Honda NSR 125 R 1989 drömhojen från ungdomen

Förlåt om jag trollar men NSRen gjorde mig sentimental. 🤣 F2an syns nån kort sekvens.
Bara "riktiga" hojar i videon, minus Duccen då : ) Nä, den är cool den med. Inge auto-blip å skit...



Bakhjulsåka mot solnedgången, fyfan!
Bästa spelet någonsin, fan vilken nostalgitripp jag fick nu! :yoparty :tummenupp

Körde hojen hem ikväll, 12 km. Få se om jag kommer tillbaka till jobbet i morgon. :giggle:

Satte dit plastbiten så den blev en monoposto. :) Kikade lite på sidokåporna idag, och det är inte så himla farligt det som måste lagas. Några fästöron och plastskruvfästen. Ska ge mig på det vid tillfälle.

Nu vill jag få den att gå bra och tillförlitligt först, och ja - nya däck är prio, men de är på väg hem.


View attachment 499607 View attachment 499608 View attachment 499609 View attachment 499610
Det där utseendet känns definitivt igen, min storebror hade en likadan hoj vars kåpor också led av dålig plast med knäckta infästningar så den såg helt enkelt ut sådär över tiden då han aldrig kom till skott med att laga kåporna :hihi
 
Nu börjar planeringen inför säsongen med min NSR. Det som ska göras:

Nya bromsslangar
Packa om oken
Nya bromsbelägg
Ny skiva fram

Bakdämpare har jag jagat med ljus och lykta, och det bästa jag hittat för rimliga pengar är en spansk tillverkare, Betor. Har kollat med de flesta, YSS, Nitron, Wilbers med flera, och allt går ju att lösa för pengar, men än så länge vill jag inte lägga 8-10k på en dämpare till hojen.

Så Betor fick det bli, enklast möjliga, i princip en kopia på original, den kostade €143 inklusive frakt:

IMG_8052.jpeg IMG_8053.jpeg IMG_8054.jpeg

Den är ju garanterat bättre än den 35 år gamla originaldämparen.
 
Kul tråd! Hade en Röd/vit NSR -90. Grym nostalgikänsla infanns sig när jag såg dina filmklipp. Har så många underbara minnen från när jag var 16 och den hojen, körde nästa 2000mil fram tills jag blev 18 och det blev dags för ta tung mc. jag ville helst helst ha en Aprilia men plånboken räckte inte till så en Italiensk-Honda var det näst bästa alternativet. Mina föräldrar var inte förtjust över idén med lätt mc så dom var bestämda med att inte bidra ekonomiskt, många grannars gräsmattor klipptes många gånger..:LOL:
 
Last edited:
Kul tråd! Hade en Röd/vit NSR -90. Grym nostalgikänsla infanns sig när jag såg dina filmklipp. Har så många underbara minnen från när jag var 16 och den hojen, körde nästa 2000mil fram tills jag 18 och det blev dags för ta tung mc. jag ville helst helst ha en Aprilia men plånboken räckte inte till så en Italiensk-Honda var det näst bästa alternativet. Mina föräldrar var inte förtjust över idén med lätt mc så det var bestämda med att inte bidra ekonomiskt, många grannars gräsmattor klippets många gånger..:LOL:
Min plånbok räckte inte till NSR:en, jag fick nöja mig med slö Kawa 125:a. 😊
 
Ser ju att jag inte rapporterat om att jag hade NSR:en på ytterligare en körning på Knutstorp. Bättre väder! Gick alldeles utmärkt och jag hade skitkul på hojen. Men den började bli slö efter halva dagen. Är ju som det är med gammelfordon tänkte jag. Körde ut på näst sista passet, kom något varv och sedan inser jag att frambromsen ligger an, värmer upp hela oket och bromsvätskan, kokning på g, ja ni som vet vet. Lyckades komma in i depån nätt och jämnt.

Jag smällde ju ihop bromsarna innan säsongen, visste att det var en chansning, och den höll ju rätt länge ändå. Så det är varför bromsarna ska gås igenom fullständigt!
 
Min hade oval lykta istället för dubbla runda. Ni som har koll var det 1990 som det blev dubbla? Har lite svårt att släppa idén med att försöka få tag i en som jag hade när jag var 16..
Dumma dig doolar som skapade denna tråd! 😘
Sett en del kommentarer angående plasten, ingen som har provat/köpt från: ifairing.com
Eller liknande? Bra eller anus?
 
Min hade oval lykta istället för dubbla runda. Ni som har koll var det 1990 som det blev dubbla? Har lite svårt att släppa idén med att försöka få tag i en som jag hade när jag var 16..
Dumma dig doolar som skapade denna tråd! 😘
Sett en del kommentarer angående plasten, ingen som har provat/köpt från: ifairing.com
Eller liknande? Bra eller anus?
Köper du en så har jag en hel del över som jag sparar. 😊

Jag har en hel till, men tyvärr tror jag ramen är skadad på den så det blir nog skroten för den (minus alla delar såklart). Skulle du mot förmodan vara intresserad så PM:a, jag släpper den tramsbilligt mot avhämtning, lite beroende på vad som ska ingå.

Har ingen koll på lyktorna tyvärr, annat än att det ska vara dubbla runda såklart!
 
Nja, rätt skönt att annonsen på blocket på en med oval-lykta försvann idag så jag kan tänka på annat nu. En bild tagen i en tid innan alla hade gopros och kompis fick åka bakochfram på en annans hoj för att ta bilder när vi körde. 😅NSR125.jpg
 
Last edited:
Min hade oval lykta istället för dubbla runda. Ni som har koll var det 1990 som det blev dubbla? Har lite svårt att släppa idén med att försöka få tag i en som jag hade när jag var 16..
Dumma dig doolar som skapade denna tråd! 😘
Sett en del kommentarer angående plasten, ingen som har provat/köpt från: ifairing.com
Eller liknande? Bra eller anus?
Jag pluggar 90-talsmodeller just nu. SuperBikes Katalogen ingår i studiematerialet.

1993:
IMG_1420.jpeg

Wikipedia nedan.
IMG_1421.jpeg
 
Dock så är NS125R en annan hoj, den har inte samma ram.

35500 kr 1991 motsvarar 65000 kr idag, mycket pengar för en 125:a 😊
Fast å andra sidan så betingar en mindre cool CB125R den summan idag....
 
Vet att jag betalade 25.000kr för min 1990 och om jag inte missminner så var katalogpriset 27.990kr. Köpte den på Ahqlvist som på den tiden låg på Friggagatan och när man var 16 år och från landet så var den gatan i "stora" Göteborg alltid givet besöksmål, en gata med hojbutiker och strippklubbar samlade i rad.. 😜

Osäker om det var årsmodell 89 eller 90 som jag köpte, jag hade för mig att de runda kom efter jag köpt min, typ 91 men så har doolar en 89:a med runda så vete sjutton när den förändringen blev. Förra måndagen så var det en som la ut 2st NSR125R -89 med rätt lykta men fel färg (för mig). Den ena ett lik men den andra "såg" ok ut och båda för 19.000kr och dessutom bara ca 10 mil från mig. Hade lite för mycket på jobbet under veckan och egentligen inte platsen i garaget eller tid för ett projekt men efter lite googlande under lördagen och efter ett par glas rött så fick jag extrem nostalgi när en kompis hittade gamla bilder från när vi körde osv. På söndag så tänkte jag att vad fasen det är bara 10 mil så kan haka på släpet och åka och titta i alla fall. Då var annons naturligtvis borta. Intalat mig att det nog ändå inte var meningen och för husfridensskull så var det bra men kan ändå inte låta bli att gräma mig lite för nu när jag aldrig fick kollat i verkligheten så spelar min hjärna mig ett spratt eller två över vad jag egentligen missade.. 😅
Lite ledsamt att inse att man blivit så gammal och att man kunde få sådana här nostalgi-känslor.👨‍🦳🙃
 
Last edited:
Dock så är NS125R en annan hoj, den har inte samma ram.

35500 kr 1991 motsvarar 65000 kr idag, mycket pengar för en 125:a 😊
Visst mycket pengar för en 125:a . Men tittar man på vad många föräldrar betalar för a-traktorer till ungarna idag så hade det varit lätt att prioritera en frän 125 istället
 
Ser ju att jag inte rapporterat om att jag hade NSR:en på ytterligare en körning på Knutstorp. Bättre väder! Gick alldeles utmärkt och jag hade skitkul på hojen. Men den började bli slö efter halva dagen. Är ju som det är med gammelfordon tänkte jag. Körde ut på näst sista passet, kom något varv och sedan inser jag att frambromsen ligger an, värmer upp hela oket och bromsvätskan, kokning på g, ja ni som vet vet. Lyckades komma in i depån nätt och jämnt.

Jag smällde ju ihop bromsarna innan säsongen, visste att det var en chansning, och den höll ju rätt länge ändå. Så det är varför bromsarna ska gås igenom fullständigt!
Kolla så blödningshålet uppe vid pumpen är öppet. Har det ärgat igen så får du dessa symptom.
 
Förra måndagen så var det en som la ut 2st NSR125R -89 med rätt lykta men fel färg (för mig). Den ena ett lik men den andra "såg" ok ut och båda för 19.000kr och dessutom bara ca 10 mil från mig........

............................................ Då var annons naturligtvis borta. Intalat mig att det nog ändå inte var meningen och för husfridensskull så var det bra men kan ändå inte låta bli att gräma mig lite för nu när jag aldrig fick kollat i verkligheten så spelar min hjärna mig ett spratt eller två över vad jag egentligen missade.. 😅
Då kan jag trösta dig med att den inte var värd resan ner då jag var och kollade på dessa när annonsen kom ut....
Låt mig säga så här.....Du missade absolut ingenting, på hojen i fråga var precis allt slut och repat....och då pratade jag om den av de två som inte var klotad!
Visst, allt går att fixa men jag har sett fina hojar för betydligt mindre belopp än vad det hade kostat att få ordning på den här.......
 
Last edited:
Då kan jag trösta dig med att den inte var värd resan ner då jag var och kollade på dessa när annonsen kom ut....
Låt mig säga så här.....Du missade absolut ingenting, på hojen i fråga var precis allt slut och repat....och då pratade jag om den av de två som inte var klotad!
Visst, allt går att fixa men jag har sett fina hojar för betydligt mindre belopp än vad det hade kostat att få ordning på den här.......
OK! 😂
Tack för info, kommer sova bättre nu! ❤️😎
 
Full fart i nya garaget med hojen nu.

Ska gå igenom bromsar fullt ut med renoverade ok, huvudcylindrar, nya slangar, skiva och belägg fram. Demonterat allt idag, så ska jag jaga rätt på renoveringssatser till oken.

Ska byta till nya dämparen bak och pytsa i lite trögare olja i gaffeln.
 

Bifogat

  • IMG_8290.jpeg
    IMG_8290.jpeg
    518.4 KB · Visningar: 40
Nya dämparen på plats och gaffelbenen avmonterade och tömda på innehåll och olja, de ska få droppa ur ordentligt innan ny gaffelolja, testar med 15w.
 

Bifogat

  • IMG_8322.jpeg
    IMG_8322.jpeg
    598.8 KB · Visningar: 24
  • IMG_8325.jpeg
    IMG_8325.jpeg
    583.4 KB · Visningar: 22
  • IMG_8324.jpeg
    IMG_8324.jpeg
    441.3 KB · Visningar: 23
  • IMG_8323.jpeg
    IMG_8323.jpeg
    659.9 KB · Visningar: 24
Behöver hjälp med att hitta rätt verktyg för denna låsmutter som sitter på bakdämparens övre fäste. Är osäker på vad hylsan heter så hittar inte rätt när jag söker. Någon här som vet?

Yttre diameter 21mm, inre diameter 13mm

IMG_8331.jpeg
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top