Honda VTR Firestorm VS SP1

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
jag har nästan bestämt mig för en honda vtr.
Ja, du skall ju först o främst lyssna till dig själv. Vad skall du ha hojen till, ren nöjeskörning eller även lite pendling o långturer? Jag kör Blackbird på gata o en SP1 på bana. Skulle oas vilja ha en twin på gata med... men men...
Är du inte helt insöad på det rena sporthojsstuket, då är nog Firestormen en bra hoj. Tålig o robust samtidigt som den har en twins själ.

I BIKE nr2 2009 är det en tvåsides artikel om den. Go läsning o lycka till.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag är lite sugen på hojbyte & SP1-an ligger närmast på listan:) Sedan finns ju SP2-an med & undrar om vad är de största skillnaderna mellan 1 & 2:va?

SP2-an ligger något högre på prismässig, är det värt att lägga de extra slanten på den?

Nån som haft båda två i så fall skulle vara kul att höra era erfarenheter om det:)
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hittat lite info andra forum:)

Stämmer detta:

Upphängning och bromsar förbättras på SP2 såväl som bränsleinsprutning. SP2 använder justerbara Showas fram och bak.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Google translate från en artikel

Oavsett vilken multimillion-dollar fabriksrörare vill, verkar det som de får. Och om någon av dessa förändringar händer för att gynna gata ryttare, bra, men det är nästan en olycka. Så det är för 2002: En mängd tweaks har kommit för att göra '02 RC51 mer konkurrenskraftig på banan, men trickle-down-effekten är att cykeln nu är mycket bättre för puck-wearing plebes.

För '02 valde Honda att justera motorn lite, lägga hela cykeln på en del för del diet och väsentligt ändra suspensionen, chassit och swingarm. Ner i maskinrummet har gasspjällen övergått från 54 mm till 62 mm, och de två injektorerna som matar varje förbränningskammare sportar nu 12 laserborrade strålar, i stället för de fyra små trädgårdsslangarna från den tidigare cykeln, för en finare spray. Injektions- och tändningskartläggningen var tweaked, vilket också resulterade i gashantering som är lika slät och krämig som en nougatpåfyllning. (Berätta inte Nicky, han har en söt tand.) Den nya motorn känns samma med avseende på effekten. Honda hävdar en ökning med två hästkrafter för 128 hk vid vevet - men den låga revet är ingenstans att hitta.


Motorn värms över, men som Hondas Doug Toland sa vid introet, "hela" magiken "på den här cykeln finns i chassit." Den nya Pro Frame ser ut som i förra året och har samma styvhet, men väger 260 gram mindre och är mer linjär i sin absorption av stress, delvis tack vare de nya stämplade motorhängarna (tidigare enheter gjutna). Även ny är en styrdämpare uppe vid styrhuvudet, men på lagergeometrin skulle du vara hårt pressad för att få den här cykeln att skaka huvudet på gatan eller spåret.

Även om styrhuvudets vinkel har minskats en grad till 23,5 grader - den brantaste av någon Honda - känns RC51 planterad i alla hastigheter, även vid 130 mph genom Willow Springs 'ökända Turn Aight. Där sitter du, bakom den fantastiska nya vindrutan som är 1,2 tum längre än förra året, och känner ingen instabilitet från båda ändarna av cykeln. Naturligtvis är den nya svängarmmen (890 gram lättare) 16 mm längre och hjälper till med stabiliseringsarbetet.


Längre ovanför är sexig ny swingarm en reviderad chock (115 gram ljusare). Den har omplacerats för att möjliggöra utrymme för eftermarknadens avgassystem, men hade också sin kopplingsförhållande tweaked (4 procent mjukare på botten, 5 procent mjukare överst), även om våren är densamma. Nio procent mer kompressiondämpning har lagts till tillsammans med 11 procent mer återhämtning. Uppåtstående liknande tweaks har tillämpats. Gaffeln (145 gram lättare) är nu 9 procent mjukare på kompression, upp 16 procent på återgång, med samma fjäderfrekvens. Gaffelresor har också ökats från 4,7 till 5,1 tum. Dessa förändringar gör cykelns känsla plysch och kontrollerbar - långt ifrån träets känsla av den tidigare cykeln. Suspensionen är helt enkelt häftigt nu, blötar upp midcorner-krusningar men får aldrig ut ur ledningen eller gör något otrevligt.

Styranordningen minskar drastiskt på den nya cykeln. RC51 är nr 954 i form av flickbarhet, men den nya cykeln slår in med en lätthet och precision som är huvud och axlar över den gamla cykeln. Välj din linje, dra baren och du är där. Den tidigare enhetens bromsar var bra, men de nya fyrkolvslagen är ännu bättre. De gamla bromsarna var extremt progressiva. När du var aktiverad behövde du bara flytta fingret en smidge för att stoppa cykeln. De nya bromsarna är helt linjära och kräver mer hävstång, vilket ger bättre känsla, enklare modulering och mer feedback.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top