Honda NSF250R (Moto3)

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Det hade inte varit lättare för dom att skriva, behåll dom begagnade växellådsdreven i reserv och köp en ny motor var 200 mil? :näsblod
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det hade inte varit lättare för dom att skriva, behåll dom begagnade växellådsdreven i reserv och köp en ny motor var 200 mil? :näsblod

Ja verkligen. Känns sunt när man byter kolvringar och vevhus lika ofta ;)

Nu är det svårt att underkänna hondas rekommendationer redan innan motorn kommit men crf som motorn är baserad på behöver byte av kolv och ventiler väldigt ofta när man börjar åka med häftig kam och varva långt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
På en orginal NSF250R så säger Honda att man gör stora servicen på 200 mil. Det finns en liten service man ska göra på 100 mil där man ska byta kamkedjan.

På 200-milaservicen ska detta bytas:

Parts Requiring Periodic Replacement



Crankcase Every 2,000 km
Cylinder Every 2,000 km
Cylinder head Every 2,000 km
Crankshaft Every 2,000 km
Crankshaft bearing Every 2,000 km
Connecting rod Every 2,000 km
Connecting rod bearing Every 2,000 km
Inlet valve Every 2,000 km
Exhaust valve Every 2,000 km
Valve lifter Every 2,000 km
Valve spring Every 2,000 km
Valve spring retainer Every 2,000 km
Valve spring seat Every 2,000 km
Piston Every 2,000 km
Piston pin Every 2,000 km
Piston ring Every 2,000 km
Camshaft (IN/EX) Every 2,000 km
Cam sprocket Every 2,000 km
Cam chain tensioner Every 2,000 km
Cam chain guide Every 2,000 km
Cam chain tensioner lifter Every 2,000 km
Clutch outer Every 2,000 km
Clutch center Every 2,000 km
Transmission gear/bearing Every 2,000 km
Water pump drive gear Every 2,000 km
Water pump driven gear Every 2,000 km
Water pump impeller Every 2,000 km
Each water pump seal Every 2,000 km
Balancer drive gear Every 2,000 km
Balancer driven gear Every 2,000 km
Primary driven gear Every 2,000 km
Left crankcase cover bushing Every 2,000 km
Oil strainer Every 2,000 km
Oil pressure relief valve Every 2,000 km
Drive sprocket Every 2,000 km
Each ball bearing Every 2,000 km
Each oil seal Every 2,000 km
Fuel filter Every 2,000 km
Spark plug Every 2,000 km

Varför inte bara skriva: Köp ny motor efter 200 mil.

Ärligt talat, den där listan måste väl få även de mest hårdnackade pertrolheads att inse att det trots allt finns vissa fördelar med elmotorer...
 

MITECH

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Husaberg 300 och Armstrong CM 35
Nsf

För det första så är Hondas Moto3 motor helt olik deras crossmotorer i design och konstruktion.
Den har en vevaxel i ett stycke med en vevstake med överfall veven är trycksmord med glidlager.
Lyfter man ventilkåpan hittar man 2 kamaxlar (alla experter vet väl att CRF modellerna har
enkelkam)
Kolven vevstaken topplocksdesignen och veven mm liknar mer en 1/4 CBR 1000.
Motorn har 2 oljepumpar en för att tömma vevhuset och en för att smörja motorn.
Kasettlådan är bättre än på RS 125 den liknar mer RS 250 där allt sitter fast i en gavel innanför
kopplingen som man tar ut.
Motorn har balansaxel.
Den cykel som Miguel Oliveira körde dom 2 sista i spanskt mästerskap på Valencia och Jerez
som han vann båda hade en motor från HRC som var en prototyp till det kommande HRC kittet
men dom 8 japanerna som hade flugit över med motorn i en trälåda lovade att det riktiga
kittet skulle ha mer fart.
Dataloggern visade att den gick som en RSW Aprillia på Valencias raka.
När KTM testade förra veckan med 5 cyklar hade dom klart bättre fart den snabbaste
föraren hade högre toppfart än med sin RSA Aprillia vilket borde indikera över 60 hästar
inte dåligt för en 250 enstånka.
Men hållbarheten var sisådär 3 av dom gav upp tidigt
Dom låter fruktansvärt tråkigt även live både Honda och KTM.
Problemet alla har är att du får bara ha 8 motorer/renoveringar på en hel GP säsong
vilket betyder att dom måste hålla drygt 100 mil mellan service.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För det första så är Hondas Moto3 motor helt olik deras crossmotorer i design och konstruktion.
Den har en vevaxel i ett stycke med en vevstake med överfall veven är trycksmord med glidlager.
Lyfter man ventilkåpan hittar man 2 kamaxlar (alla experter vet väl att CRF modellerna har
enkelkam)
Kolven vevstaken topplocksdesignen och veven mm liknar mer en 1/4 CBR 1000.
Motorn har 2 oljepumpar en för att tömma vevhuset och en för att smörja motorn.
Kasettlådan är bättre än på RS 125 den liknar mer RS 250 där allt sitter fast i en gavel innanför
kopplingen som man tar ut.
Motorn har balansaxel.
Den cykel som Miguel Oliveira körde dom 2 sista i spanskt mästerskap på Valencia och Jerez
som han vann båda hade en motor från HRC som var en prototyp till det kommande HRC kittet
men dom 8 japanerna som hade flugit över med motorn i en trälåda lovade att det riktiga
kittet skulle ha mer fart.
Dataloggern visade att den gick som en RSW Aprillia på Valencias raka.
När KTM testade förra veckan med 5 cyklar hade dom klart bättre fart den snabbaste
föraren hade högre toppfart än med sin RSA Aprillia vilket borde indikera över 60 hästar
inte dåligt för en 250 enstånka.
Men hållbarheten var sisådär 3 av dom gav upp tidigt
Dom låter fruktansvärt tråkigt även live både Honda och KTM.
Problemet alla har är att du får bara ha 8 motorer/renoveringar på en hel GP säsong
vilket betyder att dom måste hålla drygt 100 mil mellan service.

Där finns väl ingen som har en motor än men av de bilder och specar jag sett så hade den samma borr/slag, ventildiameter/ventilvinkar som CRF. Och det är ändå huvuddesignen som sätter gränserna för livslängden. Oavsett hur bra vev och ventilarrangemang man gör så är det en kolv som kantrar och ventiler som slår hårt i sätet när man varvar långt. Skall man göra bortåt 60hk (vilket jag betvivlar att man når) så skulle det innebära max effekt vid 17000 varv. Nu vet jag inte hur långt man varvar men +50mm slag vid 17kRPM är inte rimligt...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Man får bara varva 14.000v/m i Moto3.

Snabbaste på en KTM var Lois Salom som körde 1.43:3 på Valencia. Hade 5km/h lägre toppfart än en RSA125 enligt Hector Faubel som körde en av dom. Men den kändes slöare för effekten och motorkaraktären är mera linjär.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

MITECH

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Husaberg 300 och Armstrong CM 35
Man får bara varva 14.000v/m i Moto3.

Snabbaste på en KTM var Lois Salom som körde 1.43:3 på Valencia. Hade 5km/h lägre toppfart än en RSA125 enligt Hector Faubel som körde en av dom. Men den kändes slöare för effekten och motorkaraktären är mera linjär.




Salom hade 3 km/h högre toppfart än vad han hade på gp helgen i Valencia med sin RSA
enl Hans.
Däremot så har dom mycket jobb med chassit innan dom når Aprillians fart i svängarna
men det är ju normalt för ett första test

Effekten i KTM Moto3 ligger redan över 60 hästar nu, men i Valencia fanns det vissa hållbarhets
problem med 3 av 5 motorer, men det löser dom.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Salom hade 3 km/h högre toppfart än vad han hade på gp helgen i Valencia med sin RSA
enl Hans.
Däremot så har dom mycket jobb med chassit innan dom når Aprillians fart i svängarna
men det är ju normalt för ett första test

Effekten i KTM Moto3 ligger redan över 60 hästar nu, men i Valencia fanns det vissa hållbarhets
problem med 3 av 5 motorer, men det löser dom.

Båda siffrorna stämmer nog på toppfarten. GP-helgen var kall och med fuktig bana delvist nästan alla passen. Vi hade 212km/h i toppfart den helgen med en hoj som haft 223Km/h på CEV. Så toppfarterna var inte optimala pga vädret. Så 3km/h högre än GP:t och 5km/h lägre än en RSA normalt gjort där stämmer nog båda.

