Honda SP1-tråden

podde

Live fast, ride hard!
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
KTM Superduke-07
Min kompis hade en liknande på sin R1 och det lyser så svagt att den inte syns en solig dag... Blinkersen syns inte alls tyvärr.... Han tröttna och satte dit andra tillslut....:brinnerup

Ok? Sånt man inte tänker på.. Tack för tipset. Du har svar på allt här inne! ;-)

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1
Vakum

Hörde idag att man kan plocka bort någon vakum"klocka" i fronten, så skulle man få några hästar till men det blir lite ryckigare, stämmer detta:confused:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Ok? Sånt man inte tänker på.. Tack för tipset. Du har svar på allt här inne! ;-)

Den är nog inte godkänd för besiktning heller..
Det ska ju va minst 18 cm mellan blinkers bak.
Skulle inte de va problemet så är ju frågan hur godkänt det är med integrerade blinkers??

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
en fråga!

kanman slänga på ett 180 55 17 bak? är det ngn som har erfarenhet av detta, om ja, hur tycker du att det har känts? stor skillnad mot 190?

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1
Svenska

Rayback.Kan det vara denna du menar?

http://www.rc51.org/valve.htm

Många av er har klagat över dopp vid makten mellan 5000 och 7000 varv / min och andra som jag själv har haft en jobbig bränslepåfyllning miss (hicka) vid 6800 rpms särskilt med Moriwaki's & en bra karta installerad, trots att alla cyklar påverkas av stängnätet ventil, vissa avgassystem & karta Combos belysa detta problem. Bill Staab har funnit en lösning! (och skrev det mesta av vad du håller på att läsa ...)

Genom att koppla vakuum linje för stängnätet ventil i luftintaget ledningar kan du helt eliminera hicka vid 6800 rpm och minska kraften dopp vi har alla sett på Dyno löper mellan 5000 och 7000 rpm.

Som stängnätet ventil är ett luftintag buller manöveranordning som inte används på de grundläggande racer, utan bara på gatan lagliga cyklar där bullernivåerna övervakas av EPA. Det rekommenderas att du bara göra detta mod till "ras bara" cyklar.

Med fått Ansvarsbegränsning ur vägen låt oss gå tillbaka till stängnät ventiler funktion. Ventilen är delvis ansvarig för makt dopp mellan 5000/7000 RPM. Den luckan är normalt öppna. Om du kopplar vakuum linje kommer det att alltid hålla öppet. Du kan ta bort luckan om du vill. men det borde inte spela någon större skillnad med aktiemarknaden luft rutan. Den HRC och Moriwaki luft lådor har en större trumman utan flik för ras motorer. Luckan stängs vid ca 5500 rpm vilket minskar intaget duct ca 65%. Den öppnar säkerhetskopiera ca 6700 rpm. Detta görs för att minska intaget buller på vägen cyklar. Det mod görs helt enkelt genom att koppla slangen på membranet byta & koppla slangen med en skruv, bult eller vad du tycker är smidiga eller estetiskt tilltalande.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Har du saxat från rc51.org?! Översättningen är inte klockrenprecis... Du menar How to remove the soft rev limiter ?! http://rc51.org/b2a15.htm Den modden tar bort varvstoppet om jag inte mins fel... Sp1 motorerna är känsliga för högre varv.... Alltså varv över nuvarande rödmarkering...
Jag har gjort flapper valve modd och pair system modd, märks inte sådär jätte mycket, eller svårt att säga enskilda modds gjorde då jag monterade pc3 och mappade samtidigt....

Allt tillsammans gjorde mycket iaf!!!!:yoparty :D

Jag har ett litet dipp i registret men det ska jag kanske trolla bort snart med en ny mapp:tummenupp

http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=63606

Skulle inte de va problemet så är ju frågan hur godkänt det är med integrerade blinkers??

Det oxå.... Fler anledningar!!!:glömdet

Har har vi en Spetta till salu, han har den undertailen med intergrerade blinkers..... Priserna är stadiga iaf...:banana

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Reggade gixxern igår och snackade bla bakljus. Integrerade blinkers är no no, det måste vara minst 18 cm spann bak (gixxer k6 har 20 cm bak original) o 25 fram. Däremot är vita glas ok så länge skenet är rött. Han hade sett en del eftermarknadsgrejor som hade gulorange ljus och det var hårfina bedömningar ibland

Google översättning! ifrån rc51.org

Hahaha..."dopp vid makten"...kan det vara dip in power möjligen...??:D :D Så mkt för nätets översättningsprogram:gnissla

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Hur många SP1/2 rullar egentligen i Sverige?

"Jobbar" hemma idag och ringde Transportstyrelsen på kul för att kolla upp hur många vi är som sitter på dessa dyrgripar.

Vad gäller SP1 så visade det sig vara enormt svårt att få en klar bild. En första sökning gav svaret 33 av årsmodell 2000 och 11 av årsmodell 2001 men siffrorna är inte att lita på. Det finns nämligen inget strikt regelverk över modellbeteckningarna så ett gäng tilläggsvarianter finns till VTR 1000: SP-1, SP1, SP11 (?) Sp, Si, S-C45, SC-36, SC36, SC45 etc etc etc. Detta tillsammans med en riktig häck till databas där man inte kan göra riktade sökningar mot tex årsmodell och filtrera, nä det blev inte mycket till träffbild.

På SP2 var det däremot bättre: 4 st :tummenupp 1 -02, 2 -03 och 1 -05. Det kallar jag exklusivitet :yoparty :yoparty

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Kan lova att det finns fler än 4 st SP2:eek:r i landet reggade....

Min hoj heter Honda VTR 1000 SPY i papprena....

När ska du hämta din då?

Påminnelse IGEN: TRÄFFLISTAN

3 juli
1. Softishman
2. abethebabe
3. Mr.Twin
4. SwePatrik
5. Biltmore
6. Roger_SWE
7.
8.
9.

10 juli
1. Mr.Twin
2. SwePatrik
3. Biltmore
4. Roger_SWE
5.
6.
7.
8.
9.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj

När ska du hämta din då?

3 juli
1. Softishman
2. abethebabe
3. Mr.Twin
4. SwePatrik
5. Biltmore
6. Roger_SWE
7.
8.
9.

10 juli
1. Mr.Twin
2. SwePatrik
3. Biltmore
4. Roger_SWE
5.
6.
7.
8.
9.

Ja..5 (min är ju inte reggad ännu) :D :D

Men det verkar som du har mer rätt än Transportstyrelsen. Enligt Honda MC i Kungsbacka såldes det 20 st SP2 -02 och 9 st -05 (modellen togs inte in 03/04).

SP1 2000 sålda av Honda MC ska ha SP i slutet och 01 ska ha SP1.
Sen medgav han att det fanns en massa varianter, inte minst på parallellimporterade hojar, SC45 förekommer tex.

Snart hoppas jag...har inte hunnit för jobbet men satsar på nästa vecka :D Vill ju inte att Mark Jennings är ute och joyridar....:gnissla

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Tyckte jag såg Mark ute o gasa lite med din.....:hihi

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RqESrWWwT3Y&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/RqESrWWwT3Y&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Ja, det finns fler!!!

Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Jag VILL medverka på denna träff, har redan pratat med Abbe om detta; problemet är att hon jag delar postlåda med jagar resor någon av dessa veckor, och innan detta projekt är i hamn säger min självbevarelsedrift "ligg lågt ligg lågt..." hoppas det löser sig dock! :tummenupp

När ska du hämta din då?

3 juli
1. Softishman
2. abethebabe
3. Mr.Twin
4. SwePatrik
5. Biltmore
6. Roger_SWE
7.
8.
9.