Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Finns folk som inte vet hur man kollar oljan (jag säger inte att det är du)
Men det är bra att gå igenom då och då för andra dummis:D

Så vi tar det från grunden.. På en xr 600/650 som har olja i ramen så måste oljan kollas direkt efter att den körts minst 10 minuter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bäst är att kolla oljan direkt efter en tur.

1. Efter en längre tur stanna låt gå på tomgång ca 30 sek kolla stickan omedelbart!!.. Och då ska den ligga inom srecken helt enkelt.

Om man gör som många nyförvärvsxrköpare kollar oljan kall och fyller fullt då blir det ca en halv liter för mycket som trycks ut i luftburken och sugs då in i motorn och går upp i rök.... röken syns inte!!

Om man är hulliganförare (bahjulsåkare ) brukar detta resultera i att oljan rinner ut genom luftfiltret ( vid minst 400m repor på 1 hjul!!) och blir då synbart kläggande på ram och dyrligt.

Men kör man med bägge hjulen i backen så är det inte säkert man ser detta probbs..

Men går den fullt ut som tidigare?

Och det är klart du ska trimma! Då blir den ju tät vare sig det är fel eller inte:tummenupp

Boost grundtrim.

Minst slipon eller helsystem med öppen kåpa och kn filter

Högre komp med endera planing eller kolv.

Portad topp

Byte av förgasare tm/hsr 42mm.

Och om man vill även kam då....:tummenupp
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Hehe en annan gick enligt bok ;)
Tappade efter varmkörning, fyllde upp, lät tomgånga tio minuter, fyllde upp, körde till och från jobb ett par dar och då höll den sig rätt. Sen efter en 4-mila på motorväg i 130-140 (jävligt obekvämt) så började den suga i sig. Är lite paranoid så jag brukar faktiskt kolla oljan rätt ofta...
I övrigt går den som den ska såvitt jag kan bedömma, det känns inte som att det är nåt fel på kompet när man ska kicka igång den (ja jag vet, jag är klen och måste använda dekompen :))
Jag hör inget ventilklapper som man gjorde på duccen men det kanske man inte gör på hyndan...

Sitter ett 'rensat' originalsystem och KN-filter på den samt andra munstycken men mer tror jag inte är gjort.

mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jaha du verkar tyvär ha koll på rätt nivå:D Då blir det den dyra vers (men du har väl kollat venstslangen??!!)

Förmodligen har oljeskrapringen fatnat av någon underlig anledning??? fan en xr ska ju gå minst 5000 mil på en kolv o ringar! Vilen olja har du kört poå igentligen?? man får inte köra på sågkedjeolja!!:tummenupp (nog för en kompis till mig gör det det på sin tt600 för han tycker den drar för mycket olja,:gnissla ,still going strong 21år nu utan renovering!!:va

Lyft av topp o cylle och inhandla en högkomskolv från ebay finns åtminstonde 11-1 där Wiseco eller Je kolv spelar ingen roll Lika bra märken (nästan) Kostar endast ca 1000kr hemma på bron tullad o klar!!

köp gärna en hotcams också så den blir lite skojigare, steg 2 drar bättre än org från ca5000v upp till toppvarv.. Kostar i usa ev finns steg 2 på ebay? ca 1000kr du behöver inte byta ventilfjädrar bara droppa i därimot slipa gärna ur ventilfickorna 0,5mm extra för säkrare avstånd ventil/kolv!

Och toppen bör gås igenom genom att slipa ren ventiler och slippastas in .Porta gärna,,,, jag får ur ca 10% mer mos ur xr toppar med plastportning och specialslipade ventiler
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Boost farbrorn,
Va e RIMLIG service på en xr650r om man använder den normalt?

Olje byte osv o vid vilka intervall. Och japp jag vet vad boken säger men den har ju inte boosten skrivit:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost farbrorn,
Va e RIMLIG service på en xr650r om man använder den normalt?

Olje byte osv o vid vilka intervall. Och japp jag vet vad boken säger men den har ju inte boosten skrivit:tummenupp

Bra fråga!

Man går helt enkelt efter hur hårt man kör...

vanlig busåkning med medelhasigheter på 65kmt som brukar vara vanligt med lite grusåka och asfallt och någon enstaka stigåka (ej enduro!!) 300 mil byte av olja och filter. Och naturligtvis helsyntet!

Ventilerna klarar sig stenlänge säker 1000mil men jag brukar kolla in läget vid 500 mil.
Kör man motard på bana offta så får man byta på timmar räknat typ högst 10 tim olja ventiler koll 25tim

Kör man enduro så går man efter timmar,ex husaberg 1 liter olja 15 tim byte,,,xr650 2liter olja = 25 -30 tim-- Man går helt enkelt efter mängden olja i motorn....

