Honda SP1-tråden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Äntligen tillbaka efter FEM dagars vansinneskörning på Gotland Ring i helt perfekt väder. SPn har funkat perfekt och gick som tåget efter en snabbvisit förbi Andersson Turbo och hans bromsbänk. Enda smolket i bägaren rent tekniskt är väl egentligen den lite halvrisiga framgaffeln vars brister blir uppenbara i jämförelse med en moderna hoj. Bakstudsaren var ju redan bytt till en Öhlinare, så där finns inget att anmärka på.
Ni som kört racing med SP1/2, hur gör ni med den begränsade nedläggningsvinkeln? Jag gissar att man helt enkelt får flytta upp ljuddämparna eller leva med att de släpar i vid lite mer inspirerad körning?

Begränsad nedläggningsvinkel....?? :confused:

Har med vinden i ryggen och solsken i sinnet loggat 1,36 tider på GR och aldrig skrapat i ljuddämparna (Leo Vince SBK).

Oooo nu blev jag sugen att lägga ett part varv....:D:D

Det finns ett knep, men säg inte att jag har sagt det.
Om man kopplar ur varvräknaren, så är det den gamla ljudnivån (103db) som gäller :D

Den blev ju riktigt snygg i den vita kostymen :tummenupp


Tack!

Jag har satt dem där parkeringsljusen sitter original. Har till och med besiktat den så :tummenupp

Hur har det gått Roger? Har pärlan fått ett nytt hem? Kalasfin hoj...hade jag kunnat få loss deg hade jag köpt den direkt av dig...efter hårda förhandlingar såklart...:tummenupp

varför finns sp1 med olika färg på fälgar och måsvingen på tanken?

WTF...måsvinge????

SP1 finns bara i två färgkombinationer: 2000 Röd (Winning red på Hondaspråk) med svarta fälgar och gul tankvinge. 2001 kommer den även i silver med svarta fälgar och svart vinge på tanken.

Alla andra färgkombinationer är inte original.
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
WTF...måsvinge????

SP1 finns bara i två färgkombinationer: 2000 Röd (Winning red på Hondaspråk) med svarta fälgar och gul tankvinge. 2001 kommer den även i silver med svarta fälgar och svart vinge på tanken.

Alla andra färgkombinationer är inte original.

Lite sent va? Se mitt inlägg nummer 4477...! :rolleyes:
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Begränsad nedläggningsvinkel....?? :confused:

Har med vinden i ryggen och solsken i sinnet loggat 1,36 tider på GR och aldrig skrapat i ljuddämparna (Leo Vince SBK).

Oooo nu blev jag sugen att lägga ett part varv....:D:D

Hurvida det är jag, fjädringsinställningen eller däckmodellen som gjorde att däcken brann upp vet jag inte, men jag fick vara otroligt snäll med gasen ur kurvorna för att inte överhetta dem. För att få roligare varvtider med sådana förhållanden måste man gå snabbare in och genom kurvorna vilket fordrar större nedläggningsvinkel, eller mer hängande.
Hur som helst är max nedläggningsvinkel starkt begränsad om man jämför med en modernare sporthoj.

Edit: För att slippa köpa nya burkar körde jag med skvallerpinnarna kvar och det var dessa som skrapade i väl tidigt tyckte jag. Avgassystemet (Akra helsystem) har väl en del bättre marginal än originalsystemet, men jag ville inte riskera något.
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Högdragna rör borde ju förbättra nedläggningsvinkeln lite... Det är bara att sälja ditt akta helsystem, vi kan byta vet jag!!!
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Högdragna rör borde ju förbättra nedläggningsvinkeln lite... Det är bara att sälja ditt akta helsystem, vi kan byta vet jag!!!

Jag har ett Harris-slipon med högt dragna titanburkar liggande, men hann inte tillverka någon adapter mot Akra-genrören innan jag skulle iväg. Det får bli till nästa bandag. Jag hade hoppats slippa, men så får det bli.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hurvida det är jag, fjädringsinställningen eller däckmodellen som gjorde att däcken brann upp vet jag inte, men jag fick vara otroligt snäll med gasen ur kurvorna för att inte överhetta dem. För att få roligare varvtider med sådana förhållanden måste man gå snabbare in och genom kurvorna vilket fordrar större nedläggningsvinkel, eller mer hängande.
Hur som helst är max nedläggningsvinkel starkt begränsad om man jämför med en modernare sporthoj.

Edit: För att slippa köpa nya burkar körde jag med skvallerpinnarna kvar och det var dessa som skrapade i väl tidigt tyckte jag. Avgassystemet (Akra helsystem) har väl en del bättre marginal än originalsystemet, men jag ville inte riskera något.

Visst är det så att spn har sina begränsningar jämfört med nyare hojar men jag har aldrig upplevt just nedläggningsvinkeln som ett bekymmer.

Det här med däcken låter märkligt. Nog för att Gotland ring äter däck och att qualifier (det vanliga) inte är något superdäck men sånt slitage kan inte vara normalt. Vad körde du med för tryck?
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Visst är det så att spn har sina begränsningar jämfört med nyare hojar men jag har aldrig upplevt just nedläggningsvinkeln som ett bekymmer.

Det här med däcken låter märkligt. Nog för att Gotland ring äter däck och att qualifier (det vanliga) inte är något superdäck men sånt slitage kan inte vara normalt. Vad körde du med för tryck?

