Honda XR650R

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Sådärja, då var ett glesare nät till luftfiltret tillverkat :hihi
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sådärja, då var ett glesare nät till luftfiltret tillverkat :hihi

Fick du tag i liknande braiga nät som farbror brytaben hadde?

Kom just på en viktig detalj när du får gasaren.. Skruva på insugsgummit på gasaren först ,,dra åt lika hårt som den sedan kommer dras på platts ,,kolla så inte gummiöverskott hänger in och hindrar luftbränsleflödet!! Det är bättre att slipa ur lite mer än gämt skägg så att säga typ 0,5mm extra runtom för gummit sväller en aning när soppan och värmen når dit.. men passa upp så du inte slipar för mycket så det istället blir en stupkant imot toppen! När den är inslipad bra mot fuggen gör då samm procidur mot toppen tills det linjerar perfekt... jag brukar faktist porta en bit in i toppen för att få det att linjera bästa möjliga med 42as gasare det går utmärkt med ventilerna stängda och i med skithuspapper,,bara slipa ur med dremmel tills det passar ihop på bästa sätt. (gäller för snubbar som vill ha ut det sista!!) När man kör 40mm så slipar man gummit konist mot toppen ,,, Men 42 blir nog rakt över har jag för mig?? Kolla detta noga ivf för där finns kusar att hämta om det görs perfekt
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Gött! :D

Nä, hade varit bra att se bilder på hur vajrarna ska förlängas! :)

;) latvarianten är o knipsa av båda vajrarna o på med skruv eller lödnipplar ,såg att 42:an har anslutningarna på andra sidan så kolla med bosten om längderna räcker.
kört med skruvnipplar sen förgasargasarbytet utan strul
,har du inte styrhöjare borde längderna räcka kör med 25mm höjare o dom räcker till då
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har hafft mycket strul med lösa nipplar man skruvar fast... Funkar bra i krokarna runt huset men så for man kommer lite längre hemifrån så går det år hell:näsblod

Och längden blir kritisk då ,, fungerar säkert precis på gräsnen--------

Men det finns en sniklösning till ,,Man kapar bara till rörstumpar ,,, ex på rör som fungerar bra är 8 mm kopparrör vattenledningsrör.. Man kapar bara till den längd som krävs för att få sträck på virarna och kapar upp dom längsledes så man får igenom virarna. Tror dom rören går utanpå befintliga på gasaren ev får man fila ihop dom lite. Blir det vingligt kan man limma lite med jb weld eller stålepoxy. Jag har kört den vireförlängningen läääänge på en gasare utan problem.

En sak till som man kan tänka på vid mont av 42an är att man vrider den max mot ramen upptill för att gasvireanläggningen inte ska gå så hårt i tanken. (trångt) Faktist smartare på 40ian där gaseriet sitter på vänster sida. Det går bra att ha den lutad åt vänster en aning ,men se upp med överflödning vid ställning på stödet! Blir det problem med flödning så kan man sänka flotörnivån en aning extra. Klart bra är om man kilar in en gummisudd eller liknande som tvingar ut tanken max vad som går åt höger för att frilägga gaseriet max för ju rakare man kan ha gasaren dessto mindre risk för flödning stillastående. Jag brukar lägga imellan en tjock gummimatta från skoter !! Det går nämmligen att trycka ut tanken hutlöst mycket just där bak vid gasaren utan att det ser skummt ut:tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Många tips, gött! :tummenupp

Tänkte att det skadar ju aldrig med en bild! Här var det hååål...
 

Bifogat

  • DSC00057.JPG
    DSC00057.JPG
    193 KB · Visningar: 987

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jaha då kom det paket från tomten i Kramfors ( aka Mr Lokner) med lite slitdetaljer och framför allt nya kröökar till hojen.
Efter lite slipande och meckande var de på plats.
Så för att ge lite +/- på detta.
+ Ser snyggt ut!
+ Låter lite schysstare
+ Går förhoppningsvis lite bättre....

- Passform lämnar lite att önska. Tycker det ligger jävligt nära på en del ställen i synnerhet där de 2 rören går ihop till 1.
- Värme? Strålningsvärmen upp mot förgasaren? Hur blir det?
- Värme? På V-sida går det ut rätt mycket, kul o hamna däremot med benet om man vurpar....:näsblod

Passade även på att byta ut min baklampa som efter lite endurokörning i GBG skogarna hade tagit in lite vatten. Kan rekommendera biltems diodlampa funkar finfint så länge glaset inte spricker...
Vi får ser hur det blir efter lite avtestande körning snart.

Lite bilder så ni ser;
 

Bifogat

  • DSC00110.compressed.JPG
    DSC00110.compressed.JPG
    207.3 KB · Visningar: 138
  • DSC00113.compressed.JPG
    DSC00113.compressed.JPG
    141.1 KB · Visningar: 119
  • DSC00119.compressed.JPG
    DSC00119.compressed.JPG
    52.6 KB · Visningar: 139
  • DSC00121.compressed.JPG
    DSC00121.compressed.JPG
    208.7 KB · Visningar: 141

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nu ligger förgasaren på bordet :banana

Men fy satan vad stor den var, den skrämmer småbarn :näsblod
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gör hellst ett värmeskydd på högerkröken innan kläderna smälter ner:D

Du kan ju trycka dit värmetålig skålissolering för vvs på kröken under gasaren., För vanlig hulligan motard vägåka blir det inga problem med uppvärmd soppa,,,,,,,,,,,möjligvist vid fastkörning enduro???????????????? Jag har ju alltid kört med lindade krökar så jag har inte märkt några problem

Nu ligger förgasaren på bordet :banana

Men fy satan vad stor den var, den skrämmer småbarn :näsblod

Ja den är bred!! Som sagt lägg den lite snett mot ramen och kila ut tanken.. Som du märkte så är det ingen choke med på 42an underligt nog??? 40mm har det.. Men det gör inget,,,,,,,,,,,,,gasa till 3-5gr innan kick så startar den på första och vakta den en liten stund med små gasningar så axpumpen håller den vid liv tills den går på tomgång. Men vill du ha choke av någon anledning senare kan jag rek att köpa från skoter för då får du en lång kabel och 2stegskläpp som man kan placera vart som hellst. Men när du vant dig vid startprociduren kommer du inte vilja ha choke:tummenupp
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Gör hellst ett värmeskydd på högerkröken innan kläderna smälter ner:D

Du kan ju trycka dit värmetålig skålissolering för vvs på kröken under gasaren., För vanlig hulligan motard vägåka blir det inga problem med uppvärmd soppa,,,,,,,,,,,möjligvist vid fastkörning enduro???????????????? Jag har ju alltid kört med lindade krökar så jag har inte märkt några problem



Ja den är bred!! Som sagt lägg den lite snett mot ramen och kila ut tanken.. Som du märkte så är det ingen choke med på 42an underligt nog??? 40mm har det.. Men det gör inget,,,,,,,,,,,,,gasa till 3-5gr innan kick så startar den på första och vakta den en liten stund med små gasningar så axpumpen håller den vid liv tills den går på tomgång. Men vill du ha choke av någon anledning senare kan jag rek att köpa från skoter för då får du en lång kabel och 2stegskläpp som man kan placera vart som hellst. Men när du vant dig vid startprociduren kommer du inte vilja ha choke:tummenupp
Såja, nu är den monterad och provkörd. :D

Men, jag lyckades inte ställa in någon tomgång alls, känns som att jag provat alla läge på tomgångsskruven.. Eller jag måste kladda på luftskruven med?

Sen en annan sak. Ger man fullt, växlar och släpper gasen helt, och ger fullt igen så tvekar den typ 1/2-1 sekund innan den drar på igen. Idéer? :)


Annars så blev gasresponsen myycket bättre och även ljudet blev lite vassare, tycker jag :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Såja, nu är den monterad och provkörd. :D

Men, jag lyckades inte ställa in någon tomgång alls, känns som att jag provat alla läge på tomgångsskruven.. Eller jag måste kladda på luftskruven med?

Sen en annan sak. Ger man fullt, växlar och släpper gasen helt, och ger fullt igen så tvekar den typ 1/2-1 sekund innan den drar på igen. Idéer? :)


Annars så blev gasresponsen myycket bättre och även ljudet blev lite vassare, tycker jag :D

Låter bra och normalt allt.. Joi luftskruven får du endera skruva ut mycket eller skruva in nästan max.. Notera om tomgåpngen blir bättre när skruven är mycket ute eller närmare max inskruvad.. Hittar du bra tomgång mellan halvt varv ut till 2varv ut behöver ej munstycket bytas,,,,men måste skruven ut närmar 2,5-3v ut måste mindre lågfart i,,och nästan fullt i för att gå på tomg så måste större lågfart i. Skruven är ställd på brygt 1varv nu!.

Att den svimmar till en aning efter gasning och motorbromsande beror säkerligen på att axpumpen är några varv för mycket påställd. Skruva in den lilla insexskruven rakt uppifrån som ställer slaglängden på axpumpen.. Dra in den typ 3v åt ggr,,,dvs minska slaglängden på pumpen) och provkör. Försök bara precis få bort avslagssurningen!... Jag brukar köra med tanken helt lösskruvad för då går det att lyfta upp den och skruva på den insexan. Jag rek även att offra en isexnyckel ,dvs kapa av den och limma fast permanent i skruven så man slipper vingla på med lös nyckel när man håller på ställa in skiten. Jag brukar normalt få stanna och justera ca 10-20ggr innan jag är nöjd! Rör inte skruven som ställer in hur tidigt den ska slå till dvs den vanliga krysskruv som pekar bakot på förgasaren. Den är och ska vara inställd att slå till omedelbart vid lilla minsta gaspåslag från tomgång.

Lyck till ,,Med tålamod på finjusteringen ska den gå utan klockrent utan stup vare sig på påslag eller avslag:tummenupp
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Provkört de nya krökarna från Lockners idag.
Mitt omdöme blir:
Plus;
- Jag tyckte att mellanregistret blev bättre och framför allt tycker jag att lastväxel reaktionerna blev faaan så mycket bättre. Den hackar knapp alls nu när man kör på högväxel o låga varv! Kan köra på 4:an i 50 utan problem tom 5:an!!! Strålande.
- Känns som den varvar ut lättare
Minus;
Mina brallor håller på att smälta bort.... Hoppas att avgasbandaen jag beställde kommer snart!

För att summera så här långt e det 4 SilverJonten av 5 möjliga.
Tappar 1 pga av passform, inte direkt snyggt detaljarbete invändigt och för att mina byxor brinner upp.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Låter bra och normalt allt.. Joi luftskruven får du endera skruva ut mycket eller skruva in nästan max.. Notera om tomgåpngen blir bättre när skruven är mycket ute eller närmare max inskruvad.. Hittar du bra tomgång mellan halvt varv ut till 2varv ut behöver ej munstycket bytas,,,,men måste skruven ut närmar 2,5-3v ut måste mindre lågfart i,,och nästan fullt i för att gå på tomg så måste större lågfart i. Skruven är ställd på brygt 1varv nu!.

Att den svimmar till en aning efter gasning och motorbromsande beror säkerligen på att axpumpen är några varv för mycket påställd. Skruva in den lilla insexskruven rakt uppifrån som ställer slaglängden på axpumpen.. Dra in den typ 3v åt ggr,,,dvs minska slaglängden på pumpen) och provkör. Försök bara precis få bort avslagssurningen!... Jag brukar köra med tanken helt lösskruvad för då går det att lyfta upp den och skruva på den insexan. Jag rek även att offra en isexnyckel ,dvs kapa av den och limma fast permanent i skruven så man slipper vingla på med lös nyckel när man håller på ställa in skiten. Jag brukar normalt få stanna och justera ca 10-20ggr innan jag är nöjd! Rör inte skruven som ställer in hur tidigt den ska slå till dvs den vanliga krysskruv som pekar bakot på förgasaren. Den är och ska vara inställd att slå till omedelbart vid lilla minsta gaspåslag från tomgång.

Lyck till ,,Med tålamod på finjusteringen ska den gå utan klockrent utan stup vare sig på påslag eller avslag:tummenupp

Fråga ang. acc-pump gå-igång-inställnignen (altså, den vanliga kryssskruven rakt bakåt).
Jag trode man stälde in dessa så att accpumpen gick igån på typ 2/3 av max gas, eller liknande.
För och nackdelar med detta, eller har de som sagt detta till mig pratat i nattmössan??

:)

Och, en fråga till. jag har nog frågat om det tidigare...
Mina styrlager strular lite, så i julas frågade jag min crosspolare som vi besökte, och han sa att jag skulle börja med att demontera dem och lägga dem i ---- (glömt vad han sa, bensin? kanske? ) och låta det ligga över natten, (tror jag) och sedan blåsa dem rena (vissa har ju tryckluft i garaget, dock inte jag så jag får väll handdukstorka dem och låta dem ligga i två dagar och lufttorka) och sedan fetta in dem och montera.

Problemet är att de har satt sig lite, de glappar inte så jag tror inte de är sönder. Bara lite "rostiga".

Frågan då: är det bensin, diesel eller vad använder man för lösningsmedel?

/Putte
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Fråga ang. acc-pump gå-igång-inställnignen (altså, den vanliga kryssskruven rakt bakåt).
Jag trode man stälde in dessa så att accpumpen gick igån på typ 2/3 av max gas, eller liknande.
För och nackdelar med detta, eller har de som sagt detta till mig pratat i nattmössan??

:)

Och, en fråga till. jag har nog frågat om det tidigare...
Mina styrlager strular lite, så i julas frågade jag min crosspolare som vi besökte, och han sa att jag skulle börja med att demontera dem och lägga dem i ---- (glömt vad han sa, bensin? kanske? ) och låta det ligga över natten, (tror jag) och sedan blåsa dem rena (vissa har ju tryckluft i garaget, dock inte jag så jag får väll handdukstorka dem och låta dem ligga i två dagar och lufttorka) och sedan fetta in dem och montera.

Problemet är att de har satt sig lite, de glappar inte så jag tror inte de är sönder. Bara lite "rostiga".

Frågan då: är det bensin, diesel eller vad använder man för lösningsmedel?

/Putte


Ang. Acc pump
Den ena skruven ställer man in när stången skall börja röra på sig , typ omgående. Den andra när den skall sluta röra sig Typ 70% av full gas +/- lite efter tycke och smak :tungan

Ang lager. Lägg lagret i fotogen över natten sedan koka det i motorolja, då blir det rent och snyggt. Blås rent och smörj in med lagerfett. Är det slitet så lär det förbli så även om det är rent.
Enklast är att köpa nytt :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tackar.

Nya är sketans dyra, och min XR budget är tight. Men, jag ska prova din metod.
Jag har ingen fotogen, men diesel har jag gott om och det är väll igentligen samma sak? fast lite orenare? Eller?

:hej
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tackar.

Nya är sketans dyra, och min XR budget är tight. Men, jag ska prova din metod.
Jag har ingen fotogen, men diesel har jag gott om och det är väll igentligen samma sak? fast lite orenare? Eller?

:hej

Diesel funkar nog bra, det löser det mesta :yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Provkört de nya krökarna från Lockners idag.
M
För att summera så här långt e det 4 SilverJonten av 5 möjliga.
Tappar 1 pga av passform, inte direkt snyggt detaljarbete invändigt och för att mina byxor brinner upp.

Det var ju bra omdömme:tummenupp Ang byxorna så kommer dom brinna trotts bandage,,Man måste på med liknande org skydd. svetts dit 2st muttrar och dit med orginal skydd elle hemmagjort.

Ang axpumpsinställ.

Alla stånkor jag har bestyckat in ska ha omedelbart tillslag på pumpstången. Därför grundställer jag alla så när Locket säljer så dom ska inte behövas röras (skruv rakt bakåt) Därimot insexan uppifrån är omöjlig att veta inställ på.. Kör man minsta axpumpsmunstycket 40" kan man ha uppimot 70% slaglängd dvs skitmycket slag. Men har man som du 70 i munstycke så drunknar den då( hellst vid avslag). Man får helt enkelt ställa av helt och börja om skruva på köra. skruva på mer,,, köra tills påslagsstupningarna försvinner precis.. Just där ska även avslagssurningarna vara väck. Får man till detta läge så svarar den bättre än med 40 munstycket.. Vid montering av 70" munstycke måste detta vara vridet 45grader vänster in i fuggen vägg !! Med 40 munstycke rakt!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top