Boost xr 650 service handbok real life:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kom på en sak som du borde prova innan du river halva motorn.. Sopa i en rätt mycket disel ,eller rostlösarspray, fotogen, eller bäst, blanda dessa medel och sopa i genom tändstiftshålet, Ställ kolven i lägsta läget så du får i ordenligt med gushlan:D Låt stå över natten, Kicka sedan bara ur skiten med decompen intryckt och inget stift! Med lite flyt så lossnar oljeskrapringen och den slutar dra olja. OBS byt olja efteråt!

En sak till jag skulle provat är Bosse bildocktorns knep.. hälla i motorrengörning och köra runt ett tag, finns på mekonomen billigt och stenbra stuff!!

Bäst vore ju att köra bägge knepen samtidigt..annars åker man ju på att byta olja 2ggr:gnissla
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag byter olja vid 200 mil ungefär, kollar ventilerna samtidigt. Känns ganska lagom när man ligger och pressar asfaltsväg..


På tal om det.. Eftersom det ofta går 100+ hade jag behövt lite mindre bakdrev. Tror det sitter på 42 där bak. Skulle gärna vilja prova 38 och 40, men hittar inte det. Någon som har koll på var dom kan tänkas ha?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag byter olja vid 200 mil ungefär, kollar ventilerna samtidigt. Känns ganska lagom när man ligger och pressar asfaltsväg..


På tal om det.. Eftersom det ofta går 100+ hade jag behövt lite mindre bakdrev. Tror det sitter på 42 där bak. Skulle gärna vilja prova 38 och 40, men hittar inte det. Någon som har koll på var dom kan tänkas ha?

Byt först till 16 drev fram!! Finns hos Locknerbilomc.. Du lär ha 41 kugg bak som är standard motarddrev ..Jag satt dit 16-38 när jag åkte turbo!! räcker för 215knyck då!! Baldrev passar från cr 250-500 årg typ 88,, Om köp av cr drev be dom mäta upp bultcirkeln bara
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Hehe kör med Biltemas helsyntet 15W40 har jag för mig det var...
Har inte hunnit kolla slangen än men det blir väl det och prova dieseltricket så får man se om det ger nåt.

Det är 20 år sen man gick verkstad och lika länge sen man trakterade verkstadsmaskiner så plana/porta och fixa kan jag inte, vad kostar det att lämna in och få sånt fixat? Rekommendationer på bra folk som kan göra sånt i så fall?
mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hehe kör med Biltemas helsyntet 15W40 har jag för mig det var...
Har inte hunnit kolla slangen än men det blir väl det och prova dieseltricket så får man se om det ger nåt.

Det är 20 år sen man gick verkstad och lika länge sen man trakterade verkstadsmaskiner så plana/porta och fixa kan jag inte, vad kostar det att lämna in och få sånt fixat? Rekommendationer på bra folk som kan göra sånt i så fall?
mvh
Micke

Åfan då kör du en av dom bästa oljorna..fortsätt med den oljan:tummenupp

Plana och porta..
Topplocksverkstan eller Dr bike skulle jag lämmna till om jag skulle lämmna till firma.. Lämmna inte toppen till okända portningsnissarbara!!
I bland gör ju även Onkel Boost toppar kolla in garaget!!

priser ?? Allt från snikportat 1000kr till flera tusen allt beroende på grad av jobb. Ska du ha maxat med plastade insugskanaler portade ventilsäten,, ventilomslipning och förbränningsrum modif och polerat + utblås golv uppsvetsat då drar det iväg!!
vet inte ex vad en firma tar då? Men borde ligga närmare 4000kr????
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
börjar bli dags för värmehandtag snart så jag tänkte kolla om nån monterat och vart ni tar strömmen från,
en del tar ju ström till gps vid pilarna på bilden,går det o gå på där?

så här blev det till slut:

blev en batterikonvertering för vinterbruk,ger ström så det räcker till både xenonhjälmlyset och värmehandtag gott och väl plus h4insatsen finns ljus o värme i överflöd

+ström som räcker gott och väl till allt man behöver,kör heljus 60w+xenonhjälmlyse och värmehandtag utan problem,batteriet syns knappt om man inte tänker på det .xenon är värt konverteringen bara det jämför xenon hjälmlyset med h4insatsen med helljuset på trots 200w stator är hjälmlyset grymt mycket effektivare

-batteriet var jävligt o få plats med ,stora 17literstanken gick inte o använda batteriet fick inte plats då får helt enkelt skifta tank vår och höst

delar som bytts är:
stator bytt till en ricky +200w
batteri 4a m likriktare monterat bakom h kyl i egengjord hållare , laddning från baklyse till batteriet
h4 hella insats till orginallampan för o få dit en 55/60lampa istället för org 35w
tar ström till xenonhjälmlyset och handtagsvärmen från en rc-kontakt med vippbrytare på styret
 

Bifogat

  • DSC00062-1.jpg
    DSC00062-1.jpg
    146.5 KB · Visningar: 164
  • Bild 22603.jpg
    Bild 22603.jpg
    138 KB · Visningar: 102
  • Bild 22635.jpg
    Bild 22635.jpg
    141.1 KB · Visningar: 115
  • Bild 22652.jpg
    Bild 22652.jpg
    135.8 KB · Visningar: 110
  • Bild 22642.jpg
    Bild 22642.jpg
    143.5 KB · Visningar: 108
  • Bild 22655.jpg
    Bild 22655.jpg
    138.6 KB · Visningar: 98
  • Bild 22689.jpg
    Bild 22689.jpg
    146.3 KB · Visningar: 126
  • Bild 22693.jpg
    Bild 22693.jpg
    141.3 KB · Visningar: 99
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Coolt med kolfiber. Med lite flyt får vi ett jobb som innebär renfräsning, med ABB Robot, av kolfiberdetaljer. Då skulle man kanske passa på att fjäska lite med dem för o få lite kolfiber grejer gjorda :tummenupp

Angående krökarna så e jag med lite nyfiken. Skulle vilja byta ut mina orginal mot något bättre till vettiga pengar. Boost har säkert något prisvärt alternativ...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Coolt med kolfiber. Med lite flyt får vi ett jobb som innebär renfräsning, med ABB Robot, av kolfiberdetaljer. Då skulle man kanske passa på att fjäska lite med dem för o få lite kolfiber grejer gjorda :tummenupp

Angående krökarna så e jag med lite nyfiken. Skulle vilja byta ut mina orginal mot något bättre till vettiga pengar. Boost har säkert något prisvärt alternativ...
Du såg resten också? Den firman har gjort ett par riktigt coola bygge på xr :)

http://www.vancouversupermoto.com/page.php?id=3
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag har ytterliggare en fundering,
om man vill byta ut bromshandtaget och behållaren till en med justerbar vinkel och bra pump för att i framtiden eventuellt byta upp sig till bättre ok osv. Vad ska man välja?
Och gärna budget varianten, inte någon 5000kr historia....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[QU:

Vad tror folket om FMF Hi-Flo krök?

http://www.fmfracing.com/default_detail.aspx?m=motocross&cat=45[/QUOTE]

Skräp!! Då skulle jag hellre köpa abp krök från tyskland Billig och skaplig fråga Roger här på tråden,,Jag har även kört den kröken och visst går den bättre dålig passform bara och måste slipas ur lite svetsskägg i krökanslut . Men kolla in priset!!
kostar kring 1200kr ????
abp racing sök......Tyskland
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...

Skräp!! Då skulle jag hellre köpa abp krök från tyskland Billig och skaplig fråga Roger här på tråden,,Jag har även kört den kröken och visst går den bättre dålig passform bara och måste slipas ur lite svetsskägg i krökanslut . Men kolla in priset!!
kostar kring 1200kr ????
abp racing sök......Tyskland[/QUOTE]

http://supermoto-umbauten.de/ = ABP
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Skräp!! Då skulle jag hellre köpa abp krök från tyskland Billig och skaplig fråga Roger här på tråden,,Jag har även kört den kröken och visst går den bättre dålig passform bara och måste slipas ur lite svetsskägg i krökanslut . Men kolla in priset!!
kostar kring 1200kr ????
abp racing sök......Tyskland

Ja krökarna är helt ok efter lite slipande. Om man som jag inte vill ha en ökad "Blingfaktor", så går det att putsa bort den polerade ytan. Rören är tillverkade helt i rostfritt.
http://supermoto-umbauten.de/109/Krümmer.html
OBS! Det är ej de rören som är på bilden på deras sida. Rören man får är delade och går på var sin sida om cylindern.


I mitt garage finns det en bild på mina ABP-rör efter att jag har putsat bort den polerade ytan.
http://www.sporthoj.com/garage/?Roger_SWE
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ja krökarna är helt ok efter lite slipande. Om man som jag inte vill ha en ökad "Blingfaktor", så går det att putsa bort den polerade ytan. Rören är tillverkade helt i rostfritt.
http://supermoto-umbauten.de/109/Krümmer.html
OBS! Det är ej de rören som är på bilden på deras sida. Rören man får är delade och går på var sin sida om cylindern.


I mitt garage finns det en bild på mina ABP-rör efter att jag har putsat bort den polerade ytan.
http://www.sporthoj.com/garage/?Roger_SWE
Najs! Ser bra ut. Skönt att slippa ha röret framför ramen.


Får bli ett par sådana i julklapp tror jag. Tillsammans med högkompkolv och kam :)
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Boost du som vet allt om xr650r.
Hur är ett Leo Vince Honda XR 650R 00-07 Enduro Alu (full-system) system från din kompis Mr.Lockner?
Bra och dåliga synpunkter.
Alternativet skulle vara att bara köpa krökar för idag sittter det ett xrs only slipon på. Det låter helt ok men är lite slitet men det e ju mest kosmetiskt iofs..
Vad göra?

//Jonas
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top