Honda NSR 125 R 1989 drömhojen från ungdomen

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Behöver hjälp med att hitta rätt verktyg för denna låsmutter som sitter på bakdämparens övre fäste. Är osäker på vad hylsan heter så hittar inte rätt när jag söker. Någon här som vet?

Yttre diameter 21mm, inre diameter 13mm

View attachment 513060

Castellated lock nut socket. Vet tyvärr inte vad det kallas på svenska…

Vissa kallar det castle nut socket, så prova med det också.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Har ett ytterligare dilemma, siktglaset på bromsvätskebehållaren är trasigt. Hittar mängder med siktglas på nätet, men de är alla en plugg som pressas in i hålet (sluta skratta ni längst bak i bussen). På NSR:en är siktglaset en skruv i akryl, men jag kan inte hitta ett gängat siktglas. Någon som har nåt tips?

Diameter gängning 13mm, mutterskallen är 17mm.

Sä här ser det ut:

IMG_0167.jpeg

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har ett ytterligare dilemma, siktglaset på bromsvätskebehållaren är trasigt. Hittar mängder med siktglas på nätet, men de är alla en plugg som pressas in i hålet (sluta skratta ni längst bak i bussen). På NSR:en är siktglaset en skruv i akryl, men jag kan inte hitta ett gängat siktglas. Någon som har nåt tips?

Sä här ser det ut:

View attachment 513066
Mäter du gängan invändigt eller utvändigt? M13 är ju lite udda så tänkte om det kunde vara M14 om du mäter invändigt. Såg att det fanns M14x1,5 på typ aliexpress. Men då får du nog byta o-ringen till en i EPDM som tål bromsvätska.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Mäter du gängan invändigt eller utvändigt? M13 är ju lite udda så tänkte om det kunde vara M14 om du mäter invändigt. Såg att det fanns M14x1,5 på typ aliexpress. Men då får du nog byta o-ringen till en i EPDM som tål bromsvätska.
Ja jag stressade och mätte utvändigt, så M14 är det kanske. Ska mäta igen.

Oavsett stort tack för tipset om Aliexpress, var så fokuserad på EBay och Amazon. Finns mängder på Ali så jag hittar nog där. 🙏🏻😊

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ja jag stressade och mätte utvändigt, så M14 är det kanske. Ska mäta igen.

Oavsett stort tack för tipset om Aliexpress, var så fokuserad på EBay och Amazon. Finns mängder på Ali så jag hittar nog där. 🙏🏻😊
Det är det utvändiga på gängan du vill mäta, mäter du invändigt så blir det ju lite mindre.

Det jag hitta på Aliexpress med gänga och inte dom där man trycker i med O-ring och låsring var dock inte för bromsar utan vanliga generiska för diverse maskiner. Därav lär du i så fall byta O-ring om du nu hittar något som kan tänkas passa.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Det är det utvändiga på gängan du vill mäta, mäter du invändigt så blir det ju lite mindre.

Det jag hitta på Aliexpress med gänga och inte dom där man trycker i med O-ring och låsring var dock inte för bromsar utan vanliga generiska för diverse maskiner. Därav lär du i så fall byta O-ring om du nu hittar något som kan tänkas passa.
Så bra koll har jag på hur man mäter… 🤣

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Sä här ser det ut:

View attachment 513066

Jag tror att jag har fem stycken nivåglas med M14 gänga liggandes i garaget så jag kan nog avyttra ett nivåglas. Kan kolla vilken stigning gängan har men det är nån fingänga men kommer inte ihåg vilken. Mätglasen har dock aluminium ram om det spelar nån roll?

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Minnet sviktande var M18x1.5. Hade för mig att det var M14x nånting då jag har både M14x1 och M14x1.5 tappar men M18x1.5 är ju gängan till bredbandslamdan så det förklarar valet av mina nivåglas.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Minnet sviktande var M18x1.5. Hade för mig att det var M14x nånting då jag har både M14x1 och M14x1.5 tappar men M18x1.5 är ju gängan till bredbandslamdan så det förklarar valet av mina nivåglas.
Tack för du kollade 😊

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...