Honda SP1-tråden

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag gjorde mina 60 mm långa. Helt utan beräkningar. Jag tittade bara på hur mycket utrymme det fanns i luftburken och anpassade sedan längden efter det.

Lycka till :tummenupp

Jag CADade upp ett par trattar till SP2an i ProE efter att ha läst http://www.profblairandassociates.com/pdfs/RET_Bellmouth_Sept.pdf

Om man inte orkar läsa kan man ta till sig tumregeln:
tratten skall vara lika hög som diametern på insuget och ha elliptisk utvidgning för att ge optimalt flöde.

Utan att vara expert i ämnet har jag förstått det som att det ger oönskade effekter att justera motorns karakteristik med tratten. Man kan givetvis införliva en korrigering av insugslängden genom att låta trattens diameter vara konstant för att förlänga insuget, för att sedan avslutas med en tratt med rätt utformning.

Bilden visar en enligt artikeln rätt utformad tratt för en SP2. Notera att denna aldrig skulle få plats i någon luftburk.
 

Bifogat

  • Bellmouth.JPG
    Bellmouth.JPG
    35.2 KB · Visningar: 59

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Vad använder ni alla för motorolja i era SP:s?! När jag köpte hojen var den nyservad men jag fråga inte vad för olja han använt, sen bytte jag till Castrol GPS 10w/40 delsyntet och då kändes hojen bättre, kopplingen blev skönare mm....
Sen köpte jag riktig fin olja från Omega Lubricants (dyr olja som använts inom roadracing). Nu kändes den tidigare bra castrol oljan lika dålig som dess föregångare...
Och nu kan jag inte få tag på den där dyra oljan till vettiga priser då jag slutat jobba på det stället där man kan köpa dom...

Så vad använder ni för olja?
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Vad använder ni alla för motorolja i era SP:s?! När jag köpte hojen var den nyservad men jag fråga inte vad för olja han använt, sen bytte jag till Castrol GPS 10w/40 delsyntet och då kändes hojen bättre, kopplingen blev skönare mm....
Sen köpte jag riktig fin olja från Omega Lubricants (dyr olja som använts inom roadracing). Nu kändes den tidigare bra castrol oljan lika dålig som dess föregångare...
Och nu kan jag inte få tag på den där dyra oljan till vettiga priser då jag slutat jobba på det stället där man kan köpa dom...

Så vad använder ni för olja?

OK/Q8 SBK Racing

Finns på 20-liters dunk hos Swedool, då blire ca 50:-/liter.. :)
 

EXConny

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda VTR Sp-1
Vad använder ni alla för motorolja i era SP:s?! När jag köpte hojen var den nyservad men jag fråga inte vad för olja han använt, sen bytte jag till Castrol GPS 10w/40 delsyntet och då kändes hojen bättre, kopplingen blev skönare mm....
Sen köpte jag riktig fin olja från Omega Lubricants (dyr olja som använts inom roadracing). Nu kändes den tidigare bra castrol oljan lika dålig som dess föregångare...
Och nu kan jag inte få tag på den där dyra oljan till vettiga priser då jag slutat jobba på det stället där man kan köpa dom...

Så vad använder ni för olja?

Hej jag kör med "Castrol Power 1 Racing 4T" 10w-50, 795:-/4l
Och jag tycker den fungerar superbra än så länge, blev rekommenderad den.

Mvh
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nu har det hänt grejer i garaget..... Finns fler bilder i GARAGET!!!!
 

Bifogat

  • bild(11).jpg
    bild(11).jpg
    244.3 KB · Visningar: 65
  • bild (6).jpg
    bild (6).jpg
    248.5 KB · Visningar: 64
  • bild(17).jpg
    bild(17).jpg
    244 KB · Visningar: 70
  • bild(2).jpg
    bild(2).jpg
    244.1 KB · Visningar: 63
  • bild(1).jpg
    bild(1).jpg
    250.7 KB · Visningar: 64
  • bild(19).jpg
    bild(19).jpg
    248.6 KB · Visningar: 66
  • bild(20).jpg
    bild(20).jpg
    251.7 KB · Visningar: 69

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
flera....

Nu ska jag bara korta av dämparna lite...:rolleyes:
Sen skall blinkers på bak och lita annat smått och gott...:tummenupp
 

Bifogat

  • bild(9).jpg
    bild(9).jpg
    238.6 KB · Visningar: 59
  • bild (3).jpg
    bild (3).jpg
    239.6 KB · Visningar: 64
  • bild(3).jpg
    bild(3).jpg
    238.2 KB · Visningar: 64
  • bild(5).jpg
    bild(5).jpg
    240.4 KB · Visningar: 56
  • bild (4).jpg
    bild (4).jpg
    240.4 KB · Visningar: 60
  • bild(7).jpg
    bild(7).jpg
    239.5 KB · Visningar: 66
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Vackert! :tummenupp

Microndekalerna ryker väl då också? (Då blir den ännu snyggare).

Tack, dom ryker men nya kommer nog dit då gamla ägaren tog bort original skylten i alu som sitter popnitad = litet hål kvar som skall täckas... Därav måste jag ha nån dekal och det sitter en Micron logga på ändstycket så det funkar inte med nått annat då...:huvet
 

EXConny

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda VTR Sp-1
Tack, dom ryker men nya kommer nog dit då gamla ägaren tog bort original skylten i alu som sitter popnitad = litet hål kvar som skall täckas... Därav måste jag ha nån dekal och det sitter en Micron logga på ändstycket så det funkar inte med nått annat då...:huvet


Kommer bli hur stilig som helst. 102db vid 5000rpm? :)
Väntar på kommande bilder...
 

EXConny

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda VTR Sp-1
Tackar! Din hoj ser oxå väldigt blank ut!!! Hade du 102db?


Hej, jag har inte besiktat den än. Dax nästa år, jag tror det går med dämparna jag köpte av dig. Grannen fick igenom sin tl och den låter precis som min. 102db är ganska högt och man lurar sig ofta då det är mycket bas i en twin1000 :yoparty
 

borstis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
nyköping
Hoj
-2000 Honda sp1
Hej alla vtr åkare, tänkte om nån kunde ge tips på dämpar inställningar. dom ska passa nätta 120kg! orginal boken säger ju bara hur många klick dom ska stå i fabriks inställning:va Det är ju lite oroväckande när man måste motstyra i kurvorna:huvet Oljan är bytt i gafflarna.
 

EXConny

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda VTR Sp-1
HejHopp. Läste att drevning med minus en kugg i fram och plus en i bak. Är "racing-drevning" någon som har provat det? Bana/gata?

Mvh
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
HejHopp. Läste att drevning med minus en kugg i fram och plus en i bak. Är "racing-drevning" någon som har provat det? Bana/gata?

Mvh
Första växeln är ju lite "lång" så att säga, jag gick upp fyra kugg bak (=1 kugg ner fram). det tycker jag är mycket bättre!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top