Honda XR650R

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
takk for alle svar eg fikk.det var vel en tabbe å skrive att eg e normann.:fyllisar

:D är nog inte för att du är norsk,
hrc kitet är inte så vanligt eftersom det är betydligt dyrare än motsvarande delar av andra fabrikat,är inte 100 på vad det innehåller men kam, kolv och kraftigare kamkedja är det väl stora sakerna plus lite munstycken o krafs
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Sådär då var prylarna på plats, inte blev det vackert inte men funktion går före form eller hur det nu var :D

Krökarna är numera 45mm i stället för originalets 28 (ja jag är lat, mätte på utsidan :)) och det sitter en 40mm förgasare på i stället för original. Kan inte prova den för småttingarna sover... faaan :)

Förmodligen läcker det framme vid cylindern så det är säkert åtskilliga timmars lossa, bända, trycka, banka, spänna kvar, är ändå rätt nöjd över att ha fått dit det!
 

Bifogat

  • DSC_3045.JPG
    DSC_3045.JPG
    212.4 KB · Visningar: 163
  • DSC_3038.JPG
    DSC_3038.JPG
    189.2 KB · Visningar: 178
  • DSC_3041.JPG
    DSC_3041.JPG
    189.1 KB · Visningar: 148

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Sådär då var prylarna på plats, inte blev det vackert inte men funktion går före form eller hur det nu var :D

Krökarna är numera 45mm i stället för originalets 28 (ja jag är lat, mätte på utsidan :)) och det sitter en 40mm förgasare på i stället för original. Kan inte prova den för småttingarna sover... faaan :)

Förmodligen läcker det framme vid cylindern så det är säkert åtskilliga timmars lossa, bända, trycka, banka, spänna kvar, är ändå rätt nöjd över att ha fått dit det!
Haha, dom ser tjocka ut, rena avloppsrören :näsblod

Utförlig recension krävs sen om hur den går ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Holy shit vad grova ror!! Du kommer tappa allt vad vrid och hk heter fore 7000v :näsblod . Mina 38mm dvs 35,5 inv som ar dragena samma vag som dina tappar en hel del upp till 6000v men sedan slar dom allt. Men med sa grova som du har kan aven sluteffekten pa 8000v bli lidande.. For lag gashasighet och inget sug ur toppen.

passa vevstaken !! Ligg inte pa 8000v hela tiden som man vill gara med sa valsamma krokar
Ska bli intresant att ,,,hora,,, utlatande :D

Var sitter lågfartens munstycke på Tm 40 då?

Skruva forst pa luftskruven for att fa ner tomg fortare ,,dra in den till nastan stangt..
blir det battre da . sa kan du stoppa i storre munstycke i LF. Jag brukar satta i allt fran 25 till 30. kolla att det sitter 1,5mm i hogfart.

Stuper den vid snabba gaspadrag fran laga varv brukar axpumpen vara for lite pastallde.. Se till att den slar till omedelbart...stjarnskruv rakt bakifran .... och skruva upp den lilla insexskruv som sitter rakt uppifran och staller slaglangden. Uppot ger langre sprutstrale.
 
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Skruva forst pa luftskruven for att fa ner tomg fortare ,,dra in den till nastan stangt..
blir det battre da . sa kan du stoppa i storre munstycke i LF. Jag brukar satta i allt fran 25 till 30. kolla att det sitter 1,5mm i hogfart.

Stuper den vid snabba gaspadrag fran laga varv brukar axpumpen vara for lite pastallde.. Se till att den slar till omedelbart...stjarnskruv rakt bakifran .... och skruva upp den lilla insexskruv som sitter rakt uppifran och staller slaglangden. Uppot ger langre sprutstrale.

