Honda Transalp XL650V, projekt mellanmjök

Status
Ej öppen för fler svar.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fanns längre bak i tråden.

Edit: RAL 6003 CA63 2K Olivegruen
50% glans
Tack, hade dock inte gissat på den RAL-koden. Mer åt 6025 eller möjligtvis 6010. :)
1343286342_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Haha, fan vilken skillnad.

Var tvungen att dubbelkolla burken jag hade kvar.
Tycker de där färgkartorna är väldigt missvisande.
På mitt YZF bygge var det rena turen att det inte blev felköp. Hittade min röda nyans
på en sprayburk i en affär strax innan jag skulle beställa och det var absolut inte den jag hade i
tankarna efter att kikat på färgkartan, långt ifrån.

Jag testar med 6003an. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då var det nya bakdäcket på plats.
Gick förvånansvärt enkelt att byta i garaget. Kommer ihåg att det var mycket svårare på motarden.
Balanseringen gick bra, tror jag.
Det var typ balanserat när jag monterade på det. Trodde först det var fel på balanseringsgrejen, men hur jag än ändrade det så var resultatet det samma. Satt dit en lite vikt i slutändan.
Får se sen när jag hinner köra lite ifall jag gjorde helt fel där.

Det gamla lite lagon slitna däcket.
Bakdäck_1.jpg

Det nya TKC80 däcket.
Bakdäck_2.jpg

Får byta framdäcket senare för imorrn blir det roadtripp norröver.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Touringtur till Norge.

1.jpg 2.jpg
3.jpg 4.jpg
5.jpg 6.jpg

Mellanmjölkshojen visade sin bra sida under hela turen.
Farten var helt ok och inga böter på den norska sidan anskaffades. Hade jag kört någon annan av mina hojar hade det varit dyrt.
Kraft saknades endast vid ett fåtal tillfällen. Fast en nedväxling senare och det var ur världen.

Körde med TKC80 bak och det gamla Dunlop sulan fram. Framdäcket är ju ett rent gatdäck och funkade bra på asfalt.
TKC80 var bra på asfalt det också, men varmare dagar och hastigheter över 110 km/h så började det bygga upp värme och sedan börja åla sig. Lite oroväckande faktiskt, men i Norge var det inget problem då hastighetsgränsen är lägre.
Inge större slitage på det trotts värmen eller milen.
Sen är ju TKC80 ett grusdäck i grund och botten.
Det tål dock att ha i åtanke ifall man ibland bombar asfalt längre sträckor.

Märkte också att Transalpen drar betydligt mindre när man ligger under 4000 rpm.
Fick snitt på 0,49 l/mil då. Gasade jag upp till 4500-5000 rpm blev det 0,65 l/mil.
80-90 är en bra fart i Norge med dess "billiga" bensin.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sen på vägen hem så blev det smuggelvägarna från Norge till Sverige. Dvs. grusvägsbus för hela slanten.
Fan vad roligt!!
Men kör man det själv får man nog hålla igen lite. Vurpar man här ute kan det nog ta en stund innan du får hjälp.

Gränsen mellan länderna markerades av en skylt med texten Sverige. Mot det norska hållet fanns ingen skylt alls. :hihi

7.jpg 8.jpg

Vägarna blev smalare och smalare, för att till slut mest likna en skoterled. Sen vände jag och körde in på lite andra småvägar. Några timmar senare fick det vara nog och hemfärden återupptogs.

9.jpg
En smutsig hoj senare :banana
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Märkte också att Transalpen drar betydligt mindre när man ligger under 4000 rpm.
Fick snitt på 0,49 l/mil då. Gasade jag upp till 4500-5000 rpm blev det 0,65 l/mil.
80-90 är en bra fart i Norge med dess "billiga" bensin.


Känner igen det där på min Africa Twin med. Var i Norge en sväng med full packning och tjejen bakpå, men fick den aldrig över 0.5 någon gång. En vecka senare var jag nere en sväng i Europa och åkte på lite snabbare vägar och den ligger stadigt på 0.6-0.7 då ist. Så märks tydligt iaf.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte hiva på TKC80 däcket fram i slutet på den här veckan.
Dunloppen är ju numera slut så.
Tänker inte byta däck i onödan här :tungan

Samtidigt tänkte jag kika närmare på lagrena fram när jag ändå har loss allting.
Tyckte mig höra gnissel från framändan under trippen. Fast det försvann när jag satte i öronpropparna :hihi



Kanske borde lägga in den frågan separat i teknikforumet.
Gnissel från framhjulet
När jag drar in kopplingen och frirullar så gnisslar det från framhjulet. Det kommer till och från när jag lutar hojen lite lätt.
Fast stoppar jag i öronproppar så försvinner ljudet helt!
Är det något allvarligt?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhhmm... noterade att en eker i bakhjulet har förlorat skallen och sitter löst.

Bra tips på firmor som ekrar om samt riktar om fälgar i Sthlm/Uppsala-trakten mottages gärna.
Kan plocka loss fälgen och plocka av däcket också för att underlätta samt få bra pris.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags att greppa tag i denna tråd lite grann.
Hojen ställdes in i garaget och står där än. Ok, batteriet har jag väl laddat, men inte så värst mycket mera under vintern.
Dags att göra lite saker innan säsongen drar igång då.
Om jag nu kommer ihåg vad jag skulle göra bara....

Gaffeln fram var lite mjuk vid hårdare körning. Någon som har något bra tips på hur man gör den styvare?
Orkar inte byta gaffel så styvare original är det jag är ute efter.
Tips på hur jag fixar det...?
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Enklaste budjetlösning blir nog att leta fram andra fjädrar, tex. http://www.ruggedroads.co.uk/shop/a...V.html?shop_param=cid=204&aid=SP-HO06-SSA013&

Annars ska du nog ändå kolla på gaffelbyte, till en gaffel med justeringsmöjligheter, kanske det finns nån konventionell gaffel som inte kräver ny krona styrbult osv.

Kanske xr650r, drz400, dom har konventionella gafflar men jag har för mig att dom har justerbar komp och retur och dom borde gå att hitta för småpengar på bukten.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, progresiva fjädrar är väl den enklaste vägen att gå. Måste bara kolla vad jag har i gaffeln först. Jag bytte gaffelolja när jag köpte den, men kommer fan inte ihåg hur fjädern ser ut. :gnissla

Inga andra knep för lite styvare gaffel?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det ligger ett par Pelican-case kopior hemma i garaget.
De skall på så fort jag besiktigat den och det är tänkt att göras när snön smälter....vilken månad som helst nu...

Classes väskor gissar jag på, om jag följt tråden rätt. Jo de verkar väldigt bra för sitt pris.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En snabb googling ger mig följande alternativ när det gäller gaffelfjädrar:
Promota
Wirth
Wilbers
Hyperpro
Hagon


Alla progressiva.
Vilken är hårdast....?
:confused:

Prismässigt ligger Promota bra till men jag har inte direkt hört om dem innan.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Wilbers har jag i min XT och nu vet jag ju inte med TAn men på min gjorde de underverk.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har efter lite luskande kommit fram till att Promota är Wilbers billighetsmärke med "type B Silicon spring steel" medans de andra har "first class chrome-silicon-steel".
Exakt vad det är för skillnad på de olika stålen har jag däremot ingen aning om.
Men dyrare torde ju vara bättre.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top