Däcken klarade 5 dagar och jag har fortfarande mönster kvar, så inte slet det mycket gummi inte. Däremot går det fort att få dem överhettade om man inte är försiktig, speciellt när det är 30 grader i skuggan. Testade med olika ringtryck från 2.5 ned till 2.1 bak och 2.3 fram som lägst.

Jepp, inte Qualifier RR eller Qualifier II utan det billigare, äldre Qualifier.

Beträffande nedläggningsvinkeln är det ju så att jag som är van vid min gamla Gixxer 750 -00 är lite bortskämd med att kunna luta mer för att slippa klättra. Men det är bara att jobba mer nästa gång :tummenupp

I övrigt gillar jag verkligen karaktären på cykeln! Motorn är underbar och för den som inte mappat om sin cykel än kan jag bara säga: GÖR DET NU! Gashandtaget förvandlas från oslipad yxa till kirurgiskt precisionsinstrument.
 
Last edited:

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
Uppdaterade bilder

Japp då vart kåpor på:yoparty:yoparty

Lite dekaler a'la softish kvar att sätta på samt tanken:banana
 

Bifogat

  • IMAG0082.jpg
    IMAG0082.jpg
    237.5 KB · Visningar: 89
  • IMAG0085.jpg
    IMAG0085.jpg
    227.2 KB · Visningar: 79
  • IMAG0084.jpg
    IMAG0084.jpg
    225.6 KB · Visningar: 75
  • IMAG0081.jpg
    IMAG0081.jpg
    224.9 KB · Visningar: 82

balvenie

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Honda SP2
Bytte bromsbelägg fram, men har fortfarande ordentliga vibrationer i styret när jag bromsar. Det återstår väl bara att byta skivor, någon som har ett bra förslag på vad man ska köpa? Honda's var ju ganska dyra.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
tjena lads, länge sedan man satte sitt avtryck i denna tråd:)

jag har ett helt nytt kåpglas till salu om ngn skulle vara intresserad, kåpglaset är till en sp1 men jag skulle tro att det passar sp2:a åsså:)

ge mig ett (bra:D) bud
 

Bifogat

  • 283355_10150241707191540_552601539_7737109_6712537_s.jpg
    283355_10150241707191540_552601539_7737109_6712537_s.jpg
    6.2 KB · Visningar: 426
  • 281237_10150241709066540_552601539_7737114_5475964_s.jpg
    281237_10150241709066540_552601539_7737114_5475964_s.jpg
    6.3 KB · Visningar: 434

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Japp då vart kåpor på:yoparty:yoparty

Lite dekaler a'la softish kvar att sätta på samt tanken:banana

Ser ju bra ut!!!!!

Bytte bromsbelägg fram, men har fortfarande ordentliga vibrationer i styret när jag bromsar. Det återstår väl bara att byta skivor, någon som har ett bra förslag på vad man ska köpa? Honda's var ju ganska dyra.

Kolla ebay, finns massor av firmor som säljer delar från avåkta hojar både i USA och England!
 
Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Köpa första SP2

Går i tankarna att tjöpa en SP2, den är inte registrerad i Sverige just nu men står i landet. (annons finns är på sporthoj, en vit rackare)

Är det något bortsett från registreringsbesiktningen som jag bör titta extra noga på en SP2:a, vanligt slitage osv är jag med på, syftar på något modellspecifikt? :confused:

Är det någon som besiktigat med Akra helsystem utan DB-killer?

Kört R1:a och Motard innan, känner att en ordentlig twin kan vara en kul hoj.:)
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Antar att det är Renes hoj! Den är MYCKET påkostad!!!!
Eller så kan du köpa min som jag ev kan sälja...:gnissla men bara kanske....:död:brinnerup
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Går i tankarna att tjöpa en SP2, den är inte registrerad i Sverige just nu men står i landet. (annons finns är på sporthoj, en vit rackare)

Är det något bortsett från registreringsbesiktningen som jag bör titta extra noga på en SP2:a, vanligt slitage osv är jag med på, syftar på något modellspecifikt? :confused:

Är det någon som besiktigat med Akra helsystem utan DB-killer?

Kört R1:a och Motard innan, känner att en ordentlig twin kan vara en kul hoj.:)

Besiktiga med akrasystem kan kanske funka, men det systemet som sitter på är modifierat för att bara ha en slutdämpare. Normalt sett är det två. Hurvida det spelar någon roll eller inte låter jag vara osagt, men jag gissar att den låter lite mer.

Ditt största problem är dock att motorcykeln skall vara i originalskick med original avgassystem för att kunna registreringsbesiktigas i Sverige, så se till att du får med originalsystemet!

SP2 har normalt inga typfel utan bär snarare sina år/mil med ovanlig lätthet. HRC=kvalitet! :yoparty
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Besiktiga med akrasystem kan kanske funka, men det systemet som sitter på är modifierat för att bara ha en slutdämpare. Normalt sett är det två. Hurvida det spelar någon roll eller inte låter jag vara osagt, men jag gissar att den låter lite mer.

Ditt största problem är dock att motorcykeln skall vara i originalskick med original avgassystem för att kunna registreringsbesiktigas i Sverige, så se till att du får med originalsystemet!

SP2 har normalt inga typfel utan bär snarare sina år/mil med ovanlig lätthet. HRC=kvalitet! :yoparty
Jag har besiktat min med med ett akra 2-1 system utan anmärkningar. Besiktningsansvariga hade en HD själv så han hade väl lite överseende.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top