Honda NSR 125 R 1989 drömhojen från ungdomen

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Spännande att följa detta.
Vad gick frakten på från gp503.de? Däckpriserna var ju bra.
Jag köpte en sats från motorcykeldäck.se, i Finland med leverans från Tyskland och där tillkom ca 25 euro för frakt och någon valutakostnad.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Spännande att följa detta.
Vad gick frakten på från gp503.de? Däckpriserna var ju bra.
Jag köpte en sats från motorcykeldäck.se, i Finland med leverans från Tyskland och där tillkom ca 25 euro för frakt och någon valutakostnad.
30 Euro tar dom, men med tanke på att priserna är så bra på däcken så är det lugnt. Var 400 kr billigare än Delticom.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En hoj jag gillar som denna NSR är lik är CBR 600 F2/F3 från samma tid. Mycket pga fälgarna och luftblåsen på sidan.

Inget fel på Fireblade men CBR 600 F2/F3 ser bra/bättre ut mot dagens hojar med sin lite mer slimmade bakdel och inte så stor front.

F2/F3 tycker jag ser bäst ut jämfört mot F4 också.
Också en favorit från ungdomen.
Vad säger/tycker du TS?
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Förlåt om jag trollar men NSRen gjorde mig sentimental. 🤣 F2an syns nån kort sekvens.
Bara "riktiga" hojar i videon, minus Duccen då : ) Nä, den är cool den med. Inge auto-blip å skit...



Bakhjulsåka mot solnedgången, fyfan!
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Godkänd kontrollbesiktning!!!

Fick äntligen chansen att köra den ordentligt varm och upp i hastighet, och när den väl blivit 100% varmkörd så stabiliserade sig tomgången på 4000 varv, enkelt att justera ned till 1500. Detta är ett av problemen med att vi inte längre har "provkörning vid reparation" längre, det är typ inte möjligt att få den här hojen så pass varm på tomgång/stillastående så tomgången blir stabil.

Men fixat nu, då väntar jag på däck, framdäcket är så platt så hela hojen skakar efter 70 km/h.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Körde hojen hem ikväll, 12 km. Få se om jag kommer tillbaka till jobbet i morgon. :giggle:

Satte dit plastbiten så den blev en monoposto. :) Kikade lite på sidokåporna idag, och det är inte så himla farligt det som måste lagas. Några fästöron och plastskruvfästen. Ska ge mig på det vid tillfälle.

Nu vill jag få den att gå bra och tillförlitligt först, och ja - nya däck är prio, men de är på väg hem.


IMG_7091.jpeg IMG_7092.jpeg IMG_7093.jpeg IMG_7094.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu har jag kört lite mer, och justerat lite till för att få tomgång bra, och att choken är rätt inställd. Jag har också efterjusterat och kontrollerat RC valve och oljepumpen så det är korrekt inställt och fungerande. Den går bra nu, nu tänker jag köra igenom några tankar bensin och sedan ta en titt på hur tändstiftet ser ut.

Inväntar däcken fortfarande.

Fortsätter den gå bra så planerar jag att köra den på Knutstorp om drygt två veckor!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Blev en kort tvåmilatur på hojen nu, jag är nog hyfsat nöjd med hur den går nu. Går riktigt bra från 8k - 11k! Inte perfekt, men bra. Behöver justera upp choken en liten smula, annars perfekt med både choke och tomgång på stabila 1400 rpm.

Däck behövs verkligen, äckligt att svänga med den. Fjädringen ffa bakdämparen är trött, och då är jag ingen tungviktare precis. Men gaffel och framhjul känns riktigt bra och det är det viktigaste för mig.

Kul är den iaf! 😊
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Då var däcken hemma, blev faktiskt Michelin Road Classic från Xlmoto. Ett iridiumtändstift köptes också.

Var på Addemoto och köpte drivpaket, o-ringkedja blev det och original drevstorlek. Fick låna nitverktyg av Addemoto, men tog och köpte ett nu, det har fattats i verktygshögen länge.

Beställde hem ett skruvkit från Bikepart som är från JC20, låg annat gött i den påsen också, div beslag etc.

Då ska det bara skruvas lite innan fredag!
 

Bifogat

  • IMG_7202.jpeg
    IMG_7202.jpeg
    432.3 KB · Visningar: 32
  • IMG_7203.jpeg
    IMG_7203.jpeg
    537.3 KB · Visningar: 33
  • IMG_7204.jpeg
    IMG_7204.jpeg
    427.2 KB · Visningar: 32

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nytt drivpaket, nya däck, nytt tändstift och micklade på Jollymoto-blåset. Hackig tur hem, mycket trafik. Får ta en shakedown tur till i morgon, så bestämmer jag då om det blir den till Knutstorp. Det är omöjligt att veta hur den går utan att köra den som ett svin.

Snyggare blev det iaf med Jollymotot som dessutom väger många kilo mindre än originalet. Monterade av centralstödet också, sparat många kilo idag. 😊

IMG_7227.jpeg
IMG_7226.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kunde inte låta bli, drog ut på en repa nyss. Jotack den går nog rätt ok nu, tillräckligt bra för att få följa med till Knutan i helgen!

Ska fixa lite till med hojen i morgon innan jag kör till banan. 😊
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kul tråd! För ny hoj för mig också. Hade KS125 -73a. Den med små mätare och 17,6 DIN.

Visst var det något med körkortsgränsen så den räknades som tung eller den nya mellanklassen med sina 27 hästar. Jäkla monster i 125-klassen.

Här där jag bor har jag sett kille i 30-35 årsåldern inte allt för lång. Som åker omkring på en 27-hästars Honda 125. Ser kul ut på ett positivt sätt. Kan ha varit innan priserna rusade iväg.

Apropå kåporna så finns det massor att klipp på tuben. Jag har ett nytt favoritlim, Biltemas Snabb-epoxi 2x21 gram. Jag har lagat allt möjligt. Ett kåpfäste på TDMen men det är inte långtestat ännu. Du vet säkert hur man gör och det beror ju på vad som ska lagas. Kåppiggarna på brottytan och kanske lite extra när det första härdat. Det rinner lätt.
En spricka i brottytan. Ev slipat ett lätt V sedan rugga upp ytan och låta limmet flyta ut. Det blir några mm tjockt genomskinligt, slätt och lent. Kanske inte håller för vibrationer. Kanske inte heller det bästa om du vill förstärka med glasfiberduk eller -matta.
Man brukar ju borra där sprickan slutar. Bra idé oavsett om du ska lacka om eller inte.
Det finns ju andra alternativ med polyester och matta. Spackel med glasfiber osv.

Kul projekt. Och ja de röda fälgarna. Låt dom vara röda.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har inte hunnit med att uppdatera här riktigt, men det har egentligen inte hänt så mycket. Körde två dagar på Knutstorp med hojen och det var så jävla kul. :) Men bromsar och fjädring behöver kärlek. Den går som sattttan när den väl blir varm, och jag har ALDRIG haft en hoj som fått så mycket kommentarer.

Det fullständigt pissregnade:

Namnlöst.jpg
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top