Sådärja, då var ett glesare nät till luftfiltret tillverkat
Gött!
Nä, hade varit bra att se bilder på hur vajrarna ska förlängas!
Många tips, gött!
Tänkte att det skadar ju aldrig med en bild! Här var det hååål...
Nu ligger förgasaren på bordet
Men fy satan vad stor den var, den skrämmer småbarn
Såja, nu är den monterad och provkörd.Gör hellst ett värmeskydd på högerkröken innan kläderna smälter ner
Du kan ju trycka dit värmetålig skålissolering för vvs på kröken under gasaren., För vanlig hulligan motard vägåka blir det inga problem med uppvärmd soppa,,,,,,,,,,,möjligvist vid fastkörning enduro???????????????? Jag har ju alltid kört med lindade krökar så jag har inte märkt några problem
Ja den är bred!! Som sagt lägg den lite snett mot ramen och kila ut tanken.. Som du märkte så är det ingen choke med på 42an underligt nog??? 40mm har det.. Men det gör inget,,,,,,,,,,,,,gasa till 3-5gr innan kick så startar den på första och vakta den en liten stund med små gasningar så axpumpen håller den vid liv tills den går på tomgång. Men vill du ha choke av någon anledning senare kan jag rek att köpa från skoter för då får du en lång kabel och 2stegskläpp som man kan placera vart som hellst. Men när du vant dig vid startprociduren kommer du inte vilja ha choke
Såja, nu är den monterad och provkörd.
Men, jag lyckades inte ställa in någon tomgång alls, känns som att jag provat alla läge på tomgångsskruven.. Eller jag måste kladda på luftskruven med?
Sen en annan sak. Ger man fullt, växlar och släpper gasen helt, och ger fullt igen så tvekar den typ 1/2-1 sekund innan den drar på igen. Idéer?
Annars så blev gasresponsen myycket bättre och även ljudet blev lite vassare, tycker jag
Låter bra och normalt allt.. Joi luftskruven får du endera skruva ut mycket eller skruva in nästan max.. Notera om tomgåpngen blir bättre när skruven är mycket ute eller närmare max inskruvad.. Hittar du bra tomgång mellan halvt varv ut till 2varv ut behöver ej munstycket bytas,,,,men måste skruven ut närmar 2,5-3v ut måste mindre lågfart i,,och nästan fullt i för att gå på tomg så måste större lågfart i. Skruven är ställd på brygt 1varv nu!.
Att den svimmar till en aning efter gasning och motorbromsande beror säkerligen på att axpumpen är några varv för mycket påställd. Skruva in den lilla insexskruven rakt uppifrån som ställer slaglängden på axpumpen.. Dra in den typ 3v åt ggr,,,dvs minska slaglängden på pumpen) och provkör. Försök bara precis få bort avslagssurningen!... Jag brukar köra med tanken helt lösskruvad för då går det att lyfta upp den och skruva på den insexan. Jag rek även att offra en isexnyckel ,dvs kapa av den och limma fast permanent i skruven så man slipper vingla på med lös nyckel när man håller på ställa in skiten. Jag brukar normalt få stanna och justera ca 10-20ggr innan jag är nöjd! Rör inte skruven som ställer in hur tidigt den ska slå till dvs den vanliga krysskruv som pekar bakot på förgasaren. Den är och ska vara inställd att slå till omedelbart vid lilla minsta gaspåslag från tomgång.
Lyck till ,,Med tålamod på finjusteringen ska den gå utan klockrent utan stup vare sig på påslag eller avslag
Fråga ang. acc-pump gå-igång-inställnignen (altså, den vanliga kryssskruven rakt bakåt).
Jag trode man stälde in dessa så att accpumpen gick igån på typ 2/3 av max gas, eller liknande.
För och nackdelar med detta, eller har de som sagt detta till mig pratat i nattmössan??
Och, en fråga till. jag har nog frågat om det tidigare...
Mina styrlager strular lite, så i julas frågade jag min crosspolare som vi besökte, och han sa att jag skulle börja med att demontera dem och lägga dem i ---- (glömt vad han sa, bensin? kanske? ) och låta det ligga över natten, (tror jag) och sedan blåsa dem rena (vissa har ju tryckluft i garaget, dock inte jag så jag får väll handdukstorka dem och låta dem ligga i två dagar och lufttorka) och sedan fetta in dem och montera.
Problemet är att de har satt sig lite, de glappar inte så jag tror inte de är sönder. Bara lite "rostiga".
Frågan då: är det bensin, diesel eller vad använder man för lösningsmedel?
/Putte
Tackar.
Nya är sketans dyra, och min XR budget är tight. Men, jag ska prova din metod.
Jag har ingen fotogen, men diesel har jag gott om och det är väll igentligen samma sak? fast lite orenare? Eller?
Provkört de nya krökarna från Lockners idag.
M
För att summera så här långt e det 4 SilverJonten av 5 möjliga.
Tappar 1 pga av passform, inte direkt snyggt detaljarbete invändigt och för att mina byxor brinner upp.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |