Honda Rune.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Behövs inte. Du har dessutom redan fått svaret i tråden, så ingen av oss behöver googla.

Men sammanfattat:

I en given situation med ett fordon av känd hastighet och vikt kan motorns momentana effekt berätta för dig hur snabbt den kommer att accelerera, ja du får såklart dra av friktion och luftmotstånd. Det kan inte motorns momentana vridmoment i sig berätta.

Råkar du veta hur snabbt motorn snurrar ("varvtal") kan du räkna ut det från vridmomentet ändå, men då enbart för att konstant * vridmoment * varvtal = effekt. För maximal acceleration så väljer du den växel som gör att motorn arbetar i sitt område med högst effekt, ej det med högst vridmoment.

Här kan man invända att vridmoment på bakhjulet ger (i kombination med hjuldiametern) kraften som fordonet accelererar med vid en given hastighet (minus friktion och luftmotstånd såklart). Men på alla fordon med växellåda och/eller någon form med slutväxel, så är det inte samma sak som vridmomentet i motorn. Maximalt vridmoment på drivhjulen får du även det genom att välja den växel där du har högst momentaneffekt, ej momentanvrid. Så ditt påstående var möjligtvis sant på en motor utan växel direkt kopplad till drivhjulen. Men så arbetar inte en motorcykel. Elbilar kör utan växellåda, men där har man valt en slutväxel som är optimerad för motorns vrid/effektkarraktär.

I valet mellan en motor med högt vrid men låg effekt och en med lägre vrid men högre effekt så kommer den senare i allmänhet att accelerera snabbare. Sen är det såklart intressant hur brett spann effekten kommer i, vald utväxling och vikt för respektive konstruktion, men påståendet att motorns vrid är viktigare för accelerationen än effekten är rent felaktigt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Behövs inte. Du har dessutom redan fått svaret i tråden, så ingen av oss behöver googla.

Men sammanfattat:

I en given situation med ett fordon av känd hastighet och vikt kan motorns momentana effekt berätta för dig hur snabbt den kommer att accelerera, ja du får såklart dra av friktion och luftmotstånd. Det kan inte motorns momentana vridmoment i sig berätta.

Råkar du veta hur snabbt motorn snurrar ("varvtal") kan du räkna ut det från vridmomentet ändå, men då enbart för att konstant * vridmoment * varvtal = effekt. För maximal acceleration så väljer du den växel som gör att motorn arbetar i sitt område med högst effekt, ej det med högst vridmoment.

Här kan man invända att vridmoment på bakhjulet ger (i kombination med hjuldiametern) kraften som fordonet accelererar med vid en given hastighet (minus friktion och luftmotstånd såklart). Men på alla fordon med växellåda och/eller någon form med slutväxel, så är det inte samma sak som vridmomentet i motorn. Maximalt vridmoment på drivhjulen får du även det genom att välja den växel där du har högst momentaneffekt, ej momentanvrid. Så ditt påstående var möjligtvis sant på en motor utan växel direkt kopplad till drivhjulen. Men så arbetar inte en motorcykel. Elbilar kör utan växellåda, men där har man valt en slutväxel som är optimerad för motorns vrid/effektkarraktär.

I valet mellan en motor med högt vrid men låg effekt och en med lägre vrid men högre effekt så kommer den senare i allmänhet att accelerera snabbare. Sen är det såklart intressant hur brett spann effekten kommer i, vald utväxling och vikt för respektive konstruktion, men påståendet att motorns vrid är viktigare för accelerationen än effekten är rent felaktigt.
Man måste växla oftare så det tar tid vid taskiga vrid/hest kurvor
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Man måste växla oftare så det tar tid vid taskiga vrid/hest kurvor
Inte automatiskt.

Men jämför man vanliga icke-överladdade motortyper som du har som alternativ i en vanlig bil eller motorcykel blir det ofta så då du i den med högre effekt kanske har ett smalt effektband vid ett relativt högt varvtal. Som när de relativt små 16ventilarna blev poppis i småbilar på 80-talet och kanske ersatte en volymmässigt något större 8ventilare. Eller på motorcykelsidan när 600cc R hojar skulle över 100 hästar genom att tvinga upp varvtalet vilket gör att de ofta är halvdöda under 8000 rpm. Är nog här myten om att vridet är viktigare än effekten föddes. Åtminstone i Europa.

Jämför du två motorer med konstant vrid, som moderna överladdade, där den ena har högre vrid men den andra högre toppeffekt på grund av att den varvar högre så är det ingen skillnad i hur ofta du behöver växla, om vi snackar för att accelerera optimalt.

Börjar vi bry oss om ljud och bränsleförbrukning har man såklart en tendens att hålla ner varvtalen. Kanske även om man betänker servicebehov. Men det var inte parametrar i frågeställningen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Effekt - vridmoment...
Om någon hade gjort en bra video om detta.
Ryan...?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Effekt - vridmoment...
Om någon hade gjort en bra video om detta.
Ryan...?
Engineering explained har en...
Och här är en annan video från en tomte som ofta har lite koll men är lite mer konfrontativ.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Engineering explained har en...
Och här är en annan video från en tomte som ofta har lite koll men är lite mer konfrontativ.
Bah,
Jag tänkte på denna, men var för lat för att länka, och hoppades att någon skulle plocka upp vad jag lade ned.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top