Honda SP1-tråden

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Kul att det tagit lite fart i SP1-tråden igen... Tydligen börjar folk få vårvittring ;-)

Hade en SP1:a 00 till 04 som jag bytte mot en Ducce, men i höstas fick jag nog av Ducce "specialiteter" och skaffade en SP1:a igen (01:a)...

På tal om sänka fram och höja bak, som ju nästan är ett måste för att få någorlunda hyfs på SP1:ans fjädring, så undrar jag hur ni har löst det bak. Hur mycket, med brickor, etc etc. Det finns ju inte så mycket att spela på om man vill ha några gängor kvar att fästa övre stötdämparfästet i... Den höjningssats som jag sett verkar höja alldeles för mycket (25mm tror jag).

Vad säger ni? Några erfarenheter att dela??

Låter väldigt intressant det där, har för mig att man lägger brickor på nedre fästet... men ingen aning om hur många eller tjocka...?!:confused:

Fortsätter att tjata om att jag har 3 st kolfiber framskärmar kvar för 1500:-/st....:rolleyes: Snälla köp.... :tuttar
 

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2002 SP-2
Inställningarna som Performance Bikes rekommenderade i ett nummer någon gång 2000-2001 är en mycket bra utgångspunkt för vidare finjusteringar. Vill minnas att de sänkte 8mm fram och höjde 4mm bak.

Fram är inga problem, men bak kan vara lite trixigt att få till. Det är ju en låsmutter som sitter i övre stötdämparfästet, och jag tror det var svårt att höja 4mm och ändå ha kvar "låsfunktionen". Hur har ni andra gjort?
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Inställningarna som Performance Bikes rekommenderade i ett nummer någon gång 2000-2001 är en mycket bra utgångspunkt för vidare finjusteringar. Vill minnas att de sänkte 8mm fram och höjde 4mm bak....ha kvar "låsfunktionen". Hur har ni andra gjort?
Jag vet inte om jag kommer att höja bak, men om inte litar på momentet den skall dras med, så byt till två mindre muttrar o kontra-dra dessa. Eller, till en kronmutter, var vid du sedan får borra ett hål i ändan på gängan för en låssprint.

Jag ser ingen anledning till att vara orolig över själva låsningen, se bara till att du har gänga igenom hela muttern.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
På tal om sänka fram och höja bak, som ju nästan är ett måste för att få någorlunda hyfs på SP1:ans fjädring, så undrar jag hur ni har löst det bak. Hur mycket, med brickor, etc etc. Det finns ju inte så mycket att spela på om man vill ha några gängor kvar att fästa övre stötdämparfästet i... Den höjningssats som jag sett verkar höja alldeles för mycket (25mm tror jag).

Vad säger ni? Några erfarenheter att dela??

Jag har Öhlinsdämpare med ställbar ride.. Rekomenderas :tummenupp
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Hållarna till dämparna på plats.Gjorda i rostfritt!Akrat är också på plats MEN det är snett å vinnt,syns inte så bra på bilden.Å så är en fästögla fel monterad!!!!!!!!
 

Bifogat

  • DSC00386.JPG
    DSC00386.JPG
    59.2 KB · Visningar: 72
  • DSC00387.JPG
    DSC00387.JPG
    65.4 KB · Visningar: 84

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hållarna till dämparna på plats.Gjorda i rostfritt!Akrat är också på plats
Du råkar inte ha ett Akrapovic märke till övers?

Min återförsäljare kunde inte få tag på några från Akrapovic och det saknas ett på hojen jag köpte nu i höstas :gnissla Skitsak men ändå irriterande!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Haha, jaja, ok..
Inte ett skvatt. Satt på när jag köpte hojen, lixom allt annat godis! :tungan
Ah, jädra lyllo.... :D Du har alltså inte lagt ner din själ i att förädla hojen utan köpt ett färdigt paket :rolleyes: :)

Hållarna till dämparna på plats....MEN det är snett å vinnt,syns inte så bra på bilden.
Ja det är mina med. Jag saknar dock en fjäder på ena sidan. Det gör lite... Men du... Ta o lossa ALLA skruvar lite, ända ner till fördelningen under svingen. Sätt sedan en planka, eller nått som håller fast avståndet mellan piporna, o spänn sedan skruvarna nedifrån o upp.

Borde rikta till det lite, om nu inte fästena i bakramen är sneda. :tummenupp
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du råkar inte ha ett Akrapovic märke till övers?

Min återförsäljare kunde inte få tag på några från Akrapovic och det saknas ett på hojen jag köpte nu i höstas :gnissla Skitsak men ändå irriterande!

Superbike i Götet har. Finns i två storlekar, kostar väl runt 300 kr paret.

Var försiktig när du drar av dom från arket, de rullar ihop sig snabbare än en råttfälla slår igen och då blir det svårt att få det snyggt när de ska på, blir lätt bubblor och skit

(nej jag lyckade inte på första försöket...:huvet )

Du råkar inte ha ett Akrapovic märke till övers?

Min återförsäljare kunde inte få tag på några från Akrapovic och det saknas ett på hojen jag köpte nu i höstas :gnissla Skitsak men ändå irriterande!

Förresten, jag har en dekal liggandes såg jag, den stora varianten. PMa om du är intresserad :tummenupp
 
Last edited:

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Ystad
Hoj
Ingen:(
Förmodlingen fel tråd men jag tänkte kolla om någon av er sp1 ägare har haft samma "fel" som jag nämligen att hojen dör under körning, det låter som soppatorsk.
Batteriet är bytt, det sitter en powercommander 2 och acra titanpipor på den.

Hoppas att nån kanske vet!:) o
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Förmodlingen fel tråd men jag tänkte kolla om någon av er sp1 ägare har haft samma "fel" som jag nämligen att hojen dör under körning, det låter som soppatorsk....
Vet gör jag inte, men någon kanske håller med om att det låter som glappkontakt!? Efter att ha mekat med elen på mitt bygge tycker jag att vissa placeringar är lite suspekta o de har dragit o skarvat kablarna lite hipp som happ verkar det som.

Kolla upp det som rör tändningen och anslutningarna till insprutningen.
 

Bifogat

  • DSC01263.JPG
    DSC01263.JPG
    103.3 KB · Visningar: 66
  • DSC01264.JPG
    DSC01264.JPG
    150.8 KB · Visningar: 76
Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Förmodlingen fel tråd men jag tänkte kolla om någon av er sp1 ägare har haft samma "fel" som jag nämligen att hojen dör under körning, det låter som soppatorsk.
Batteriet är bytt, det sitter en powercommander 2 och acra titanpipor på den.

Hoppas att nån kanske vet!:) o

Hmm, hade nåt liknande på min förra sommarn!

Va pluskabeln på batteriet som glappade då.
 

lodnert

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Triumph Daytona 675-11
Kul att det tagit lite fart i SP1-tråden igen... Tydligen börjar folk få vårvittring ;-)

Hade en SP1:a 00 till 04 som jag bytte mot en Ducce, men i höstas fick jag nog av Ducce "specialiteter" och skaffade en SP1:a igen (01:a)...

På tal om sänka fram och höja bak, som ju nästan är ett måste för att få någorlunda hyfs på SP1:ans fjädring, så undrar jag hur ni har löst det bak. Hur mycket, med brickor, etc etc. Det finns ju inte så mycket att spela på om man vill ha några gängor kvar att fästa övre stötdämparfästet i... Den höjningssats som jag sett verkar höja alldeles för mycket (25mm tror jag).

Vad säger ni? Några erfarenheter att dela??

Jag bytte ut det övre fästet till HRC som gör att du kan höja den med
finjusteringar.
Det var visserligen inte gratis men fan... det e ju HRC :p
Kan ta reda på artikelnummerna och priser om det kan vara intressant
 

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2002 SP-2
Jag bytte ut det övre fästet till HRC som gör att du kan höja den med
finjusteringar.
Det var visserligen inte gratis men fan... det e ju HRC :p
Kan ta reda på artikelnummerna och priser om det kan vara intressant

Låter absolut intressant! Kan man i så fall beställa hos vilken Honda verkstad som helst?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top