Honda SP1-tråden

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag hade plockat ut lamellerna tvättat med t röd, Kollat så stålen e plana, i samband med oljebytet. Det går ju rätt lätt. O e den ändå tom så passa på. Så inte den gamla oljan ligger kvar på lamellerna. E de hydraulisk koppling på sp1?
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
om man leker med tanken att skaffa två toppar och sedan lämna iväg dom till en erfaren portare- skulle det finnas vinster med detta (ekonomiskt- nej:D), skulle där finnas en chans att få ut några kusar till med portning?, kammarna- slipa om dom, är det görbart med en effektvinst som följd?
mera varv känns inte så skoj (sliter på blocket)- men mer effekt spritt över befintligt varvtalsområde skulle vara najs.

//jj
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
om man leker med tanken att skaffa två toppar och sedan lämna iväg dom till en erfaren portare- skulle det finnas vinster med detta (ekonomiskt- nej:D), skulle där finnas en chans att få ut några kusar till med portning?, kammarna- slipa om dom, är det görbart med en effektvinst som följd?
mera varv känns inte så skoj (sliter på blocket)- men mer effekt spritt över befintligt varvtalsområde skulle vara najs.

//jj

Jag vill inte vara glädjedödare eller besserwisser, men för att öka toppeffekten måste man öka varvet. Det är så en sugmotor fungerar.
Man kan förstås med t.ex. PC och lite andra mods jämna ut effektkurvan genom registret mot original och då få en slags effektökning i det normala körområdet, men ska man öka själva toppeffekten måste man också öka varvet, eller kubiken.

Bearbeta toppar är bra. Slipa kammar ska man inte göra. Där är det att köpa några andra som gäller i så fall. Jag vet dock inte vad det finns för kammar att få tag i till SP1/SP2.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
kammar är lika svårhittat som kondomer till tuppar.....
men, att få in mer luft och att den fördelar sej optimalt i förbränningsrummet torde med dagens kunnande vara görbart.
bara en tanke lite från min sida, varvet är ju inte skrivet i sten- uppa varvet 500-600 sliter lite mer- men frigör effekt, kommer inte ihåg hundra vad spettan varvade i race utförande- men inte tokmycket mer än vad vi har på den idag (11000+ några hundra varv tror jag rajsebajkarna varvade)

//jj
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
kammar är lika svårhittat som kondomer till tuppar.....
men, att få in mer luft och att den fördelar sej optimalt i förbränningsrummet torde med dagens kunnande vara görbart.
bara en tanke lite från min sida, varvet är ju inte skrivet i sten- uppa varvet 500-600 sliter lite mer- men frigör effekt, kommer inte ihåg hundra vad spettan varvade i race utförande- men inte tokmycket mer än vad vi har på den idag (11000+ några hundra varv tror jag rajsebajkarna varvade)

//jj

Man trodde att Edwards RC51 hade 185hk. Det innebär att den borde varva upp emot 13000 rpm.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
rullat in pärlan i garaget (nya fina!) och klätt av henne lite, kåpor- sadel och frontkåpa, med fronten av ser hon SÅ JÄVLA rå ut med snorklen som sticker fram som nått ur alien (skulle jag vurpa henne så är fighter looken inte helt fel- 2 små lysen på var sida om snorkeln och det ser jävligt elakt ut!!) pillade bort flappern i snorkeln (tips till den som inte vill följa de instruktioner som finns på nätet- lossa vakum klockan, bänd försiktigt ut bygeln ur flappern, lossa täckskruven på sidan av snorkeln där axeln sitter- ta en magnet typ en bits hållare med bits i och dra ut flapper axeln- in med näven och lirka ut flappern- sätt tillbaka skruven och dess täckbricka- hålet för vakum klockan täcks med en snygg alubrika med silicone och 2 små skruv- job done!!)
tanken ska av oxo och slangar och bröte till flappern ska bort, likaså allt med pair bröten.
nån som har ett bra tips på att tömma tanken?- pillade lite och returen pinkar som fan (pump/ tryck sidan släpper väl inget iom att pumpen blockerar?), nån som har enkelt tips? annars så lossar jag vid andra sidan returledningen och är snabb som blixten och sätter en tunn slangbit/ eller en tratt i/ vid gummislangen och sen ner i en behållare.

ang toppar och portning- har hittat 2 toppar till bra pris- men är det VÄRT mödan och pengarna ATT porta, egentligen??, tror mej att ha läst nånstans att dom är redan väldigt bra utformade?



//jj
 
Last edited:

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Har hittills sluppit tömma soppa ur SP1:an men andra hojar har jag helt enkelt lossat tanken, letat upp nån plätt på gräsmattan som ingen bryr sig om, ställt upp en jeepdunk med tratt och sen drällt ur bensinen genom tanklocket. Har man flyt hamnar iaf 75% i jeepdunken, resten på gräsmattan eller på dig.

Bättre att snusa än röka just under detta momentet.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Erfarenhet från portade & trimmade hojar på andra forum är att man väldigt lätt knäcker kamaxlarna vid högre effektuttag eller varv. Edwards hoj var inte heller den befriad från de problemen, trots solida HRC-kammar.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
frezon, nja- ha en hoj som man tullar på tillförlitligheten var gång man luftar den är mindre kul, jag är mer än nöjd med henne som hon är och skrapar bara lite på ytan av hennes kompetens- så varför då göra henne mer fragil?, jag lägger ner projektet (men topparna kan man ju skaffa ändå:tummenupp!!)

ang tömma tanken- mitt dumma nöt!! var ju inom bil tbh affär idag och kunde ju köpt en tångajävel till att knypa åt slangasatan, JUUHH!!

//jj
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
jag har tröttnat på min PCV- finns på köp o sälj.
står hellre ut med de små egenheter spettan har istället för att bränna tid och pluring på mappning.
så, är nån sugen så hör av er.

//jj
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
så, nu är flapper och pair helt åtgärdat- slangar och tankar och solenoider är VÄCK!, hål är igenlagda och tätade, pair locken tätades medelst en träskruv med större skalle än håldiametern- sedan tejpades denna skruv så att den ej faller ut, därefter blandades epoxilim och hälldes ner i hålet inifrån (så att epoxin "låser" runt gängorna på träskruven), allt göres sedan schnyggt med lite krympslang på utsidan för ytterligare positivlåsning av arrangemanget (flame arrestor och backventil sitter kvar!)
hålen i luftfilterboxen tätades ävenledes med lämpliga plastpluttar som fanns på jobbet- lite vulktejp över detta så blir det snyggt och tätt.
resultatet är ett kilo ca lättare moppe och mindre bök och skit som inte gör nån nytta, ska se över henne och se om det finns fler grejor att plocka av- sånt som inte gör nån nytta eller att man kan "rationalisera" lite bland hållare och fäste och dyligt, ska även byta kylar vatten till extra lätt sådant (ja va faan- det finns juh tungt vatten- då måste det ju finnas "lätt" vatten med juhhh!!!:yoparty)

//jj
 

MathiasE

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Säter
Hoj
2000 Honda VTR 1000 SP1
Lade upp lite grejer till SP1/SP2 på köp och sälg, under mc delar,
om någon behöver lite nya saker så här till våren. :)
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
frukterna av mina sena kvällar i garaget har nu skördats- ny olja o filter, nytt vatten, bortplockat miljö skit, nytt blink relä, nya blinkers, nya grafit tätningar i avgaset, slipade grenrör och mer till....hon startade och gick så fint och grant- i'm in love again!!!!:krama:kär

(jag hittade förövrigt en av låsklackarna till tanklocket lös inne i tanken- men det roliga är att jag fortfarande har två klackar i mitt tanklock- så denna hittade har legat och skramlat runt läääänge!!)

//jj
 
Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
FÖRBANNADE batteri helvete, nu blir det ett jävla Lithium batterypack, fyfan vad jag kokar, hojj jäveln orkade inte imorse.

Övrigt: kärlek till er alla
:D
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
FÖRBANNADE batteri helvete, nu blir det ett jävla Lithium batterypack, fyfan vad jag kokar, hojj jäveln orkade inte imorse.

Övrigt: kärlek till er alla
:D

förstår din frustration- men byte till LiFePo4 batteri är ljusningen i ditt mentala/ elektriska mörker!! (passa på och byt laddregulator till en med mosfet teknik!)
mitt shorai som inte gjorts ett SKIT på sedan jag skaffade det, drog igång spettan med en frenesi som man avundas!!

//jj
 
Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
omfg jag blir våt i byxorna :)

hur var och var och hur är det enkelt att byta laddregulatorn? Kan man sno från någon annan båge?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top