Honda xr600r-1986 start problem när den är kall.

svidiske

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Hoj
2004,ktm,660 smc
tjenare hoppas nån kan hjälpa mig lite.
svårstartad när den e kall (ibland när den e varm med) de e rätt så dålig gnista på den väldigt liten men den är blå å de ska ju räcka.. :)har mätt upp allting i elväg(förutom cdi men har provat med en annan med samma resultat) så stator å pickup ligger inom värdena.å den går lite halvryckkit å tenderar till att bara stupa å dö innan den blir varm.och så ryker den som värsta borstbindaren (bränner motorolja känns det som på lukten).men sen väl varm går den helt felfritt utan rök..så nu är min fråga e de nån som vet nåt bra sätt å kolla om det är ventiltätningar eller kolvringar som behöver bytas? utan att riva topp å cyl..på bilmotorer kan man ju göra ett komptest å sen droppa ner några droppar olja för att se om de blir skillnad, men de e ju lite vanskligare att göra det på hondan i och med autodekompen. svårt att få samma värden utan olja.
tacksam för alla svar bra som dåliga:)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Du kan ta kompprov om du tar lös viren som går från kick till toppen (decomp).

Men jag hör på besk att cylinder alt kolvringar är slut. Ventiltätningar har bara ytterst lite inverkan på rök man kan köra utan ventiltätningar utan större rökutveckling.

Last edited:

svidiske

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Hoj
2004,ktm,660 smc
tack boost 3 för ett snabbt å enkelt svar :)
det var nästan det jag misstänkte men var ej hundra.men påverkar kolven alt cyl att den går ryckigt å är svårstartad?för som jag glömde skriva med är att den går riktigt bra när den väl e varm,har kört en del xr genom åren men ingen som har gått som den här. :)därav osäkerheten om kolv eller cylle skulle vara kasst. btw den wiren är redan borttagen men det sitter ju ytterligare en på främre kammen på avgas sidan som styrs av centrufigal krafterna..

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha