Honda SP1-tråden

EXConny

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda VTR Sp-1
Flyttat det, det sitter numera under på undertailen...



Så har jag aldrig fått, nått knas verkar det som, hur varm är den vid körning?

Ligger jag på motorvägen är den stabil på 75grader.
Inne i stan så har den enstaka gånger varit uppe i 102 men fläkten drar ner den till 94 på mindre än en minut. På 50väg ligger den på 80-85grader.
Kanske är det packningen i kylarlocket eller fjädern i locket som har blivit för svag. Vad tror du?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ligger jag på motorvägen är den stabil på 75grader.
Inne i stan så har den enstaka gånger varit uppe i 102 men fläkten drar ner den till 94 på mindre än en minut. På 50väg ligger den på 80-85grader.
Kanske är det packningen i kylarlocket eller fjädern i locket som har blivit för svag. Vad tror du?

Skulle kunna vara det... Antar att du kollat nivån oxå¨så det inte är för mycket i bara?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej!
Det blev ingen affär, men jag letar. Är lite sugen på repsol sp1an som finns här på annons. Är det nån som vet om det spelar någon roll om den är importerad, typ försäkring?

Nej det spelar ingen som helst roll.

Sen kan jag tycka att 53 är väl häftigt för en omlackad hoj, i synnerhet om det inte är originalkåpor, men det är jag det....:tummenupp
 

Tomas81

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
k5. ktm 660
Tack för tipsen.
Ska ev. åka i morgon och kolla på repsol sp1an.
Återkommer om det blir affär

För nåt år sen så va det nån som åkte runt med en sp2 repsol här i stockholm. Lever den, nån som vet?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Tack för tipsen.
Ska ev. åka i morgon och kolla på repsol sp1an.
Återkommer om det blir affär

För nåt år sen så va det nån som åkte runt med en sp2 repsol här i stockholm. Lever den, nån som vet?

Ok, titta kan man göra iaf... SACCE heter han som iaf hade repsol SP2... Han hade rätt färg på tanken och dekaler där oxå, ser tyvärr inte ut som repsol SP1 har samma färg på tanken som kåporna...
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Nått speciellt man ska kika efter när man kollar på en SP1:a? Hur är dom att köra? Har hört att dom är ganska tunga och inte så smidiga att manövrera... Vad tycker ni som äger dom?
 

EXConny

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda VTR Sp-1
Nått speciellt man ska kika efter när man kollar på en SP1:a? Hur är dom att köra? Har hört att dom är ganska tunga och inte så smidiga att manövrera... Vad tycker ni som äger dom?

Ska du sitta och gnida i stan så blir den lite bångstyrig men rullar du på lite så är den underbar att köra. Jag har mycket att jämföra med och jag tycker Sp1,an är superkul att köra. Den kan upplevas som lite het just när du börjar ge gas i en kurva. (Obs, detta är mitt personliga tycke, prova en och bedöm själv)

Lycka till!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack för tipsen.
Ska ev. åka i morgon och kolla på repsol sp1an.
Återkommer om det blir affär

För nåt år sen så va det nån som åkte runt med en sp2 repsol här i stockholm. Lever den, nån som vet?

Var en kille här som hade den, minns att han bodde i Haninge men kommer inte ihåg hans nick. Har för mig att den är såld och rullar inte i de här trakterna längre.

Jo SACCE heter han,:tummenupp
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nått speciellt man ska kika efter när man kollar på en SP1:a? Hur är dom att köra? Har hört att dom är ganska tunga och inte så smidiga att manövrera... Vad tycker ni som äger dom?

Med tailraiser (höjning bak plus sänkning fram) blir det en ny hoj att manövrera!!! Inte alls klumpig men allt är en vanesak... Stabil som f-n i chassit och väldigt välbyggd över lag! kanon hoj helt enkelt, ett minus är väl körställningen om man är lång och sen är sitsen inte den skönaste att åka långt på....
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nått speciellt man ska kika efter när man kollar på en SP1:a? Hur är dom att köra? Har hört att dom är ganska tunga och inte så smidiga att manövrera... Vad tycker ni som äger dom?

Ska försöka vara objektiv (även om det är smärtsamt:D)

Allt är relativt och en vanesak men visst, jämför du en standard SP1 med en dussinhoj som Fireblade eller gixxer 1000 så upplever du säkert de hojarna som kvickare i reaktionerna. Speciellt i låga farter kan SP1 uppfattas som rätt "rå": körställning, hög 1a, ett visst på/av i sprutet och stum fjädring.

Å andra sidan är SP1an inte gjord för att ligga i bilköer, rejsa mellan rödljusen i stan eller toura till Tyskland. Den ska köras aktivt, bestämt, och ju mer du pressar den desto bättre och följsammare blir den. Få hojar är så välbyggda och bär sina mil med sån lätthet som SP1, byggkvaliteten är odiskutabel. Chassit är bergstadigt och matchar motorn perfekt.

Några modellspecifika fel finns inte, det är den vanliga begkollen som gäller när du shoppar sporthojar med några år på nacken. En servicebok är a och o, ventilkoll görs vid 1800 resp 2400 mil. En del här har haft lite skumma elfel (elen är tajt dragen och en kontakter sitter rätt oskyddade) men jag har aldrig haft något strul med mina hojar.

Första årsmodellen (-00) börjar logga rätt många tusen mil men en fin hoj i originalskick (-00 fanns bara i rött, 01 även i silver) kommer ha ett stabilt andrahandsvärde i många år framöver.

02 kommer SP2an som är uppgraderad på ett antal punkter. SP2 är en raritet och svensksålda hojar är i stort sett omöjliga att få tag på, oavsett årsmodell. 02 togs 20 hojar in, 03-04 inga alls och 05 9 st. Detta var också sista året för denna fantastiska modell i det svensk modellprogrammet.

Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

EXConny

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda VTR Sp-1
Ska försöka vara objektiv (även om det är smärtsamt:D)

Allt är relativt och en vanesak men visst, jämför du en standard SP1 med en dussinhoj som Fireblade eller gixxer 1000 så upplever du säkert de hojarna som kvickare i reaktionerna. Speciellt i låga farter kan SP1 uppfattas som rätt "rå": körställning, hög 1a, ett visst på/av i sprutet och stum fjädring.

Å andra sidan är SP1an inte gjord för att ligga i bilköer, rejsa mellan rödljusen i stan eller toura till Tyskland. Den ska köras aktivt, bestämt, och ju mer du pressar den desto bättre och följsammare blir den. Få hojar är så välbyggda och bär sina mil med sån lätthet som SP1, byggkvaliteten är odiskutabel. Chassit är bergstadigt och matchar motorn perfekt.

Några modellspecifika fel finns inte, det är den vanliga begkollen som gäller när du shoppar sporthojar med några år på nacken. En servicebok är a och o, ventilkoll görs vid 1800 resp 2400 mil. En del här har haft lite skumma elfel (elen är tajt dragen och en kontakter sitter rätt oskyddade) men jag har aldrig haft något strul med mina hojar.

Första årsmodellen (-00) börjar logga rätt många tusen mil men en fin hoj i originalskick (-00 fanns bara i rött, 01 även i silver) kommer ha ett stabilt andrahandsvärde i många år framöver.

02 kommer SP2an som är uppgraderad på ett antal punkter. SP2 är en raritet och svensksålda hojar är i stort sett omöjliga att få tag på, oavsett årsmodell. 02 togs 20 hojar in, 03-04 inga alls och 05 9 st. Detta var också sista året för denna fantastiska modell i det svensk modellprogrammet.

Lycka till:tummenupp

Finns det några siffror på hur många Sp1or det finns? Tycker att det är en ganska ovanlig cykel på alla annonssajter.
 

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
Äntligen!

Nu vart kåporna på:banana:banana

Dock bara orginal kåpor men nu kan man rulla till besiktningen:yoparty

Kan behöva nya däck innan bara:huvet

Frågan är bara Pirelli Michelin eller dunlop.....

Lutar åt Michelin Power Pure eller Power One.

Tips någon
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Finns det några siffror på hur många Sp1or det finns? Tycker att det är en ganska ovanlig cykel på alla annonssajter.

Jag har inte kollat hur många SP1 Honda Sverige tog in 2000 och 2001 men det är nog inga problem att få reda på. Försökte däremot få fram en del siffror om hur många som faktiskt rullade i Sverige via fordonsregistret för något år sedan men det är marigt. Det finns ett halvdussin olika beteckningar: SP1, SP1S, SPS1 etc. Men någon dussinhoj är den inte som sagt: 2000 kostade den 142 000 (Firebladen kostade 125 000), det avskräckte nog de allra flesta, i synnerhet som bladen var både lättare och starkare.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top