Honda NSR Frågor!

Espdavve

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
NSR 125CC -89
Tjena!
Ska börja köra motorcykel och tänkte med nått lätt till att börja med
Har kollat på Honda NSR 89-91 Ligger i bra prisklasser
Är det några skillnader mellan 89:eek:rna och 91:eek:rna i utseende eller effekt?
Finns det nån stor anledning varför man stryper dom från ca 20kw till 11kw?
Har inte möjlighet att testa ¨nån när man bor i piteå får fara minst 30 mil för det.. Suck
Är dom roliga att köra i allmänhet?? :yoparty
Tacksam för svar :Bugar
//Dawe
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
jaja nu ska vi inte va sånna han kanske inte har varit så intresserad av mc innan...man har 11kw i hojen för att det är lag på det, men de flesta brukar ta ur de strypningarna för att polisen oftast inte har en aning om att de behöver vara strypta...det är därför det står att de har 11 kw i papprena...nsr är en bra hoj och de rör på sig rätt bra med, iallafall den äldre modellen....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
zpeppy skrev:
jaja nu ska vi inte va sånna han kanske inte har varit så intresserad av mc innan...man har 11kw i hojen för att det är lag på det, men de flesta brukar ta ur de strypningarna för att polisen oftast inte har en aning om att de behöver vara strypta...det är därför det står att de har 11 kw i papprena...nsr är en bra hoj och de rör på sig rätt bra med, iallafall den äldre modellen....

Den nya är la vassare?
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
SolitudE skrev:
Nej!
Jag har båda, så jag vet. :fakta

Trådstartaren: NSR är en bra hoj, dock är den gamla lite svårmekad. Förövrigt kan du få köpa min 89:a. :)
Förövrigt kan ja säga att den är helt underbart skick på och jag har alldrig i hela mitt liv sett en -89 i sånnt skick....
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
zpeppy skrev:
Förövrigt kan ja säga att den är helt underbart skick på och jag har alldrig i hela mitt liv sett en -89 i sånnt skick....


Inte jag heller.. :hihi
Jo, den är "ganska" fin. Hoppas att jag blir klar med den på fredag, sen kommer den ut på annons :tummenupp
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
ahh, min honda nsr -91 går som en pärla.. Nsr is teh shit
 

Espdavve

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
NSR 125CC -89
Okej. alltså det första man gör är att ta bort strypningen :tummenupp
Finns det nån annan 125 som är lika kul å köra som Nsr:en och det viktigaste av allt ''ser bra ut''
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Espdavve skrev:
Okej. alltså det första man gör är att ta bort strypningen :tummenupp
Finns det nån annan 125 som är lika kul å köra som Nsr:en och det viktigaste av allt ''ser bra ut''

Tzr, nya modellen är snygg och går bra!
RS är snygg och går bra!
 

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
Espdavve skrev:
Okej. alltså det första man gör är att ta bort strypningen :tummenupp
Finns det nån annan 125 som är lika kul å köra som Nsr:en och det viktigaste av allt ''ser bra ut''

Kan bara starkt rekomendera en NSR -91 (den enda nsr jag testat, och har en sådan)

Min drar STRYPT en ostrypt ny nsr på 402meter...
Hittade strypningen lite sent så den ska ur nu till sommarn. Nsr går piggt även strypt och att plocka strypningen direkt är ren idioti då man bör lära sig köra hojen först. :huvet

Tzr tycker jag känns som en moppe (hade en 89 innan nsr-en), det går inte att ligga över 120 utan att vara orolig då det känns instabilt, medan nsr utan problem går i 150 mätarfart (med strypning) och fortfarande känns stabil.

Lycka till...

mvh//Micke
 

Solid snake

Guest
sirmiro skrev:
Tzr tycker jag känns som en moppe (hade en 89 innan nsr-en), det går inte att ligga över 120 utan att vara orolig då det känns instabilt, medan nsr utan problem går i 150 mätarfart (med strypning) och fortfarande känns stabil.

Lycka till...

mvh//Micke


Kan inte ha varit många rätt på din tzr då, min gjorde iaf 145 strypt och känns inte ett dugg nervös heller för den delen.

