Honda V3 - precis som jag trodde!

Goodstuff skrev:
Nå Nyteknik.
Var är Hondas V3:a? :va
I HRC´s laboratorium för finslipning. :fakta

V3 är framtiden i MotoGP. En trecylindrig Honda väger 10 kg mindre än en fyr- eller femcylindrig. Det lär inte vara några problem för Honda att krama ur mer än tillräckligt med effekt ur den. Skulle man ändå behöva mer effekt än man kan få ur den kan man förse den med ovala kolvar och fortfarande befinna sig i samma viktklass som de fyr- eller femcylindriga.

Ducatis ursprunliga idé för MotoGP var att köra en twin med ovala kolvar. Den hade varit ca 15 kg lättare än Desmosedici och marginellt svagare. Kanske var den för resurskrävande att utveckla. Men jag tror att V3 och ovala kolvar är något vi kommer få se i MotoGP framöver. Till skillnad från 500-tvåtaktare har man ännu inte hittat den optimala motorlayouten och vägen dit torde vara lång. Och spännande för oss som tittar på.
 
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top