Tackar har ställt på accpumpen så den slår till direkt ska prova att skruva ut insexskruven för längre stråle och se om det blir bättre. Det satt 150 huvudmunstycke och det verkar ok lättstartad och går kanonon bara lite små ljusteringar som krävs.:tummenupp
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Kylfläkt

Då har man monterat en kylfläkt från en Ktm som extra säkerhet så man inte står in någon myr med kokande motor.

20090222056.jpg



20090222058.jpg
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Holy shit vad grova ror!! Du kommer tappa allt vad vrid och hk heter fore 7000v :näsblod . Mina 38mm dvs 35,5 inv som ar dragena samma vag som dina tappar en hel del upp till 6000v men sedan slar dom allt. Men med sa grova som du har kan aven sluteffekten pa 8000v bli lidande.. For lag gashasighet och inget sug ur toppen.

passa vevstaken !! Ligg inte pa 8000v hela tiden som man vill gara med sa valsamma krokar
Ska bli intresant att ,,,hora,,, utlatande :D

Hehe ja det ska bli intressant att se vad det gör för skillnad, större förgasare ger väl lite mer i botten än original men risken är väl att det blir portning ändå som slutresultat :D
Skulle ju skickat dig min topp här men så har man haft ungarna sjuka, dessa grejor trillade hem och skrek efter att få monteras så det vart som det vart!!
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
ser du har det gammle eksosanlegget mit fuker så fanen .harly-guttene kom bort til meg og måtte høre på lyden. tull at det drar dårligt på lavt turtall. har du den gammle toppen mim også.- den var bra portet.men hvordan kunne dette havne i nabolandet.ps tor eg måtte bruke to tetninger på det ene røret.kjørte uten eksosband det gikk.helt fint.ingen -boiling- i gasseren.

Min norska är lite rostig men är det ditt gamla system som har hamnat i ett garage i Stockholm, coolt :) Det kom via norrland... Har inte bytt topp, bara förgasare.

Behöver man dra på mer isolerband under förgasaren eller hur menar du? den sitter ju rätt nära röret även om den inte ligger dikt an mot det...

Mvh
Micke
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Sådär då var prylarna på plats, inte blev det vackert inte men funktion går före form eller hur det nu var :D

Krökarna är numera 45mm i stället för originalets 28 (ja jag är lat, mätte på utsidan :)) och det sitter en 40mm förgasare på i stället för original. Kan inte prova den för småttingarna sover... faaan :)

Förmodligen läcker det framme vid cylindern så det är säkert åtskilliga timmars lossa, bända, trycka, banka, spänna kvar, är ändå rätt nöjd över att ha fått dit det!

Kul med en kreativ stund i garaget men vill inte gratulera till baktrimningen.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Kul med en kreativ stund i garaget men vill inte gratulera till baktrimningen.

Hehe ja vi får se hur det går! Måste ju prova om inte annat, jag är definitivt ingen van trimmare, detta är hoj nr 9 och jag har inte skruvat nåt på de föregående så jag förväntar mig inga hejdundrande resultat, mest intressant att se VAD man får för resultat och hur man kan förbättra sen. Funkar det inte så får man gå tillbaka eller gå vidare :)

Det hade varit roligt att porta, byta kolv etc på ett seriöst sätt men när man får ha verkstadshandboken uppslagen vid sidan om för att inte missa nåt tar allt sån jäkla tid, vågar inte drömma om hur många kvällar det skulle gå åt för att få bort toppen utan att förstöra nåt. Eller för den delen få tillbaks den sen :D

Mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hehe ja det ska bli intressant att se vad det gör för skillnad, större förgasare ger väl lite mer i botten än original men risken är väl att det blir portning ändå som slutresultat :D
Skulle ju skickat dig min topp här men så har man haft ungarna sjuka, dessa grejor trillade hem och skrek efter att få monteras så det vart som det vart!!