Nu gör den bara 150 ostrypt men nerdrevad, originaldrevad gör den mätaren ut och lite till, känns inte ostabil heller.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
sirmiro skrev:
Min drar STRYPT en ostrypt ny nsr på 402meter...


Anntingen var din inte strypt vid tillfället eller så var inte den nya NSR:en ostrypt.
En helt ostrypt NSR (nya moddellen) går 150-160 (mätarfart) och då tror jag inte din strypta NSR hänger med.

....eller så kunnde inte han på nya NSR:en köra... :7peta
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
sirmiro skrev:
Min drar STRYPT en ostrypt ny nsr på 402meter...

Nämen tjena.
Jag har också en strypt NSR -89 stående här hemma.
Ostrypt gjorde den 160 enligt mätaren.
Strypt gör den absolut inte över 120.

Antingen har du bara en liten del av strypningen i eller så har du ingen alls.
Vart sitter strypningen/strypningarna?

Min nya NSR är ostrypt och hänger på den gamla (ostrypt då) hyffsat bra, men lite skillnad är det. Enligt pappren ska ju den nya ha 28hk och den gamla 31,6. Antar att där är skillnaden.

Min slutsats: Du kan INTE dra den nya NSR:en när du kör strypt, han ska dra dig med hästlängder. Däremot kan du köra ifrån honom om du kör ostrypt. Något fel är det, om det beror på strypningen eller att den andra inte kan köra, det vet inte jag. :tummenupp
 

Solid snake

Guest
SolitudE skrev:
Nämen tjena.
Jag har också en strypt NSR -89 stående här hemma.
Ostrypt gjorde den 160 enligt mätaren.
Strypt gör den absolut inte över 120.

Antingen har du bara en liten del av strypningen i eller så har du ingen alls.
Vart sitter strypningen/strypningarna?

Min nya NSR är ostrypt och hänger på den gamla (ostrypt då) hyffsat bra, men lite skillnad är det. Enligt pappren ska ju den nya ha 28hk och den gamla 31,6. Antar att där är skillnaden.

Min slutsats: Du kan INTE dra den nya NSR:en när du kör strypt, han ska dra dig med hästlängder. Däremot kan du köra ifrån honom om du kör ostrypt. Något fel är det, om det beror på strypningen eller att den andra inte kan köra, det vet inte jag. :tummenupp

Missar vi inte en väsentlig del i det hela? Aerodynamiken...

Ädit: han på den nya kanske inte ville slira sönder sin koppling för den delen, och han va nog rädd om sitt körkort.
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Solid snake skrev:
Missar vi inte en väsentlig del i det hela? Aerodynamiken...


Sluta leka duktig, du förstår väl att det handlar om effekten eller körförmåga, när det är 2 st nästan likadana hojar. I fram är båda NSR väldigt lika varann.


EDIT: Det där med körkortet kan nog stämma.. :D
 

Solid snake

Guest
SolitudE skrev:
Sluta leka duktig, du förstår väl att det handlar om effekten eller körförmåga, när det är 2 st nästan likadana hojar. I fram är båda NSR väldigt lika varann.


EDIT: Det där med körkortet kan nog stämma.. :D


Leker inte, aerodynamik har stor inverkan på acceleration i högre hastigheter, om du spänner upp ett paraply framför din hoj i 120 så tror väl fan att den inte pallar accelerera mer.

Med andra ord borde den nya NSR:en accelerera fortare upp i hastighet eftersom den har NÅGOT bättre aerodynamik.
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Solid snake skrev:
Leker inte, aerodynamik har stor inverkan på acceleration i högre hastigheter, om du spänner upp ett paraply framför din hoj i 120 så tror väl fan att den inte pallar accelerera mer.

Med andra ord borde den nya NSR:en accelerera fortare upp i hastighet eftersom den har NÅGOT bättre aerodynamik.

Jo, men det var fortfarande den gamla NSR:en som vann på 402 m. Alltså, en strypt NSR med sämre aerodynamik kör ifrån en ostrypt NSR med bättre aerodynamik.

Detta talar ju bara mot sig självt! Det är fortfarande effekten som spelar roll i detta sammanhanget.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top