Honda SP1-tråden

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
VFR750R RC30an och RVF750R RC45an Kommer att finnas på Custom Motorshow på Elmiamässan i Jönköping under påskhelgen. 4 stora mässhallar med motor-show varav en hall (C) är till för mc. Kommer att stå i en Sporthojsmonter (Superbike-eran 1988 till 2002 ) med 8 andra Limited Edition fabriks homologiseringsmaskiner. Förövrigt är mässan en fröjd för alla som gillar fräcka fordon både gamla och nya samt ombyggda. Billjud är det gott om ochså!:hördu Jag vet att Honda tog segrar med SP1an och SP2an de får vi ta till mässa vid annat tillfälle om någon är intresserade. Har en SP2 i garaget så jag kvalar in till denna tråden.:)

adress till mäss-sida http://www.custommotorshow.se/2007/index.php

Ha det gott.
Trevliga hojar du har :tummenupp

Vilka är de andra 8 Limited Edition fabriks homologiseringsmaskinerna som skall stå på mässan?

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Limited Edition, WSB-machines in streetlegal suit!

Vilka är de andra 8 Limited Edition fabriks homologiseringsmaskinerna som skall stå på mässan?

Dessa 10 hojar har vi anmäldt till mässan!

Idag finns tillgängliga.

> Honda RC30 1988 Vinnarmodell!
> Honda RC45 1994 Vinnarmodell!
> Yamaha OW01 1989
> Yamaha OW02 1999 "R7" Tillverkad i endast 500 exemplar!
> Kawasaki ZXR750R 1993 Vinnarmodell!
> Kawasaki ZX7RR 1996
> Suzuki GSXR750RR 1989 Tillverkad i endast 500 exemplar!
> Ducati 851SP3 1991 Vinnarmodell! Tillverkad i 500 exemplar!
> Bimota SB8R 2000 ca 200 exemplar.INFO är osäker?:va . Fabriken fick
> ekonomiska problem och produktionen avstannade. Cyklar monterades
> senare ihop utav delar som fanns i lager.
> Aprillia RSV Mille SP 1999 Tillverkad i endast 150 exemplar!

Tror att detta är det slutgiltiga resultatet, "men" har en kompis med en Benneli Tornado 2000 ( fräck hoj med ett udda motorljud, stenhård ) kanske ta bort ZX750RR 96-maskinen.:confused:

Bifogat

• IMG_0653 hp.jpg
    IMG_0653 hp.jpg
    235.5 KB · Visningar: 93

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ladda batterier, kolla luften................

O var o när kan dessa provköras? :D

Fi fasen vilken fin samling. Önskar jag hade haft möjlighet o komma upp o se dem. :)

DE e inte lätt detta, kräver mycket planering. Provkörning:D endast jag! Söndagar, tidigt, inget folk och fä ute. Batteriet! Lufttryck! Bensin! Rätt nummerplåt på! Kolla vädret! Ställa klockan! Komma upp. om jag lyckas med detta får jag min lyckodag. Det händer imellanåt.:tummenupp
Kört RC45 i 600 mil nu (legalt), det får bli Ducati i år. 851 ( med 888 värstingmotor för den tiden ) SP3 its MC-History. Modellen vann Superbike VM 1990/91/92

1990 Raymond Roche F DUCATI 888
1991 Dough Polen USA DUCATI 888
1992 Dough Polen USA DUCATI 888

, jag njuter redan. Men det får bli den legala vägen med skattekvitto och försäkring. Klassikerförsäkring är ungefär 1400 kr/år för en helförsäkring.
Ha det gött,Toyman. Föresten detta är ju en SP1 tråd, en sådan vill jag ha, helt original, ok för lite buller. Hoppas det kan finnas en i samlingen så småningom. Sp2an är ju grym och den finns. Men det är annorlunda nu än det var under den tidiga Superbike-eran när tillverkarna specialbyggde maskinerna i en begränsad upplaga för ändamålet. Men Sp1an och SP2an gjorde ju det de skulle, vinna SuperbikeVM åt Honda.:hördu

Bifogat

• IMG_0245 mässbilaga.jpg
    IMG_0245 mässbilaga.jpg
    160.7 KB · Visningar: 107
  • IMG_0303 hp.jpg
    IMG_0303 hp.jpg
    154.7 KB · Visningar: 97
  • IMG_0304 paint hp.jpg
    IMG_0304 paint hp.jpg
    111.2 KB · Visningar: 113
  • IMG_1789 hp.jpg
    IMG_1789 hp.jpg
    124.3 KB · Visningar: 91
Last edited:

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Castrol dekaler.

Hej! en del utav Sp2orna såldes med ett Castrol Decalset. Du känner inte till hur man kommer åt ett sådant? MVH/Toyman

Bifogat

• sp2-1 Vill köpa decal.JPG
    sp2-1 Vill köpa decal.JPG
    93.9 KB · Visningar: 89
  • 2002 Honda VTR 1000 SP2 hp.jpg
    2002 Honda VTR 1000 SP2 hp.jpg
    221.5 KB · Visningar: 126

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Hoj
Ingen:(
Fi lampan blinkar till

Tjena grabbar!
Har tyvärr lite problem med spettan.:gnissla
Fi lampan blinkar till under färd och hojen tappar kraft.:mad:
Har haft en pc 2:a men den är urkopplad.
Vad kan det va för fel?
Blir nästan snart :mad: :huvet på denna hojen, tyvärr den är ju en dröm o köra annars!!

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Tjena grabbar!
Vad kan det va för fel?
Blir nästan snart :mad: :huvet på denna hojen, tyvärr den är ju en dröm o köra annars!!

Du har inte haft tur med hojen precis.... Köpte du inte den nyss?!:gnissla :va

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
har det varit någon politiskt debatt i närheten ?
FI kanske har vatt där ,,feministiskt initiativ.

försökte bara va lite skojjig ,, sorry om de inte lyckades.

jag söker fortfarande efter ett sidostöd till en VTR ,, någon ?

Tjena grabbar!
Vad kan det va för fel?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Hej! en del utav Sp2orna såldes med ett Castrol Decalset. Du känner inte till hur man kommer åt ett sådant? MVH/Toyman

Här kan du köpa dekalerna du söker.
http://www.carpimoto.com/content/pr...plete_Stickers_Set_Honda_Castrol_SBK_2002.htm

Tjena grabbar!
Vad kan det va för fel?

Hur är den urkopplad?

Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hade liknande fel på min sp1:a efter en noggran tvätt, drog isär alla kontakter och blåste/torkade rent.

Sen gick hojen som den skulle och felet kom aldrig tillbaka så länge jag ägde hojen.

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Hoj
Ingen:(
Hej igen.
Vilka kablar tänker du på dom i sadeln eller någon annanstans?
Kan det skada motorn om Fi lampan tänds?

Sen en annan fråga. är det lagligt med miniblinkers?
Snuten kom upp bakom mig och tog in mig vid sidan ikväll, dom sa att det inte var "lagligt" med miniblinkers pga att dom blinkar för snabbt.:mattias
Dom anmärkte på miniskylten också.:arsele
Men jag hade en jävla tur så jag slapp böter:) man blir ju nästan :Bugar när dom kommer.

Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
De skall också gå att beställa via Honda. Kolla m "Lodnert" som skrivit innan i tråden. Hans hoj är av samma modell och kommer troligen att införskaffa ett sådant.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Sen en annan fråga. är det lagligt med miniblinkers?
Snuten kom upp bakom mig och tog in mig vid sidan ikväll, dom sa att det inte var "lagligt" med miniblinkers pga att dom blinkar för snabbt.
Det finns miniblinkers som är lagliga (måste bl.a. vara E-märkta och placerade med rätt avstånd från varandra.)
Angående blinkfrekvens så finns regler även för detta:

Enligt VVFS 2003:23:
Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar:
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.

(Källa: Vägverkets hemsida.)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
De är lagliga om de är CE-märkta. Annars kan de lysa för starkt eller för svagt. Blinkhastigheten är et resultat av felaktigt motstånd...

:nicka

Elaborerar lite.
Det vanligaste "felet" är att det sitter 5 watt lampor i "miniblinkers" och vanligtvis sitter det 21W lampor orginal.
Så, för att motverka detta kan man antingen montera ett nytt blinkersrelä, eller montera extra motstånd över (parallellkopplade) blinkerskretsarna, en för vänster och en för höger.
Det SKA vara effektmotstånd (mäts i Watt), och inte vanliga "Ohm" motstånd.
De ska ligga på runt 20 Watt så får du rätt blinkhastighet.
Jag har gjort så, och de går i genom besikning och poliskontroll (båda är testade...)

För att de ska gå igenom besikningen ska de även vara Orange, och inte vita, eller gula eller whatever färg. Men, de olika besikningsgubbarna/gummorna är lite olika känsliga för färgen, så länge den är "ungefär rätt" och CE märkta.

:hej

Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Det SKA vara effektmotstånd (mäts i Watt), och inte vanliga "Ohm" motstånd.
De ska ligga på runt 20 Watt så får du rätt blinkhastighet.
Effekten (W) anger vilken effekt som motstånden tål att belastas med kontinuerligt och har ingenting med motståndet/resistansen (Ohm) att göra.
Det är resistansen (Ohm) som avgör blinkhastigheten (om man har ett lastberoende/strömavkännande blinkrelä vill säga). :mattias

Givetvis ska man alltid använda sig av effektmotstånd vid dylika tillfällen då "vanliga" motstånd lätt brinner upp annars...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Effekten (W) anger vilken effekt som motstånden tål att belastas med kontinuerligt och har ingenting med motståndet/resistansen (Ohm) att göra.
Det är resistansen (Ohm) som avgör blinkhastigheten (om man har ett lastberoende/strömavkännande blinkrelä vill säga). :mattias

Givetvis ska man alltid använda sig av effektmotstånd vid dylika tillfällen då "vanliga" motstånd lätt brinner upp annars...

Mmm, nja. Det stämmer säkert i teorin och om man köper "fina" motstånd som har alla uppgifter på skalet, eller i något inläggspapper i förpackningen.

Mina har inte det, utan enbart effekttåligheten, och då jag vet att det är 12 Volt (ca), så det är U=R*I och P=U*I som gäller. Vilket ger runt ca 20 W för att det ska bli rätt.

Jag ville bara påpeka att det skulle var effektmotstånd, för sådär "självklart" är det inte för dem som inte kan. Även om de hade lärt sig rätt fort... :hihi

:)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...