Honda VFR-tråden

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
En vfr 800 vtech -02 har börjat flirta med mitt sinne. Jag kör för närvarande en okåpad Honda 1300 -04 men,,,sådär,,inte riktigt nöjd. Blir jag besviken om jag bytar ner mig till 800cc eller kompenserar v4 motorn och vfr:n detta. Jag är dessutom ganska lång 1,93 men vfr:n känns ganska fullvuxen som modell i stort. Vill kunna använda den till lite bandagar och knixar men mest för nöjjeskörning. Jag ska iväg och prova så,,,,vad tror ni?

Nja, besviken blir du nog inte.
CB1300 är en beprövad hoj som har ett bra mellan register, men tror nog att VFR:n matchar det någorlunda.
Hade tidigare Z1000 08:a och visst pisskade det på bättre när man kom upp i varv, men jag åker betydligt bättre på min VFR.

VFR:n är bra på det mesta men inte bäst på något, elaka tungor säger världens bästa men tråkigaste hoj, sista delan av uttalandet håller jag inte riktigt med om :)

Gillar du den så köp den, motorerna går i en oändlighet..................

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
asså-man kan ju undra på vilka dom elaka tungorna är egentligen..folk som bara kan åka rakt fram,jävvligt fort?
vfr:en korta hjulbas gör den absolut till en mycke potent "snabbsvängarmaskin" av rang,finns många större o starkare hojjar som skulle få rejält med besvär runt en knixig bana-men de e klart,nån r1:a e det inte-jämföra med rena sporthojjar funkar inget vidare,men att jämföra med nått med liknande vikt,fast mer effekt...typ blackbird eller nått,så får en blackbird rejäla problem att hänga på på liten,kurvig väg-den korta hjulbasen gör den extremt lättmanövrerad och snabbstyrd
(sen att min nästa hojj nog kommer bli en blackbird,eller busa,ändå-säjer jag inget om :3freak )

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
En vfr 800 vtech -02 har börjat flirta med mitt sinne. Jag kör för närvarande en okåpad Honda 1300 -04 men,,,sådär,,inte riktigt nöjd. Blir jag besviken om jag bytar ner mig till 800cc eller kompenserar v4 motorn och vfr:n detta. Jag är dessutom ganska lång 1,93 men vfr:n känns ganska fullvuxen som modell i stort. Vill kunna använda den till lite bandagar och knixar men mest för nöjjeskörning. Jag ska iväg och prova så,,,,vad tror ni?

Förstår inte riktigt, vad är det du kör nu? Vad är en okåpad 1300-04??

Tjalle

Helt "spikad"
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
-04 Honda
Sorry, glömde bort att skriva CB framför 1300. Kör alltså en CB1300F just nu och ska i väg och kolla en vfr 800. Får se om det blir ngt.

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Sorry, glömde bort att skriva CB framför 1300. Kör alltså en CB1300F just nu och ska i väg och kolla en vfr 800. Får se om det blir ngt.

Byte från stor och blaffig båge till en liten och snabb. Hur kan det bli dåligt? :)

Tjalle

Helt "spikad"
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
-04 Honda
Byte från stor och blaffig båge till en liten och snabb. Hur kan det bli dåligt? :)

Tja, jag har ju kört alla möjliga sorters hojar dock aldrig custom, men vem vet. Har insett att alla har sin charm. Att stå mitt i ett gyttjehål långt ut i skogen i nollgradigt regn/snö-väder och svettas och frysa samtidigt hade oxå sin charm. Möjligt att att du tycker CB:n är blaffig men den är förvånansvärt smidig och har sin charm. Just VFR, är en hoj som jag sneglat på ända sen den kom (som 750) men det har aldrig blivit av, har blivit betydligt sportigare hojar istället. Nu dök vfr-ha-begäret upp i sinnet igen och tänkte kanske att man skulle prova en lite mindre (cc) hoj, igen:)

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Tja, jag har ju kört alla möjliga sorters hojar dock aldrig custom, men vem vet. Har insett att alla har sin charm. Att stå mitt i ett gyttjehål långt ut i skogen i nollgradigt regn/snö-väder och svettas och frysa samtidigt hade oxå sin charm. Möjligt att att du tycker CB:n är blaffig men den är förvånansvärt smidig och har sin charm. Just VFR, är en hoj som jag sneglat på ända sen den kom (som 750) men det har aldrig blivit av, har blivit betydligt sportigare hojar istället. Nu dök vfr-ha-begäret upp i sinnet igen och tänkte kanske att man skulle prova en lite mindre (cc) hoj, igen:)

Du har rätt, alla har sin charm. Jag tror dock att du inte kommer att bli besviken med en VFR. Möjligen kommer du att tycka att den är lite Volvoaktigt tråkig om du tidigare kört sporthojar. Tro emellertid inte att viffern är långsam och slö, för det är den verkligen inte! :D

Tonårige Adrian_vg drömde 1986 också om en VFR750F. Först 2008 blev jag med en vit 90:ans viffer. Tror som sagt inte att kommer att bli besviken om du skaffar en Vtec.

Om du kan, se till att ett lite kuligare slipon ingår i köpet. Många Vtec-ägare baxnar för priserna på de dubbla tredjepartsdämparna och skippar att köpa slipon, och går därmed miste om mulligt V4-ljud.

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Appropå mulligt ljud, tror inte mina originaldämpare är riktigt original. Hojen låter så här & jag är nöjd med det

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Appropå mulligt ljud, tror inte mina originaldämpare är riktigt original. Hojen låter så här & jag är nöjd med det

Rejält vrål. :3freak

De ser ju original ut, förutom att de är svarta. Nån har mixtrat med dem! :brynad

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Av ren kuriosa, hur många hk kan man höja orginaleffekten med tex slipons och powercommander?

