Honda XR650R

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Xr 650
Hehe

Okej tycker ändå som det låter som en bättre ide att satsa på 11-1 och plana toppen.

Då jag säkert kan få hjäp av en firma här på hammarö som är ganska duktiga.
Känns lite dumt att ge sig in på det själv då jag aldrig har gjort det för specielt när det är en lite dyrare maskin.

Då kunde jag väl även ställa tändningen en 2 grader?
När jag ändå får så mycket hjälp här:p

När jag sätter i kammen är det något specielt jag ska tänka på?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[

Jag kollade in priset på 12-1 kolven på mw raing i england Och den hade blivit billigare Nästan gratis!! Det verkar som man får toppackning med för endast 200 pund eller var det euro?? Humm Ja det är billig vad det än är!! För en org packning Honda koster en bit över 300kr och en wiseco 11-1 kostar minst 2300kr i sverige. + planing typ 500kr och mer slipjobb på kolven:gnissla

Så nu rekomenderar jag nog den kolven och så sattsar du krut på att lätta den max . Nu är detta en JE kolv så med lite tur är den lättare än wiseco... Je är dessutom ett snäpp bättre kvalle än wiseco:tummenupp

Då slipper du planingen och kammen kommer i sitt rätta arbetsområde. Man kan ju flytta kammen bakåt senare eller direkt om du vill ha några kus extra på topp.



Om du vill vara tokseriös och ha minsta möjliga mått mellan ventil och kolv så kan du om du orkar skruva ihop den med modellera i ventilfickorna och dra runt motorn 2varv. Mäta i den hoptryckta leran exakt mått ...Jag "gissar" att man då ev slipper slipa något på utblås??? Och ev mindre än 1mm på insug.. Minsta tillåtena mått är ju 1,5mm på utblås med rätt hårdhet fjädrar. Nu körs ju denna kam med org fjädrar så jag vill ha 2mm på utblås.. Insug ska ju minst vara 1mm men samma där skulle jag vilja ha 1,5mm.

Eller så fräser du bara av 1mm på bägge så är det garanterat lungt:tummenupp

Men man måste gämföra org kolven djup i fickor med Je kolven såklart. Dom brukar ha samma djup som org ,,Men måste kollas!!

Speciellt att tänka på vid montering kam?
loctite på bultarna som kamdrevet är fastskruvat i och dra moment! Och lägga på inkörningspasta, finns på mekonomen (liten tub)
I övrigt vanliga inställningar av kam dvs enligt markeringar ,, Lobecenterinjustering behöver du inte bry dig om. Helt onödigt med denna kam Helt okännslig för dom futtiga micrograder den ev far åt något håll.. Man måste flytta minst 2 grader innan man märker av något..

Så kan du redan basic inställningar av kam så är det inga problem..
Om inte så finns ju verkstashandbok eller internet, eller någon som du känner och kan. Eller så beskriver jag det ..

mw Racing är kanon att beställa av och frakten är inte dyrare än innom sverige.
http://www.mwracing.net/XR_s/XR650_Accessories/Engine/engine.html
 

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Xr 650
12-1 kosta ju lika mycket som 11-1

Så det blir nog iof sig blligare med 12-1 och lätta den då som du säger.
Men såg dock en annan sak också som jag blev intresserad av Doma helsystem:)

Verka vara rätt biligt för ett helsystem 4300kr men har du beställt på den sidan för eller vet du nån som har gjort det?.

Blir att beställa 12-1 och Doma helsystem imorgon isåfall.
6600kr är ju rätt så scysst pris frågan är ju vad frakten kostar men det kan väl inte vara så faligt?

Vet du om systemet, är nått att ha verkar ju vara rätt grova krökar vet iof sig ju inget om dämapren.

Sen är det bara Kam/förgasare kvar som blir på nästa lön:p
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
12-1 kosta ju lika mycket som 11-1

Så det blir nog iof sig blligare med 12-1 och lätta den då som du säger.
Men såg dock en annan sak också som jag blev intresserad av Doma helsystem:)

Verka vara rätt biligt för ett helsystem 4300kr men har du beställt på den sidan för eller vet du nån som har gjort det?.

Blir att beställa 12-1 och Doma helsystem imorgon isåfall.
6600kr är ju rätt så scysst pris frågan är ju vad frakten kostar men det kan väl inte vara så faligt?

Vet du om systemet, är nått att ha verkar ju vara rätt grova krökar vet iof sig ju inget om dämapren.

Sen är det bara Kam/förgasare kvar som blir på nästa lön:p

Med 12-1 kolven slipper du planinen som kostar och den viktigaste fördelen är att det blir mindre viktigt hur man slipar ner ventilfickorna. Med 11-1 kolven måste man slipa så komplicerat. Mycket därav jag rek 12-1 kolven. Det blir kanon ska du se:tummenupp
OH vad bra att du såg Doma systemet. Detta system ser ut att vara kanonbra och priset är ju underligt billigt?? Bäst du frågar om det verkligen är hela systemet dom menar!! Ser ut att kosta minst 7000kr!!

Jag har köpt en Falcon vevstake därifrån och det var inga problem och frakten var billig. En falocn ska du köpa när org rasar,,stenstark stake:tummenupp
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Med 12-1 kolven slipper du planinen som kostar och den viktigaste fördelen är att det blir mindre viktigt hur man slipar ner ventilfickorna. Med 11-1 kolven måste man slipa så komplicerat. Mycket därav jag rek 12-1 kolven. Det blir kanon ska du se:tummenupp
OH vad bra att du såg Doma systemet. Detta system ser ut att vara kanonbra och priset är ju underligt billigt?? Bäst du frågar om det verkligen är hela systemet dom menar!! Ser ut att kosta minst 7000kr!!

Jag har köpt en Falcon vevstake därifrån och det var inga problem och frakten var billig. En falocn ska du köpa när org rasar,,stenstark stake:tummenupp

Nja det står ju pund... Borde ju bli typ 6.300 ungefär va?
 

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Xr 650
Hmm a de va ju sant gick in på valuta.se
Brittiska pund till svenska

4869kr för Doma 2423 för kolven = ca7200
ca 600kr dyrare om jag nu har räknat rätt plus frakten då.
Men det systemet i sverige lär kosta rätt mycket mer?

Ja tänkte titta det men nästan 5 lök för dämapren låter dock dyrt men även biligt med med 5 lök för hela sytemet

är ju dock båda på bilden:p det blir att kolla upp.

Vet du vad frakten för kolven gick på? hur betalar man på sidan?
är det med postförskott?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm a de va ju sant gick in på valuta.se
Brittiska pund till svenska

4869kr för Doma 2423 för kolven = ca7200
ca 600kr dyrare om jag nu har räknat rätt plus frakten då.
Men det systemet i sverige lär kosta rätt mycket mer?

Ja tänkte titta det men nästan 5 lök för dämapren låter dock dyrt men även biligt med med 5 lök för hela sytemet

är ju dock båda på bilden:p det blir att kolla upp.

Vet du vad frakten för kolven gick på? hur betalar man på sidan?
är det med postförskott?


Jag trodde Doma skulle vara lika dyrt som Akra,,För en akradämpare kostar ca 6000kr Och hela 8000-9000kr:3freak .

Minns inte hur jag bet?? kan tänkas ha varit postförskott? Mejla och fråga allt detta
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
För er som blivit inspirerade av denna trevliga maskin finns nu ett påkostat exemplar från -03 till salu. kolla annonserna.
Bilder finns på www.soe.se under annonstorget.

/M
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hej.. har en Honda xr650r i min ägo och den har lite lull lull som trimkam.11/1 kolv,tm 40 förgasare och öppet kn filter och fullflödes dämpare..
Hur stor förändring skulle det bli om jag satte dit en trimkrökar typ denna??
och sen bänka den .:tummenupp

http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=547_556&products_id=4967

Fin hoj!
Det blir . över iet!! Jag ser att du redan har en bra dämpare! Skillnaden i en bromsbänk skulle "nog" (jag gissar bra ) i ditt fall bli ca 3 -4hk på varv över 5500 . Dvs upp till ca 4000v får du ev lite förlust men sedan kommer trimkrökarna ikapp och går om vid gissningsvist 5000-5500v. Det är svårt att säga när jag inte vet vilke kam du har. Ju värre kam desto mer fördel grövre krökar. Dessa krökar är ju dessutom dragena så dom är i stort sett lika långa och det får man högre sluteffekt av gämfört med olika längder.

