Honda SP1-tråden

fredt

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2017
Ort
Värmdö
Hoj
Nytt på gång
Hej! Jag är ny i tråden och tänkte höra om det finns någon med en SP2:a i Stockholmsområdet? Jag har varit på jakt efter en SP2:a under sommaren men då det bara funnits någon enstaka till salu har jag riktat blickarna mot Tyskland. Så är det någon som går i säljtankar eller har lust att ses vid något tillfälle för att sälja in "konceptet SP1/SP2" så hör gärna av er!

Att jag fastnat för en SP2:a är ingen tillfällighet då jag trånat efter den sedan modellen kom. Men vid tillfället då den var ny körde jag ett annat fabrikat och sedan har hojåknadet tagit en längre paus... Men nu känns det dags att komma tillbaka till den tvåhjulade världen! ;)

Tänkte samtidigt passa på om någon har erfarenhet av besiktning av SP1 eller SP2 med omgjord bakdel (baklyse och blinkers)? Gäller oavsett om någon har erfarenhet av registreringsbesiktning eller vanlig kontrollbesiktning. Jag har bifogat en bild på bakdelen på en av SP2:eek:rna i Tyskland som jag har kikat lite närmre på. Men är lite orolig för att jag skulle få nedslag i besiktningen då det inte är orginal..?

sp2-bak.JPG
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Tänkte samtidigt passa på om någon har erfarenhet av besiktning av SP1 eller SP2 med omgjord bakdel (baklyse och blinkers)? Gäller oavsett om någon har erfarenhet av registreringsbesiktning eller vanlig kontrollbesiktning. Jag har bifogat en bild på bakdelen på en av SP2:eek:rna i Tyskland som jag har kikat lite närmre på. Men är lite orolig för att jag skulle få nedslag i besiktningen då det inte är orginal..?

Den bakänden är inget problem att besikta med. Jag hade samma baklyse tidigare, men nu ser den ut så här (alltså inte original) och det har aldrig vart problem att besikta.
Se bara till att sätta en reflex bakåt.

vtr1000sp1_15.jpg
 

fredt

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2017
Ort
Värmdö
Hoj
Nytt på gång
Tack för svar Honda Hurticane! Minns du om baklyset hade någon speciell märkning (minns inte vad den heter) för godkännande i Sverige / EU? Satte du dit reflexen själv eller på uppmaning från bilprovningen?

Vad har du för burkar på och har det varit några problem med bullernivåer i samband med besiktningen?

Ingen annan som har en SP2:a i Stockholmsområdet som går i säljtankar eller har lust att visa upp sin hoj?

Tack!
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tänk på att det kan vara skillnad på regbesiktning och en vanlig kontroll besiktning.
Vill minnas att jag läst om personer som kommit in med inte helt orginal o fått problem.
Vilken årsmodell är det som helfordons godkänd kom?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Tänkte samtidigt passa på om någon har erfarenhet av besiktning av SP1 eller SP2 med omgjord bakdel (baklyse och blinkers)? Gäller oavsett om någon har erfarenhet av registreringsbesiktning eller vanlig kontrollbesiktning. Jag har bifogat en bild på bakdelen på en av SP2:eek:rna i Tyskland som jag har kikat lite närmre på. Men är lite orolig för att jag skulle få nedslag i besiktningen då det inte är orginal..?

Är lamporna E-märkta bör det inte vara ett problem vid reg besiktning. Dom kollar sådant då. Jag har tagit in cyklar från England och åkt på backning då t.ex. original baklampa ej var E-märkt. Fick hänga på vad bedrövligt som helst från Biltema och vips inget problem.
Det kan du ju också göra om den ombyggda bakdelen inte är E-märkt.

Sen när det är vanlig kontrollbesiktning har jag inte varit med om att man bryr sig om E-märkning utan endast funktion.
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Tack för svar Honda Hurticane! Minns du om baklyset hade någon speciell märkning (minns inte vad den heter) för godkännande i Sverige / EU? Satte du dit reflexen själv eller på uppmaning från bilprovningen?

Vad har du för burkar på och har det varit några problem med bullernivåer i samband med besiktningen?

Ingen annan som har en SP2:a i Stockholmsområdet som går i säljtankar eller har lust att visa upp sin hoj?

Tack!

Precis som fleece skriver är det eventuellt skillnad på reg. besiktning och vanlig kontrollbesiktning. Det jag refererar till är vanlig kontrollbesiktning.

Reflexen sattes dit innan besiktning. Efter att ha besiktat hojjar sedan 80-talet vet man att det måste sitta en reflex bakåt för att klara besiktningen (det var dessutom krav på längden på bakskärmen förr i tiden vilket var jobbigt).
Jag har faktiskt bytt nummerplåt så jag har en snyggare montering av reflexen under nummerplåten nuförtiden i stället för att klistra den på reg. plåten (ingen bild dock).

Baklyset jag hade tidigare hade ingen märkning. Och de jag har nu har heller ingen märkning. Egentligen ska lampor och blinkers vara E-märkta, men bilprovningen har aldrig kollat detta på alla år. Bara man har lampa, bromsljus reflex och skyltbelysning bak så har det aldrig vart några problem (och blinkers så klart).

Jag har LeoVince burkar. Normalt låter dom lite för högt, men till besiktningen sätter jag in dB-killers som tar ner ljudnivån så dom klarar sig. Vissa år mäter dom ljudnivån, men oftast inte. Det kanske beror på hur högt det låter om dom anser sig behöva mäta eller inte.
 

fredt

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2017
Ort
Värmdö
Hoj
Nytt på gång
Hej! Tack igen för bra info!

Är det någon som vet eller har lust att mäta höjden på sin SP2:a - där den är som högst (antar det blir vid styret / kåpglaset). Måttet jag hittar på internet är 1145mm, men vill gärna vara säker då jag inte vill komma med för liten bil för att hämta hojen ;) Om någon har erfarenhet av att köra den i en Mercedes Vito så dela gärna med er!
 

fredt

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2017
Ort
Värmdö
Hoj
Nytt på gång
Hej igen.

Det bubblade upp en till fråga efter samtal med Bilprovningen. Det gäller avgasystem/slip-on som inte är orginal. Bilprovningen var lite luddiga i sin formulering men menade på att om det inte är orginalsystemet som sitter på så måste/bör det finnas ett intyg från tillverkaren om att systemet är godkänt för motorcykeln (fallet är fortfarande en motorcykel som importerats och ska registreras in i Sverige).

Någon som har erfarenhet av motsvarande situation vid en registreringsbesiktning? Vid en vanlig kontrollbesiktning verkar det bara vara bullernivån som man eventuellt klankar ner på.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ursäkta att jag svär i Kyrkan.

alltså jag är ju sedan några år tillbaka förevigt ägare av en SP1 men jag behöver en till hoj och sneglar på en 1198.
vet att det inte är en honda kvalitetsmässigt men är det någon som har kännskap om dessa maskiner.
menar att jag får bättre svar av er o vise män å kvinnor, än å fråga på ducati forum. =)

Huvudorsak till att jag behöver en till hoj är att jag måste ha en norsk reggad å här växer VTRrerna på träd direkt.. hade mer än garna köpt en SP2 men de finns ju iallafall inte.

:hej

Att jämföra en SP1 med en 1198 är ju riktigt taskigt.... :7peta:7peta:gråta

Skämt åsido så pratar vi hela olika generationer av hoj. En 1198 (liksom
1098) åker åttor kring en SP1/2. Behöver inte ens vara en S med Öhlinsgodis utan vikt, effekt och chassi är överlägset även stock.

Jag gick från SP2 till Ducati 848 och det nog är en mer rättvis jämförelse. Ungefär samma effekt men 848 har inte samma köttiga bottenmos utan måste varvas mer, som alla Ducatis L-twinnar. Å andra sidan är den som en balettdansös i jämförelse med SPn, styrprecisionen är knivskarp och den så mycket enklare att köra. Vikten är def SP1/2 stora akilleshäl -och det märks väldigt tydligt.

Kvalitetsmässigt behöver du inte oroa dig Ducati länge, det är väldigt bra ihopskruvat generellt.

Om de bär 15 år/+ 5000 mil och fortfarande känns som gjuten i ett stycke som SP1/2, ja det får väl framtiden utvisa....:tummenupp
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är lamporna E-märkta bör det inte vara ett problem vid reg besiktning. Dom kollar sådant då. Jag har tagit in cyklar från England och åkt på backning då t.ex. original baklampa ej var E-märkt. Fick hänga på vad bedrövligt som helst från Biltema och vips inget problem.
Det kan du ju också göra om den ombyggda bakdelen inte är E-märkt.

Sen när det är vanlig kontrollbesiktning har jag inte varit med om att man bryr sig om E-märkning utan endast funktion.

Importerade min SP2 från UK 2006 och det satt något skumt arrangemang bak som inte var emärkt -det fick jag nedslag på. Sen satt inte blinkarna minst 18 cm från varandra så det blev 2 fel.

Satt Leo Vince SBK titan på min och det godkände man -knappt...

Mitt tips är att inte chansa utan hänga på original.:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej igen.

Det bubblade upp en till fråga efter samtal med Bilprovningen. Det gäller avgasystem/slip-on som inte är orginal. Bilprovningen var lite luddiga i sin formulering men menade på att om det inte är orginalsystemet som sitter på så måste/bör det finnas ett intyg från tillverkaren om att systemet är godkänt för motorcykeln (fallet är fortfarande en motorcykel som importerats och ska registreras in i Sverige).

Någon som har erfarenhet av motsvarande situation vid en registreringsbesiktning? Vid en vanlig kontrollbesiktning verkar det bara vara bullernivån som man eventuellt klankar ner på.

Låter skitskumt....det vimlar ju av eftermarknadssystem till modellen: Yoshi, Acra, BOS, Micron, Hindle, Remus, Leo Vince mm. Menar Bilprovningen att det finns av Honda speciella intyg som godkänner vissa tillverkares system för just den Hondamodellen?

Jag tog som sagt in min -02 SP2 från UK 2006 och vid reggningen var man bara intresserad av helfordonsgodkännandet och alla andra papper stämde. För kontrollbesiktningen bytte jag strålkastare fram (köpte en på ebay i Tyskland) och (efter nedslag) till original baklampa a la gsxr 1100 1992 och org blinkers.
Man noterade att jag hade ett eftermarknadssystem men eftersom det klarade bullerkraven så var det grönt.

Dock känner jag igen situationen att man säger en sak på Bilprovningen centralt och att det funkar lite annorlunda ute på stationerna......
 

fredt

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2017
Ort
Värmdö
Hoj
Nytt på gång
Tänkte att det var dags att återkoppla då flera i tråden har kommit med tips och delat erfarenheter.

Nu har vi ytterligare en SP2:a som svensk motormedborgare. Det blev en 2002:a med endast 640mil på mätaren med Castrol-dekalerna från start. Den går och ser ut som en dröm!

Jag gjorde registreringsbesiktningen för drygt en vecka sedan hos Opus i Högdalen. Fantastiskt mottagande och vilja att hjälpa till! De hjälpte mig med att lösa de små anmärkningarna som fanns på plats så jag inte behövde återkomma för ytterligare en besiktning :tummenupp

Tack alla som har delat med sig av sina erfarenheter och kommenterat!

:kär
IMG_4741.JPG
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Grattis till en riktigt snygg o häftig hoj, helt klart en blivande klassiker:tummenupp

Körde ett par hundra mil med SP1 när den kom, trivdes egentligen aldrig på den hojen, tyckte den var tung o sävlig, men nu lockar den helt klart igen, men då helst en SP2, får nog bli en vad de lider......
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tänkte att det var dags att återkoppla då flera i tråden har kommit med tips och delat erfarenheter.

Nu har vi ytterligare en SP2:a som svensk motormedborgare. Det blev en 2002:a med endast 640mil på mätaren med Castrol-dekalerna från start. Den går och ser ut som en dröm!

Jag gjorde registreringsbesiktningen för drygt en vecka sedan hos Opus i Högdalen. Fantastiskt mottagande och vilja att hjälpa till! De hjälpte mig med att lösa de små anmärkningarna som fanns på plats så jag inte behövde återkomma för ytterligare en besiktning :tummenupp

Tack alla som har delat med sig av sina erfarenheter och kommenterat!

:kär
View attachment 439316

Grattis:tummenupp:tummenupp Snyggaste och tveklöst mest eftertraktade kostymen:yoparty:yoparty:yoparty:rock:rock:rock

Shoppade du i UK?
 

fredt

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2017
Ort
Värmdö
Hoj
Nytt på gång
Tack för det, jag är grymt nöjd! Tror det är dags att kolla in VTR-klubben, många likasinnade :)

Hojen hämtade jag i södra Tyskland. Bara resan i sig var en grym upplevelse och kan nu strykas från min ”bucket list”..
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vackert, bra gjort!

Glöm nu inte och flytta styret till vänster sida då det är en engelsk hoj för vänstertrafik....;)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top