Ska försöka vara objektiv (även om det är smärtsamt
)
Allt är relativt och en vanesak men visst, jämför du en standard SP1 med en dussinhoj som Fireblade eller gixxer 1000 så upplever du säkert de hojarna som kvickare i reaktionerna. Speciellt i låga farter kan SP1 uppfattas som rätt "rå": körställning, hög 1a, ett visst på/av i sprutet och stum fjädring.
Å andra sidan är SP1an inte gjord för att ligga i bilköer, rejsa mellan rödljusen i stan eller toura till Tyskland. Den ska köras aktivt, bestämt, och ju mer du pressar den desto bättre och följsammare blir den. Få hojar är så välbyggda och bär sina mil med sån lätthet som SP1, byggkvaliteten är odiskutabel. Chassit är bergstadigt och matchar motorn perfekt.
Några modellspecifika fel finns inte, det är den vanliga begkollen som gäller när du shoppar sporthojar med några år på nacken. En servicebok är a och o, ventilkoll görs vid 1800 resp 2400 mil. En del här har haft lite skumma elfel (elen är tajt dragen och en kontakter sitter rätt oskyddade) men jag har aldrig haft något strul med mina hojar.
Första årsmodellen (-00) börjar logga rätt många tusen mil men en fin hoj i originalskick (-00 fanns bara i rött, 01 även i silver) kommer ha ett stabilt andrahandsvärde i många år framöver.
02 kommer SP2an som är uppgraderad på ett antal punkter. SP2 är en raritet och svensksålda hojar är i stort sett omöjliga att få tag på, oavsett årsmodell. 02 togs 20 hojar in, 03-04 inga alls och 05 9 st. Detta var också sista året för denna fantastiska modell i det svensk modellprogrammet.
Lycka till