Honda V5 i gathoj?

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Nya "V-5an" en NR 750 alá 2006?

Verkar som det ev. kommer en ny Blackbird eller VFR med V-5a :va
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    51.8 KB · Visningar: 296
  • honda.jpg
    honda.jpg
    64.1 KB · Visningar: 381
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Det är ju VFR´n det räknas inte som riktig sporthoj !

Det var väll 1200cc på gång först.

Vi vill ha CBR1000RR med V5 (75.5*)
 

sandstream

Guest
Jas-95 skrev:
Cool!! Hoppas det blir verklighet! Skulle man vilja provköra. Aja får skriva till tomten i år igen!!
JB
Alltid kul med "nya" tekniker.

Läste också att Yamaha spås bli först med en BIG BANG 4-taktare i en gathoj, vore coolt!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
Läste också att Yamaha spås bli först med en BIG BANG 4-taktare i en gathoj, vore coolt!
Att det ska bli big-bang snart på gathojar är ju ren spekulation, finns ju inga källor till det i artikeln utan en ren spådom som sagt. Och får jag spå tror jag det blir Kawasaki som blir först, de har ju fört ut mest tekniska lösningar av japsarna.
 

sandstream

Guest
Ninjaboy skrev:
Att det ska bli big-bang snart på gathojar är ju ren spekulation, finns ju inga källor till det i artikeln utan en ren spådom som sagt. Och får jag spå tror jag det blir Kawasaki som blir först, de har ju fört ut mest tekniska lösningar av japsarna.
Japp, och det var därför jag skrev att det spås.

Yamaha är väl de som kommit längst iom BSB-teamet (Virgin) så de lär ju ha ganska bra data om något år (ska man vara petig så har de ingen riktig BB-motor i BSB utan en snällare variant där endast 2 kolvar av de fyra går tillsammans, vevstaken klarade inte kraften och den får inte bytas i SBK).

Läste också att Yamaha kör det i Rossis hoj fast då är det nog en "riktig" BB-motor.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
sandstream skrev:
(ska man vara petig så har de ingen riktig BB-motor i BSB utan en snällare variant där endast 2 kolvar av de fyra går tillsammans, vevstaken klarade inte kraften och den får inte bytas i SBK).

Varför går vevstaken av för att flera cylindrar tänder samtidigt? Hur påfrestas en enskild vevstake mer av det, liksom?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Mattias skrev:
Varför går vevstaken av för att flera cylindrar tänder samtidigt? Hur påfrestas en enskild vevstake mer av det, liksom?

Öhh? Om två cylindrar tänder samtidigt så lär väl påfrestningen på vevaxeln bli dubbelt så stor. En vanlig rad4 har ju 180 grader mellan varje kolv och då är det max en cylinder som är i sin arbetsfas åt gången...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Don Quixote skrev:
Öhh? Om två cylindrar tänder samtidigt så lär väl påfrestningen på vevaxeln bli dubbelt så stor. En vanlig rad4 har ju 180 grader mellan varje kolv och då är det max en cylinder som är i sin arbetsfas åt gången...
No vevaxel mentioned in my inlägg.
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Jag minns de tuffa grabbarna som hade trimmade z900 och tänkte, vad kan vara vassare jo ett par år senare en gsx1100, ködre ifrån det mesta, sen skaffade jag en rd500 kanske inte snabbast raktfram men oj va det gick i kurvorna året efter kom rg500 kung, sen har det fortsatt.
Dagens hojar är häftigt brutala men om ytterligare 15-20 år kommer man förmodligen att se på r1or och gixxar,mm på samma sätt som man nu lite intresserat kollar på en z900 och stilla tänker en sån slöhög hade farsan.
Men va fan kul är det!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kan inte Ducatis kommande V4 räknas som BB då den trots allt tänder på 2 cylindrar åt gången?
Isf lär ju den bli först.
 

sandstream

Guest
Don Quixote skrev:
Öhh? Om två cylindrar tänder samtidigt så lär väl påfrestningen på vevaxeln bli dubbelt så stor. En vanlig rad4 har ju 180 grader mellan varje kolv och då är det max en cylinder som är i sin arbetsfas åt gången...
Tack DQ för att du läste det jag trodde att jag skrev, dvs vevaxel och inte vevstake :tummenupp

@Mattias: Din lilla messersmith! :)
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
damv skrev:
Jag minns de tuffa grabbarna som hade trimmade z900 och tänkte, vad kan vara vassare jo ett par år senare en gsx1100, ködre ifrån det mesta, sen skaffade jag en rd500 kanske inte snabbast raktfram men oj va det gick i kurvorna året efter kom rg500 kung, sen har det fortsatt.
Dagens hojar är häftigt brutala men om ytterligare 15-20 år kommer man förmodligen att se på r1or och gixxar,mm på samma sätt som man nu lite intresserat kollar på en z900 och stilla tänker en sån slöhög hade farsan.
Men va fan kul är det!

DET...är det ständiga dilemmat!

ALLA fjortisar har i alla tider trott att häftigare än jag är idag kan o kommer man aldrig att vara!

Som du sa...om 10 år kommer nästa generation här på sporthoj att fråga alla gamla gubbar, (som är dagens vetbäst ungdomar), hur dom kunde åka på såna vobbelstaket utan hästkrafter...när det finns moderna saker...

Precis som du o jag vet...så kommer det att finnas nåra kvar med lite eftertanke kvar..som säger att SÅ dåligt var/är det inte...

Men....försök övertyga en förståsigpåare här att det faktiskt FANNS hästar för 20 år sen...o ÄVEN väghållning..o du kommer att halshuggas inom en kvart...!..*ler*..

Nåväl....

Enklast är att låta dagens experter här få uppleva verkligheten om tio år....

Så jag hör av mig om tio år o en dag...o säger "vad vardet jag sa!"..*ler*..

Ha det
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top