Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost du som vet allt om xr650r.
Hur är ett Leo Vince Honda XR 650R 00-07 Enduro Alu (full-system) system från din kompis Mr.Lockner?
Bra och dåliga synpunkter.
Alternativet skulle vara att bara köpa krökar för idag sittter det ett xrs only slipon på. Det låter helt ok men är lite slitet men det e ju mest kosmetiskt iofs..
Vad göra?

//Jonas

Det finns faktist en snubbe till som vet mer..........Gud:D

Jag såg ju en genomskärningsbild på en leodämpare och just den hade inte optimalt genomsläpp.. Den byggde på samma pricip som många andra dämpare ex ktms dvs inte rakt perforerat rör igenom hela dämperen som är ett måste! Längst bak sitter en snorkel som är böjd neråt inne i baken....Inte optimalt för max effekt. Kolla hur din dämpare är gjord,,titta in i baken med ficklampa helt enkelt. vart kan man se krökarna?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är orginal krökar på nu.

Har sett bild på leo krökarna nu och dom är väl lika bra7dåliga som alla andra. Dom ger nog ett lagomt bra drag över hela registret,Inte så mycket sämmre än org upp till 5000v men något mer däröver . Akra krökarna ser ju klart bra ut men dom går nog snäppet sämmre än leo upp till 4500v men sedan åker dom ifrån leo med några kusar typ 2hk mer än leo där och ca 4hk mer än org. Doma har bra krökar men svårt att hitta åt! Likadant med akras krökar offta restade . Kolla in Big gun helsytem i us Billigt och bra sluteffekt till förlust av lågvarv då som man inte kan komma ifrån om man vill ha mer kus:gnissla
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Har sett bild på leo krökarna nu och dom är väl lika bra7dåliga som alla andra. Dom ger nog ett lagomt bra drag över hela registret,Inte så mycket sämmre än org upp till 5000v men något mer däröver . Akra krökarna ser ju klart bra ut men dom går nog snäppet sämmre än leo upp till 4500v men sedan åker dom ifrån leo med några kusar typ 2hk mer än leo där och ca 4hk mer än org. Doma har bra krökar men svårt att hitta åt! Likadant med akras krökar offta restade . Kolla in Big gun helsytem i us Billigt och bra sluteffekt till förlust av lågvarv då som man inte kan komma ifrån om man vill ha mer kus:gnissla

OK, ska kolla lite mer om vad man kan hitta.
Hur blir det med förgasaren om man byter krökar? Behövs det jettas om eller hur funkar det? Kör med TM40 gasare på.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
OK, ska kolla lite mer om vad man kan hitta.
Hur blir det med förgasaren om man byter krökar? Behövs det jettas om eller hur funkar det? Kör med TM40 gasare på.

Med helt öppet slipon eller helsytem ska du ha 1,5mm i högfart 30 lågfart och öppnad luftburk ordenligt! gärna kn filter

Kollade mer på leo dämparen i genomskärning,, Den går ju tyst bara 94 deci !Org dämp öppnad ligger på över 105!! Den såg ju smart ut invädigt för att få ner ljudet åtminstonde, och verkar gå att ställa om från extremt tyst till typ 95 decib ser ut som man får olika slutrör med? Kollade priset med Lockner.. ord pris 6200 för hela systemet ,,men om du säger att du känner mig så blir det 5900kr:D Krökarna är av titan dämparen av alu utv men troligast titanrör iv.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Så, nu hade man tid att pula lite med hyndan. Konstaterade att det efter ett varv runt kvarteret inte fanns nån olja på stickan. Tog bort den "övre" oljepluggen, inte en milliliter ut. Plockade bort den undre... och nästan två liter ut. Vet inte men det känns inte som att den bränner upp oljan, känns mer som att skiten bara hamnar i sumpen och sen är kvar där. Tomgångskörde lite vid kall motor (jo med ny olja i :)) och tyckte att jag hörde nåt litet 'kvirrande' ljud som gick upp och ner med varvet ungefär från det ställe oljepumpen bör sitta på...
Ljudet försvann när motorn vart varm. Så nu är frågan... Bränner den olja eller är det oljepumpshelvetet?? Känns som att den är värre att ge sig på än kolvringarna :(
Kanske skulle smeka motorkåpan lite med handsläggan och se om det lossnar? ;)
mvh Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Märkligt fel????? Har inte hört talas om!! Skelle pumpen inte pumpa runt oljan så skulle den skurit omedelbart. och ljudet du hörde vid kopplingen är fullt normalt vid hellst byte av olja, Men låter faktist annars också fsta mindre. Vad då göra? Tja du får helt enkelt ta lös hela sidokåpan och plocka isär pumpen i monekyler,inte många delar helt lungt att skruva med, Du behöver inte ens ha en bok att gå efter. Kolla bara så den inte är tokrepig invändigt och kolla speciellt efter guldskimmrande spån! hur såg oljan och filtret ut,, guldskimmer?:gnissla Ta även lös slangarna från ramröret och blås med tryckluft i dom,,. Ta även lös den stora bult som sitter under slangfästet i slutet av ramröret! Där inne finns en stor nätkorg /filter Kolla in det efter guldskimmer och dyligt skit.

