Behövs inte. Du har dessutom redan fått svaret i tråden, så ingen av oss behöver googla.
Men sammanfattat:
I en given situation med ett fordon av känd hastighet och vikt kan motorns momentana effekt berätta för dig hur snabbt den kommer att accelerera, ja du får såklart dra av friktion och luftmotstånd. Det kan inte motorns momentana vridmoment i sig berätta.
Råkar du veta hur snabbt motorn snurrar ("varvtal") kan du räkna ut det från vridmomentet ändå, men då enbart för att konstant * vridmoment * varvtal = effekt. För maximal acceleration så väljer du den växel som gör att motorn arbetar i sitt område med högst effekt, ej det med högst vridmoment.
Här kan man invända att vridmoment på bakhjulet ger (i kombination med hjuldiametern) kraften som fordonet accelererar med vid en given hastighet (minus friktion och luftmotstånd såklart). Men på alla fordon med växellåda och/eller någon form med slutväxel, så är det inte samma sak som vridmomentet i motorn. Maximalt vridmoment på drivhjulen får du även det genom att välja den växel där du har högst momentaneffekt, ej momentanvrid. Så ditt påstående var möjligtvis sant på en motor utan växel direkt kopplad till drivhjulen. Men så arbetar inte en motorcykel. Elbilar kör utan växellåda, men där har man valt en slutväxel som är optimerad för motorns vrid/effektkarraktär.
I valet mellan en motor med högt vrid men låg effekt och en med lägre vrid men högre effekt så kommer den senare i allmänhet att accelerera snabbare. Sen är det såklart intressant hur brett spann effekten kommer i, vald utväxling och vikt för respektive konstruktion, men påståendet att motorns vrid är viktigare för accelerationen än effekten är rent felaktigt.