Honda SP1-tråden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det här med drevning....

Tänkte lämna in Spettan för att byta drivpaket tills jag fick höra vad verkstan ska ha: 3200 SEK...never!

Så nu ska jag göra det själv :gnissla och i samma veva göra något åt dreven. Har hört att en del gjort det men hur funkar det? Gäller det båda dreven? Är det färre kugg eller fler? Vad är skillnaden i körbarhet?

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
fazerfun skrev:
2648013 Tänkte lämna in Spettan för att byta drivpaket tills jag fick höra vad verkstan ska ha: 3200 SEK...never!

Så nu ska jag göra det själv :gnissla och i samma veva göra något åt dreven. Har hört att en del gjort det men hur funkar det? Gäller det båda dreven? Är det färre kugg eller fler? Vad är skillnaden i körbarhet?
15/41 passar bra, samt byt till 520 kedja. Fördelar, du får bättre drag samt att den roterande vikten sänks betydligt. Se det som sniktrimm:tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
MickeG skrev:
2648091 15/41 passar bra, samt byt till 520 kedja. Fördelar, du får bättre drag samt att den roterande vikten sänks betydligt. Se det som sniktrimm:tummenupp

15 fram/41 bak alltså? Vad är original?

Hade tänkt mig en RK 530 kedja...x-ring, ska tydligen minska friktionen en hel del.

Bättre rakt av eller? Tappar man i topphastighet?

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Japp, då var man nybliven ägare till en Spetta.
Provkörningen vid köpet var mest en formalitet, eftersom jag bestämde mig redan när säljaren öppnade sin garageport... Hojen är ju urläcker att skåda.
Sen blev hemresan på 30 mil ett rent nöje.
Visst blev man omkörd av någon enstaka M3 och Porsche 911, men vad gör det när man har världens bredaste léende under hjälmen.
Helt underbar att köra, för att inte tala om ljudet som bara måste upplevas.
:yoparty

Är det någon skillnad på SP1 och SP2 ?
Jag har blivit erbjuden att köpa ett helsystem från en SP2, och jag undrar givetvis om det passar min hoj ?
Vad jag förstått så är det inga problem.

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
mikael n skrev:
2653595 Japp, då var man nybliven ägare till en Spetta.
Provkörningen vid köpet var mest en formalitet, eftersom jag bestämde mig redan när säljaren öppnade sin garageport... Hojen är ju urläcker att skåda.
Visst blev man omkörd av någon enstaka M3 och Porsche 911, men vad gör det när man har världens bredaste léende under hjälmen.

Jag har blivit erbjuden att köpa ett helsystem från en SP2, och jag undrar givetvis om det passar min hoj ?
Grattis till hojköpet :tummenupp

Jag tror tyvärr att det kan bli problem med SP-2:ans systemet på din SP-1:a. Utblåsen skiljer sig lite på topparna, men det där vet MickeG lite mera om.

Lycka till och hoppas att du kommer att trivas med Spettan.

/Roger

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
fazerfun skrev:
2648144 15 fram/41 bak alltså? Vad är original?

16/40 e original.
Blev dock rekomenderad 15/42 när jag frågade tidigare i tråden, så vad e bäst nu då??:confused:

Chrille skrev:
2632348 Så nu är det bara framfälgen kvar innan all transplantation kan börja... :D
Funderade på fälgar från en blade eller liknande...undrar om de kan passa :va är det kanske nån som provat...?

Fick du nån klarhet i de här me framfälg??
E oxå på jakt efter en..

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
mikael n skrev:

grattis!!! för mig var det likadant, det räckte med att gå några varv runt hojen och höra motorn frusta igång så var det kört. :kär :kär förförisk är bara förnamnet. Upp med bilder, såg att det var ett gäng spettor till salu på blocket i veckan, fler än på länge, och jag antar att du lagt vantarna på en av dom.

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
mikael n skrev:

Jo det är ju ett problem, avgasporten på sp2 är oval och på sp1 rund, vilket gör att sp1 system passar på sp2 om man använder sp1 avgaspackning men inte tvärt om sorry, leta vidare

fazerfun skrev:
2648144 15 fram/41 bak alltså? Vad är original?

Hade tänkt mig en RK 530 kedja...x-ring, ska tydligen minska friktionen en hel del.

Bättre rakt av eller? Tappar man i topphastighet?
Jag skulle köpa 520 (men det är min åsikt), klart du tappar i toppfart, men vem bryr sig. Mindre friktion får du med en smalare och lättare kedja.
Tänk så här: allt som snurrar och väger vill rakt fram, så om du lättar allt som snurrar får du en hoj som svänger lättare samt accar snabbare.

