Honda Transalp XL650V, projekt mellanmjök

Status
Ej öppen för fler svar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fick för mig att jag skulle testa och dreva om den också.
Så 1 kugg mera fram så får vi se vad det ger.
Har inte bytt drivpaketet ännu men snart så...skall bara...först...

Drev.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Däremot damp väskhållarna hem idag :banana
Beställde dem från Wemoto och de är av märket Givi.
Kommer att montera fast mina väskor i dem sen.
Planerar inte på att göra väskorna löstagbara, men däremot kommer en kompis att få sy en innerväska som kan tas med ifall man vill.

Inga större problem att montera, alla saker fanns med och det fanns till och med instruktioner.
:tummenupp till Givi.

Monterat och klart
Väskhållare_1.jpg
Väskhållare_2.jpg
Väskhållare_3.jpg

Är förresten smärtsamt medveten om att jag borde kladdat på svart färg på avgassystemet medans jag höll på, men något måste man ju ha att fixa sen..
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Däremot damp väskhållarna hem idag :banana

Snyggt!

Undrar hur det skulle se ut om du tog bort originalpakethållaren och bara körde med sidoväskorna. :va
Typ cleant uppepå. :rolleyes:

/e
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Undrar hur det skulle se ut om du tog bort originalpakethållaren och bara körde med sidoväskorna. :va
Typ cleant uppepå. :rolleyes:

/e
Det blidde ganska fult då skruvarna sitter mitt på.
Dessutom blir det ju inte bättre nu då väskhållarna är monterade i samma hål.

Letar just nu efter en topbox i samma stuk som väskorna jag har. Fast i topbox storlek och öppning uppifrån.
Eventuellt kör jag med 2 små sidoväskor alá Claes Ohlson och den lite större jag har som topbox.
Fan, det skulle kunna funka riktigt bra nu när jag tänker på det. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Transalper är fan inte snygga framifrån.
Den höga touringrutan gör ju sitt till.

Framifrån.jpg

Jag är medveten om att det är två olika speglar på den, men av någon underlig anledning hittade jag bara 2 st fyrkantiga vänstespeglar i garaget :va
Vad jag gjort av högerspelgeln övergår mitt förstånd, samt vart fan jag fått den ena vänsterspegeln ifrån.
Speglarna kommer nämligen ursprungligen från min Yamaha och senast jag körde den så hade jag 1 vänster- och 1 höger-spegel på den.
Firebladen och Blackbirden har andra varianter av speglar så därifrån är de inte...:confused:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En bild från sidan med kåporna på.
Ser faktiskt riktigt nice ut.
:)

Sida_1.jpg

RK-dekalerna på svingen är numera väck.
Funderar på någon Honda-logga på tanken eller någon text med ordet Transalp. Gärna i något militäriskt typsnitt.

Nästa projekt är sen att få dit väskor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Första turen med touringrutan, som följde med, avslöjade att vinden träffar precis på fel ställe. Mitt på huvudet dvs. Det skapar redig turbulens och markant ökning av vindbrus också.
Fan också.
Nåväl, funderade ju ändå på en ny ruta då denna är lite sliten av stenskott o repor.

Nästa ruta skall nog ha en sån där lite justerbar extraruta som blivit populär på sistånde.
Typ denna:

$(KGrHqZHJBIE7)zlYJivBPGc2(6rC!~~60_12.JPG
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Ser ju bra ut det där. =)
Riktigt touring maskin!
Hade oxå en touring ruta på min Affe när jag köpte den, kunde inte köra med den heller.
Originalet var mycket bättre.
Måste fråga, vilken färg kod är det på det gröna, lite sugen på att lacka min Isuzu pickup i den där grön färgen, skulle bli tufft. =)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ju dragit ut på det här med att beställa krashbågar till hojen.
Alla varianter som jag gillat har varit över 2000:- + frakt och det har jag tyckt är lite i dyraste laget.
De som varit billigare har tyvärr inte riktigt sett ut som jag velat eller skyddat en tillräckligt stor yta.

Men sen så igår så hittade jag en tillverare som har tillverkat krashbågar som såg helt ok ut.
Dessa fans dock inte till salu någonstans vad jag kunde hitta. Såg att de sålde dock lite andra saker på E-bay.
Så jag mailade dem och bad dem lägga upp ett par krashbågar på E-bay.
Några timmar senare var det beställt och betalt.
Hoppas nu att de lever upp till förväntningarna.
Pris, kring tusenlappen med frakt. :)

Så här skall de se ut:
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Dom där bågarna verkar ju helt klart kunna ta lite stryk!

Men nog skall du lägga på däck med lite grövre mönster? Gör ju en del för att få rätta "äventyrslooken" TKC80, Karoo eller likande.

Svartmålade fälgar och sving skulle också göra sig bra på den hojen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men nog skall du lägga på däck med lite grövre mönster? Gör ju en del för att få rätta "äventyrslooken" TKC80, Karoo eller likande.

Svartmålade fälgar och sving skulle också göra sig bra på den hojen.

Ett sett TKC80 står redan hemma.
Skall bara köra slut på de nuvarande först.

Jo, fälgar och sving i svart skulle göra mycket, men då måste hojen stå stilla en stund samt att det börjar kosta också.
Denna hoj skall rulla under hela säsongen.
Kanske till vintern i sådanna fall.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är det inte på vintern du ska köra med den:7peta:D

Nu kanske jag svär i kyrkan men jag tror det skulle kunna vara snyggt med vita kraschbågar faktiskt. Tänker att det kan bryta av bra mot det mattsvarta och gröna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu kanske jag svär i kyrkan men jag tror det skulle kunna vara snyggt med vita kraschbågar faktiskt. Tänker att det kan bryta av bra mot det mattsvarta och gröna.
Den jag beställde fanns bara i svart. Sen vet jag inte ifall jag hade velat ha den i vitt på denna hoj. Ok, ifall hojen var vit.

www.AfricaQueens.de säljer en vit variant för dem som nu vill ha det. Redigt snygg båge de har men priset är å andra sidan dubbelt mot den jag beställde.

T0100-320_320x562.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då så, nu är nya rutan hemma.
Lite mindre än den gamla men med en sådan där snygg spoiler som alla andra har. :tungan

Ruta_1.jpg

Paketet kom med posten och var misshandlat utan like. Det såg ut som om någon hade hoppat på det och sedan tejpat ihop det, för att sedan hoppa på det igen och tejpa igen...
3 olika sorters packtejp i 3 lager hade den i varje fall.
När jag åldersbestämt det via de olika årsringarna av tejp fann jag ändå en liten överraskning.
3 skinande hjulbultar hade krupit in och sökt skydd med skärmen.

Hjulbultar.jpg

Jag tror inte att de fanns där från början. Har svårt att se att företaget skulle vilja sponsra mig med dessa hur som helst. Dessutom tenderar kringflygande hjulbultar kunna repa plastprodukter så det känns ju knappast troligt.
Tror snarare att den som nu haft sönder kartongen under färden råkade stoppa in dem i fel låda i jakt på värdeföremålen som var hans mål.
Hjulbultarna bortskänkes till någon ifall ni behöver dem.

Rutan hade trotts sällskapet klarat sig.

Ruta_2.jpg

Ruta_3.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Monterade förresten på de nya speglarna.
Vet inte riktigt om de passar eller inte.
Snyggare än stora runda är de i varje fall med nya rutan. Med den gamla touringrutan så var de gamla runda snyggare.
Blir nog bra i slutändan.

Spegel.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nya rutan får hojen att se klart lägre ut. Vet inte om jag gillar det eller inte ännu. Fast den gamla var ett redigt härke.
Den gamla är till salu ifall någon vill ha den.

2012-06-06_1.jpg

Den lilla spoilern hjälper faktiskt bra, förvånansvärt bra.
Alla, förutom rena sporthojar, borde faktiskt montera dylik ruta. Helt klart en bra investering.

Ruta_4.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dåså, nya krashbågen hemma och på plats.
Måste säga att den är riktigt läcker.
Passningen var bra. Inte perfekt men tillräckligt för att vara värd pengarna flera gånger om.
Det går inte att böja bågen (bra betyg) så det blev till att lossa lite andra skruvar så man kunde röra motorfästet lite för att få dit den. Sen gled allting tillbaka dit det skulle.

Känslan äverlag är att krashbågen kommer att överleva till andra sidan även om hojen skulle totalkvaddas.

Båge_1.jpg

Krashbågen har 2 fästpunkter per sida. 1 klämma som klämmer runt ramen ovanför svingen/nedanför sadeln, samt 2 bultar vid främre motorfästet.
Sen till det tillkommer en koppling mellan de två sidorna som löper under framlampan. Den är inte fäst i hojen utan bara i den andra bågen.

Båge_2.jpg

Båge_3.jpg

Riktigt nöjd med dem. :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kände för att påbörja drivpaketsbytet också när jag ändå hade farten uppe.
Av med dreven & kedjan.
Packa upp nya och inse att den är redan nitad. Dvs den har ingen öppen länk som de flesta kedjor som man skall nita själv har.
Ingen vinkelslip hade jag i garaget heller då den är utlånad på obestämd tid.
*suck*
Orkade inte ge mig på den med något annat så det får vänta tills imorgon.

Noterade däremot att det satt ett 49 kugg bakdrev på hojen.
Hhmm... Det skall ju vara 15/48 orginal på den. Och jag har tyckt att den varvar lite väl högt i motorvägsfart så jag hade ju skaffat ett 16 kugg framdrev till den nya kedjan.
De nya dreven brli 16/48 kugg.

Skillnaderna med nya drivpaketet blir följande:

110 km/h
Gamla: 4989 rpm
Nya: 4582 pm
En redig sänkning.

130 km/h
Gamla: 5896 rpm
Nya: 5415 rpm
Bra för pendling och lite lägre bränsleförbrukning.

Toppfart
Gamla: 165 km/h
Nya: 180 km/h
Inte för att toppfarten spelar någon roll på denna hoj.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top