammal. Okej att motorn är ny och wow, men är RS125R-ramen verkligen skapelsens krona? Bra för mig, iofs.

Istället för ett överväldigat "ÅH!" känner jag mest ett lågmält, besviket "jaha".
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag gillar den för motorns skull mest. Likheter med RS125 känns som sagt lite gammalt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag gillar den för motorns skull mest. Likheter med RS125 känns som sagt lite gammalt.

De är en uppdaterad CRF-motor med en RS125R växellåda.

Reglementet tillåter 81mm i borr. CRF/NSF har bara 78mm. Hade varit bättre att kapat bort en cylinder från en BMW 1000S och baserat på det. Så nej dom får inte godkänt på sin för snåla version. Både motor och chassie lär vi inte se i VM eller i toppteamen nationellt..
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
bättre ljud och fast här:
[YOUTUBE-ID]F5A2gOZdeRo[/YOUTUBE-ID]
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fab Tech har släppt sitt chassie-kit till Hondas NSF250R.

MOTO 3 M312 Chassis Kit Price Euro 48.000


· Chassis complete with all fixings, bolts, axles

· Adjustable headstock system with range of inserts

· Swing arm pivot insert system with range of inserts

· Triple clamp assembly

· Swing arm complete with chain adjusters, axles, bearings and spacers, suspension linkages

· Seat unit complete

· Fuel tank in aluminum, breather system

· Air intake duct, with dashboard/ fairing support, made of CRFP

· Cooling system (radiators and connections)

· Controls- Foot and hand controls

· All titanium fasteners

· Front and rear sprocket with chain

· Complete carbon bodywork

· Exhaust pipe Arrow - complete in Titanium.

· Front and rear stand

· FTR Chassis program

· Wiring to accept Dellorto system


ACCESSORIES FOR MOTO3 – M312 FTR-HONDA NSF250R

a) Suspension assy one machine Euro 7.985

b) Brake assy one machine Euro 4.200

c) Wheels assy one machine Euro 1.900

ENGINE NSF250R

One complete engine with Geo Technology tuning Euro 12.000

Engine servicing each km 1.500 Euro 4.000


Det som inte finns med i prislistan är elsystemet. Den enhetselektroniken från DelOrto kostar 7.000 euro.


ftrmot10.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Onboard Kenta Fujii med en NSF250R på finalen i CEV-125 på Jerez.

 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Märkligt klipp, "kenta" går ut på start och mål rakan precis bakom (Polnov?) kör om honom på rakan, visserligen inte med mkt och mha av "slip-streaming" men ändå. Sen blir han ifrånkörd med 200 meter på ett varv, vad hände?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fab Tech har släppt sitt chassie-kit till Hondas NSF250R.

MOTO 3 M312 Chassis Kit Price Euro 48.000


· Chassis complete with all fixings, bolts, axles

· Adjustable headstock system with range of inserts

· Swing arm pivot insert system with range of inserts

· Triple clamp assembly

· Swing arm complete with chain adjusters, axles, bearings and spacers, suspension linkages

· Seat unit complete

· Fuel tank in aluminum, breather system

· Air intake duct, with dashboard/ fairing support, made of CRFP

· Cooling system (radiators and connections)

· Controls- Foot and hand controls

· All titanium fasteners

· Front and rear sprocket with chain

· Complete carbon bodywork

· Exhaust pipe Arrow - complete in Titanium.

· Front and rear stand

· FTR Chassis program

· Wiring to accept Dellorto system


ACCESSORIES FOR MOTO3 – M312 FTR-HONDA NSF250R

a) Suspension assy one machine Euro 7.985

b) Brake assy one machine Euro 4.200

c) Wheels assy one machine Euro 1.900

ENGINE NSF250R

One complete engine with Geo Technology tuning Euro 12.000

Engine servicing each km 1.500 Euro 4.000


Det som inte finns med i prislistan är elsystemet. Den enhetselektroniken från DelOrto kostar 7.000 euro.

Kan komma på ett antal grejer som är roligare att lägga ca 782,782 SEK på.:3freak
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag som är för tvåtakarna i racing enbart för effekten och ljudet tycker det här är en besvikelse.

Ser ut som en moppe, låter som en moppe och är utdaterad redan...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ENGINE NSF250R

One complete engine with Geo Technology tuning Euro 12.000

Engine servicing each km 1.500 Euro 4.000

Undrar om de verkligen har tänkt sig att köra 150 mil mellan renoveringarna? 1500 km bör vara över 10h i driftstid och så långt går inte ens crossförlagan till motorn utan renovering hos eliten.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Undrar om de verkligen har tänkt sig att köra 150 mil mellan renoveringarna? 1500 km bör vara över 10h i driftstid och så långt går inte ens crossförlagan till motorn utan renovering hos eliten.

På en orginal NSF250R så säger Honda att man gör stora servicen på 200 mil. Det finns en liten service man ska göra på 100 mil där man ska byta kamkedjan.

På 200-milaservicen ska detta bytas:

Parts Requiring Periodic Replacement



Crankcase Every 2,000 km
Cylinder Every 2,000 km
Cylinder head Every 2,000 km
Crankshaft Every 2,000 km
Crankshaft bearing Every 2,000 km
Connecting rod Every 2,000 km
Connecting rod bearing Every 2,000 km
Inlet valve Every 2,000 km
Exhaust valve Every 2,000 km
Valve lifter Every 2,000 km
Valve spring Every 2,000 km
Valve spring retainer Every 2,000 km
Valve spring seat Every 2,000 km
Piston Every 2,000 km
Piston pin Every 2,000 km
Piston ring Every 2,000 km
Camshaft (IN/EX) Every 2,000 km
Cam sprocket Every 2,000 km
Cam chain tensioner Every 2,000 km
Cam chain guide Every 2,000 km
Cam chain tensioner lifter Every 2,000 km
Clutch outer Every 2,000 km
Clutch center Every 2,000 km
Transmission gear/bearing Every 2,000 km
Water pump drive gear Every 2,000 km
Water pump driven gear Every 2,000 km
Water pump impeller Every 2,000 km
Each water pump seal Every 2,000 km
Balancer drive gear Every 2,000 km
Balancer driven gear Every 2,000 km
Primary driven gear Every 2,000 km
Left crankcase cover bushing Every 2,000 km
Oil strainer Every 2,000 km
Oil pressure relief valve Every 2,000 km
Drive sprocket Every 2,000 km
Each ball bearing Every 2,000 km
Each oil seal Every 2,000 km
Fuel filter Every 2,000 km
Spark plug Every 2,000 km
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top