Last edited:

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Har nyligen köpt mig en Sp1:a!!

Köpte mig en SP1:a för ett par veckor sedan. Var mest ett impulsköp,
den fanns inte så långt hemifrån så jag åkte o tittade mest av lite nyfikenhet..
Efter en liten provtur så var jag SÅLD på 90 graders twinen! Vilken användbar effekt säger jag bara! Har mest kört stora radfyror innan. För gatkörning under 270 km/h så räcker effekten gott till i Sp1:an:D Effekten/vridet finns precis där när man som mest behöver det.

Körde 10 mil med den förra helgen och det var med ett STORT:hihi innanför hjälmen. 7000 varv i 200 km/h känns som motorn går på tomgång.. ballt!
Kommer till sommarn att köra lite längre turer med den. Förhoppningsvis till motoGP i Assen och Nurburgring och då kommer den få bekänna färg...

Har aldrig tyckt att honda har haft några snygga motorcyklar. Men Sp1:an har jag sneglat lite på ända sen den kom ut. Klassiska linjer. Tror Sp1:an likt RC30:n kommer att bli lite av en klassiker i framtiden.

Last edited:

"Chrille"

Att lite asfalt kan vara så kul...
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Några stycken i passande storlekar
Fick du nån klarhet i de här me framfälg??
E oxå på jakt efter en..[/QUOTE]

---------------------------------------------------------------------

Nja..inga detaljer annat än att det skall passa beroende på årsmodell på donatorn. (bladen) ev. kan det behövas nya lager med annan diameter för hjulaxeln...beroende på årsmodell:va
Jag har letat runt både på beg och tbh fälgar, men det verkar som beg är svårt att hitta, med tanke på en smula ovisshet på vad som gäller, och tbh fälgar blir lite väl häftigt pris på...:huvet

Så just nu verkar det som en ny orginalfälg blir billigast, för jag behöver egentligen bara framfälgen (5500.-)

Får väl se vad tomten kommer med...:D

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
MickeG skrev:
2654426 Jag skulle köpa 520 (men det är min åsikt), klart du tappar i toppfart, men vem bryr sig. Mindre friktion får du med en smalare och lättare kedja.
Tänk så här: allt som snurrar och väger vill rakt fram, så om du lättar allt som snurrar får du en hoj som svänger lättare samt accar snabbare.

Ok..530 var det verkstan plockade fram men eftersom jag inte kommer att nyttja deras tjänster så spelar det egentligen ingen roll för mig, bara det blir bra. Nåt speciellt fabrikat som du rekommenderar om jag ska shoppa själv?

ok. Vad tycker du om drevningen: 15/41 eller 15/42?

Last edited:

crazy martin

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
tl1000s bad matherfucker
fazerfun skrev:
2654986 Ok..530 var det verkstan plockade fram men eftersom jag inte kommer att nyttja deras tjänster så spelar det egentligen ingen roll för mig, bara det blir bra. Nåt speciellt fabrikat som du rekommenderar om jag ska shoppa själv?

bytt bara fram till 15.15/40 alltså. bytte en gång en kugg fram o två bak på min tls.det gick fan inte att köra.2-an kändes som 1-an o 3 -an som 2-an.
det var bara en massa wheeelis.hehehe:D o mäteren visade 300km/h på 5-ans växel:D :D
en kugg fram räcker...tycker jag iaf.

crazy martin

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
tl1000s bad matherfucker
MickeG skrev:
2654426 Jo det är ju ett problem, avgasporten på sp2 är oval och på sp1 rund, vilket gör att sp1 system passar på sp2 om man använder sp1 avgaspackning men inte tvärt om sorry, leta vidare

Jag skulle köpa 520 (men det är min åsikt), klart du tappar i toppfart, men vem bryr sig. Mindre friktion får du med en smalare och lättare kedja.

avgaspackning:va ....det tror jag inte.

Last edited:

Jeppa2

VICTORY!!!
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
polka r1 -98
crazy martin skrev:
2655634 bytt bara fram till 15.15/40 alltså. bytte en gång en kugg fram o två bak på min tls.det gick fan inte att köra.2-an kändes som 1-an o 3 -an som 2-an.
det var bara en massa wheeelis.hehehe:D o mäteren visade 300km/h på 5-ans växel:D :D
en kugg fram räcker...tycker jag iaf.

Lånar tråden lite....

