Om du verkligen vill utesluta dåligt bludder så testa nyckeltricket. Jag trodde min bluddrade som VFR skulle göra, men det visade sig vara antydan till misständningar på grund av dålig bränslekvot.
Nyckeltricket består av:
1: Slå på tändningen.
2: Slå av tändningen efter att bränslepumpen "primat" färdigt.
3: Tryck in startknappen.
4: Slå på tändningen igen.
5: Släpp startknappen när motorn startat, släpper man tidigare så får man gå till punkt 1 igen.
Nyckeltricket gör att cykeln går i något slags grundmapp, och struntar i vad lambda-sonderna gör. Möjligen struntar den också i vad insugstemp och insugstryck är.
Ut och kör, bluddrar cykeln mindre än tidigare så har du problem någonstans.
Min har nog troligen kassa lambda-sensorer, möjligen trasiga av för mycket ofrivillig EGR då någon gjort PAIR-modden genom att dra isär sladden istället för att faktiskt ta bort saker och ting. På min cykel betydde utdragen sladd öppen solenoid (eller så är solenoiden faktiskt trasig), och efter att reed-ventilerna koksat färdigt (vilket antagligen gick ganska fort) så stod det en öppen direkt-förbindelse för avgaser in i insug vilket gjorde att motorn gick extremt fett.
Min cykel går skitbra (verkligen SKITBRA!!!) med nyckeltricket. Precis som en VFR antagligen skall göra, och inget tråkigt bludder. Så nu skall jag bara fortsätta felsökningen för att se vad som faktiskt är trasigt, för jag anser inte nyckeltricket vara en långsiktig lösning.
Just ja, glömde speca vad som är gjort på min så folk kan skapa sig en uppfattning om relevansen av inlägget:
1: PAIR är borta. Verkligen borta. Ligger i en låda i en lada långt bort.
2: Snorkeln är borta. Verkligen borta. Fick inte ens med den när jag köpte cykeln.
3: Flappern är inkopplad. Med snorkeln borta behöver jag inte mer ljud, och effektnyttan av flapper-borttagning är marginell enligt dyno från andra forum.
4: "Effekt"-slipon sitter på, nyttan är väl att man hör att det är en V4'a, typ.
5: Original-luftfilter. Jag byter ofta istället för att hålla på och tvätta och olja in utbytesfilter som filtrerar sämre.
6: I övrigt välservad, med bland annat ny termostat och ny bränsletrycksregulator (som jag bytte för att se om den var orsaken till uppfettningen av motorn, visade sig vara i onödan men bytt är bytt).
Nyckeltricket består av:
1: Slå på tändningen.
2: Slå av tändningen efter att bränslepumpen "primat" färdigt.
3: Tryck in startknappen.
4: Slå på tändningen igen.
5: Släpp startknappen när motorn startat, släpper man tidigare så får man gå till punkt 1 igen.
Nyckeltricket gör att cykeln går i något slags grundmapp, och struntar i vad lambda-sonderna gör. Möjligen struntar den också i vad insugstemp och insugstryck är.
Ut och kör, bluddrar cykeln mindre än tidigare så har du problem någonstans.
Min har nog troligen kassa lambda-sensorer, möjligen trasiga av för mycket ofrivillig EGR då någon gjort PAIR-modden genom att dra isär sladden istället för att faktiskt ta bort saker och ting. På min cykel betydde utdragen sladd öppen solenoid (eller så är solenoiden faktiskt trasig), och efter att reed-ventilerna koksat färdigt (vilket antagligen gick ganska fort) så stod det en öppen direkt-förbindelse för avgaser in i insug vilket gjorde att motorn gick extremt fett.
Min cykel går skitbra (verkligen SKITBRA!!!) med nyckeltricket. Precis som en VFR antagligen skall göra, och inget tråkigt bludder. Så nu skall jag bara fortsätta felsökningen för att se vad som faktiskt är trasigt, för jag anser inte nyckeltricket vara en långsiktig lösning.
Just ja, glömde speca vad som är gjort på min så folk kan skapa sig en uppfattning om relevansen av inlägget:
1: PAIR är borta. Verkligen borta. Ligger i en låda i en lada långt bort.
2: Snorkeln är borta. Verkligen borta. Fick inte ens med den när jag köpte cykeln.
3: Flappern är inkopplad. Med snorkeln borta behöver jag inte mer ljud, och effektnyttan av flapper-borttagning är marginell enligt dyno från andra forum.
4: "Effekt"-slipon sitter på, nyttan är väl att man hör att det är en V4'a, typ.
5: Original-luftfilter. Jag byter ofta istället för att hålla på och tvätta och olja in utbytesfilter som filtrerar sämre.
6: I övrigt välservad, med bland annat ny termostat och ny bränsletrycksregulator (som jag bytte för att se om den var orsaken till uppfettningen av motorn, visade sig vara i onödan men bytt är bytt).
Last edited: