[
Jag kollade in priset på 12-1 kolven på mw raing i england Och den hade blivit billigare Nästan gratis!! Det verkar som man får toppackning med för endast 200 pund eller var det euro?? Humm Ja det är billig vad det än är!! För en org packning Honda koster en bit över 300kr och en wiseco 11-1 kostar minst 2300kr i sverige. + planing typ 500kr och mer slipjobb på kolven
Så nu rekomenderar jag nog den kolven och så sattsar du krut på att lätta den max . Nu är detta en JE kolv så med lite tur är den lättare än wiseco... Je är dessutom ett snäpp bättre kvalle än wiseco
Då slipper du planingen och kammen kommer i sitt rätta arbetsområde. Man kan ju flytta kammen bakåt senare eller direkt om du vill ha några kus extra på topp.
Om du vill vara tokseriös och ha minsta möjliga mått mellan ventil och kolv så kan du om du orkar skruva ihop den med modellera i ventilfickorna och dra runt motorn 2varv. Mäta i den hoptryckta leran exakt mått ...Jag "gissar" att man då ev slipper slipa något på utblås??? Och ev mindre än 1mm på insug.. Minsta tillåtena mått är ju 1,5mm på utblås med rätt hårdhet fjädrar. Nu körs ju denna kam med org fjädrar så jag vill ha 2mm på utblås.. Insug ska ju minst vara 1mm men samma där skulle jag vilja ha 1,5mm.
Eller så fräser du bara av 1mm på bägge så är det garanterat lungt
Men man måste gämföra org kolven djup i fickor med Je kolven såklart. Dom brukar ha samma djup som org ,,Men måste kollas!!
Speciellt att tänka på vid montering kam?
loctite på bultarna som kamdrevet är fastskruvat i och dra moment! Och lägga på inkörningspasta, finns på mekonomen (liten tub)
I övrigt vanliga inställningar av kam dvs enligt markeringar ,, Lobecenterinjustering behöver du inte bry dig om. Helt onödigt med denna kam Helt okännslig för dom futtiga micrograder den ev far åt något håll.. Man måste flytta minst 2 grader innan man märker av något..
Så kan du redan basic inställningar av kam så är det inga problem..
Om inte så finns ju verkstashandbok eller internet, eller någon som du känner och kan. Eller så beskriver jag det ..
mw Racing är kanon att beställa av och frakten är inte dyrare än innom sverige.
http://www.mwracing.net/XR_s/XR650_Accessories/Engine/engine.html