Kn filter hadde redan . Och jag antar elller hoppas du även har uppkapad sidokåpa! Nästa steg efter krökar blir portad fugge till 42mm + 2kus!! Gör bägge och du har ca 5 kus :tummenupp
 

Tazmania

Medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Mjölby
Hoj
KTM 690 smc r 2020
hej.. tack... jag har en trimkam som heter tornado steg 2... jag har inte uppkapad sidokåpa.hur ska man göra det på bästa sättet???
ska man sätta dit ett kn filter där med??. kanske ska göra det och slänga dit trimmkrökar..:D och sedan åka in och bänka pärlan,,:tummenupp
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
hej.. har en Honda xr650r i min ägo och den har lite lull lull som trimkam.11/1 kolv,tm 40 förgasare och öppet kn filter och fullflödes dämpare..
Hur stor förändring skulle det bli om jag satte dit en trimkrökar typ denna??
och sen bänka den .:tummenupp

http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=547_556&products_id=4967

Jag meckade på såna krökar till min xr. Jag har hotkams kam o mikuni tm40 samt slipon. Jag tyckte min blev märkbart piggare, även i mellan register men framförallt tyckt ejag lastväxel tendenserna försvann. Kan rekommendera.
Sen e jag nyfiken på var du köpt kylar dekoren till din hoj? Har letat runt men hittar inget sånt :confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[Gat däme ,,Då har du likadan kam som jag har!! Då finns det potencial!!

Då skulle jag verkligen rek dom krökarna, det kommer skilja mycket gämfört med org!! Denna kam fungerar inte alls med org krökar. Förgasaren bör minst vara 42mm gasare Hellst 44-45mm. Du får 1 kuse per mm du går upp i gasare med denna kam och krökar!! Min bromsade 72 hk 71nm med denna kam och visserligen specialbyggt avgas för denna kam. Och portad topp. Då körde jag också microförgasare (41mm):D Jag fick betydligt mer mos med Lectrone 44 och högre komp.

Hål i sidokåpan är ett måste som sagt annars går den rakt sämmre än med org prylar i motorn. Enklast är att borra hål med hålsåg lite som du känner för det, Så stort som möjligt gäller med denna kam . Minst motsvarande 10cm dim hål. Vi brukar borra 3st hål i trappa neråt på 70, 60, 50mm.
'
Hittade en bild med dessa krökar och borrad kåpa.. Minst så stor aria måste du ha hellst mer. Kolla in elflames hålkåpan!! Kompisare som sågade till detta med figursåg:gnissla
 

Bifogat

  • visabild[4].jpg
    visabild[4].jpg
    71.6 KB · Visningar: 193
  • xr 650 turbo bollsta 016.jpg
    xr 650 turbo bollsta 016.jpg
    137.8 KB · Visningar: 223

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
När ämnet är uppe. Hur är tillförlitligheten med 71 kusar i en xr650?
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Jäklar i havet det var rediga hål, föregående ägare har borrat några med borrmaskin i sidokåpan men det blir alltså att fila upp dem rejält med hålsågen! Har inhandlat en begagnad 40mm förgasare och ett viper slipon med hemsnickrat (antar jag :)) rör made in Lugnvikstrakten. Ska bli intressant att se om det gör nån skillnad! Kan man använda original insugsgummi eller måste man byta det?

För en som inte är insatt.. vad kostar det att bänka en hoj?

//Micke
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jäklar i havet det var rediga hål, föregående ägare har borrat några med borrmaskin i sidokåpan men det blir alltså att fila upp dem rejält med hålsågen! Har inhandlat en begagnad 40mm förgasare och ett viper slipon med hemsnickrat (antar jag :)) rör made in Lugnvikstrakten. Ska bli intressant att se om det gör nån skillnad! Kan man använda original insugsgummi eller måste man byta det?

För en som inte är insatt.. vad kostar det att bänka en hoj?

//Micke
Stora hål ska det va :hihi

Du behöver inte köpa annat insugsgummi. Du kan dock behöva bygga en adapter till förgasare, har jag för mig. Kolla några sidpr bak i tråden så har boost skrivit massa nyttigt om det.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Blir till att borra borra :)
BTW vars får man tag på svart plast till XR:en? Finns det nån i SE som säljer sånt?
Mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När ämnet är uppe. Hur är tillförlitligheten med 71 kusar i en xr650?

Mellan 65-70 hk går att få till på relativt lågt varv och då håller det skapligt. Allt beroende på hur nära varvstopp man ligger och pressar. Går att knäcka på 50 mil med tokvarvande,,, men kan hålla 3000mil om man kör som med org motorkaraktär.
Detta med orginal vevstake lager.!!

Byter man därimot till Falicon stake/vestakslager hållker en 70hk motor nästan lika länge som org motor.. hur man än kör och varvar!!:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top