KTM började med att testa med en 380cc motor. För det var "där dom siktade på effekten". Säker på att det inte är den motorn han menar och kanske tom kört med? ;)

FGR har gjort samma med att kört 380cc motor och vissa misstänkte dom för att tom kört vissa av racen i Alpe Adria 125GP med den motorn.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
110.000 euro exl. VAT tar Geo Technology för en av dom uppkittad Honda NSF250R.

geotec10.jpg


Då har dom monterat lite bättre fjädring, fälgar, avgasrör, kylare, koppling och filat i motorn.

geo110.jpg
 

MC Doktorn

Guest
På en orginal NSF250R så säger Honda att man gör stora servicen på 200 mil. Det finns en liten service man ska göra på 100 mil där man ska byta kamkedjan.

På 200-milaservicen ska detta bytas:

Parts Requiring Periodic Replacement

Everything!

2000 km innebär en dyr helrenovering redan efter ca 20 timmars banåkning.

Hur kan det komma sig?.

Vittnar om varvtal upp mot 15K Rpm och nära 50 Rwhp.

Tycker det redan håller på att bli en flopp av kostnadsskäl.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
2000 km innebär en dyr helrenovering redan efter ca 20 timmars banåkning.

Hur kan det komma sig?.

Vittnar om varvtal upp mot 15K Rpm och nära 50 Rwhp.

Tycker det redan håller på att bli en flopp av kostnadsskäl.

Man får bara varva 14.000 enligt deras regler. 48 hästar uppger Honda på en orinal och 50 med deras hot up-kit. Då kortas servicen ner till 1500km. Kanske motsvarar 43-45 på bakhjulet.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är en väldigt optimistisk effektsiffra. Räknar man på BMEP 14 och 12kRPM (rimligt ställe att ha max effekt på om man varvar 14kRPM) så ger det i teorin 46hk på veven. BMEP över 14 kommer man garanterat inte och maxvarvet begränsar effekten.

46hk på veven är väl ungefär vad en hyggligt snabb privatåkare har i dagens GP125.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad kostar delarna man måste byta vid 2000 km? 5000-8000 €?

Honda har släppt reservdelslista men inga priser på delarna. Ska nog komma i slutet på denna månaden.

Geo Technoloy tar 4000 euro fr en 1500km service.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det är en väldigt optimistisk effektsiffra. Räknar man på BMEP 14 och 12kRPM (rimligt ställe att ha max effekt på om man varvar 14kRPM) så ger det i teorin 46hk på veven. BMEP över 14 kommer man garanterat inte och maxvarvet begränsar effekten.

46hk på veven är väl ungefär vad en hyggligt snabb privatåkare har i dagens GP125.

Kommer inte ihåg var Honda lagt sin max-effekt. Men på Oral-motorn så ligger max-effekten bara 300v/m innan vartalsregulatorn går in. Dvs 13.700v/m. Max vrid vid 11.000v/m. 48hk/29Nm på den.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kommer inte ihåg var Honda lagt sin max-effekt. Men på Oral-motorn så ligger max-effekten bara 300v/m innan vartalsregulatorn går in. Dvs 13.700v/m. Max vrid vid 11.000v/m. 48hk/29Nm på den.

Ja det är så man får göra om man skall nå 50hk. BMEP 14 vid 13700 ger 52hk i teorin så då är 50hk i praktiken rimligt. Nackdelen med att lägga effekttoppen så sent är bara att man behöver använda sig av kammar/förbränningsrum som inte direkt premierar effekt längre ner i registret....
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Usch vad vidrig, lät som en briggs&stratton :(
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Cylinder 79.500 JPY

Cylinder Head 70.000 JPY

Valve IN 3.700 JPY
Valve EX 4.600 JPY

Cam Chain 2.400 JPY

Crankcase R 39.500 JPY
Crankcase L 38.200 JPY

Piston 49.000 JPY
Ring Piston TOP 5.600 JPY
Ring Piston Oil 3.500 JPY

Crankshaft 60.000 JPY
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top