Det trodde jag var definitionen på en tvåtaktshoj...Ser ut som en moppe, låter som en moppe och är utdaterad redan...
Det trodde jag var definitionen på en tvåtaktshoj...Ser ut som en moppe, låter som en moppe och är utdaterad redan...
Det hade inte varit lättare för dom att skriva, behåll dom begagnade växellådsdreven i reserv och köp en ny motor var 200 mil?
På en orginal NSF250R så säger Honda att man gör stora servicen på 200 mil. Det finns en liten service man ska göra på 100 mil där man ska byta kamkedjan.
På 200-milaservicen ska detta bytas:
Parts Requiring Periodic Replacement
Crankcase Every 2,000 km
Cylinder Every 2,000 km
Cylinder head Every 2,000 km
Crankshaft Every 2,000 km
Crankshaft bearing Every 2,000 km
Connecting rod Every 2,000 km
Connecting rod bearing Every 2,000 km
Inlet valve Every 2,000 km
Exhaust valve Every 2,000 km
Valve lifter Every 2,000 km
Valve spring Every 2,000 km
Valve spring retainer Every 2,000 km
Valve spring seat Every 2,000 km
Piston Every 2,000 km
Piston pin Every 2,000 km
Piston ring Every 2,000 km
Camshaft (IN/EX) Every 2,000 km
Cam sprocket Every 2,000 km
Cam chain tensioner Every 2,000 km
Cam chain guide Every 2,000 km
Cam chain tensioner lifter Every 2,000 km
Clutch outer Every 2,000 km
Clutch center Every 2,000 km
Transmission gear/bearing Every 2,000 km
Water pump drive gear Every 2,000 km
Water pump driven gear Every 2,000 km
Water pump impeller Every 2,000 km
Each water pump seal Every 2,000 km
Balancer drive gear Every 2,000 km
Balancer driven gear Every 2,000 km
Primary driven gear Every 2,000 km
Left crankcase cover bushing Every 2,000 km
Oil strainer Every 2,000 km
Oil pressure relief valve Every 2,000 km
Drive sprocket Every 2,000 km
Each ball bearing Every 2,000 km
Each oil seal Every 2,000 km
Fuel filter Every 2,000 km
Spark plug Every 2,000 km
För det första så är Hondas Moto3 motor helt olik deras crossmotorer i design och konstruktion.
Den har en vevaxel i ett stycke med en vevstake med överfall veven är trycksmord med glidlager.
Lyfter man ventilkåpan hittar man 2 kamaxlar (alla experter vet väl att CRF modellerna har
enkelkam)
Kolven vevstaken topplocksdesignen och veven mm liknar mer en 1/4 CBR 1000.
Motorn har 2 oljepumpar en för att tömma vevhuset och en för att smörja motorn.
Kasettlådan är bättre än på RS 125 den liknar mer RS 250 där allt sitter fast i en gavel innanför
kopplingen som man tar ut.
Motorn har balansaxel.
Den cykel som Miguel Oliveira körde dom 2 sista i spanskt mästerskap på Valencia och Jerez
som han vann båda hade en motor från HRC som var en prototyp till det kommande HRC kittet
men dom 8 japanerna som hade flugit över med motorn i en trälåda lovade att det riktiga
kittet skulle ha mer fart.
Dataloggern visade att den gick som en RSW Aprillia på Valencias raka.
När KTM testade förra veckan med 5 cyklar hade dom klart bättre fart den snabbaste
föraren hade högre toppfart än med sin RSA Aprillia vilket borde indikera över 60 hästar
inte dåligt för en 250 enstånka.
Men hållbarheten var sisådär 3 av dom gav upp tidigt
Dom låter fruktansvärt tråkigt även live både Honda och KTM.
Problemet alla har är att du får bara ha 8 motorer/renoveringar på en hel GP säsong
vilket betyder att dom måste hålla drygt 100 mil mellan service.
Man får bara varva 14.000v/m i Moto3.
Snabbaste på en KTM var Lois Salom som körde 1.43:3 på Valencia. Hade 5km/h lägre toppfart än en RSA125 enligt Hector Faubel som körde en av dom. Men den kändes slöare för effekten och motorkaraktären är mera linjär.
Salom hade 3 km/h högre toppfart än vad han hade på gp helgen i Valencia med sin RSA
enl Hans.
Däremot så har dom mycket jobb med chassit innan dom når Aprillians fart i svängarna
men det är ju normalt för ett första test
Effekten i KTM Moto3 ligger redan över 60 hästar nu, men i Valencia fanns det vissa hållbarhets
problem med 3 av 5 motorer, men det löser dom.
På en orginal NSF250R så säger Honda att man gör stora servicen på 200 mil. Det finns en liten service man ska göra på 100 mil där man ska byta kamkedjan.
På 200-milaservicen ska detta bytas:
Parts Requiring Periodic Replacement
Everything!
2000 km innebär en dyr helrenovering redan efter ca 20 timmars banåkning.
Hur kan det komma sig?.
Vittnar om varvtal upp mot 15K Rpm och nära 50 Rwhp.
Tycker det redan håller på att bli en flopp av kostnadsskäl.
Vad kostar delarna man måste byta vid 2000 km? 5000-8000 €?
Det är en väldigt optimistisk effektsiffra. Räknar man på BMEP 14 och 12kRPM (rimligt ställe att ha max effekt på om man varvar 14kRPM) så ger det i teorin 46hk på veven. BMEP över 14 kommer man garanterat inte och maxvarvet begränsar effekten.
46hk på veven är väl ungefär vad en hyggligt snabb privatåkare har i dagens GP125.
Kommer inte ihåg var Honda lagt sin max-effekt. Men på Oral-motorn så ligger max-effekten bara 300v/m innan vartalsregulatorn går in. Dvs 13.700v/m. Max vrid vid 11.000v/m. 48hk/29Nm på den.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |