Honda Transalp XL650V, projekt mellanmjök

Status
Ej öppen för fler svar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade ju klagat tidigare på att framgaffeln bottnade i lite större gupp.
Tänkte jag skulle börja med Progressiva fjädrar och lite tjockare gaffelolja.
Så en beställning av Wirth fjädrar från Tyskland lades in och i morse så var paketet framme. Bra service där :tummenupp
Nu skall vi se ifall problemet försvinner eller inte. Gör det inte det så är det först lite tjockare gaffelolja och om inte det hjälper så får jag testa Ricor prylarna.

Fjädrar_1.jpg

Wirth_1.jpg

Wirth.jpg
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Jag har inte hängt med riktigt i tråden tidigare men har du använt "plastfärgen" på hojen oxå?
Eller bara fälgarna?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fråga på Plastidip, hur fick du det slätt?
Var nere i förrådet och drog på ett lager på en plastbit och det känns tjockt och klumpigt "gropigt"
Slätt och slätt... det kommer aldrig att bli lika slätt som 2-komp då PlastiDip är bra mycket tjockare.

Med PlastiDip skall man spraya på många tunna lager. Kolla på videosarna på Youtube.
Första lagret skall bara ge resten fäste. Andra lagret börjar bygga på men skall ej täcka/färga underlaget helt. Tredje lagret så skall man fortfarande skymta underlaget på de tunnaste ställena men resten skall vara täckt. Fjärde och femte lagret skall däremot täcka underlaget helt.

Sprayar man på mycket på en gång kommer det att rinna och samlas så att det blir ojämnt.
Dessutom så skall man helst låta det torka en stund innan man ser slutresultatet. Du kan spraya på ett nytt lager ganska kvickt, ca 15-30 min. Men för den sista finishen får man låta det torka över natten.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Tack,

Var nere och drog ett lager på en annan kåpa då första blev mindre bra.
Sprayade mindre men jag tycker fortfarande det spottas ut istället för sprayas ut färg, kanske är för kallt i förrådet för bra effekt :va

I wish I would had seen this video before I put stripes on my car. I had the exact prob. Fonzie described about the spray coming out clumpy. I had no idea it had to do with the cold weather. Oh well! Now I know! And knowing is half the battle! On too the next project :)
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hade precis samma problem... Lite apelskinskalsfinish, men blev rätt ok, hade sprayen på rally raid rutan. Men hade rätt kallt med, står att det ska vara rumstemp...
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Hade precis samma problem... Lite apelskinskalsfinish, men blev rätt ok, hade sprayen på rally raid rutan. Men hade rätt kallt med, står att det ska vara rumstemp...

Dom tycker att det ska vara över 15 grader tydligen, tips var att låta flaskan stå i varmt vatten i ca 2 minuter.
Proteinshaker eller nått med varmt vatten passar bra.

Får nog beställa mer färg och göra om allt :rodnar

Ursäkta OT!
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som sagt var så kommer det inte att bli helt slätt. Det är ju en gummiyta som läggs på.
Tänk på ytan på krympslang, ungefär så är det.

Vet att det första trycket man trycker på burken så kommer det ut gegg. Sen blir det färg som kommer ut. Ni får leta upp PlastiDip-tråden och fortsätta där sen :)
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Färgen finns (i alla fall fanns) att köpa i Hammarby sjöstad Nån RcCfirma på Hammarby allé... Om du inte vill vänta :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags att göra en liten ventiljustering...
Plocka ned hela hojen först då..
Ventil_1.jpg

Ventil_2.jpg

För att komma åt måste det mesta bort och man måste lossa ena kylaren och vinkla upp den.
Transalpen har ju låsskruvar så man slipper schims.
Kolla, dubbelkolla, trippelkolla, sen klart.
4 av 6 ventiler behövde justeras lite. Inga stora differenser, men ändå.
Ventil_3.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte ta och byta tändstift när jag ändå hade hojen nedplockad.
Jo, tjena....
Transalpen har ju 2 stift på sidan av cylindrarna och sen har de gömt undan 2 stift inne i själva toppen. :huvet
Jag hade inte kvar några orginalverktyg. Dvs. jag hade inte original tändstiftsnyckeln. Tror ni man kan få ned en smal 18 mm tändstiftsnyckel...Nej. Oavsett vilken variant jag hittade så var den för tjock.
Blev till att beställa en original tändstiftsnyckel från Wemoto. Tog 1 vecka att få hem, vilket faktiskt är bra leveranstid från England.

Tändstift_1.jpg

Sen med rätt verktyg så tog det 5 min att byta stiften. Jag tror det fuskas ganska rejält med att byta de inre stiften på Transalper.
Tändstift_2.jpg

Jag monterade en annan variant av tändstift än de vanliga.
I manualen så säger ju Honda själv att ifall man kör mycket High Speed så rekommenderar de en annan modell av tändstift än de vanliga.
De vanliga är ju: DPR8EA-9 (NGK) eller X24EPR-U9 (DENSO)
För High speed så rekommenderar de: DPR9EA-9 (NGK) eller X27EPR-U9 (DENSO)

Vill ni veta exakt vad alla bokstäverna/siffrorna betyder så finns det en guide för NGK här: http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/design_symbols_plugs.pdf

I mitt fall tänkte jag testa DPR9EA-9. Vad jag förstått det skall det vara ett kallare stift än originalet. Dvs. det kyls ned snabbare än det andra.
Mer om det här ifall det intresserar någon: NGK:s förklaring till värme i stiften
Tändstift_3.jpg

Jag passade även på att dra om lite elkablar och dra fram el till extraljusen. Dessa kommer dock inte monteras på innan jag besiktigat den.
Blinkerserna, som jag frågat om råd om i en annan tråd, spökar fortfarande.
Har testat lite olika varianter och lösningar, men problemet kvarstår.
Får se ifall besiktningen klagar. Gör de inte det så får det vara för nu.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Beställde en besiktningstid till Mellanmjölken imorgon på morgonen, undrar om jag borde ha testkört den och kollat att allt funkar innan....:va
Äsch, friskt vågat hälften vunnet.
Återkommer med domen imorgon sen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Slängde på extralysena jag hade liggandes nu när besiktningen var avklarad.
Inte testat dem i mörker ännu, men tänkte testa fästa dem så här. Få se ifall det håller eller inte och ifall jag behöver ha dem någon annanstans för ljusbildens skull.

X-lyse_1.jpg

X-lyse_2.jpg

X-lyse_3.jpg
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag skulle bara vilja få pepåka att trådrubriken blir allt mer missvisande ju längre tiden går.

Den där hojen blir bara mer och mer opastöriserad.

:tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags för sidoväskorna.
Clas Ohlson väskor för 299:-
Väskhållare från Givi & monteringsdetaljer hemmatillverkade.
Väskorna är fastsatta och skall sitta fast. Inget bekvämt plocka loss när som helst här inte. Dessutom så kommer de att fungera bra som krashpuckar ifall man välter. Billigare att köpa ny väska för 299:- än att leta upp kåpdelar.

Väskor_1.jpg

Väskor_2.jpg

Väskor_3.jpg

Väskor_4.jpg

Väskor_5.jpg

Tyckte det blev ganska smalt jämfört med andra sorters väskor. Borde kunna baxa runt den där mellan bilar i rusningstrafik fortfarande.
En topbox i samma stuk kommer strax.
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top