Honda VFR800 eller....?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Om jag inte hade möghacka för långfärder så hade det blivit en FZ1 igår.
Jag vill inte ha ngn tyngre hoj längre utan det är just VFR 800 som lockar nu.
Men det får inte va att hon inte vågar åka.

Menar du att FZ1:an är oskön för passageraren? Har själv aldrig skjutsat på min, men är ju bra att veta hur den står sig. FZ1-S alltså med halvkåpa. Den nakna varianten har väl en sämre bakdel så den ska man inte diskutera i dessa sammanhang.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har inte åkt därbak själv men skjutsat en del på min FZ1-S....går väl bra men nån långtourer är det knappast

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Gillar man ha hälarna i röven när man åker så är FZ1/8 S helt ok :crash
För kortare individer fungerar det säkert ypperligt att åka bak.

Men när sambon har knäna i revbenen på en under turen sitter hon nog inte riktigt bra på den ;) :brinnerupp

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag såg en VFR med riktigt passagerarsäte på Lockarp igår.
Är det ngn äldre modell som det faktiskt går att sitta på?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag såg en VFR med riktigt passagerarsäte på Lockarp igår.
Är det ngn äldre modell som det faktiskt går att sitta på?
Viffern innan VTEC hade i allafall en riktigt bra dyna. Har haft en -98 och den gick det alldeles utmärkt att skjutsa på.

161.jpg

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Bagster har riktigt fina sadlar till VFR. Ibland finns det någon ute på Ebay ......

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Gillar man ha hälarna i röven när man åker så är FZ1/8 S helt ok :crash
För kortare individer fungerar det säkert ypperligt att åka bak.

Men när sambon har knäna i revbenen på en under turen sitter hon nog inte riktigt bra på den ;) :brinnerupp

Åfan, den är så jäkla kass alltså. Jösses... men är ju bra att veta så man inte tar någon förstagångsåkare som sen aldrig vill åka mc igen. :3freak

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Varför köpa en dyr dyna som oftast är fulare än orginalet. När du kan köpa en Airhawk kudde billigt, sen kan du använda den hur många hojar du än byter till i framtiden

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Lilla? Haha! Allt är relativt. Tricket är att man ska undvika att skjussa! Dubbelt så kul och hälften så dyrt. :hihi

Varför då?
Skjussar man rätt person kan man ha roligt på hojen dagtid o under täcket nattetid :mattias

För att gå till sakligheter för TS, så är 800'an en trevlig hoj.
Jag fick prova en moddad VTEC o den gick bra. Inget för mig, som då körde Blackbird, men som all-round. Ja. VTEC kan väl vara lite läskigt om man kör bana o den kickar in i en kurva... tjooohoo....

Försäkringen på 800'an är snuskigt överkomlig på salu ansvar... tror min kompis betalade 3500-3800 hel/hel... i en byhåla utanför HBG.

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ingen kan beskylla VFR800 för att vara en "rolig" hoj. Däremot är den praktisk, bekväm och småpigg. Ungefär som mellanmjölk.
Gillar du att gasa ibland tycker jag du ska titta på lite större maskiner.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag tycker VFR 800 är en rolig hoj:
Powerglide: Jag fattade det som att du ville ha en mjuk o skön sittplats bak. Vill du ha ryggstöd så är nog en toppbox det skönaste

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Provkörde VFR1200 och blev lite besviken. Kardanen kändes glappig och man kände vibberationer i fotpinnarna av den automatiska växelådan hela tiden i de lägra växlarna. Fast det är nog en vanesak. Men något därimot som sabbade sjukt mycket va motorljudet :( Men provkör ändå för detta är kanske bara min uppfattning.

Letar du i den prisklassen finns det mycket roligt :)

Hehe va precis som du och letade efter något sporttouring och viste inte vad det skulle bli. VFR1200 trillade bort direkt efter provrundan. VFR800 va fortfarande aktuell men ville samtidigt ha något annorlunda.

Gick så illa att jag seriöst övervägde en M1800R speciellt efter provrundan. Jävla vilken motor :) Men viste att jag skulle tröttna rätt snabbt när fegislingerna på däcken hade börjat håna mig hehe.

Sen en dag råkade jag provköra en Moto Guzzi 1200 Sport 2010 i helsingborg och kände. Färddator plus massa annat udda grejs för att inte glöma hur den vill dra om kulle en när man gasar till ;). Forskade hela helgen på internet och de verka förvånasvärt befriade från problem. Sen veckan senare så stod en i mitt garag. Konsigt hur det funkar när man känner att man har hittat rätt. Så mitt råd är att ha ingen skam i kroppen och kör runt och provkör lite av varje. När du hittar rätt så behöver du inte ställa frågan här om vilken ska jag köpa :D

Eventuella hojar: Honda CB1300SA, Aprilia RST, Honda Blackbird, ZZR1400, ducati ST4, BMW K1300

börja med dessa :)

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Varför? Taskig känsla fram?
Om man jämför med en konventionell gaffel av senaste snitt (Läs sporthoj < 5 år) är det taskig känsla fram. Fördelen är att den inte niger / ändrar styrgeometrin vid inbromsning. Den är lite trög i hårnålskurvor men är väldigt stabil i långa svepande kurvor. Det känns lite underligt till en början... En rolig detalj är elektriskt justerbar fjädring. Det är bara att provköra och få sig en egen uppfattning!

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...