Honda SP1-tråden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Äh, va inte bitter nu..
Hade jag en fresch originalare så skulle jag oxå tänka som du!
Nu har man en lättare ombyggd & mer köranpassad maskin än original!!:D

Men parabol vettifan.. Kanske på en Guldvinge...:brinnerup

Ja jag e bitter....:)
Allvarligt: om man ska börja modda var börjar man? Jag har redan beställt nya pipor, Powercommander och öppna filter som ska på i vår. Men sen då? Fjädring? Höja arslet? Hanterbarhet är viktigare än effekt.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ja jag e bitter....:)
Allvarligt: om man ska börja modda var börjar man? Jag har redan beställt nya pipor, Powercommander och öppna filter som ska på i vår. Men sen då? Fjädring? Höja arslet? Hanterbarhet är viktigare än effekt.

Öppna filter ska tydligen vara skit enligt alla på rc51.org Man tar bara bort metallfiltret på original filtren! Eller så köper man sig en öppen luftbox, spar några kilon och vinner lite mer effekt!:yoparty
Jag har öppen luftbox... hade k&n filter....
Att schimsa upp röven gör hojen mer lättstyrd och skönare (enligt mig) att köra!
Kolla mitt garage för bilder!
Sen har du FLAPPER mod och PAIR mod man kan göra, kolla www.rc51.org för info och bilder!
Har du pengar och ska köra mycket bana så är fjädring vettigt, men dyrt!!!:död
Lycka till!

PS. Du har börjat bra med pipor & pc!!! DS.

//fredrik
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Öppna filter ska tydligen vara skit enligt alla på rc51.org Man tar bara bort metallfiltret på original filtren! Eller så köper man sig en öppen luftbox, spar några kilon och vinner lite mer effekt!:yoparty
Jag har öppen luftbox... hade k&n filter....
Att schimsa upp röven gör hojen mer lättstyrd och skönare (enligt mig) att köra!
Kolla mitt garage för bilder!
Sen har du FLAPPER mod och PAIR mod man kan göra, kolla www.rc51.org för info och bilder!
Har du pengar och ska köra mycket bana så är fjädring vettigt, men dyrt!!!:död
Lycka till!

PS. Du har börjat bra med pipor & pc!!! DS.

//fredrik

Ja det har jag nog också läst någonstans...ska studerara ämnet vidare.

Nya pipor hade inte varit nödvändigt om någon av ungarna (oklart vem, ingen har velat ta på sig ansvaret trots hot och mutor...) inte parkerat sin cykel dikt an och lämnat ett par fina djupa repor efter sig...:huvet sen låter Yoshi RS3 mulligare än mina Leo Vince..:D

Mm en Öhlinare bak vore inte fel:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ohli...rcycles_Parts_Accessories&hash=item3caf8b5941
 

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2002 SP-2
Öppna filter ska tydligen vara skit enligt alla på rc51.org Man tar bara bort metallfiltret på original filtren! Eller så köper man sig en öppen luftbox, spar några kilon och vinner lite mer effekt!:yoparty
Jag har öppen luftbox... hade k&n filter....
Att schimsa upp röven gör hojen mer lättstyrd och skönare (enligt mig) att köra!
Kolla mitt garage för bilder!
Sen har du FLAPPER mod och PAIR mod man kan göra, kolla www.rc51.org för info och bilder!
Har du pengar och ska köra mycket bana så är fjädring vettigt, men dyrt!!!:död
Lycka till!

PS. Du har börjat bra med pipor & pc!!! DS.

//fredrik

Håller med föregående talare...

Höja bak och sänka fram är en mycket bra fix som ger kvickare styrning. Nackdelen är möjligen något mindre markfrigång och att man får mer vikt fram och gaffeln kan upplevas för mjuk. Men eftersom det är i princip gratis är det värt att testa. Blir du nöjd med resultatet vad gäller styrningen kan man skaffa styvare fjädrar till gaffeln (inte så dyrt). Nästa steg blir bakdämpare, men då pratar vi som sagt lite mer pengar...

En annan populär modifiering är att gå ner till 520-kedja (av bra kvalitet...) och dreva om till t ex 15-42. Gör att hojen accelererar bättre, men varvar naturligtvis mer också, så kanske inte så bra om man gillar att ligga på motorvägar (fast vem gör väl det med en SP1/2 ;-)

/m
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ja det har jag nog också läst någonstans...ska studerara ämnet vidare.

Nya pipor hade inte varit nödvändigt om någon av ungarna (oklart vem, ingen har velat ta på sig ansvaret trots hot och mutor...) inte parkerat sin cykel dikt an och lämnat ett par fina djupa repor efter sig...:huvet sen låter Yoshi RS3 mulligare än mina Leo Vince..:D

Mm en Öhlinare bak vore inte fel:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ohli...rcycles_Parts_Accessories&hash=item3caf8b5941

passa på när dollarn är låg.... :tummenupp

En annan populär modifiering är att gå ner till 520-kedja (av bra kvalitet...) och dreva om till t ex 15-42. Gör att hojen accelererar bättre, men varvar naturligtvis mer också, så kanske inte så bra om man gillar att ligga på motorvägar (fast vem gör väl det med en SP1/2 ;-)

/m

Precis!:tummenupp
Glömde nämna det där med drevning, jag har inte gått ner till 520 men har ökat några kugg (kommer inte ihåg men 2 eller 4) bak för att kunna köra i 50km/h på tvåan... Sen blir accet lite bättre om du lyckas hålla ner framhjulet något...:rolleyes:
Den varvar inte mycket iaf i 120km/h...
Men när jag ska byte drivpaketet kanske det blir 520 istället...:tungan

OT:
Enligt mätaren så gör min 304km/h med den nuvarande drevning!:yoparty
Det kanske är runt 280km/h verklig fart, får testa sen med gps...
 
Last edited:

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2002 SP-2
passa på när dollarn är låg.... :tummenupp



Precis!:tummenupp
Glömde nämna det där med drevning, jag har inte gått ner till 520 men har ökat några kugg (kommer inte ihåg men 2 eller 4) bak för att kunna köra i 50km/h på tvåan... Sen blir accet lite bättre om du lyckas hålla ner framhjulet något...:rolleyes:
Den varvar inte mycket iaf i 120km/h...
Men när jag ska byte drivpaketet kanske det blir 520 istället...:tungan

OT:
Enligt mätaren så gör min 304km/h med den nuvarande drevning!:yoparty
Det kanske är runt 280km/h verklig fart, får testa sen med gps...

Skulle gissa på runt 260... Redan med orginaldrevning visar mätaren 8-10% fel och har du drevat upp bak lär det bli mer. Med 15-42 visade min mätare 16% fel. Speedohealer är ganska dyr men väldigt bra om man vill ha koll på hastigheten.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Håller med föregående talare...

Höja bak och sänka fram är en mycket bra fix som ger kvickare styrning. Nackdelen är möjligen något mindre markfrigång och att man får mer vikt fram och gaffeln kan upplevas för mjuk. Men eftersom det är i princip gratis är det värt att testa. Blir du nöjd med resultatet vad gäller styrningen kan man skaffa styvare fjädrar till gaffeln (inte så dyrt). Nästa steg blir bakdämpare, men då pratar vi som sagt lite mer pengar...

En annan populär modifiering är att gå ner till 520-kedja (av bra kvalitet...) och dreva om till t ex 15-42. Gör att hojen accelererar bättre, men varvar naturligtvis mer också, så kanske inte så bra om man gillar att ligga på motorvägar (fast vem gör väl det med en SP1/2 ;-)

/m

Höja bak/sänka fram ska jag def testa även om den känns kvickare i vändningarna än min SP1.

Någonstans man kan hitta styvare fjädrar fram? Har kollat på ebay mest men hittar bara originalgrejor.

Har du några andra mods? Luftbox? Flappervalve?

Att byta drev har jag funderat på...nästa säsong kanske:D

passa på när dollarn är låg.... :tummenupp



Precis!:tummenupp
Glömde nämna det där med drevning, jag har inte gått ner till 520 men har ökat några kugg (kommer inte ihåg men 2 eller 4) bak för att kunna köra i 50km/h på tvåan... Sen blir accet lite bättre om du lyckas hålla ner framhjulet något...:rolleyes:
Den varvar inte mycket iaf i 120km/h...
Men när jag ska byte drivpaketet kanske det blir 520 istället...:tungan

OT:
Enligt mätaren så gör min 304km/h med den nuvarande drevning!:yoparty
Det kanske är runt 280km/h verklig fart, får testa sen med gps...

Hade du annan luftbox? Var köpte du den?

Flappermodden låter ju väldigt enkel...är det bara att dra loss slangen?
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Höja bak/sänka fram ska jag def testa även om den känns kvickare i vändningarna än min SP1.

Någonstans man kan hitta styvare fjädrar fram? Har kollat på ebay mest men hittar bara originalgrejor.

Har du några andra mods? Luftbox? Flappervalve?

Att byta drev har jag funderat på...nästa säsong kanske:D



Hade du annan luftbox? Var köpte du den?

Flappermodden låter ju väldigt enkel...är det bara att dra loss slangen?

Flappermodden är enkel, men det är inta bara en slang att ta bort, hela spjället tar du ju bort (det i snorkeln)... Sen kan man ta bort metall delen ovanpå snorkeln och ersätter med täcklock.
Jag har annan luftbox! Ebay.... Finns en kille i Portugal som brukar sälja sådan till vettiga priser, finns ingen ut nu men det kommer nog...
Öhlins fjädrar borde du kunna hitta hos en välsorterad mc firma i Sverige!
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Höja bak/sänka fram ska jag def testa även om den känns kvickare i vändningarna än min SP1.

Någonstans man kan hitta styvare fjädrar fram? Har kollat på ebay mest men hittar bara originalgrejor.

Har du några andra mods? Luftbox? Flappervalve?

Att byta drev har jag funderat på...nästa säsong kanske:D



Hade du annan luftbox? Var köpte du den?

Flappermodden låter ju väldigt enkel...är det bara att dra loss slangen?

Flappermodden är i princip bara att ta loss slangen så kommer spjället alltid vara öppet. Det gör marginell skillnad att faktiskt ta bort spjället (även om jag har gjort det för sakens skull)

Förutom Flapper har jag tagit bort Pair-systemet, satt i en Durbahn-luftbox, en PCIII, Akrasystem (2-1 från wass enligt durbahns anvisningar), Renthal 15/42 520 drev, Öhlinsbakdämpare samt höjt baken, minns inte hur mycket, men vet att jag fick förlänga stödet för att den skulle stå okej iaf.

Det som gjorde störst skillnad var Öhlinaren samt omdrevningen.

Tyvärr blev det bara 2 heldagar och 2 kvällskörningar på hela säsongen så det var svårt att göra en helt ärlig jämförelse.
 

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2002 SP-2
Höja bak/sänka fram ska jag def testa även om den känns kvickare i vändningarna än min SP1.

Någonstans man kan hitta styvare fjädrar fram? Har kollat på ebay mest men hittar bara originalgrejor.

Har du några andra mods? Luftbox? Flappervalve?

Att byta drev har jag funderat på...nästa säsong kanske:D



Hade du annan luftbox? Var köpte du den?

Flappermodden låter ju väldigt enkel...är det bara att dra loss slangen?

Man brukar kunna hitta Öhlinsfjädrar till gaffeln på eBay ibland - annars kan man alltid höra med någon tillbehörshandlare här hemma.

Har andra filter annars orginalboxen. Har tagit bort både PAIR och flapper. Den enkla varianten är att plugga slangarna, men jag plockade bort alla slangar, ventiler och all annan s**t som hör till PAIR/Flapper. Köpte för enkelhetens skull nya täcklock på eBay. Vet inte om det gör så mycket på effektkurvan - kanske syns det om man gör en bänkning före och efter. En hel påse onödigt skräp blir man i alla fall av med ;-)

/m
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
När man gjort de där som alla andra skrivit så kan man börja porta topparna, byta kammar, trycka i högkompskolvar bla blabla...:brinnerup

Osså plockar man bort allt onödigt som ger extravikt o byter till kolfiberkåpor!:tummenupp

Sitter därutöver o funderar på om man kan lätta svänghjulet..
Vilket bör ge lite rappare gasrespons!
Nån som har koll på de??:va
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Nya tag! och nu ska det lättas på både mjukvara&hårdvara var det tänkt:nicka
Och tänkt börja med fälgarna, läste några inlägg tillbaka att SP2ans fälgar var några kilo,gram lättare stämmer det?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nya tag! och nu ska det lättas på både mjukvara&hårdvara var det tänkt:nicka
Och tänkt börja med fälgarna, läste några inlägg tillbaka att SP2ans fälgar var några kilo,gram lättare stämmer det?

Aldrig hört....:va:confused:
Byt till 520 drivpaket!!! Mindre batteri, kolfiber tank & kolfiber fälgar....:tuttar
 

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2002 SP-2
Nya tag! och nu ska det lättas på både mjukvara&hårdvara var det tänkt:nicka
Och tänkt börja med fälgarna, läste några inlägg tillbaka att SP2ans fälgar var några kilo,gram lättare stämmer det?

Stämmer. Lite lättare (dessutom ofjädrad massa), 5 ekrar istället för 6 och ekrarnas v-form i rotationsriktningen.
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Stämmer. Lite lättare (dessutom ofjädrad massa), 5 ekrar istället för 6 och ekrarnas v-form i rotationsriktningen.

Bra då var det bekräftat:tummenupp Så man inte köper på sig i onödan, sen att man kommer åt ventilen lättare är ju bara+

Aldrig hört....:va:confused:
Byt till 520 drivpaket!!! Mindre batteri, kolfiber tank & kolfiber fälgar....:tuttar

Jepp blir nog ett 520paket tills det är dags att ge gärnet, det andra kostar ju flis även om det är:tuttar
 
Last edited:

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Annan luftbox då? Där spar man några kilon oxå....

Har faktiskt funderat på det tidigare, men det hela kändes lite överhypat. Du snackar om kilo så pass! Hade jag ingen aning om, är den armerad typ:)
Då är det helt klart en ide att titta över det också.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Har faktiskt funderat på det tidigare, men det hela kändes lite överhypat. Du snackar om kilo så pass! Hade jag ingen aning om, är den armerad typ:)
Då är det helt klart en ide att titta över det också.

Jag skulle tro att det är mer viktskillnad med luftbox än Sp2 fälgar, jag har inte vägt fälgarna, men jag har ett set av varje och har inte märkt någon skillnad när jag kör. Ska skifta fälgar innan säsongen startar, ska se om jag kommer ihåg att väga.

Luftbox finns i både glas- och kolfiber. Jag vägde skillnaden när jag bytte, men nu kommer jag inte ihåg hur mycket det var.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top