Honda SP1-tråden

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Btw, fanns billigare mosfet kit för 500-600:- på ebay såg jag. Vad har du bytt till?

hmmm, kommer inte riktigt ihåg exakt vad jag skaffade- men det var med honda kontakter och en så att säga "kvalitets" RR (kablaget var överjävlalångt!- kortades ca 20 cm!), "tror" att det var till nån nyare cbr 1000r eller nått sånt- screena Ebay och du hittar nått!! (känns tryggare att byta RR regulator till modern teknik som inte har godtycklig output!!)
(kostade ca 800kronor- finns billiga oxo- men you get vad du betalar för!)
batteriet var ett shorai, från amerikat (när dollaren var vettig!!), satsa på nått känt batteri märke- kostar en krona mer men ger peace of mind, finns dessvärre en del kina batterier som rider på vågen av denna teknologi (även europa/usa....)
som sagt- på 3 år inte rört mitt- varje cell ligger i princip ExAcKT inom rätt spänning, viktbesparingen ska vi inte prata om....:tummenupp

byta RR är en simpel affär- av med baken och dela på kablaget- skruva av den gamle- plugga in den nye- skruva fast den och sen klarrrt (glöm inte att återmontera baken!)

så, lycka till med den elektriska förfiningen!!

tog en liiiten testrunda på min idag (typ 200 meter) o kollade bromsarna- byte till Venhill spunna slangar fram var en skrämmande upplevelse!!- saaatan vad distinkt det blev- får man lära sej att bromsa igen!!

//jj

Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Kärlek för det svaret :) ska kolla!

hhaha ja spunna slangar är helt galet, minns inte hur det var med gummi längre ;D såååå att säääga hähä

Wallenqvist

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Honda VTR SP1 00
Har försökt leta lite efter en fläkt mod.
Är med i en grupp på FB där en del gör inverterade fläktmods. Någon gjorde så att fläkten startade vid 82grader, istället för 103 grader.
Någon som gjort denna modifiering? Kan bli rätt varmt mellan benen ibland.:va:va

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Dags för avdelning stupid question. Mina handtag är av nån anledning rödsvarta med "CBR" logga. Har länge tänkt byta till orginal svarta. Nu har jag även tappat en styrände (röd ) så det är ju läge att lägga en liten order på nya handtag och styrändar ( svarta ).

Nåväl, hur avlägsnar man lämpligast handtagen? Skära bort dem?

Nya antar jag kan pressas dit om man värmer dem i hett vatten t.ex ( som gummin till pedaler o sånt ).

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Dags för avdelning stupid question. Mina handtag är av nån anledning rödsvarta med "CBR" logga. Har länge tänkt byta till orginal svarta. Nu har jag även tappat en styrände (röd ) så det är ju läge att lägga en liten order på nya handtag och styrändar ( svarta ).

Nåväl, hur avlägsnar man lämpligast handtagen? Skära bort dem?

Nya antar jag kan pressas dit om man värmer dem i hett vatten t.ex ( som gummin till pedaler o sånt ).
Skär eller rulla av dem. Jag brukar använda bensin som glidmedel vid montering. Då sitter handtagen ordentligt.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
är det inte rätt bra att stryka på lite solution på gummit oxo (eller motsvarande bra gummiklister) för att ha både livrem och hängsle?
så har i varje fall jag alltid gjort på de små rajsebajkarna jag har och mopparna till änglarna
(mitt högra gummi vrider sej JäTtelÄtT:dummer)

//jj

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Öppna en liten glipa med en mejsel eller något och stick in munstycket och blås in luft med kompressorn. Då glider dom av lätt och går att återanvända eftersom man inte förstört dom.
Bra tips med tryckluften, smeta solution på handtaget för rejält grepp.
Återanvänd gärna dem gamla handtagen,men jag förbjuder dig att sätta dem på din SP-1. :fakta

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
såjans!!, nu är världsordningen återställd- spettan är inne och premiärturen tagen, ömsom fort och ömsom fiiiint och mjukt (ny olja som behöver LÄRAS!!:D)
skaffade ju nya belägg till henne (SBS trackday- typ) och i kombination med spunna slangar var det en total fullträff!! saaatan vilka bromsar det blev- biter nått jävulskt och en helt annan känslighet i handtaget (de som satt innan var inte dåliga- mjuka o fina att dosera men saknade det där sista i "bett")
på tal om oljan, körde castrol i fjor och nu i år en motul, motulen ÄR snällare mot växellådan!- med castrolen så upplevdes lådan som lite "klonkig" men nu är den mjuk och go att använda (en 10-50 olja är det- ester eller nåt sånt fint tjohej:va)
så, sammantaget är allt helt ok- till och med helt underbart!!

//jj

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
OMG vad Lithiumbatteri är sjukt, vilket jävla tryck :D galet nöjd!

Nu till nästa grej, jag letar mig till döds efter låg-monterade lady-birds för 2001. Finns kit för 2002 och framåt, men headern stämmer ju ej, det skiljer liksom. Någon som vet något om detta?

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Jag har, det skall väl monteras... nån gång...
Finns rätt gott om sådant till salu på fejsbok från usa.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Jag följer 3 olika.

Rc51- fans
Sp1/sp2 owners appreciations site
Honda sp1/2 teileverkauf

Det finns en snubbe som heter Shaan Singh som har dom sidoinkomst att jaga delar till sp1/2 har han inga grejer hemma jagar han garanterat fatt på det.

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Nej men ärligt ingen som har ett SP2 system att sälja? Behöver inte slipparna, bara hela grenröret.

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Eller jag ångrar mig, det jag letar efter är ju bara nya slip-ons som inte är high mount, vill helt enkelt kunna ha passagerare men inte orginal slippar

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
akustikgrejset kan jag inte hjälpa till med- men då jag har uppflyttade rajs pinnar på min så finns originalen kvar efter bytet- frågan är om jag vill släppa dom:gråta, är ju kul att ev ha kvar original grejorna OM man skulle vilja sälja nån gång, men men- jag skall ta mej en funderare:hej!!

//jj

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...