Honda XL125 1977

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja... alltså. Cykeln har varit i familjen i 30 år och har de senaste 10 åren endast används två gånger per år. Svampcrossen då jag och syrran ska ut och plocka svamp, samt julcrossen då vi sticker ut en tur i skogen på julaftons morgon. Traditioner som kommer hållas på många år framöver.

Men nu är den i trött skick och behöver kärlek och jag tänkte i vinter renovera samt bygga om. Så frågan är om någon vet någon butik på nätet som säljer customgrejer till den, eller är det bara att ställa in sig på att tillverka allt själv?
xl125.jpg
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är väl bara att kopiera din rubrik till eBay och se vad som finns i världen. Scrolla förbi 1 miljon oljor & handtag, så hittar du nog nån hasplåt eller så. Eloxerade lock och kåpor är det nog värre med.

Coolast är ju såklart original, med långt reflexförsett stänkskydd:)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Om man kollar runt lite så finns det en del XL 125 som är en bit från orginal. Lurar på om de har byggt själv eller om det finns några prylar att köpa. T.ex:FST-Honda_Page_123.jpg
Honda-XL125S-Scambler.jpg
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är väl bara att kopiera din rubrik till eBay och se vad som finns i världen. Scrolla förbi 1 miljon oljor & handtag, så hittar du nog nån hasplåt eller så. Eloxerade lock och kåpor är det nog värre med.

Coolast är ju såklart original, med långt reflexförsett stänkskydd:)

...och låg framstänka i grågul plast, helt off från övriga designen på hojen.
Tack och lov passade Elsinorens höga skärm rakt i fästena under nedre kronan.
Saknar min! :hjarta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja... alltså. Cykeln har varit i familjen i 30 år...

Men nu är den i trött skick och behöver kärlek och jag tänkte i vinter renovera samt bygga om. Så frågan är om någon vet någon butik på nätet som säljer customgrejer till den, eller är det bara att ställa in sig på att tillverka allt själv?
View attachment 446170

Nej nej nej snälla, inget custombygge. :huvet Det finns tillräckligt många sabbade gamla hojar där ute! Tänk istället vad fint det skulle vara med en 40 år gammal XL 125 i orginalskick i garaget, eller hur? :)
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Nej nej nej snälla, inget custombygge. :huvet Det finns tillräckligt många sabbade gamla hojar där ute! Tänk istället vad fint det skulle vara med en 40 år gammal XL 125 i orginalskick i garaget, eller hur? :)

Nejnej hur kul är det med orginal, sånt har ju alla andra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Nejnej hur kul är det med orginal, sånt har ju alla andra.
Nej! Alla andra har Tracker eller Scrambler eller Bratstyle eller Aphäng eller andra blodgråtsinducerande varianter av behandlingsresistent motorcykelregistrerad Klamydia.

Originalskick är unikt, special & stencool!
:tuttar
Tyvärr sålda nu.
_MG_6596.jpg
XL125S_81_Sidovy_B_2.JPG
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
tvätta o vaxa , Byt olja o filter, tvätta luftfiltret, ställ ventilerna, gör rent förgasaren. -kör !!!
eller går den dåligt .... ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vadå alla andra?
Det finns ju för sjutton knappt några kvar alls. Varför såga sönder en till?

Precis, när Blocket dräller av avsomnade projekt kan man väl fortsätta ha sönder där nån annan redan börjat? :va
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
orginal i all ära men måste inte bli sånt liv varenda gång nån ska såga i hojen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
orginal i all ära men måste inte bli sånt liv varenda gång nån ska såga i hojen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nänä visst, en XJ 600 eller sånt, kunde inte bry mig mindre. Men den här hojen är jävligt ovanligt i Sverige på sjuttiotalet, och bidrog och cementerade Hondas rykte över hela världen. En ikon.

Visst, den kanske bara är värd max tjugo, men hans barn kanske kan kamma hem storkovan, så länge han inte sågar hahaha
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Även jag hör till dem som tycker det är galet att såga sönder en -70 tals XL. Surprice!
Not.

Men på just denna modellen går det faktiskt att bygga lite utan att förstöra hojen.

Först måste du veta vad det är för hoj du har!
Det är en K2. Sista året med första utförandet, men det fanns en föregångare i USA.


Här en bild på den bitterljuvt vackra USA-modellen XL 125 K0 av första årgången 1974:
honda-xl125-k0-usa_medium00000825_7aa7.jpg

och detta kvalificerar sig nog som en K1 från 1975, tror jag:
largeXL1252.jpg


Neddraget avgassystem som på föregångaren (och ändå snyggare) Honda SL 125,
HONDASL125-medium-2014_1.jpg

men med ett lite ballare stuk. Både SL och XL 125 K0 hade plåtskärmar, ingen av dem importerades till Sverige genom officiella kanaler - men redan då på den tiden fanns det lite gråimport:
Kompisens farsa tog hem en SL 125 flingflångandes ny från UK, och den fick göra tjänst - fy tusan.
Dåvarande Honda-agenten "AutoHansa" tog hem några SL 125 för utvärdering, ÄCKELGRÖNA men dumpade modellen till förmån för XL 125. En enda K1 av 1975 års modell kom till Sverige - exteriört som K0, men nu med plastskärmar den delade med samtida CR 125 Elsinore.
1975%20CR125%201.jpg


Denna landets enda XL 125 K1 fick sig en shake-down som hette duga: Sonen i huset "Honda Service" som skötte service och reservdelshållning åt AutoHansa hade just fyllt 16 och fått körkort...

Det lyckade fältförsöket i händerna på en förare av rätta virket banade väg för den första officiella XL 125an i Sverige - K2:

76hondaXL125.gif


201205111051570.Honda%20XL125%20k2.jpg


Lite mesigare limpsadel, uppdraget avgas, supersur framskärm - men det mesta sådant gick att fixa. En sådan här XL köpte jag ny 1976.

Honda125XL.jpg


Första turen från handlaren gick raka vägen ut till Honda Service på Ångpannegatan där man kunde handla delar rakt över disk.
Elsinoreframskärmar, till exempel... :mrgreen:

Med mössan i hand kunde man sedan tassa bort till den disciplinerade verkstadschefen Kenneth Sandh (Yes, den Kenneth Sandh som sedermera byggde upp Kenneths MC bara ett stenkast ifrån platsen för brottet) och fråga snällt om man kunde få låna lite verktyg.

Jag minns fortfarande den befriande känslan när jag bar i väg med en halv meter stänklappsförlängning från bakdelen i ena handen och den äckelfula lågskärmen fram och helt sonika lobbade dessa spritt nya grejer från en dagsfärsk hoj över kanten, ner i HondaService sopcontainer. Ba' så ba!
Ungdomligt oförstånd? Okunnighet kring framtida besiktningssvårigheter?
Inte fan: Fullt medveten handling! Jag minns fortfarande, 40 år senare att det närmast var en rituell handling att göra mig av med dessa förfulande grejer, och åtminstone Ronny och Lala stod där under skärmtaket och applåderade det jag gjorde. Dom var ju inte heller kloka.

Sedan körde jag stolt hem med min nyköpta motorcykel - nu när den såg ut som jag ville ha den.
Senare samma sommar tog jag faktiskt körkort också...

Senare kom S-modellen och mycket av ursprungscharmen var borta.
honda-xl-125-12.jpg



Originaldrevning på min -76a var 15/43.
En rent katastrofal utväxling där hojstackaren aldrig någonsin orkade hålla farten på högsta växeln på plan mark ens med en tonårsupplaga av Hampe i sadeln. Receptet blev 53-kugg :shock: bak och en hel uppsättning framdrev i fickan, med start på 13 kugg.

Skulle man upp till Vårgårda och hälsa på någon tjej så var det 15-kugg på vägen dit, och oftast 14-kugg på vägen hem.
...om man nu inte fick stanna så länge att vinden från väst hade kvällsmojnat - då orkade den oftast dra hem med samma framdrev, och 35 wattaren fram spred sitt kristallklara 6-volts sken över nejden.


Här är lite blandande bilder på olika modeller fram till tidigt -80tal i vart fall.
http://motorbike-search-engine.co.uk/cl ... allery.php

...å missa inte denna ökenräser-edition med stortank! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

XL125R.jpg


Ökenräsern byggde på nästa generation XL(R) med Pro-link bak.

Den såldes i en begränsad upplaga, med 6 växlar och 8.7 vilda kilowatt.
Tanken rymde hela 17 liter, och cyklen var begåvad med: rich 35W/35W amount of light and headlight :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Paris - Dakar spec: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2083.htm

Visst, man kan fnissa åt en sådan näpen hoj med dessa vilda ambitioner, men på nätet hittar man små fragment som tyder på att Honda i en officiell(?) eller möjligen importörregisserad satsning faktiskt skickade ut 2 piloter på dessa leksakshojar i det riktiga stora stygga Paris-Dakar rallyt under tidigt -80tal. :shock:
Måste känts som ett mission impossible i stil med att tvinga ut Armé-qvarnor i öknen - men dessa två åttondelslitershojar gick tydligen i mål utan någon större dramatik. Mäktigt!
Nu är jag sugen igen...


