Finns folk som inte vet hur man kollar oljan (jag säger inte att det är du)
Men det är bra att gå igenom då och då för andra dummis
Så vi tar det från grunden.. På en xr 600/650 som har olja i ramen så måste oljan kollas direkt efter att den körts minst 10 minuter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bäst är att kolla oljan direkt efter en tur.
1. Efter en längre tur stanna låt gå på tomgång ca 30 sek kolla stickan omedelbart!!.. Och då ska den ligga inom srecken helt enkelt.
Om man gör som många nyförvärvsxrköpare kollar oljan kall och fyller fullt då blir det ca en halv liter för mycket som trycks ut i luftburken och sugs då in i motorn och går upp i rök.... röken syns inte!!
Om man är hulliganförare (bahjulsåkare ) brukar detta resultera i att oljan rinner ut genom luftfiltret ( vid minst 400m repor på 1 hjul!!) och blir då synbart kläggande på ram och dyrligt.
Men kör man med bägge hjulen i backen så är det inte säkert man ser detta probbs..
Men går den fullt ut som tidigare?
Och det är klart du ska trimma! Då blir den ju tät vare sig det är fel eller inte
Boost grundtrim.
Minst slipon eller helsystem med öppen kåpa och kn filter
Högre komp med endera planing eller kolv.
Portad topp
Byte av förgasare tm/hsr 42mm.
Och om man vill även kam då....
Men det är bra att gå igenom då och då för andra dummis
Så vi tar det från grunden.. På en xr 600/650 som har olja i ramen så måste oljan kollas direkt efter att den körts minst 10 minuter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bäst är att kolla oljan direkt efter en tur.
1. Efter en längre tur stanna låt gå på tomgång ca 30 sek kolla stickan omedelbart!!.. Och då ska den ligga inom srecken helt enkelt.
Om man gör som många nyförvärvsxrköpare kollar oljan kall och fyller fullt då blir det ca en halv liter för mycket som trycks ut i luftburken och sugs då in i motorn och går upp i rök.... röken syns inte!!
Om man är hulliganförare (bahjulsåkare ) brukar detta resultera i att oljan rinner ut genom luftfiltret ( vid minst 400m repor på 1 hjul!!) och blir då synbart kläggande på ram och dyrligt.
Men kör man med bägge hjulen i backen så är det inte säkert man ser detta probbs..
Men går den fullt ut som tidigare?
Och det är klart du ska trimma! Då blir den ju tät vare sig det är fel eller inte
Boost grundtrim.
Minst slipon eller helsystem med öppen kåpa och kn filter
Högre komp med endera planing eller kolv.
Portad topp
Byte av förgasare tm/hsr 42mm.
Och om man vill även kam då....