Google translate från en artikel
Oavsett vilken multimillion-dollar fabriksrörare vill, verkar det som de får. Och om någon av dessa förändringar händer för att gynna gata ryttare, bra, men det är nästan en olycka. Så det är för 2002: En mängd tweaks har kommit för att göra '02 RC51 mer konkurrenskraftig på banan, men trickle-down-effekten är att cykeln nu är mycket bättre för puck-wearing plebes.
För '02 valde Honda att justera motorn lite, lägga hela cykeln på en del för del diet och väsentligt ändra suspensionen, chassit och swingarm. Ner i maskinrummet har gasspjällen övergått från 54 mm till 62 mm, och de två injektorerna som matar varje förbränningskammare sportar nu 12 laserborrade strålar, i stället för de fyra små trädgårdsslangarna från den tidigare cykeln, för en finare spray. Injektions- och tändningskartläggningen var tweaked, vilket också resulterade i gashantering som är lika slät och krämig som en nougatpåfyllning. (Berätta inte Nicky, han har en söt tand.) Den nya motorn känns samma med avseende på effekten. Honda hävdar en ökning med två hästkrafter för 128 hk vid vevet - men den låga revet är ingenstans att hitta.
Motorn värms över, men som Hondas Doug Toland sa vid introet, "hela" magiken "på den här cykeln finns i chassit." Den nya Pro Frame ser ut som i förra året och har samma styvhet, men väger 260 gram mindre och är mer linjär i sin absorption av stress, delvis tack vare de nya stämplade motorhängarna (tidigare enheter gjutna). Även ny är en styrdämpare uppe vid styrhuvudet, men på lagergeometrin skulle du vara hårt pressad för att få den här cykeln att skaka huvudet på gatan eller spåret.
Även om styrhuvudets vinkel har minskats en grad till 23,5 grader - den brantaste av någon Honda - känns RC51 planterad i alla hastigheter, även vid 130 mph genom Willow Springs 'ökända Turn Aight. Där sitter du, bakom den fantastiska nya vindrutan som är 1,2 tum längre än förra året, och känner ingen instabilitet från båda ändarna av cykeln. Naturligtvis är den nya svängarmmen (890 gram lättare) 16 mm längre och hjälper till med stabiliseringsarbetet.
Längre ovanför är sexig ny swingarm en reviderad chock (115 gram ljusare). Den har omplacerats för att möjliggöra utrymme för eftermarknadens avgassystem, men hade också sin kopplingsförhållande tweaked (4 procent mjukare på botten, 5 procent mjukare överst), även om våren är densamma. Nio procent mer kompressiondämpning har lagts till tillsammans med 11 procent mer återhämtning. Uppåtstående liknande tweaks har tillämpats. Gaffeln (145 gram lättare) är nu 9 procent mjukare på kompression, upp 16 procent på återgång, med samma fjäderfrekvens. Gaffelresor har också ökats från 4,7 till 5,1 tum. Dessa förändringar gör cykelns känsla plysch och kontrollerbar - långt ifrån träets känsla av den tidigare cykeln. Suspensionen är helt enkelt häftigt nu, blötar upp midcorner-krusningar men får aldrig ut ur ledningen eller gör något otrevligt.
Styranordningen minskar drastiskt på den nya cykeln. RC51 är nr 954 i form av flickbarhet, men den nya cykeln slår in med en lätthet och precision som är huvud och axlar över den gamla cykeln. Välj din linje, dra baren och du är där. Den tidigare enhetens bromsar var bra, men de nya fyrkolvslagen är ännu bättre. De gamla bromsarna var extremt progressiva. När du var aktiverad behövde du bara flytta fingret en smidge för att stoppa cykeln. De nya bromsarna är helt linjära och kräver mer hävstång, vilket ger bättre känsla, enklare modulering och mer feedback.