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
heh-jaadu,det beror på vem som svarar-vissa hävdar hur många hk som helst,men med rensad kisse,shysst filter,p.c. o lite finlir så 120 hk + kanske nåra till
andra hävdar "bestämt" 130+ minst

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej på er! Jag behöver lite hjälp. Hittat denna raring, http://www.blocket.se/gavleborg/Honda_VFR800__Fri_hemleverans__41347204.htm?ca=5&w=3 och är lite småsugen. Eller, jävligt storsugen om jag ska vara ärlig. Frågan är bara, tror ni att det är en bra affär? Eller ska jag hellre köpa en FI, eller kanske en V-Tech? Den här ligger ju på en väldigt bra prisnivå, och så finns den ju här i Gävle. Jag har förstått att en VFR kan gå i princip hur långt som helst, så de dryga 5000 milen borde ju inte vara något hinder, förutsatt att den skötts bra. Hoppas serviceboken finns alldeles full med stämplar. Vore tacksam för lite råd. När man väl fått för sig något, så är det ju svårt att hålla sig, så jag tänker i alla fall åka och kika på den i morgon. Det står ju inte så mycket i annonsen, men hoppas att det inte är något större fel. :tummenupp

Edit: Privatimport 2001, såg jag på Transportstyrelsen.

Tack på förhand.

Mvh Tompten

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hej på er! Jag behöver lite hjälp. Hittat denna raring, http://www.blocket.se/gavleborg/Honda_VFR800__Fri_hemleverans__41347204.htm?ca=5&w=3 och är lite småsugen. Eller, jävligt storsugen om jag ska vara ärlig. Frågan är bara, tror ni att det är en bra affär? Eller ska jag hellre köpa en FI, eller kanske en V-Tech? Den här ligger ju på en väldigt bra prisnivå, och så finns den ju här i Gävle. Jag har förstått att en VFR kan gå i princip hur långt som helst, så de dryga 5000 milen borde ju inte vara något hinder, förutsatt att den skötts bra. Hoppas serviceboken finns alldeles full med stämplar. Vore tacksam för lite råd. När man väl fått för sig något, så är det ju svårt att hålla sig, så jag tänker i alla fall åka och kika på den i morgon. Det står ju inte så mycket i annonsen, men hoppas att det inte är något större fel. :tummenupp

Edit: Privatimport 2001, såg jag på Transportstyrelsen.

Tack på förhand.

Mvh Tompten

Hade nog valt en VTEC istället , har du kollat dessa ?

http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_VFR_800_VTEC_41009220.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_VFR_800_V_Tec_41470977.htm?ca=16&w=3

Misstänker det finns lite prutmån, trög sålt i år....................

Om du hittar någon i Gbg området så kan jag hjälpa dig att titta på den först :tummenupp

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hade nog valt en VTEC istället , har du kollat dessa ?

http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_VFR_800_VTEC_41009220.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_VFR_800_V_Tec_41470977.htm?ca=16&w=3

Misstänker det finns lite prutmån, trög sålt i år....................

Om du hittar någon i Gbg området så kan jag hjälpa dig att titta på den först :tummenupp

Ja, V-Tech är ju klart snyggare. Jag överväger en sån också. Det finns ju faktiskt några till riktigt bra priser. Men då är det oftast dags för service, vet du vad en 5000-Milaservice kan gå loss på ungefär? Klart intressant i alla fall. :)

Tack för hjälpen, och även erbjudandet om hjälp vid koll i Gbg. :tummenupp

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ja, V-Tech är ju klart snyggare. Jag överväger en sån också. Det finns ju faktiskt några till riktigt bra priser. Men då är det oftast dags för service, vet du vad en 5000-Milaservice kan gå loss på ungefär? Klart intressant i alla fall. :)

Tack för hjälpen, och även erbjudandet om hjälp vid koll i Gbg. :tummenupp

Kostnaden vet jag inte riktigt men det är antagligen ventiljustering och då kan det nog ramla upp emot en 5-6000:-

Tror dock att andrahandsvärdet är högre för VTEC modellerna.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Kostnaden vet jag inte riktigt men det är antagligen ventiljustering och då kan det nog ramla upp emot en 5-6000:-

Tror dock att andrahandsvärdet är högre för VTEC modellerna.

Ok, ja, det låter rimligt. Får väl eska lite pengar till servicen. :)

Ja, det tror jag med.

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Ganska skojj med värdet på just vtec,asså-jag köpte min för 4 år sedan,gav då 52 på firma,nyservad(2000-mil)
Visst,fick den till ett rejält bra pris,men skulle jag kränga den idag,så tror jag nog jag skulle fixa att få runt 45 iallafall-o tappa 7 papp på 4 år och runt 1700 mil,de e inte mycke pengar-så dom står sej jävvligt bra får man ju säja

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Av ren kuriosa, hur många hk kan man höja orginaleffekten med tex slipons och powercommander?

På 800:eek:rna; Inte mycket över 110 hk på bakhjulet och med smord kedja (gör ca 2 hk enbart det sistnämnda...).

Med kompressor kan man få ut ca 150+ hk på bakhjulet.

Billigaste trimmet är nog att smörja kedjan. :D

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ja, det blir i alla fall inte 98:an som jag länkade till tidigare. Visst, den var i väldigt bra skick, men den kändes så gammal på något vis. Ska försöka få till en provkörning på en V-Tech, också. Den känns nog bättre. :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati