Honda VTR 1000 konvertering till manuell kamkedjesträckare?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag har hämtat hem en VTR 1000. Jag har läst en hel del om att den automatiska kamkedjesträckaren blir lätt kass och detta kan leda till ganska jobbiga problem (bland annat kolvar som möter ventiler). Jag vill till alla pris undvika detta, men kruxet är att mitt exemplar jobbar och låter hur fint som helst. Finns absolut inget rassel överhuvudtaget, gått cirka 4400 mil och det finns ingen dokumentation på att sträckaren är bytt, men jag skulle nästan kunna gissa på att man lagt dit en ny originalsträckare någon gång.

Men, nu till min fråga - ska jag sätta dit manuella sträckare eller skall jag köra den som den är just nu? Kan jag förvänta mig att den kedjan börjar rassla innan det sker ett totalhaveri eller kan det komma från tomma intet med? Det är ändå en del pill för att byta sträckare om man ska göra det by the book och det kan kännas lite onödigt när den i övrigt låter så fint.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Boris här på forumet har kommenterat att han oftare ser hojar som rasat på grund av monterad manuell spännare som inte blivit korrekt justerad än struliga originalspännare, men det har jag iofs för mig var gällande en diskussion för CBR600F (som har en ganska korkad design på kamkedjespännaren).

Jag hade inte bytt om jag inte hade problem med den.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Hej!

Jag har hämtat hem en VTR 1000. Jag har läst en hel del om att den automatiska kamkedjesträckaren blir lätt kass och detta kan leda till ganska jobbiga problem (bland annat kolvar som möter ventiler). Jag vill till alla pris undvika detta, men kruxet är att mitt exemplar jobbar och låter hur fint som helst. Finns absolut inget rassel överhuvudtaget, gått cirka 4400 mil och det finns ingen dokumentation på att sträckaren är bytt, men jag skulle nästan kunna gissa på att man lagt dit en ny originalsträckare någon gång.

Men, nu till min fråga - ska jag sätta dit manuella sträckare eller skall jag köra den som den är just nu? Kan jag förvänta mig att den kedjan börjar rassla innan det sker ett totalhaveri eller kan det komma från tomma intet med? Det är ändå en del pill för att byta sträckare om man ska göra det by the book och det kan kännas lite onödigt när den i övrigt låter så fint.

Boris här på forumet har kommenterat att han oftare ser hojar som rasat på grund av monterad manuell spännare som inte blivit korrekt justerad än struliga originalspännare, men det har jag iofs för mig var gällande en diskussion för CBR600F (som har en ganska korkad design på kamkedjespännaren).

Jag hade inte bytt om jag inte hade problem med den.


Jag håller med ulvhanne, jag monterade manuella på min förra vtr, men så skruvade jag mycket med den annars också.
Gillar man mer att köra och skruvandet sträcker sig till mindre service typ olja filter stift så byt sträckare vid stora servicarna.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag håller med ulvhanne, jag monterade manuella på min förra vtr, men så skruvade jag mycket med den annars också.
Gillar man mer att köra och skruvandet sträcker sig till mindre service typ olja filter stift så byt sträckare vid stora servicarna.

Låter som en bra idé. Jag hoppas jag får en förvarning innan den skulle kugga över dock. Har inga bekymmer med att skruva, tycker det är kul så tills vida att det inte inkräktar på körtid! :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter som en bra idé. Jag hoppas jag får en förvarning innan den skulle kugga över dock. Har inga bekymmer med att skruva, tycker det är kul så tills vida att det inte inkräktar på körtid! :D

Har du vägarna förbi stockholm kan jag visa hur kamkedjerassel låter. :hihi Och du får bra med varning vågar jag påstå, förutsatt att spännaren inte helt totalfallerar och toksläpper all spänning på en gång så kedjan går från spänd till massor av spel på ingen tid alls, vilket inte bör hända.
Min CBR600F skramlar lite innan oljetrycket kommer upp till kamkedjespännaren. :3freak Det är ett väldigt påtagligt läte, och om man inte är helt okänslig för konstiga ljud från motorn så lär man reagera på att motorn låter så.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och du får bra med varning vågar jag påstå, förutsatt att spännaren inte helt totalfallerar och toksläpper all spänning på en gång så kedjan går från spänd till massor av spel på ingen tid alls, vilket inte bör hända.
Inte skrämmas nu Ulvhamne, nästan allt inne i en motor kan ju resultera i dyra ras, fast inte byter man till synes perfekta ventiler eller vevstakar bara för att dom kanske kan gå sönder :7peta Man ska inte oroa sig i onödan, vem vet vad som händer om man får punka, eller gaffeln gå av, eller bromsslangarna lossnar eller... :rolleyes: Vadderad cell någon? :va :hihi
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej igen,

Nu läser jag på lite ifall jag i framtiden skulle behöva byta CCT. Innan man lossar på CCT:en ska man ställa kolven i TDC på kompression för att minimera spänningen på kammen så att kammen inte fjädrar tillbaka när man släpper på CCT:en.

Då är min fråga följande:

Om jag ställer in TDC på komp i ena kolven, har jag då inte en belastning från ventilerna i andra kolven som i sin tur kan få kedjan att hoppa? Veven är ju belastad från den andra kolvens kammar? Sen undrar jag också varför man just måste ställa in den i TDC i komp, funkar inte TDC efter avgas?

Hur gör man när man har en radmotor? Där kan man ju bara få TDC på en kolv och resten av kammen trycker på vissa ventiler och då har man spänning ändå? På en V-motor har man inte samma problematik då man har en kam per cylinder.

Frågar detta för att få lite mer förståelse utöver än att bara kunna utföra jobbet :)
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Det har aldrig varit nåt bekymmer när jag mekat.
Är du osäker, plocka loss ventilkåpan på den cylinder du för tillfället inte jobbar med och lås fast kedjan med ett strips
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej igen,

Nu läser jag på lite ifall jag i framtiden skulle behöva byta CCT. Innan man lossar på CCT:en ska man ställa kolven i TDC på kompression för att minimera spänningen på kammen så att kammen inte fjädrar tillbaka när man släpper på CCT:en.

Då är min fråga följande:

Om jag ställer in TDC på komp i ena kolven, har jag då inte en belastning från ventilerna i andra kolven som i sin tur kan få kedjan att hoppa? Veven är ju belastad från den andra kolvens kammar? Sen undrar jag också varför man just måste ställa in den i TDC i komp, funkar inte TDC efter avgas?

Hur gör man när man har en radmotor? Där kan man ju bara få TDC på en kolv och resten av kammen trycker på vissa ventiler och då har man spänning ändå? På en V-motor har man inte samma problematik då man har en kam per cylinder.

Frågar detta för att få lite mer förståelse utöver än att bara kunna utföra jobbet :)
Det finns ett av fabriken specificerat läge man skall ställa motorn I där samtliga ventiler är obelastade. Det star I manualen hur man skall göra och brukar vara TDC för en av yttercylindrarna..
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Har du vägarna förbi stockholm kan jag visa hur kamkedjerassel låter. :hihi Och du får bra med varning vågar jag påstå, förutsatt att spännaren inte helt totalfallerar och toksläpper all spänning på en gång så kedjan går från spänd till massor av spel på ingen tid alls, vilket inte bör hända.
Min CBR600F skramlar lite innan oljetrycket kommer upp till kamkedjespännaren. :3freak Det är ett väldigt påtagligt läte, och om man inte är helt okänslig för konstiga ljud från motorn så lär man reagera på att motorn låter så.

Du är som vanligt ute och cyklar med dina råd. Hade en Firestorm för 100 år sedan,inget rassel,ingen förvarning utan total ras direkt. Som tur gick det rakt fram motorväg.
Detta var inte ovanligt för denna modell,ska bytas till uppdaterad sträckare och då gör man det om man inte är självmordsbenägen..
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Ladda hem stora verkstadsmanualen till firestorm. Där står exakt hur du skall gå tillväga.
Att byta sträckarna är inte raketvetenskap. Jag ersatte mina med nya originalsträckare när det begav sig. Tycker de är att föredra framför manuella.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top