Halloj grabbar!
Jag sitter och funderar på att köpa en 99 VFR att ha som första-båge, just allroundfaktorn men ändå lite bus kvar lockar.
Hojen står hos en handlare - vad skall man kika på, och vad skall följa med hojen i form av verktyg och tillbehör?
/J
Hallojj.
Tänkte att ni kanske var intesserade av ett enkelt sätt att få bort den ryckiga gången på 800:an vid ca 3000 varv samt att man vid jämn gas på långfärd upplever att man tappar kraft. Detta beror på O2 sensorerna som sitter i anslutning till katalysatorn. Dom ger signaler till insprutningen om hur förbränningen ser ut. Genom att koppla bort dom blir man av med problemet och man får en gladare motor. Detta kan göras genom att köpa ett kit från Dynojet som heter "O2 eliminator kit" och kostar nånstans runt 500 spänn. Eller så gör man som jag gjorde, tar reda på att motståndet i dom eliminatorerna är 330 ohm åsså monterar man helt enkelt 2 vanliga sådana motstånd som man kan köpa hos den lokala elhandlaren för ett par kronor. Ett i varje kontakt. PM:a så får ni bilder på montaget. Man kan även koppla bort Pair Air systemet för att få en rappare motor. Gör stor skillnad. Kan förklara hur man gör det oxå om någon är intresserad. Mvh Patrik
Hur tror ni en VFR 800 modell 2002 eller nyare skulle passa för min sambo? Hon har ingen större vana av motorcyklar annat än att hon kört moppe (och kraschat) och åkt bakom mig i ett par år... Nu när hon handlade helt nytt skinnställ kläckte hon ur sig: Lägger jag såhär mycket pengar på fint skinnställ kan jag ju inte sitta bakpå!
Så, är det en lagom hoj för henne? Vi lär väl tuffa runt i Härjedalen och dra på en och en annan långtur.
Tack på förhand
Mvh
Hinkas
Det är en suverän allround-hoj som duger att åka fort med på landsväg, lika gärna som att toura genom Europa. Det som är skrot på dom är dämpning och bromsar - men först när man börjar ta i lite.
Kan inte hålla med om dämparna och bromsar.
Dämparna är ställbara. Du kan ställa vanlig dämpning och returdämpning och skulle det inte vara nog så kan du gå direkt på "fjädern" och spänna där.
Jag har ABS och DualBreaks vilket fungerar UTMÄÄÄÄRKT.
Ett minus kan däremot vara att om tjejen din är kort och klen så kan den höga tyngdpunkten vara ganska besvärlig. Tyngdpunkten är hög utan last och med en packad topväska måste man se upp.
Annars är balansen på hojen mycket bra.
170 cm låter helt utmärkt. Kanske lite benpress kan vara bra, men se upp så hon inte tror att hon e på gymmet när hojen ska lutas upp från sidostödet. DEt är då det händer!!
Lycka till.
Kan tala om att det finns ett VFR forum på nätet där Du kan få svar på fler av dina frågor. Dvs om du har några.
Vi var i helgen 30 st VFR er i Gränna. 20 från sthlm med omnejd.
Det var härligt åka med ett stort gäng ,fast tempot kunde vara något högre170 cm låter helt utmärkt. Kanske lite benpress kan vara bra, men se upp så hon inte tror att hon e på gymmet när hojen ska lutas upp från sidostödet. DEt är då det händer!!
Lycka till.
Kan tala om att det finns ett VFR forum på nätet där Du kan få svar på fler av dina frågor. Dvs om du har några.
Vi var i helgen 30 st VFR er i Gränna. 20 från sthlm med omnejd.
Jag såg er! Det var tom ett gäng 750r med tror jag (kamdreven låter så hemtrevliga på dom).
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |