Honda XR650R

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Börjar tröttna på välvilliga människor som åker upp bredvid en och påpekar att bakhjulet ser ut att lossna så nu måste det nog justeras... Är det nån som vet nån i Älvsjötrakten som riktar hjul? Jag orkar inte pyssla själv för jag drar bara av ekrarna...

Tips mottages tacksamt!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Börjar tröttna på välvilliga människor som åker upp bredvid en och påpekar att bakhjulet ser ut att lossna så nu måste det nog justeras... Är det nån som vet nån i Älvsjötrakten som riktar hjul? Jag orkar inte pyssla själv för jag drar bara av ekrarna...

Tips mottages tacksamt!
Lämna det till en vanlig cykelhandlare som har koll på läget?
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Lämna det till en vanlig cykelhandlare som har koll på läget?

Hade varit en toppenlösning men här verkar bara finnas cykelhandlare som har ungefär samma koll på cyklar som säljarna på Mediamarkt har på datorer :)

Har ringt runt lite men alla bara hänvisar till varann :(
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad är bäst för prestandan egentligen? Var inne på nya krökar å luftfilter, men sen kom jag på att en bättre förgasare hade kanske varit att föredra? :va :confused:

Hojen är original, förutom hrc-insats och uppborrad sidokåpa.

Förgasaren i första hand. Och hellst kn filter eller minst ett Moto-air skumfilter. En sak man ska ta bort vare sig man kör org filter eller annat skumfilter är det äckliga nät som stoppar filtret att fara in i luftburken. Finns att köpa vet jag men vart? tror det följde med något skumfilter men var lika dyrt då som kn!! Men jag tillverkade av 2mm pianotråd och lödde ihop med sillverlod med rutmönster på ca 5*5 cm rutor då får man bättre flöde. Det bästa skumfilter jag kör är white brohters,,,finns tyvär inte i svedala , men moto- air eller uni finns ju och kostar bara någon 100dring.
Därefter kommer slipon. och sedan krökar sedan portnings edan komphöj sedan kam sedan turbo sedan nittro sedan dynamit:D
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Förgasaren i första hand. Och hellst kn filter eller minst ett Moto-air skumfilter. En sak man ska ta bort vare sig man kör org filter eller annat skumfilter är det äckliga nät som stoppar filtret att fara in i luftburken. Finns att köpa vet jag men vart? tror det följde med något skumfilter men var lika dyrt då som kn!! Men jag tillverkade av 2mm pianotråd och lödde ihop med sillverlod med rutmönster på ca 5*5 cm rutor då får man bättre flöde. Det bästa skumfilter jag kör är white brohters,,,finns tyvär inte i svedala , men moto- air eller uni finns ju och kostar bara någon 100dring.
Därefter kommer slipon. och sedan krökar sedan portnings edan komphöj sedan kam sedan turbo sedan nittro sedan dynamit:D
Ofan.. Får kanske ta och leta upp en lite förgasare istället då.

En Mikuni hsr 40 är bra eller? Pallar den med om man senare får för sig att byta krökar, kolv osv? :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ofan.. Får kanske ta och leta upp en lite förgasare istället då.

En Mikuni hsr 40 är bra eller? Pallar den med om man senare får för sig att byta krökar, kolv osv? :)

En 40mm klarar visserligen mer trim men man åker då med något förlust hela tiden.

ex ...Om ni sätter dit andra krökar och dämpare + kn liknande filter så ska man se effekter på 56-58 hk beroende på system.. Med akra helsytsem och 40mm mikuni så ca 56 bromsade,,med big gun system ca 58bhp. Men sopar man dit 42mm mikuni eller portar sin 40mm till nästan 42 (41,8 får jag till) då får man ca 2kusar till rakt av:tummenupp . Såååå vid nyköp lägga till dom extra kr en 42 kostar är billiga hk. 2900kr tror jag dom kostar hos locket? Jag har ju kört både 40 och 42 på org xr och kan inte säga att man förlorar något bottendrag... Bara för skojs skull sopade jag dit en 48mm mikuni hsr på en org xr och det vart riktigt bra faktist ,,,,den gick en aningen bättre på tokhöga varv gämfört med 42a men då kändes en förlust före 6000v!! Men 42-45mm är ingen fara att åka med trotts org i övrigt. Men som ex ...Jag drog ju ur xrn 72 bromsade med min 40mm mikuni visserligen portad till 41mm. Men den gav ca 4 kus mer med 44mm lectron:yoparty 1hk per mm kan man säga--------------------------------------------
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
En 40mm klarar visserligen mer trim men man åker då med något förlust hela tiden.

ex ...Om ni sätter dit andra krökar och dämpare + kn liknande filter så ska man se effekter på 56-58 hk beroende på system.. Med akra helsytsem och 40mm mikuni så ca 56 bromsade,,med big gun system ca 58bhp. Men sopar man dit 42mm mikuni eller portar sin 40mm till nästan 42 (41,8 får jag till) då får man ca 2kusar till rakt av:tummenupp . Såååå vid nyköp lägga till dom extra kr en 42 kostar är billiga hk. 2900kr tror jag dom kostar hos locket? Jag har ju kört både 40 och 42 på org xr och kan inte säga att man förlorar något bottendrag... Bara för skojs skull sopade jag dit en 48mm mikuni hsr på en org xr och det vart riktigt bra faktist ,,,,den gick en aningen bättre på tokhöga varv gämfört med 42a men då kändes en förlust före 6000v!! Men 42-45mm är ingen fara att åka med trotts org i övrigt. Men som ex ...Jag drog ju ur xrn 72 bromsade med min 40mm mikuni visserligen portad till 41mm. Men den gav ca 4 kus mer med 44mm lectron:yoparty 1hk per mm kan man säga--------------------------------------------
Tack för infon!

Men så svårt det är att bestämma sig :gnissla

Tanken är ju ändå att det förhoppningsvis ska bli annan kolv och roligare kam i framtiden. Så då kanske det är dumt att inte lägga till ett par hundringar å köpa en 42mm istället.

Får nog tänka över helgen :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Tack för infon!

Men så svårt det är att bestämma sig :gnissla

Tanken är ju ändå att det förhoppningsvis ska bli annan kolv och roligare kam i framtiden. Så då kanske det är dumt att inte lägga till ett par hundringar å köpa en 42mm istället.

Får nog tänka över helgen :hihi

Fan du är ju veligare än ett fruntimmer! :whip

:D
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fan du är ju veligare än ett fruntimmer! :whip

:D
Har man ingen inkomst mer än studiebidrag gäller det att välja rätt :hihi

Sen läste jag om en på soe som tyckte man skulle köpa krökar och filter först, om man bara var ute efter hk.

Jeffla skit!

Får se vad det blir på måndag :tungan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har man ingen inkomst mer än studiebidrag gäller det att välja rätt :hihi

Sen läste jag om en på soe som tyckte man skulle köpa krökar och filter först, om man bara var ute efter hk.

Jeffla skit!

Får se vad det blir på måndag :tungan

Förgasareen köper man i första hand för att få cyckeln körbar !! Orginal förgasaren har skickat åtskilliga farbröder på sjukuset eller minst i backen HÅÅÅRT pga det opåligtliga draget (stupningar) . Jag hammnade ju i sommras på sjukuset mycket beroende på den förbenade orginalgasaren ,,,,tvärstöp på gasen vid påslag i kurva för att sedan kvickna till och highsidern var ett faktum. Cyckeln och jag lappades ihop och jag varnade Lockner (ägaren) för den dumma förgasaren hur farlig den var.. Jaha första repan han tar så gör han en exakt repris av min vurpa med mer skader på cyckeln än jag fick till:D Bakhjulsåkning med org förgasaren borde förbjudas helt,,,, livsfarligt!! På med mikuni så är det omöjligt att vurpa och slå runt.. safe thingking:rolleyes:
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Förgasareen köper man i första hand för att få cyckeln körbar !! Orginal förgasaren har skickat åtskilliga farbröder på sjukuset eller minst i backen HÅÅÅRT pga det opåligtliga draget (stupningar) . Jag hammnade ju i sommras på sjukuset mycket beroende på den förbenade orginalgasaren ,,,,tvärstöp på gasen vid påslag i kurva för att sedan kvickna till och highsidern var ett faktum. Cyckeln och jag lappades ihop och jag varnade Lockner (ägaren) för den dumma förgasaren hur farlig den var.. Jaha första repan han tar så gör han en exakt repris av min vurpa med mer skader på cyckeln än jag fick till:D Bakhjulsåkning med org förgasaren borde förbjudas helt,,,, livsfarligt!! På med mikuni så är det omöjligt att vurpa och slå runt.. safe thingking:rolleyes:
Usch, låter inget skoj det där..

Men jag tycker inte den är så farlig, visst, ger man fullt från 0 så tar det ju lite tid innan den kommer igång eller vad man ska säga. Men vet man om det är det bara att smyga lite i början, eller alltid hålla stumt :D

Sen är jag ingen bakhjulsfantom så jag har inte märkt av det där :hihi
 

loso

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
thn
Hoj
xr650
nu när ni ändå är inne på slangning så har jag en fråga. upplever min som rejält ostadig vid nersläpp, så illa att jag nästan fick byta kallingar en gång då styrstoppen tog i varsin ggng höger o vänster sida.. har crossdäck på, men det hade jag även på min gammel 600 o den gick rakt som ett lok även om man hade lite vinkel vid nerslag, kan det ha nåt med styrlagren o göra eller vad tror ni? slangar från 4-5:e vxl så man är ju inte sugen på käka tussilago i dom hastigheterna.. kom med tips o ideér..
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Hade varit en toppenlösning men här verkar bara finnas cykelhandlare som har ungefär samma koll på cyklar som säljarna på Mediamarkt har på datorer :)

Har ringt runt lite men alla bara hänvisar till varann :(


Om du mot förmodan inte har hittat någon som kan hjälpa dig att rikta upp hjulet så ring Motor & Allservice i Tyresö dom borde kunna hjälpa dig.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
nu när ni ändå är inne på slangning så har jag en fråga. upplever min som rejält ostadig vid nersläpp, så illa att jag nästan fick byta kallingar en gång då styrstoppen tog i varsin ggng höger o vänster sida.. har crossdäck på, men det hade jag även på min gammel 600 o den gick rakt som ett lok även om man hade lite vinkel vid nerslag, kan det ha nåt med styrlagren o göra eller vad tror ni? slangar från 4-5:e vxl så man är ju inte sugen på käka tussilago i dom hastigheterna.. kom med tips o ideér..

skulle nog kolla över lager om det är så illa ,tycker xren är väldigt stabil

din beskrivning liknar mer första generationen r1:eek:r utan styrdämpare ,ritade svarta ormar med framhjulet om det var det minsta snett vid nersättning
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Oljebyte

Tittade över ventilerna igen och allt såg bra ut. Passade på att byta olja också, blev lite förvånad när 1,6l inte gick i oljetanken. Kan man bara fylla i 1,4l och sedan lär man start hojen? På Drzan gick all olja i tanken:va
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Tittade över ventilerna igen och allt såg bra ut. Passade på att byta olja också, blev lite förvånad när 1,6l inte gick i oljetanken. Kan man bara fylla i 1,4l och sedan lär man start hojen? På Drzan gick all olja i tanken:va

Fyll upp i röret. Starta, fyll sedan i resten.
Brukar gå i ca 1,3- 1,4 först o sen kan man tippa i de sista 1-2 dl efter att motorn snurrat några varv.
Varmkör och kontrollera sedan nivån.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vid oljebyte får jag i ca 1,4l i ramen men sedan 6dl till !! Ni fuskar!!
Jag gör som så Motorn fullt varm så klart!! och sedan tappar man ut oljan som vanligt genom bägge pluggarna (ram o botten P) Men slutligen när det runnit nästan klat så trycker jag in decompen och kickar ŕunt motorn några varv och vinklar dessutom upp den på stödet väldigt snett typ 45grader och vinglar på lite så oljan rinner till dräneringshålet . Släpper sedan ner i normalt läge och gör om samma prossidur minst 1g till ,, Ju fler dessto mer gammelolja o skräp får man ut. På så sätt har man allmänt renare olja hela tiden, Rek på alla hojar Även glidare/rr/snöslungor/gräsklippare åker på samma behandling bara köra starmotorn några korta stötar..
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Vid oljebyte får jag i ca 1,4l i ramen men sedan 6dl till !! Ni fuskar!!
Jag gör som så Motorn fullt varm så klart!! och sedan tappar man ut oljan som vanligt genom bägge pluggarna (ram o botten P) Men slutligen när det runnit nästan klat så trycker jag in decompen och kickar ŕunt motorn några varv och vinklar dessutom upp den på stödet väldigt snett typ 45grader och vinglar på lite så oljan rinner till dräneringshålet . Släpper sedan ner i normalt läge och gör om samma prossidur minst 1g till ,, Ju fler dessto mer gammelolja o skräp får man ut. På så sätt har man allmänt renare olja hela tiden, Rek på alla hojar Även glidare/rr/snöslungor/gräsklippare åker på samma behandling bara köra starmotorn några korta stötar..

Det är helt safe att drar runt motorn lite när man oljan alltså? Alltså in med decompen och kicka lugnt ett par gånger... verkar smart... man måste hitta alla trix, för riktigt all olja rinner aldrig ut ju...
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top