Honda SP1-tråden

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Ser ut som man kan göra dom själv i alu med en packning.... Det ska jag göra! Du skrev att man MÅSTE göra PAIR modden om jag ska bänka, varför?! Ska iaf bänka och justera den i vår är det tänkt.... Vad gör det för skillnad med PAIR modden?! Har inte riktigt förstått innebörden med den?! Kan någon mer sakkunnig person förklara för mig lite enkelt... TACK!

Har du märkt någon skillnad med Durbahn boxen mot original?!

PAIR systemet skickar in friskluft i avgassystemet och därför blir lambdavärdet helt fel.

Jag körde inte hojen i bänk förens jag hade monterat burken, trattarna, systemet och gjort flappermodden, så vet tyvärr inte skilnaden. Visst blev det skilnad :D
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
är det någon som vet om det är samma tank på firestormen som på sp1/2?
tänkte kanske fixa ett lackförsök under vintern..... och få tag på en obucklad tank ser svårt ut.... bara rejsgrejjer som har varit marksynade....

om det sen är någon som vet hur race-kåporna på ngc-racing är? (http://www.ngc-racing.com/index.php?page=category&cat=85)
tänkte ta dom dyrare 3990:- komplett gatmodell..... har någon provat?.... passar dom för lack....?....

Nej det är inte samma tank...faktum är att det är väldigt lite på Firestormen som du hittar på SP1/2...blinkersen möjligen.:rolleyes:

Har ingen egen erfarenhet men kompisen kör med NGC´s grejor..funkar skitbra, ovanligt bra passform för att vara racekåpor tydligen. Och ja, han har lackat sina hos ett proffs...inget fancy men det funkar. :tummenupp

Grymt sugen på en SP1:a. Så jävla läckra.

Jämfört med Horneten, hur mycket bättre är den på en bandag exempelvis? Hur är effektregistret?

Som Icko säger...bättre, mkt bättre!!! :D

Men visst är de i originaluppsättning lite otympligare än en modern rad 1000 (en Blade tex), där var Honda lite väl försiktiga i gatversionen. Men det går som sagt att fila till utan att bränna alltför mkt cash.

Effektregistret är underbart -massor med mos på låg och mellanvarv, ingen ide att ligga och nosa kring rödmarkeringen (inte som jag kör iaf..). Lär man sig hantera motorbromsen går det att köra riktigt fort och komma in seeeent i kurvorna och har all kraft i världen i utgångarna:D .... Chassit är bergstadigt, som gjort för lååånga svepande kurvor på tex Gotland Ring.:tummenupp
 
Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
PAIR systemet skickar in friskluft i avgassystemet och därför blir lambdavärdet helt fel.

Jag körde inte hojen i bänk förens jag hade monterat burken, trattarna, systemet och gjort flappermodden, så vet tyvärr inte skilnaden. Visst blev det skilnad :D

nja, inte "frisk luft" men varm gammal luft eftersom det kommer från vevhusventilationen via toppen. Tar man bort dessa får motorn bara friskluft och du slipper alla poffar etc vid gasavslag. Frisk kall luft gör att hojen går bättre...Detta har inget med lamda att göra.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
nja, inte "frisk luft" men varm gammal luft eftersom det kommer från vevhusventilationen via toppen. Tar man bort dessa får motorn bara friskluft och du slipper alla poffar etc vid gasavslag. Frisk kall luft gör att hojen går bättre...Detta har inget med lamda att göra.

Ja helt riktigt Micke. Det var jag som tänkte på min gamla BMW och deras system :huvet

Men visst måste väll extra friskluft i avgaserna påverka lamdavärdena :confused:
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Okej, låter fint. Jag älskar Horneten, det är bara utseendet som ställer till det för mig. Den är inte ful på något vis men jag har alltid älskat sporthojar mer och därför vill jag ha en någon gång... och jag tyckte att en SP1:a var väldigt läcker och motorn är ju lite annorlunda från alla ylande radfyror.

Det jag gillar med min Hornet är att den känns så lätt, och om jag har förstått det rätt så är en SP1:a rätt så tung, som min ZX7R (den tyckte jag kändes för tung).
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Ja helt riktigt Micke. Det var jag som tänkte på min gamla BMW och deras system :huvet

Men visst måste väll extra friskluft i avgaserna påverka lamdavärdena :confused:

med lamda kan du mäta hur effektiv din förbränning är, dvs mixen av luft och bränsle. Syre är viktigt för att få en bra förbränning och det finns mera av detta i kall luft. Eftersom jag har byggt ett av Sveriges coolaste sp1:a har jag testat en del. Som tex, den får inte bli varmare än 72 grader, och jag vet att ni bröder kör med hojar som är betydligt varmare än det. efter 80 grader är ni alla torsk på minst 10 pållar, vid 90 har ni en moppe...trimma på!!! Alltså viktigt är att fixa kylarna och att göra Pair system mod.

Mitt recept på sp 1
Sp2 toppar portade
Sp2 sprut
Jardine 2/1 titan/carbone
Powecomander III
Durbahn luftburk och snorkel
Kyle racing kylare utan termostat, aldrig varmare än 75 grader
15/42 drevning med 520 kedja
Batteri monterat under oljefilter
Carbone bakram (bakram tom på all elektronik)
All elektronik monterad enligt Durbahns koncept
Durbahn kåpor
BST Carbone fälgar
Alla free mods done
Med detta bromsade jag 136Hk i Motorspeeds bänk och hojen vägde 165 Kg med olja och kylvätska. Inga konstigheter att hänga på 1000cc hojar..

Som SP2 här på forumet sa: den här hojen går inte att jämföra med med min, den svänger som en gud och draget är sjukt bra...

/M
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ok, då var det bestämt, PAIR modden MÅSTE göras!

Roger, vad har du för trattar?! Längden avgör väl hur effektkurvan kommer att se ut? Om man vill ha en jämn effekt kurva med effekt tidigt i registret så skall man ha...?! Älskar ju vrid! Återigen, vad finns trattar att köpa och tips på längd på dessa?! Ursäkta att jag är frågvis men frågar man inte får man ju inget veta!

Micke, dina tips på en killermachine till hoj låter inte billigt precis.... Har liksom inte den budgeten.... Andra billiga mods då, finns det några?
Hur fäster man batteriet under oljefiltret?! Har man kvar orginal batteriet eller byter man till ett mindre?

Sov gott!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
... billiga mods då, finns det några?
Hur fäster man batteriet under oljefiltret?! ...
Nu får du bakläxa! Skärpning :fatta!
Har du inte studerat min byggtråd tycker jag du skall leta där.

Jag bytte dock till ett 6Ah-batteri, dock samma GEL som innan. Det är ca 5 mm "bredare" vilket kräver en sänkning av klackarna det vilar på.

Oas så startar den på det batteriet nu :D

Om du inte kör i en masa köer, så skippa fläkten, den väger säkert ett kg. :rolleyes: (Gratis mod).
 

jonas83

twingurun
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Kalmar
Hoj
2005, Aprilia RSV mille factory
Spettan me d-BOOST???

har ägt min sp1a i 3 mån o jag e redan helt såld!! jag har hittat ett chip som kallas d-boost chip men e väldigt skeptisk till d!! Som jag fattar d så ska den lura motorn att den e kallare än den egentligen e vilket låter lite farligt.. dom lovar dyrt o heligt att d e helt ofarligt men hmm..... någon som vet vad d e för någe??
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Ok, då var det bestämt, PAIR modden MÅSTE göras!

Roger, vad har du för trattar?! Längden avgör väl hur effektkurvan kommer att se ut? Om man vill ha en jämn effekt kurva med effekt tidigt i registret så skall man ha...?! Älskar ju vrid! Återigen, vad finns trattar att köpa och tips på längd på dessa?! Ursäkta att jag är frågvis men frågar man inte får man ju inget veta!

Micke, dina tips på en killermachine till hoj låter inte billigt precis.... Har liksom inte den budgeten.... Andra billiga mods då, finns det några?
Hur fäster man batteriet under oljefiltret?! Har man kvar orginal batteriet eller byter man till ett mindre?

Sov gott!

Kolla på durbahns sida så ser du hur du ska göra. Ja du byter även batteri till ett mindre. Du kan göra detta själv på ett par timmar. Start relät kommer också att sitta där.

Min hoj var byggd med mycket delar från ebay och har man tur kostar delarna nästan ingenting.
 

T-Bomb

If im to loud youre too old !
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda sp1

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Hej

Har precis köpte min första sp1, jag köpte en som hade varit nere i ett dike och vänt. Där av buckliga ljudämpare, trasiga kåpor, spräckt framfälg och skev vänster bromsskiva.

Jag har letat runt efter en beggad framfälg utan resultat. Därför undrar jag om en framfälg från en cbr 600/900 eller cbr 929/954 passar en sp1? utbudet på sådana fälgar är ju betydligt större än till sp1. Passar även skivorna från ovanstående hojar till en sp1?

ps. om nån har en framfälg över till en sp1 så hör av er!
 
Last edited:

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Gå in på ebay.de (tyskland) eller ebay.co.uk (england) och sök på SP1. Finns massor av delar till SP1:an och det brukar alltid ligga bromsskivor och fälgar till salu där. Kolla några dagar i sträck så ska du se att du hittar det du är ute efter där. Många auktioner blir faktiskt djävligt billiga. Kom bara ihåg att fråga om fraktpriset. Där kan man bli uppkörd om man inte har kommit överens innan.

Mvh. Janne

Hej

Har precis köpte min första sp1, jag köpte en som hade varit nere i ett dike och vänt. Där av buckliga ljudämpare, trasiga kåpor, spräckt framfälg och skev vänster bromsskiva.

Jag har letat runt efter en beggad framfälg utan resultat. Därför undrar jag om en framfälg från en cbr 600/900 eller cbr 929/954 passar en sp1? utbudet på sådana fälgar är ju betydligt större än till sp1. Passar även skivorna från ovanstående hojar till en sp1?

ps. om nån har en framfälg över till en sp1 så hör av er!
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Gå in på ebay.de (tyskland) eller ebay.co.uk (england) och sök på SP1. Finns massor av delar till SP1:an och det brukar alltid ligga bromsskivor och fälgar till salu där. Kolla några dagar i sträck så ska du se att du hittar det du är ute efter där. Många auktioner blir faktiskt djävligt billiga. Kom bara ihåg att fråga om fraktpriset. Där kan man bli uppkörd om man inte har kommit överens innan.

Mvh. Janne

Ska kolla det, Tack!:tummenupp
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Hej

Har precis köpte min första sp1, jag köpte en som hade varit nere i ett dike och vänt. Där av buckliga ljudämpare, trasiga kåpor, spräckt framfälg och skev vänster bromsskiva.

Jag har letat runt efter en beggad framfälg utan resultat. Därför undrar jag om en framfälg från en cbr 600/900 eller cbr 929/954 passar en sp1? utbudet på sådana fälgar är ju betydligt större än till sp1. Passar även skivorna från ovanstående hojar till en sp1?

ps. om nån har en framfälg över till en sp1 så hör av er!

Grattis till en trevlig hoj :tummenupp

Jag tror att CBR 929 eller 954 fälgen passar.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top