Är du helt säker på att du fick ut 2liter olja? Det är nog svårt med full motor och ramrör!! Ska ju vara 2liter men man brukar bara få ut 1,6 genom bottenplugg.

Jag brukar ju lägga omkull den och tokkicka och ha mig så jag kan få ut ca 1,8 1,9 L

Alltså vid normal oljenivå och allt rätt och cykel stått en dag brukar oljan på stickan ligg så det syns typ 3cm ellr mer upp på sticka kall motor . Kör man då minst i 10 min så ska det vara fulla stickn.

Körde du verkiligen i minst 2-3km eller 10 min innan koll? Det räcker inte med 1km eller 5min!! (fast tomt ska det ju inte vara!!)??????:va

Jo vad du skulle kunna göra är att skruva lös den utanpåliggande returledning som sitter fast långt upp på ramröret till höger om oljestickan..Kör motorn varm och skruva lös denna under gång och se om det far ut olja där!! OBS endast några sek dåra!
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Ja det är fan helmärkligt... Oljan såg inget konstig ut alls, inga tendenser till vatten, inga spån eller nåt alls.. När jag bytte olja första vändan tryckte jag ju i 1,5l, strax över, sen har jag ju hällt på säkert en halvliter när det såg tomt ut på stickan... Vid kall motor var det halv sticka, efter 10 min tomgång och lite småvarvande (man vill ju ändå njuta av sången) var det noll & intet på stickan. Men som du säger, den borde ju skurit eller åtm låtit jävligt illa om det inte pumpas runt nån olja alls! Tack för tipsen på vad man ska kolla, får gå igenom hela skiten och se om det är nåt som har fastnat nånstans, nån gammal gucka som lossnat nånstans ifrån och täpper till...

Det känns på nåt sätt som att oljan inte kommer tillbaks upp till ramröret när den väl runnit ner därifrån.

<edit>
Jahapp, skruvade loss röret som går upp till ramen och kickade runt en 5-10 varv, kom upp olja där i alla fall... Sen pillade jag dit Biltemas komptestare och körde runt ett tag, den landar på 11 Kg/cm2, strax under 11 Bar. Frågan är vad det ska vara. Kollat på ventilerna och däruppe är det olja, nyladdad sådan.
</edit>

mvh
Micke
 
Last edited:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Nu har farbror Nailer skruvat och kladdat så det står härliga till. Vi får väl se om jag får ihop detta sen eller om det blir som när man skruvade sönder saker när man var liten...
Anyway: Det verkar som att oljan finns kvar i motorn (dvs den förbränns inte) men den stannar inte uppe i ramen utan rinner direkt ner... Oljepumpen verkar det vara ett grymt sug i, inga spån i några filter, eller ja lite men veeerkligen lite. Vet inte hur förra ägaren var med kollarna av det där.
Tömde på olja igen (börjar bli dyrt nu så fick gå över på mineral :)) och det var runt 1,8 kanske 1,9 liter men inte en millimeter på oljestickan.

Så fråga, finns det nån lags backventil nånstans som ska se till att inte all olja ligger i motorn utan att en viss mängd håller sig i ramen? Tycker jag har kollat sprängskisser så ögera blöder men hittar inget...

mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har farbror Nailer skruvat och kladdat så det står härliga till. Vi får väl se om jag får ihop detta sen eller om det blir som när man skruvade sönder saker när man var liten...
Anyway: Det verkar som att oljan finns kvar i motorn (dvs den förbränns inte) men den stannar inte uppe i ramen utan rinner direkt ner... Oljepumpen verkar det vara ett grymt sug i, inga spån i några filter, eller ja lite men veeerkligen lite. Vet inte hur förra ägaren var med kollarna av det där.
Tömde på olja igen (börjar bli dyrt nu så fick gå över på mineral :)) och det var runt 1,8 kanske 1,9 liter men inte en millimeter på oljestickan.

Så fråga, finns det nån lags backventil nånstans som ska se till att inte all olja ligger i motorn utan att en viss mängd håller sig i ramen? Tycker jag har kollat sprängskisser så ögera blöder men hittar inget...

mvh
Micke

Intresant fel detta här....The mystery of missing oil who wasint missing:D

Det ligger nog något i det du säger om typ av backventil,,Huuum om jag nu minns rätt så kan det faktist tänkas att det just sitter en sådan på inkommade sugsida från ram........? Måste ta mig en titt,,,har en kåpa liggandes:) Om så är fallet och din kärvar så händer det då att den går tom på olja ett tag innan den blåst igång systemet upp i ramen. (luftficka). Ush inte bra iså fall...Du får pilla lös allt som går att pilla lös i o runt pumpen,,Som sagt ska kika i morrn.. Ska kolla en sak till har en xr 650 04 ståendes i källaren som stått stilla i minst 2-3 veckor kan vara intresant att kolla stickan efter så lång tid (kall)

Kolla in denna sprängskiss,,det är något misstänkt där ..Fjäderbelastad valve som sitter vid pumpen i ytterkåpan!! Som sagt måste kolla och skruva isär min!!
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...0R/GroupID/326591/Group/RIGHT_CRANKCASE_COVER

 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Intressant fel.

Känns nästan som att jag har råkat ut för något liknande. Dock var det efter en lång runda. Jag kom hem och kollade stickan och upptäckte att det inte va någon olja alls. Fyllde på minst 2-3 dl och fortfarande ingen olja :gnissla
Fyllde på ngn dl till innan det syntes.

Det roliga var att den hade varken förbrännt eller tryckt ut oljan.. Så efter nästa körning drog jag ut lika mycket som jag hade hällt i gången före. :S


Edit: Lägg gärna upp bilder om du börjar skruva med motor. Det är lärorikt att kolla:)
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Intressant fel.

Edit: Lägg gärna upp bilder om du börjar skruva med motor. Det är lärorikt att kolla:)

Japp, ska få med kameran ner i garaget idag ;)
Det sitter nåt där som heter 'Check valve' precis bredvid oljepumpen. Skulle kunna vara den kanske... Googlat som en tok för att få fram vad den egentligen gör och det ser ut som att den som ni säger förhindrar att motorn går torrt precis när man drar igång. Så jag ska ge mig på den idag och se om man kan hitta nåt kul där inne. Det jobbiga är att man måste fylla upp skiten med olja sen (iiiigeeeen! :)) för att kunna se om det verkligen var det som var felet, sen tappa ur igen om det inte är det, jag börjar få slut på pantflaskor nu :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kollade lite på mina lösa motordelar.. Något svar gav inte det...Bara att ta lös allt som går att fippla lös och tokblåsa alla hål med trycklufft,, den fjäderbelastade ventilen är ju bara att rycka ut och leta skräp i.. Lycka till för det behöver du:gnissla
 

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
tjörn
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
Jag hade en xr650 -01 den va nog periodare för i bland så drack den olja som fan 2-3 dl på någon timme och i bland så kunde man köra en månad utan att den drog olja??? har inget svar jag fyllde bara på när det behövdes.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Har pillat bort ventilen nu så får vi se, den ser inte sliten ut och inget skit nånstans men fjädern känns ju lite slapp får jag säga. Men å andra sidan vet jag ju inte hur hård den ska vara :)
Hur långt är ett snöre? Ska svänga förbi MCvaruhuset i morrn så får de kika på den på verkstan där. Men sen känns det som att man har slut på idéer hehehe. Olja pumpas ju runt i alla fall men varför den inte stannar där den ska va det vete faen. Motorn är nästan äckligt ren & fin inuti (om man bortser från olja), inga metallspå eller nåt annat skit.
Mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har pillat bort ventilen nu så får vi se, den ser inte sliten ut och inget skit nånstans men fjädern känns ju lite slapp får jag säga. Men å andra sidan vet jag ju inte hur hård den ska vara :)
Hur långt är ett snöre? Ska svänga förbi MCvaruhuset i morrn så får de kika på den på verkstan där. Men sen känns det som att man har slut på idéer hehehe. Olja pumpas ju runt i alla fall men varför den inte stannar där den ska va det vete faen. Motorn är nästan äckligt ren & fin inuti (om man bortser från olja), inga metallspå eller nåt annat skit.
Mvh
Micke

Har du kollat pumpdreven? Detta här var verkligen ett sjukt fel.. Jag har ju koll på alla xr här i k-fors sedan 1986-2008 och det blir många mil och många cycklar men har inte hört något liknande:va Jag tror du röker på för mycket :D En xr kan inte få ett sådant fel:rolleyes:
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har farbror boost hittat ditt fel :tummenupp Du eller någon har tappat någon av oringarna mellan blocket och transkåpan Dvs dom som tätar mellan ramens inlopp till pumpen. Kolla upp alla oringar som ska sitta mellan block och kåpa och du skola finna att någon saknas:tummenupp
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Hehe Önskar jag hade internettat innan jag monterade tillbaka kåpan, klar för 10 min sen ;)
Nåja den var ju lätt att få bort i alla fall! Känns som at om det är en o-ring så borde den bara vara dålig, inte saknas, har inte haft isär motorn innan den började suga i sig... Nåväl, för att utesluta att olja bara rinner ner i motorn när den är igång har jag nu toppat upp på stickan så får vraket stå till i morgon. Om inte oljan har sipprat ner i motorn då går vi på körtestet och ser om den försvinner efter en tur runt kvarteret som vanligt. Om den inte gör det så tänker jag sluta spekulera, om den gör det så går vi på o-ringsteorin och river igen! :)

Tur man har nödkinkyn att åka till jobbet på. 9 ystra 125cc-kusar att släppa lös, t o m bakhjulssläpp om man håller sig på brunnslocken när det regnat!!

//Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hehe Önskar jag hade internettat innan jag monterade tillbaka kåpan, klar för 10 min sen ;)
Nåja den var ju lätt att få bort i alla fall! Känns som at om det är en o-ring så borde den bara vara dålig, inte saknas, har inte haft isär motorn innan den började suga i sig... Nåväl, för att utesluta att olja bara rinner ner i motorn när den är igång har jag nu toppat upp på stickan så får vraket stå till i morgon. Om inte oljan har sipprat ner i motorn då går vi på körtestet och ser om den försvinner efter en tur runt kvarteret som vanligt. Om den inte gör det så tänker jag sluta spekulera, om den gör det så går vi på o-ringsteorin och river igen! :)

Tur man har nödkinkyn att åka till jobbet på. 9 ystra 125cc-kusar att släppa lös, t o m bakhjulssläpp om man håller sig på brunnslocken när det regnat!!

//Micke

Kolla in sprängen!! Viktigast och tänbara skummisar är...2 & 28....besikta även 33 &34 ........ 20....5......26 den sista är tryckröret upp i topp Viktigt men har inte med felet att göra!!
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...5/Model/XR650R/GroupID/276671/Group/CRANKCASE


Ja det låter som en bra plan.. Jo det är snorlätt att missa dessa 2 oringar som sitter lång ber på kåpan dom sitter i styrrör dessutom som i värsta fall saknas. MEN har detta startat plötsligt? Och är du säker på att den aldrig är skruvad i?

Kolla isåfall även att den viktigaste oljeoringen och som den sitter på tryckrör är på platts ,,Den som går in i blocket och trycker upp olja till toppen! Den jäkeln kan missas vid skruvning också! Annars finns bara ett alltenativ och det är att oljepumpen helt enkelt är för slut/gles då rinner det bakot fortare.. Det ska ju rinna tillbaka till motorn men det ska ta flera dagar!! Pumpen mäts upp enkelt genom att sätta ett bladmått imellan pumpens innerdrev och ytterdrev. Jag har verkstashandbok och mått så du vet.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top