Med storre gasare so tappar man snarare vrid i botten. Man har ingen nytta av storre gasare forens man passerat 5000v.. Problemet med detta ar att kr;ken och gasaren vill arbeta fran 6000v till 8250v som ar varvstopp,,,och kammen som sitter i jobbar bast fran tomgang till 6700v. Det blir tokigt..Men den kan faktist dra riktigt bra fran 6500 till varvstopp.
med mitt liknande system och 41mm gasare i ovrikt org gick fasligt bra pa hogre varv!! rastade Husabergare 650 som ktm 660 ... Inge sammre vrid pa lagvarv an ktm 660 atminstonde. Men som sagt det var 38mm krokar och avstammd langd till kollector!
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Visst är det kul att pyssla och greja för att se vad som händer när man ändrar ditten eller datten.

Men jag fattar inte vitsen med att byta krökar till grövre som nu blivit så populärt.
Det är ju liksom en offroadhoj, och en sådan brukar ju inte köras på varvstopp eller därikring. Gillar man att varva kanske man har roligare på en annan typ av motorcykel.
Att säga att originalkrökarna är en strypning är att fara med osanning.
Hondas ingenjörer i Hamamatsu är inte helt bakom flötet.
Snarare är det så att de som köpt "ABP" -modellen av krökar har köpt sig en strypning. Detta för att hojen tappar effekt på större delen av det användbara registret, och bara vinner ytterst lite längst upp >6000rpm.
Kolla i bänk så får ni se.

Däremot så känns det säkert subjektivt som mera 'punch' då låg och mellanregistret försvagats och effekten på högre varv kommer mindre jämnt än tidigare. Men tyvärr är det inte annat än självbedrägeri, ungefär som att köra utan ljuddämare på Zündappen - moppen lät och kändes vassare men gick tyvärr långsammare

Tillägg:
Den gyllene medelvägen för bibehållet register men mer effekt är via Akrapoviks rör som börjar smalt och konar ut efter någon decimeter.
Tycker jag.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Visst är det kul att pyssla och greja för att se vad som händer när man ändrar ditten eller datten.

Men jag fattar inte vitsen med att byta krökar till grövre som nu blivit så populärt.
Det är ju liksom en offroadhoj, och en sådan brukar ju inte köras på varvstopp eller därikring. Gillar man att varva kanske man har roligare på en annan typ av motorcykel.
Att säga att originalkrökarna är en strypning är att fara med osanning.
Hondas ingenjörer i Hamamatsu är inte helt bakom flötet.
.

Håller helt med och jag hade inte bytt krökarna om det inte hade varit så att de följde med dämparen och förgasaren jag köpte, men när jag nu har dem måste de ju provas. Sen får man som sagt ta ställning till om man trivs med resultatet eller inte. För min egen del är jag ingen högvarvare, då hade jag nog haft fler radfyror än en i historiken :D

Däremot kan jag säga att för en nybörjare på skruvarsidan är XR:en rolig att hålla på med för den är förhållandevis enkel. Jag har kört en hel del Ducati innan och där drog man sig verkligen för att skruva, ställa in ventiler själv var inte att tänka på. Här känns det mer "säkert" om man säger så och det tar förhållandevis kort tid att byta grejor, det mesta är ganska lätt åtkomligt dessutom.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kan inte någon som har koll på sakerna sammanfatta nu?

Vill man ha bra botten ska man ha? Original krökar, högkompskolv, större (?) förgasare?

Är man ute efter hög effekt ska man ha? Så fritt blås det det går, högkompkolv, steg 2 kam, större förgasare?
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Kan inte någon som har koll på sakerna sammanfatta nu?

Vill man ha bra botten ska man ha? Original krökar, högkompskolv, större (?) förgasare?
QUOTE]

Upplys även mig :)
Har nu haft igång den, kunde däremot inte köra nåt, rejäl snövall i vägen. Kan konstatera att ljudet är vackert men när den står på tomgång så tjuvstannar den, jag antar att det beror på att det är för vida pipor, blir väl ett visst baksug som drar tillbaka avgaser tills den stannar när de inte får tillräckligt hög fart ut? HAr som sagt inte hunnit köra den så jag vet inte om den går framåt eller inte men den startade på första kicken med nya förgasaren och det kändes fint :D

Mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan inte någon som har koll på sakerna sammanfatta nu?

