Honda SP1-tråden

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Hej på er.
Funderar på att ev köpa mig en sp1, men skulle behöva lite mer info först.
Hur den är rent körmässigt, känns den klumpig, lätt svängd mm?

Har haft en tl1000r innan, tyckte att den var trevlig motormässigt men helt bedrövlig att köra (stor och klumpig). Sp1 ser smidigare ut men dom ligger väl ungefär lika i vikt?

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Hej på er.

Har haft en tl1000r innan, tyckte att den var trevlig motormässigt men helt bedrövlig att köra (stor och klumpig). Sp1 ser smidigare ut men dom ligger väl ungefär lika i vikt?

Mycket vikt vid snabba omtag (trånga s-böjar), men stabil som få. Iallafall så känner jag att man kan lita på flikkan. Känsliga och lättdoserade bromsar och du sitter "i" cykeln snarare än ovanpå.
Dock lite bånglig och svårflörtad under 4000rpm precis som alla tvinnar. Att glida fram och tillbaks vid korvkiosken kräver mao en övning i kopplingsslir. :)

Sedan trivs den med ett högt tempo snarare än knixiga kurvor. Men det är ju mer en vanesak.

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Helt klart en underbar hoj, men som Schnellfahren säger, så sitter man nog mer i hojen, än på den. Jag tyckte det va lättsvängd och trevlig i både snäva öppna kurvor, fast jag va van med en gamla Zx9a, som va som ett kassaskåp i jämn fört med spettan.

Motor har bra mos, och bromsarna lika så, tror inte du blir besviken om du köper 1..

Ingen som behöver Kåpor till sin Spetta ??? kolla annonsen här under...

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
:fakta

Har fått ett o annat plötsligt stopp i depån... :gnissla

Väl i kurvorna går hon som ett smäck! :yoparty

Upptäckte att med originaltutorna på plats så minskade benägenheten till kärringstopp. Så det verkar vara ett problem relaterat till det låga mottryck som räsertutor ger.
Jag höjde soppamängden på lågvarv och nu rullar det på "rätt bra" även på låga varv, men visst tusan är hon bänglig det lilla cuttersmycket. Precis som alla kvinnor. ;)

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Tackar för infon. Gäller bara o hitta en sp1, vilket verkar omöjligt.

Nej nej!! Köp ingen Spetta för f....n!!! jag vill vara ensam om detta I Norrköping :D Skoja bara... Kul en till i Peking, lycka till med letandet för dom är få. Och du kommer att bli stormförtjust i SPETTAN jag lovar dig. Köpte min i Dec 2008. Jag åkte TL1000R innan och dessa går inte att jämnföra. Pansarvagn=TL 1000 Japansk Ducati=Sp1. Hör av dig ifall du vill titta....:tummenupp

Last edited:

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Nu låter du väldigt mkt som Fursten, du vill inte köra ett race också för att komplettera din imitation?

Sluta dra ner nivån i tråden med ditt spam!

Hmm.Varför ta upp detta med imitation?? Har jag utmanat dig på något sätt eller? Du verkar vara en hetsporre istället för att vara slapp! Men jag trampade dig på lilla tån och om jag kränkte dig så ber jag om ursäkt! Och om jag vore dig så skulle jag inte jämnföra 2 olika personer som du inte känner för det passar inte dig.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hmm.Varför ta upp detta med imitation?? Har jag utmanat dig på något sätt eller? Du verkar vara en hetsporre istället för att vara slapp! Men jag trampade dig på lilla tån och om jag kränkte dig så ber jag om ursäkt! Och om jag vore dig så skulle jag inte jämnföra 2 olika personer som du inte känner för det passar inte dig.
För att du var tvungen att göra det till nån märkeskamp.

Jag har ägt en sp1a och saknar hojen men skulle inte vilja ha en igen pga vikten thats all, sen sa jag aldrig att den var slö el att jag är snabb som rossi.

Hmm känner, har pratat tillräckligt mkt med spöket för att kunna säga att ja känner honom :D

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Nu låter du väldigt mkt som Fursten, du vill inte köra ett race också för att komplettera din imitation?

Sluta dra ner nivån i tråden med ditt spam!

Äsh killen har nog blivit utslängd ur r1 tråden så han måste vara här och hacka på oss nu istället.
Hey fårstår du inte skillnaden på trådarna? Tycker du sp1 är skit så dra! Låt oss andra få prata om det vi gillar och häng i nån annan tråd och predika.

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Äsh killen har nog blivit utslängd ur r1 tråden så han måste vara här och hacka på oss nu istället.
Hey fårstår du inte skillnaden på trådarna? Tycker du sp1 är skit så dra! Låt oss andra få prata om det vi gillar och häng i nån annan tråd och predika.

Hehehe Tjena marrdin! Det är ingen fara killen, han är bara lessen för att han kände sig kränkt bara:D kul att se dig föresten har du laggt upp lite bilder på Spettan än? Du får fixa ditt garage!:tummenupp

Last edited:

Iceman79

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Vtr1000f -98
Denna spettan verkar vara prisvärd och är nog inte tungstyrd!!

http://cgi.ebay.co.uk/HRC-HONDA-SP-1-REPSOL-TOTALLY-AMAZING-ONE-OFF-BIKE_W0QQitemZ320345420234QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycles?hash=item320345420234&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A7|39%3A1|240%3A1318

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Oki doki. Men du fattar poängen med det jag skrev va?

Jag har haft fullt upp o fixa mitt riktiga garage så jag har inte kollat på hur man gör på forumet :)
Jag slängde väl upp nån bild iaf men det är bättre om man fotar när slasket runnit undan. ^^

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Hur långt har era SPettor gått?

Har börjat leta efter en fin SP1; hur långt har era SP1:eek:r gått? vad är normalt efter 7-9 år?

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Har börjat leta efter en fin SP1; hur långt har era SP1:eek:r gått? vad är normalt efter 7-9 år?

-00 som gått 5600 mil. Knappt inkörd och går som en smäck. Det som tar slut först är nog bromsskivorna. Packboxarna på framgaffeln kan svettas lite på våren men brukar stabilera sig efter 70-80 mil. Sen är det torrt och fint.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hade sp1a när du gick i blöjor så ja kan inte se problemmet.

Skrev att ja lätt skulle köpa sp1 igen om de inte vore pga den höga vikten och de var visst en känslig punkt hos dom märkestrogna.

Jag gillar sp1 och läser också därför i tråden!

//Fd sp1 ägare

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej på er.

SP1 i originalutförande upplevs som tyngre och sävligare än tex en Fireblade av motsvarande årgång, det tror jag de flesta kan skriva under på. Körställningen kan vara knepig för en del, man hänger rätt rejält på armarna, men jag tyckte det var en vanesak (det är ju ingen touringhoj eller nåt du ska löka omkring i stan med, den ska KÖRAS, resolut :D).

Motor och viktmässigt är den och TL1000R jämbördiga, den stora skillnaden ligger precis som du säger i fjädringskomponeterna. Det går dock att fixa till på TL1000R har jag hört sägas men grundinställningen suger rejält, det är svampigt och trögt -en klar klasskillnad (iaf inte de TLR´r jag provkört).

Sen finns det en annan aspekt: Hondan är så ruskigt välbyggd, som gjuten i ett stycke, i jämförelse med de flesta hojar jag haft. Nästan kusligt...TLR är inte i närheten, moddad eller ej.

SP1 kostade 142k på gatan när den kom 2000 -det borgar för en viss exklusivitet som TLR inte har. Så skillnaden i begpris är befogad.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...