Kan man köra med org kedja med 15 drev fram och org (40?) bak?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Fråga om HRC dekal

Har en blå HRC dekal på vardera sidokåpa, strax nedanför sadeln. Någon som vet om det är en originaldekal på 00ans spetta? har sett den på hojar i gamla testreportage i Bike mm men härinne verkar många sakna den. Någon som har koll? :confused:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
fazerfun skrev:
2654986 Ok..530 var det verkstan plockade fram men eftersom jag inte kommer att nyttja deras tjänster så spelar det egentligen ingen roll för mig, bara det blir bra. Nåt speciellt fabrikat som du rekommenderar om jag ska shoppa själv?

Klart dom kollar i manualen och säger 530. Jag skulle ha köpt renthal 15/41 drev, kedja finns det många bra..Regina,DID och RK. Själv har jag Regina.

Du kan kolla på www.rc51.org om vad dom tycker om 15/41 drevning. Jag kan bara hålla med....kommer aldrig igen köra med 16/40.

fazerfun skrev:
2656238 Har en blå HRC dekal på vardera sidokåpa, strax nedanför sadeln. Någon som vet om det är en originaldekal på 00ans spetta? har sett den på hojar i gamla testreportage i Bike mm men härinne verkar många sakna den. Någon som har koll? :confused:
Den är orginal:tummenupp

Jeppa2 skrev:
2656163 Lånar tråden lite....

Ja, men den kan bli i längsta laget om den sett sina bästa dagar. Bäst är det att byta hela drivpaketet, gammal kedja sliter nya drev fort

crazy martin skrev:
2655691 avgaspackning:va ....det tror jag inte.
Vad är det du inte tror? Själv har jag sp2 toppar på sp1:a med sp1 helsystem
och använder jag sp1 avgaspackning är det tätt annars läcker det. Som sagt
avgasporten ser lite olika ut

Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Jeppa2 skrev:
2656163 Lånar tråden lite....
Japp det fungerar. (Se även MickeG:s kommentar).
Alternativet är att gå upp 2 kuggar bak - det fungerar utan problem med originalkedjelängden (även om det blir något svårare att kränga på kedjan på bakdrevet när man haft lös bakhjulet).
Har själv gått upp till 42 bak och funderar på att gå ner en kugg på framdrevet till våren, mest för att prova skillnaden.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Eldstorm skrev:
2656515 Japp det fungerar. (Se även MickeG:s kommentar).
Alternativet är att gå upp 2 kuggar bak - det fungerar utan problem med originalkedjelängden (även om det blir något svårare att kränga på kedjan på bakdrevet när man haft lös bakhjulet).
Har själv gått upp till 42 bak och funderar på att gå ner en kugg på framdrevet till våren, mest för att prova skillnaden.

Och vad är skillnaden i körbarhet med orig kugg fram och 42 bak?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
MickeG skrev:
2656483 Klart dom kollar i manualen och säger 530. Jag skulle ha köpt renthal 15/41 drev, kedja finns det många bra..Regina,DID och RK. Själv har jag Regina.

Du kan kolla på www.rc51.org om vad dom tycker om 15/41 drevning. Jag kan bara hålla med....kommer aldrig igen köra med 16/40.

Den är orginal:tummenupp

Tack för tipset. Ok, 520 kedja får det bli men jag måste nog fundera lite på om det inte räcker med att bara gå upp 2 kugg bak? 15/41 verkar det ju vara fet wheelievarning på eller? Plus mer motorbroms (det enda jag inte vill ha MER av på Spettan...)...samtidigt verkar 15/41 vara det vanligaste så den kan ju knappast bli okörbar...hur mycket kan en kugg egentligen göra? :confused:

Var köper du dina drivpaket?

Tack! Det var nära att den åkte av men nu får den sitta kvar:tummenupp

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
fazerfun skrev:
2656735 Och vad är skillnaden i körbarhet med orig kugg fram och 42 bak?
Originaldrevning SP-1: 16/40.

-1 kugg fram dvs (15/40) borda motsvara någotsånär att man går +2 bak (16/42) => ca 5-6% ändring på utväxlingen (hastigheten vid samma varvtal) åt samma håll.
Innebär bl.a. lättare att komma iväg med hojen med tung skjuts utan att nöta upp halva lamellpaketet (ettan är rätt hög på SP-1/2 som bekant). Mer lättkörd i låga hastigheter etc.
Nackdelar: hastighetsvisningen/mätarställningen visar (mer) fel, vilket går att lösa med en "kalibreringsdosa" för ett antal hundralappar.
Drevning är enligt min mening helt en smaksak som varierar från person till person vad han/hon trivs bäst med och därigenom kan man inte säga något allmängiltigt om körbarheten.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen