Honda XR100R

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån so har nån info om den hojen, funderar på om den skulle vara lämplig efterträdare till PY80? Googlade fram att den ska ha 775 mm sitthöjd vilket är ca 15 cm högre än PY80 vilket verkar bra. Äldre grabben som inte har nåt större intresse för motorer har i alla fall nu börjat gillat snöskoter, han är för stor för PY80:In och då funderar jag på en XR100R kunde vara en lämplig hoj? I detta fall tror jag att en effektsvag 4-taktare inte är nån nackdel mot en vattenkyld 85 cc 2-taktare utan snarare tvärtom men lugn motorkaraktär.

Är ju lite skeptisk till 4-takt men det är ju inte tagit ut nån effekt ur denna modell så den kanske håller hyfsat men händer nåt är det ju betydligt dyrare än 2-takt.

Vad är vettigt att betala för en XR100R?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nån so har nån info om den hojen, funderar på om den skulle vara lämplig efterträdare till PY80? Googlade fram att den ska ha 775 mm sitthöjd vilket är ca 15 cm högre än PY80 vilket verkar bra. Äldre grabben som inte har nåt större intresse för motorer har i alla fall nu börjat gillat snöskoter, han är för stor för PY80:In och då funderar jag på en XR100R kunde vara en lämplig hoj? I detta fall tror jag att en effektsvag 4-taktare inte är nån nackdel mot en vattenkyld 85 cc 2-taktare utan snarare tvärtom men lugn motorkaraktär.

Är ju lite skeptisk till 4-takt men det är ju inte tagit ut nån effekt ur denna modell så den kanske håller hyfsat men händer nåt är det ju betydligt dyrare än 2-takt.

Vad är vettigt att betala för en XR100R?
En sur gammal trött fyrtaktare från Honda borde ju vara en evighetsmaskin. Jag hade inte oroat mig ett dugg för det.

Däremot hade jag hellre satsat på en låghjulig 125a med lite mer pulver. Där har han något att växa i. Är du rädd för att han ska gasa satan kan du väl sätta ett stopp i trotteln.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har funderat på en låghjulig 80 cc tvåtaktare, men är ändå lite tveksam till effekten för jag har på känn att det ine kommer att köras på crossbana. Där emot kommer den nog att användas som vi kör nu efter våra egna traktor och skogsvägar.

Såg en XR100 på blocket och den verkar de som små intressant övergång till effektstarkare maskiner, dock tyckte jag att priset var väldigt högt på den.

Finns det låg hjuliga 125 cc crossar? Eller tänkte du på typ TTR 125 med 19/16" hjul?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hade för mig att det fanns låghjuliga 125or men kan ha fel där. En 80cc ”riktig” cross är ju ändå ett jäkla steg upp mot en py80. Så den lär hålla i några år.
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Det beror mycket på hur den ska användas...
Jag hade både pw80 och yz80 till döttrarna. Att åka på gården, åkern eller skogsbilvägen med en yz är inte optimalt. Den är för grym och du behöver ett grustag eller helst en crossbana för att det ska lira.

Pw:n och säkert en xr100 räcker ledigt till att nöjesåka med.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det beror mycket på hur den ska användas...
Jag hade både pw80 och yz80 till döttrarna. Att åka på gården, åkern eller skogsbilvägen med en yz är inte optimalt. Den är för grym och du behöver ett grustag eller helst en crossbana för att det ska lira.

Pw:n och säkert en xr100 räcker ledigt till att nöjesåka med.

Just i dagsläget som det körs så känner jag inte att effektbrist är det stora problemet med PY80:in utan snarare att den börjar bli fysiskt liten, den kommande sommaren räcker den till för yngsta grabben men för äldre grabben är den redan nu för liten.

Nu har jag lite erfarenhet av crossar men typ YZ85 och liknande modeller är nog som du säger inte riktigt optimala för denna typ av körning. Egentligen så tror jag att en på låga varv vridstark motor är att föredra med måttlig effekt.

Den XR100R jag hittat på blocket vill dom ha 14500 kr för och det tycker jag låter väldigt dyrt för det är en 99:a så den är ju närmare 25 år gammal. Hittade nu också att Honda har en ny modell liknande XR100R i CRF125FB som finns som både hög och låghjuling, skulle nog tro att en sån inte vore så dåligt men 35000 kr ny känns också ut nog så mycket.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kawasaki har någon liknande tror den heter något i stil med klx110. Tror liknande sådana småcyklar har bra livslängd när smyger runt på gårdsplan/skogsvägen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror att Kawan heter KLX140R L och Yamaha har TT-R125, Kawa och Yamaha är 5 växlDe medan hondan gara verkar 4 växlad. KLX140R L, Yamaha TT-R125 och Honda CRF125FB verkar vara ungefär samma storlek med 19" framhjul och 16" bakhjul.

Då man kollar på den så verkar den något bättre 5 växlar låda men är dyrare än Honda. Kawan runt 40000 kr och Yamahan 47000 kr och Hondan kostar 33500 kr. Frågan är hur begagnat marknaden för dessa hojar ser ut? Kommer dessa ut på begagnatmarknaden? Tycker i alla fall att 14500 kr låter ut dyrt för en 24 år gammal XR100R, kan ju hända att det finns lite prutmån men såna här "leksaker" tycker jag verkar ligga högt i pris.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan väl uppdatera lite, tänker i alla fall vid tillfälle då den går att komma åt pga snön se på hojen då den visade sig vara hyfsat nära. Verkar ju finnas mycket på youtube med XR100R, som det verkar är den ju poppis i staterna, finns bla big bore kit till dessa, sen hittade jag nåt värsting big bore, stroker, dubbelkams, fyrventilstopp kit men det var riktigt dyrt.

Frågan är vad en sån här hoj är värd, jag skulle nog köpa en beggad Honda alla dagar i veckan framför en ny Kines för samma pengar. Har på känn att denna hoj skulle vara bra till den körning som ungarna bedriver här jämfört med en tvåtakts 85 cc cross.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Kan väl uppdatera lite, tänker i alla fall vid tillfälle då den går att komma åt pga snön se på hojen då den visade sig vara hyfsat nära. Verkar ju finnas mycket på youtube med XR100R, som det verkar är den ju poppis i staterna, finns bla big bore kit till dessa, sen hittade jag nåt värsting big bore, stroker, dubbelkams, fyrventilstopp kit men det var riktigt dyrt.

Frågan är vad en sån här hoj är värd, jag skulle nog köpa en beggad Honda alla dagar i veckan framför en ny Kines för samma pengar. Har på känn att denna hoj skulle vara bra till den körning som ungarna bedriver här jämfört med en tvåtakts 85 cc cross.
Kanske kan vara relevant i sammanhanget för dig att veta att min son sa en dag vid frukostbordet att han lurade på ta lätt mc-kort varpå hans far tänkte att nu jevvlar smider vi medans järnet är varmt o en Honda XLR125 inhandlades fortare än kvickt!
(visste att det var grus/offroad som hägrade)

Nåväl, för att göra en lång historia kort så blev det aldrig ngt mc-kort till sonens fars stora förtret men hojen var en riktig odödlig historia som var grymt lättkörd och snäll (och trött!) - de ca 10 hästarna bidrog inte direkt till whiplash när trotteln hissades…

Men för ändamålet en robust historia som jag tror är väldigt likvärdig med XR100 du tittar på till din grabb!

Visade sig vara jäkligt lättsålt oxå nu när sonen inte rodde projektet i land…
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Min äldsta dotter har haft xr-70 och sedan crf-110. Väldigt bra kvalité. Driftsäkra och lättkörd maskiner.
(Som även pappa kunde testköra ibland)
Köper man begagnat så får man tillbaka pengarna när man säljer.
Mycket bättre än Kina kopior.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har för mig att det var en XR80 men kan varit en äldre CR80 till salu i Kiruna för några veckor sen men den gick fort tror att den var ute för 7 eller 8000 kr men i sämre skick än den hoj jag funderar på. Var i Kiruna då men struntade i att kolla på den.

Är nog inne på denna hoj om den är som den sägs vara, men säljaren verkade seriös i alla på telefon.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köp en orion 250 jag hade en till grabben o efter 2 år byttes den till en traxxas e-revo gämt byte. Si så där 5 år med varvstopp o ventil släpp så funkade den utmärkt, sköt oljan bara.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köp en orion 250 jag hade en till grabben o efter 2 år byttes den till en traxxas e-revo gämt byte. Si så där 5 år med varvstopp o ventil släpp så funkade den utmärkt, sköt oljan bara.

Är inte det där lite av ett lotteri att, man kan ju ha tur men även otur. Visst en beggad Honda kan väl rasa lika lätt som en Kines men Honda känns ju lite mer kvalitets maskin.

Försök få tag på den här versionen ?
View attachment 482135

Frågan är var nån hittar den? Kanske en kompressormatad XR100 vore nåt?

Då det gäller trim verkar det ju finnas mycket i staterna. Dock så känns det väl inte ut som att man ska lägga ner så mycket på att trimma en XR100R för då tyckef jag att lite av grejen med en sån här hoj försvinner, men visst skulle man åka på att byta cylinder så skulle man nog köpa ett bit bore kit istället för original. Verkar som att budget modden är öppna upp luftburken eller podfilter, slipa nån svets i avgasröret och fixa nåt men insatsen i ljuddämparen och sen bestycka om för detta.

Åker nog och kollar på hojen på lördag om jag är i form så jag orkar det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite sur nu, hade kopplat släpet klart och gjort upp att åka och se på XR100:an idag men några timmar innan jag ska åka så ringer säljaren och säger att grabben ångrat sig nu och vägrar att sälja den.

Känns ut som att en sån här maskin vore lämplig men problemet är väl att hitta dessa begagnade? Tycker i de att XR100, CRF100, TTR125, KLX140 verkar då vanliga begagnat eller är det bara jag som missat dessa hojar?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köp en orion, den är ny du vet vad som händer, du sköter den, en 24 år gammal Honda kan ha varit ute för vad som helst odödliga är dom ej.

Köper du en orion har du soppa pengar över till flera års körning, o även pappa kan köra, 12-14" tror jag det var på grabbens
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top