Hej!
Jag har hämtat hem en VTR 1000. Jag har läst en hel del om att den automatiska kamkedjesträckaren blir lätt kass och detta kan leda till ganska jobbiga problem (bland annat kolvar som möter ventiler). Jag vill till alla pris undvika detta, men kruxet är att mitt exemplar jobbar och låter hur fint som helst. Finns absolut inget rassel överhuvudtaget, gått cirka 4400 mil och det finns ingen dokumentation på att sträckaren är bytt, men jag skulle nästan kunna gissa på att man lagt dit en ny originalsträckare någon gång.
Men, nu till min fråga - ska jag sätta dit manuella sträckare eller skall jag köra den som den är just nu? Kan jag förvänta mig att den kedjan börjar rassla innan det sker ett totalhaveri eller kan det komma från tomma intet med? Det är ändå en del pill för att byta sträckare om man ska göra det by the book och det kan kännas lite onödigt när den i övrigt låter så fint.
Jag har hämtat hem en VTR 1000. Jag har läst en hel del om att den automatiska kamkedjesträckaren blir lätt kass och detta kan leda till ganska jobbiga problem (bland annat kolvar som möter ventiler). Jag vill till alla pris undvika detta, men kruxet är att mitt exemplar jobbar och låter hur fint som helst. Finns absolut inget rassel överhuvudtaget, gått cirka 4400 mil och det finns ingen dokumentation på att sträckaren är bytt, men jag skulle nästan kunna gissa på att man lagt dit en ny originalsträckare någon gång.
Men, nu till min fråga - ska jag sätta dit manuella sträckare eller skall jag köra den som den är just nu? Kan jag förvänta mig att den kedjan börjar rassla innan det sker ett totalhaveri eller kan det komma från tomma intet med? Det är ändå en del pill för att byta sträckare om man ska göra det by the book och det kan kännas lite onödigt när den i övrigt låter så fint.