Honda SP1-tråden

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Jag tror det.

Batteriet mådde dåligt inför turen så jag gav mig på att byta mot batteriet i frugans hoj, som är av gel-typ, men någon centimeter högre än SPns. Fungerade kalas när jag stack, men efter ett par kilometer började hon hosta och felkoda för att slutligen stanna helt utan tillstymmelse till liv. Slår man på tändningen händer absolut ingenting med vare sig display eller soppapump. En snabbkoll under sadeln bekräftar att anslutningarna sitter ordentligt mot batteripolerna, så så enkelt var det inte.

Jag har inte hunnit felsöka ännu pga jobb, men troliga orsaker är:
- Avbrott på grund av sträckningen av kablaget för det högre batteriet :gnissla
- Kortslutning pga ovanstående med trasig säkring som följd :näsblod
- Kass regulator/ likriktare som även tog kol på det nya batteriet. Som tur är förutsett, eftersom original shuntregulator är kass, så en ny MOS-FET enhet finns hemma. :Bugar
- Brunnen ECU, brunnen kabelstam eller annan otrevligare orsak???? :huvet

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är ondskan personifierad :rolleyes: Vi får ta en längre tur någon dag i sommar när jag jobbat mig fri. Jag har ju lite original SP2 klibbor liggande från Castrol-kitet till dig också :banana

Jag dödar för originalklibbor:kär:kär

frezon

Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Ditt första uppdrag blir personen som designade SPns elsystem.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Jag tror det.

Batteriet mådde dåligt inför turen så jag gav mig på att byta mot batteriet i frugans hoj, som är av gel-typ, men någon centimeter högre än SPns. Fungerade kalas när jag stack, men efter ett par kilometer började hon hosta och felkoda för att slutligen stanna helt utan tillstymmelse till liv. Slår man på tändningen händer absolut ingenting med vare sig display eller soppapump. En snabbkoll under sadeln bekräftar att anslutningarna sitter ordentligt mot batteripolerna, så så enkelt var det inte.

Jag har inte hunnit felsöka ännu pga jobb, men troliga orsaker är:
- Avbrott på grund av sträckningen av kablaget för det högre batteriet :gnissla
- Kortslutning pga ovanstående med trasig säkring som följd :näsblod
- Kass regulator/ likriktare som även tog kol på det nya batteriet. Som tur är förutsett, eftersom original shuntregulator är kass, så en ny MOS-FET enhet finns hemma. :Bugar
- Brunnen ECU, brunnen kabelstam eller annan otrevligare orsak???? :huvet

Jobbigt... Råkade ut för ett konstigt fel på min SP1 förut, den hosta och "tappa" tändningen för att sedan dö, det var nogån kontakt i bak under custen till bränslupumpen som spöka då... Lätt fixat men inte att hitta! Men då funkade tändningen iaf, vilket din inte gör...

Tror mer på kortslutning med trasig säkring som följd..! Regulator kan vara felet, dock inte hört att det är vanligt...?!

Tror inte på brunnen ECU eller kabelstam,då skulle det lukta bränt i bak....

Fram med multimetern och börja mäta!!

Lycka till med felsökningen! Hör av dig om du behöver hjälp på nått sätt..!

mvh Fredrik

Last edited:

frezon

Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Tack för det :tummenupp Vi får hoppas jag hittar något enkelt och kan lägga upp det här för framtida referens.

schopper

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
Sp1
Har äntligen köpt en sån Sp1!:tungan Helt original med 1600 mil på mätaren. bakskärm o grejer kvar. Och inte ett enda märke i lack. Himla skön hoj!
Ska ha den oskruvad. MEN den låter ju ABSOLUT ingenting!! Och det funkar inte i längden.
Finns det möjligen någon här som råkar ha några trattar liggandes i vedboden ? Har kollat runt lite på slipon på blocket o annat, men det verkar inte dyka något detta århundrandet.
Brukar bara ha mina hojar ett halvår eller så, så nytt går bort.

Ha det!

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Har äntligen köpt en sån Sp1!:tungan Helt original med 1600 mil på mätaren. bakskärm o grejer kvar. Och inte ett enda märke i lack. Himla skön hoj!
Ska ha den oskruvad. MEN den låter ju ABSOLUT ingenting!! Och det funkar inte i längden.
Finns det möjligen någon här som råkar ha några trattar liggandes i vedboden ? Har kollat runt lite på slipon på blocket o annat, men det verkar inte dyka något detta århundrandet.
Brukar bara ha mina hojar ett halvår eller så, så nytt går bort.

Ha det!

Grattis! Vad fick du ge? Jag planerar inför preliminärt köp av SP1:a i höst. De välvårdade exemplaren är sällsynta.

Ett tips är att kolla på ebay efter "honda RC51 exhaust" eller "honda RVT 1000 exhaust". Utbudet i USA är rätt stort.

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
jag har ett original avgassystem som man tydligen kan borra ur för bättre ljud.... Om någon inte vill borra i sitt eget kan man ju köpa mitt :D

schopper

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
Sp1
Softis: Nää, det får nog bli slipon endå! har hört att det inte blir någon hit att demontera originaldämpare. dom är helsvetsade. Vilka pengar vill du ha för rörböjarna?

K1322: gav 48:- kanske lite mycke, men med dom milen och i skick som ny så var det värt det. EN ägare sen ny, och avställd sen 2007 :) Nästan så den åker in i vardagsrummet!

schopper

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
Sp1
Det finns en SP2 på blocket! någon som vet något om DEN? Kan ju inte ha garaget halvtomt!
SP2 är väl det fränaste man kan ha, näst efter gräsklipparen.
(Varför gjorde inte Honda SP efter 2005??? med effekt och kubik som heter duga)

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Softis: Nää, det får nog bli slipon endå! har hört att det inte blir någon hit att demontera originaldämpare. dom är helsvetsade. Vilka pengar vill du ha för rörböjarna?

Skitenkelt att ta bort original dämparna då skarven sitter under fotpinnen på var sida, det är där alla mellanrör monteras oxå!

Vad kan man få för ett apr nya micron mellanrör, köpte dom för 500:- här på forumet om jag minns rätt så nån stans däromkring kanske?!

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Det finns en SP2 på blocket! någon som vet något om DEN? Kan ju inte ha garaget halvtomt!
SP2 är väl det fränaste man kan ha, näst efter gräsklipparen.
(Varför gjorde inte Honda SP efter 2005??? med effekt och kubik som heter duga)

Köp 2:an och sälj din 1:a till mig istället :tungan

Carolus Rex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Hoj
VTR1000 SP-1 -01,2003 Honda VTR1000F såld
Huggern monterad,bild kommer. Fick idag tag på en tank till min SP1 röd såklart,så nu har jag en komplett uppsättning med röda kåpor och röd tank,så jag kan hitta på något kul med mina "Kinakåpor" till vintern.

Ägt hojen i två veckor nu och är grymt nöjd......kommer jag någonsin att byta bort den?? Tveksamt:kär:kär:kär:kär:kär

Dock så upplever jag framgaffeln som något mjuk:va men det kanske beror på 107kg förare som sitter på hojen:huvet.

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Hej pojkar.
Har inte fått så mycket intresse på teknikforumet så provar här också.
Fick kortis i elsystemet pga dåligt anslutna bak-blinkers.
Letat febrilt efter nya kontakter som passar i original men ingen MC-demontering säger att dom kan hjälpa mig (kom svar på mail kl 7 på morgonen typ så man kan ju undra om det bortprioriterades).
Original blikers kostar visst ~600 spänn/st så inte ett alternativ just nu.
Vill inte klippa av originalkontakter och klämma dit kabelskor (blir inte bra i längden med oxidering och skit ändå).

Det är nu bara istucket trådar och eltejp i den ena, den andra som är vinklad uppåt visar dom små stiften. Det sitter på hojen två "hona" och jag saknar två "hane".
Tror ni det är samma kontakter på fler hojar?
Olika Honda, fireblade runt samma årsmod?, övriga märken?

Tacksam för hjälp
//Martin 2013-07-17 017.jpg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha