Honda V3 - precis som jag trodde!

Goodstuff skrev:
Nå Nyteknik.
Var är Hondas V3:a? :va
I HRC´s laboratorium för finslipning. :fakta

V3 är framtiden i MotoGP. En trecylindrig Honda väger 10 kg mindre än en fyr- eller femcylindrig. Det lär inte vara några problem för Honda att krama ur mer än tillräckligt med effekt ur den. Skulle man ändå behöva mer effekt än man kan få ur den kan man förse den med ovala kolvar och fortfarande befinna sig i samma viktklass som de fyr- eller femcylindriga.

Ducatis ursprunliga idé för MotoGP var att köra en twin med ovala kolvar. Den hade varit ca 15 kg lättare än Desmosedici och marginellt svagare. Kanske var den för resurskrävande att utveckla. Men jag tror att V3 och ovala kolvar är något vi kommer få se i MotoGP framöver. Till skillnad från 500-tvåtaktare har man ännu inte hittat den optimala motorlayouten och vägen dit torde vara lång. Och spännande för oss som tittar på.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top