TS kan eventuellt ha en av de bättre XL125orna som finns kvar i landet. De flesta har slängts på sophögen efter att ha lidit lönge som "stugmoppar" eller byggts om till """ crossar """.
Ja, det är tredubbla citationstecken kring ordet.

Skall du bygga om så titta noga på förlagorna K0 och K1. Dom är så mycket scrambler det bara går att vara - äkta, tidstypiska och genuina.

Det är enkelt att bygga tillbaka en K2 till en K1:
Sadeln betyder massor för stuket. K2ns sadel är rent ut sagt ful, och har fått sina mått för att den enligt dåtida europeisk norm skulle kunna gå att få godkänd till att skjutsa på.

K0 och K1 har en mindre sadel, och därtill avfasad i bakkant, otroligt mycket snyggare.
Ut på Ebay och jaga NOS-sadel. Det gör halva hojen..
US-baklampan är lite overkill. NHTSA hade krav på synbarhet som tvingade fram en groteskt stor grunka. Originalarmaturen på din K2 funkar kalas.
Flytta upp den 5 cm eller så närmare sadeln så återskapar du stuket från K1.

Det andra måstet är det nedlagda avgassystemet.
Se så snyggt det löper parallellt med nedre ramröret innan det går över i en stubbig, upp- och utvinklad megafon.
Kom ihåg att denna hojen var ute på marknaden innan ikonen XT500 - som ju också hade nedlagt avgas vid presentationen!

K0 och K1 är så hellvittes snygga hojar, så genomarbetade designmässigt och därtill tekniskt sjukt hållbara maskiner.

Det behövs inte mer än så: bygg tillbaka till föregångarna och alla dina ansträngningar betalar sig. Vill någon originalonanist absolut ha en K2 så finns ju alla delar kvar, men du har byggt dig en helt unik hoj som är snyggare och dugligare än 95% än det som andra försöker åstadkomma med kapmaskinen.
En hoj som varken tappat i värde eller gjort dig till åtlöje.

Se till att veta vad du har, och vart du vill komma.
Har man detta klart får sig från start så blir de flesta ombyggnader vettiga.

Lycka till!
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Även jag hör till dem som tycker det är galet att såga sönder en -70 tals XL.

Log åt att du slängde stänkan i soporna innan du ens hunnit från butiken... :hihi
Fattar inte varför man gör så, varför tänker man inte längre än "här och just nu"? Tänk så mycket orginaldelar som efter sådär tio ägarbyten ännu ligger kvar hos den tredje ägaren och glömts till vilken hoj det var till och därför slängs bort i nån garagestädning. Det är ju fruktansvärt!

Hade du förresten nån chans mot tvåtaktarna med XL:en, DT:n som kom -78 t.ex?

Undrar över Dakar-replikan, såldes den verkligen i Sverige?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Alltid hög nivå på Notrightrider, men det där var det mest kompletta inlägget jag läst

För övrigt, om jag ska rannsaka mig själv, så håller jag på med en XL500 -80 i garaget, som jag raskt och resolut kapade av en halvmeter baktill tidigare i år..
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Åååhh vilket bra inlägg!

(Jag har ju en XJ600 i garaget)


Buy quality, cry once
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Oj en sån respons och vilken fantastisk mängd kunskap det fanns här inne. Trodde inte mitt inlägg skulle generera just något intresse alls.
Hmm... ni har fått mig att fundera lite... kanske är det inte helt rätt att såga sönder den. Jag trodde inte det fanns något som helst värde i det gamla liket, men det tycks det ju som det gör.

En annan fråga då - finns det något att göra för att locka ut några hästar till ur motor? Bigbore-kit? Annan kam? Den har väl 12,5 hästar orginal varav jag skulle gissa ungefär 7 finns kvar efter 40 år och en flödande förgasare senare.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du ska ju givetvis renovera, du ska klyva motorn, borra cylindern ( eller hona ) byta kolvringar och styrningar. Slipa in ventilerna. Ultraljudstvätta förgasaren och smeka i ett eBay förgasarerenoveringskit för tvåhundra spänn. Eller så byter du olja+luftfilter, kedja och smörjer allt och kör vidare.

Är man händig med lite kontakter renoverar man den jättefunktionell för tvåtusen och kanske tvåtusen till om man vill byta för bytandets skull ( inte att förakta )
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En annan fråga då - finns det något att göra för att locka ut några hästar till ur motor? Bigbore-kit? Annan kam? Den har väl 12,5 hästar orginal varav jag skulle gissa ungefär 7 finns kvar efter 40 år och en flödande förgasare senare.

Då, back in the days när hojen var aktuell så fanns dels ett 138cc kit som bara krävde borrning, och ett 148cc kit med nytt foder. De som föll ner i trimträsket nöjde sig oftast med den enklare vägen att borra till 138cc.
Det höll inte. Trots välkända märken på kartongerna kolven kom i, så var det just trimkolvarna som sprack.
Ofta på förfärande kort tid.
Den som hade tur och inte fick loppet förstört kunde stoppa in en likadan kolv igen - som sedan sprack efter ungefär lika många månader igen. Andra tvingades växla upp till 148cc när det inte fanns något att göra åt den kvarvarande foderfolien.

Inte heller 148cc grejerna höll.
Delvis på grund av ungdomligt oförstånd, så klart - men folk underskattar det arbete en liten 125a tvingas utföra.
138cc-kolvarna var exakt samma kolvar som ingick i Yoshimura-kiten som tog upp CB500 till 550cc.
Där höll grejerna perfekt, i våra hojar blev det skrot.

Men, ingen vettig människa kör en CB 500 på maxvarv och mer ändå timme efter timme, dag efter dag.
Egentligen är det underligt - och tur, att kolvarna för det mesta bara stilla sprack, och inte ställde till mer skada än som gjorde.

En billig, men inte speciellt lyckad väg att få någon eller ett par extra hästar.

Idag säljs det ”150cc-kit” från Kina som innefattar komplett kolv, cylinder och packningar.
Ännu enklare än våra plågsamma trimmningsförsök.
Håller det? Har 40 års utveckling gjort nutida no-namn Kinagrejer bättre än dåtida ”Yoshimura”?
Tillåt mig tvivla.
Kanske håller det för någon timmes goon riding då och då, men tar man ut hojen på vägen och verkligen använder den så går kraven upp.
Värt att notera: ingen av dem i gänget som behåll sina hojar standard hade några problem med hållbarheten.
Visst, det bor både hönor och ägg i den utsagan - men ändå.

Är maskinen verkligen sliten, så kanske lådan är det med...?

Kolla isf på EBay efter en bra, beggad motor till XL 175, eller efterföljaren XL 185.
XL 175 är samma hoj som din, XL 185 generationen efter.
Båda maskinerna passar slot-in i din ram, och det går inte att se bytet med mindre än att man läser av de gjutna siffrorna på cylindern.

Jag bedömer att du kan få tag i en komplett begagnad 175/185-motor i bra skick för under 5000 spänn.
Kanske rent av 300 € om du letar på plats hos tyska skrotar och kan snacka lite fotboll eller beröma deras hockeyfrillor.

XL 175 såldes nog mest i USA, men 185 fanns ny i Europa.
Finns alltid några hojar till salu på https://m.mobile.de/motorrad/search...ORT&ms=11000;;;XL+185&mk=11000&t=XL+185&cn=DE

...men inga klipp just nu när jag kollar.

Hur som helst - med beggad, bra 185-motor i ramen har du 22 hästar(ostrypt) med försumbart arbete och minimal kostnad, och med din originalmotor kvar vid sidan av, orörd.

Fundera över vad det skulle kosta att trimma fram 10 extra hästar ur din originalmotor. :D
...och hur länge den skulle hålla.


Slutligen; värdet på hojen.
Det är lätt att bli fartblind när vi alla haussar din hoj.
Sanningen är dock den att ingen (allt för få) uppskattar en 125a.

Ingen känd maskin levererar så mycket körglädje per kubik som en 125a, men ändå ses dom över axeln.

Jag är med och arrangerar ”125;ans dag” med 3 års mellanrum, och oavsett hur snorbilligt man köpt sig sitt objekt innan körningen så är det ändå lögn i helvete att få sålt hojen efteråt till ett pris som ens täcker del av kostnaderna.
(Dessutom verkar det som om många inte tolkar en genomförd Ironbuttkörning som någon positiv konsumentupplysning.

Alltså, du lär inte bli rik på din 125a.
Heller.

Men värdet i hojen sitter inte i pengar.
En XL 125a är bland det roligaste man kan köra för pengar.
Nästan inga pengar alls.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top