Vill man ha bra botten ska man ha? Original krökar, högkompskolv, större (?) förgasare?
QUOTE]

Upplys även mig :)
Har nu haft igång den, kunde däremot inte köra nåt, rejäl snövall i vägen. Kan konstatera att ljudet är vackert men när den står på tomgång så tjuvstannar den, jag antar att det beror på att det är för vida pipor, blir väl ett visst baksug som drar tillbaka avgaser tills den stannar när de inte får tillräckligt hög fart ut? HAr som sagt inte hunnit köra den så jag vet inte om den går framåt eller inte men den startade på första kicken med nya förgasaren och det kändes fint :D

Mvh
Micke

Nu ar jag forvirrad ..Har du Kivis krokar eller har du kopt allt som kivi raknat upp eller :va ...
Hur som hellst att den tjuvstannar pa tomgang ar bara bestyckning.. Stoor lagfart ska det vara.. typ 30 om det nu ar en stoor mikuni typ 45mm + och 150 i hogfart i alla mikuni fran 40 till 48mm mikuni

Ang basta lagvarvsdrag upp till 6000v . Org krokar ocg 40mm gasare,hogt komp,plastportad speciellt for drag upp till 6000v, hotcams steg1 , med dessa modds blir den minst sagt brutal upp till 6000v!!

Akras helsystem klart bast i mellanreg 4000 till 7000v och gar skapligt pa sluvarv.

Det gar att na hoga siffror med enbart krokar. ex min xr helt standard med org krokar och slipon ,kn filter. ger ca 51 ,,52 bhp ratt installt.. Med endast byte av avgasystem,, Dvs mina hemmasnickrade krokar med avstamt matt till kolector och specialdim pa mellanror till samma slipon som den gav 52 hk med org piporna. Mitt ger da ca 60hk pike typ pa ca 7500v .. den drar hutlost fran 6000v till varvstopp, men helt ok fran tomgang och mellanreg.. En helakra xr650 ratt injusterad skulle jag gissa ger ca 56 hk men med ett underbart mellanreg. Mitt system ligger som mest 2hk och 3nm kusar efter akras vid ca 4500v ,, men vid 6000v passerar mitt avgas akras och skiljer da som mest ca 4hk pa 7500v. Detta gor att man vakdigt enkelt passerar en akra xr pa minsta lilla raka. Men pa en trang gokartbana foredrar jag akras helsyst...
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Nu ar jag forvirrad ..Har du Kivis krokar eller har du kopt allt som kivi raknat upp eller :va ...

Hehe nej, inte allt. Jag har krökarna, mellanröret och en viper slipon samt en Mikuni TM40, köpte beggat från dina trakter där uppe. Så det är det, men då är åtm förgasaren rätt för bra lågvarvstryck, rören är fel men dämparen OK?

Glömde, sitter ett KN filter på också. Och ett till i kartong som följde med paketet..

MVh
Micke
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hehe nej, inte allt. Jag har krökarna, mellanröret och en viper slipon samt en Mikuni TM40, köpte beggat från dina trakter där uppe. Så det är det, men då är åtm förgasaren rätt för bra lågvarvstryck, rören är fel men dämparen OK?

Glömde, sitter ett KN filter på också. Och ett till i kartong som följde med paketet..

MVh
Micke

Jaha då fattar jag.. Kolla att det sitter 1,5mm i högfarten obs borrat 1,5mm inte köpta 150munstycket!! Det ar lite för stort!!. Lågfarten brukar gå bra med 25" Men i ditt fall ev 27 och i värsta fall 30" (jag förutsätter ett stort hål i sidokåpan ).
.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top