Honda XR650R

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
Det är Xr600 och Xr650L som är luftkylda. Xr650R har alltid varit vattenkyld, har för mig att första årsmodellen är 2000.

Aha, där ser man, då e de en sån man ska ha när kortet är i hamn...

btw....är dom reggade för passagerare? Har för mig jag set någon med fotpinnar och allt sånt. :confused:

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

btw....är dom reggade för passagerare? Har för mig jag set någon med fotpinnar och allt sånt. :confused:
Det tycker jag! Klart underskattad modell. Man behöver inte köra oranget! :)

Min är inte reggad för passagerare. Men jag har sett bilder där det finns passagerarpinnar, dock verkar det vara utanför Sverige..

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

05 SM modellen såldes med fotpinnar i Sverige. (och borde därmed vara reggad för 2)
Men i övrigt har jag för mig att alla modeller är "driver only".
Min är i alla fall INTE reggad för passagerare. (Jag har kollat)

Och, man ska veta två saker innan man sätter en person där bak.
1) det vibbrerar sjuuuukt mkt längst bak på sadeln, direkt obekvämt när man varvar på.
2) Det är en relativt klen Alu ram. Som visserligen är dimensionerad för offroadbruk så den tål en hel del, men att sätta en extra 65kg klump därbak gör man nog på eget bevåg.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Äntligen fick man prova xren i skoterspår och grusväg.
Första intrycket är att hojen går h-vetes bra. Skön sadel och lagom hård fjädring. Minus på den urkassa utväxlingen kör 14/41 nu, blir 14/45 först sedan om jag inte är nöjd med det så blir det 14/48. Även orginaldäcken som jag tror heter ICR är helt värdelösa både på skoterleden och grusvägen, får bli Michelin S12bak och M12fram till nästa säsong.

Äntligen har den fått bli skitig
DSC00216.jpg

Min XR levererades (jag köpte den fabriksny) med 14/48 drevning. :tummenupp
Phett perfekt för Enduro liknande lek, men tokfel med motardhjulen på.
Jag kör med 15/42 (motard) och 15/48 med enduro (för jag pallar inte byta fram oxå).
Max fart med 15/42 otrimmad motor (bara luft och buller moddad, och naturligtvis bra inställd förgasare) så toppar min max 180, med hemlängtan och solen i ryggen...
Med 14/48 var väll max runt 140-150 eller så. Men, inte så ofta man ligger i 140 i endurospåret... :hihi

:hej

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Koppling

Nu verkar det som min koppling tröttnat lite.
När jag kör gasen i botten på 4:an och 5:an och axxpumpen drar på ökar motorvarvet klart mer än farten:tummenupp
Nån som har tips på koppling? Köper man Honda orginal eller finns det bättre / prisvärdigare?
Och finns det något att beakta vid bytet?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
När jag kör gasen i botten på 4:an och 5:an och axxpumpen drar på ökar motorvarvet klart mer än farten:tummenupp
Nån som har tips på koppling? Köper man Honda orginal eller finns det bättre / prisvärdigare?

Hondas lammeller är ju stenbra det vet jag för jag har aldrig bytt några någonsin på mina 8 år av xr650 körande med toktrimmat,,ja även med över 100hk håller dom. Den enda modd jag har vid turbo och över 100hk är gsx750 exra hårda till sukan då och dessutom max bricka som går i utan att fjägrarna bottnar i sig själv ca 3mm bricka i botten. Kopplingen blir inte så hård som man kan tro att trycka in så jag rek detta till vanlig hulligan vägåkning ,,Brickorna kan man skita i Håller för över 100 hk endå:D
Ett mellanting är hondas hrc extra starka fjädrar,, är nog lämpligast för standard motorer 10% hårdare att trycka in koppling men 30% längre livslängd på lammeller!! Med gsg fjädrar ca 15-20% hårdare tryck. ORG fjädrar ska man bara ha vid enduro eller om man far till mormor på söndagar och inget busande:D

Vilka lammeller som hellst duger ju säkerligen.

Kolla priset med www.locknersbilochmc.se Han har billigare lammeller än org ,,men även org Honda

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

bytte till barnett i somras kollade aldrig vad orginal kostade en gång,runt 700:- med frakt kostade den i somras komplett med mellanskivor lameller o hårdare fjädrar , men då låg kursen på runt 6:- nu är den väl 8,20-8,30

Bifogat

• kopplingen 2.jpg
    kopplingen 2.jpg
    138.2 KB · Visningar: 86
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Ventiler m.m

Tittade över ventilerna innan jag monterade tanken. Fick justera lite sedan tittade jag i förgasaren och det satt 175 huvudmustycke och det borde väl funka bra? Sedan startade den på första kicken men jag tyckte den tickade lite men det kanske bara är jag som inte kom ihåg hur den lät senast som jag körde den. Eller ska en Xr vara helt tyst?Ska byta olja senare i veckan och montera på Touratech hasplåten.

Ni som har Ims 17l tank har ni behövt modifiera högra kylarvingen eller? För min passade inte alls.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
:D vänta tills hasplåten sitter på så får du höra på ljud ,blir en jäkla resonans med aluhasplåt på särskilt på grusväg,

helt tyst har aldrig min varit men den har gått ett par tusen mil mer än den du har också +att det durar i hasplåten ,
lätt o inbilla sig ljud när man skruvat , men är du osäker är det väl snabbt kollat

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tittade över ventilerna innan jag monterade tanken. Fick justera lite sedan tittade jag i förgasaren och det satt 175 huvudmustycke och det borde väl funka bra? Sedan startade den på första kicken men jag tyckte den tickade lite men det kanske bara är jag som inte kom ihåg hur den lät senast som jag körde den. Eller ska en Xr vara helt tyst?Ska byta olja senare i veckan och montera på Touratech hasplåten.

Ni som har Ims 17l tank har ni behövt modifiera högra kylarvingen eller? För min passade inte alls.

Frågan är...Lät den mer efter ställning? En xr 650 ska inte slammra alls på vetilerna, därimot är det ju ett jäkla skrammel från drivningen till motbalanpartiet (ej någe fel) rakskurerna drev utan fjäderspänning som xr600 hade = sniket på 650 och skrammlande:gnissla

Det är oerhört lätta att ställa till ventilerna istället för ställa dom rätt på xr650!!

När man letar åt toppläget på svänghjulet så får man aldrig backa sig tillbaka om man missat markeringen för T läget!!!!!!!!!! Råkar man gå förbi typ 3mm så måste man då går runt 2 varv till för att komma rätt!! Ytterst viktigt. vad som kan hända annars är att när man roterar motorn bakvägen kan/brukar den automatiska decompen slå ut och då ställer man en utblåsare tokfel utan att veta om det:gnissla resultatet är ovanligt mycket ventilslammer.

Därimot är det inte speciellt viktigt att ligga precis på T markeringen + - 3mm ingen fara....

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Frågan är...Lät den mer efter ställning? En xr 650 ska inte slammra alls på vetilerna, därimot är det ju ett jäkla skrammel från drivningen till motbalanpartiet (ej någe fel) rakskurerna drev utan fjäderspänning som xr600 hade = sniket på 650 och skrammlande:gnissla

Det är oerhört lätta att ställa till ventilerna istället för ställa dom rätt på xr650!!

När man letar åt toppläget på svänghjulet så får man aldrig backa sig tillbaka om man missat markeringen för T läget!!!!!!!!!! Råkar man gå förbi typ 3mm så måste man då går runt 2 varv till för att komma rätt!! Ytterst viktigt. vad som kan hända annars är att när man roterar motorn bakvägen kan/brukar den automatiska decompen slå ut och då ställer man en utblåsare tokfel utan att veta om det:gnissla resultatet är ovanligt mycket ventilslammer.

Därimot är det inte speciellt viktigt att ligga precis på T markeringen + - 3mm ingen fara....
Precis så gjorde jag första gången..

Men det hörs riktigt mycket då. Går inte att missa, då måste man vara döv :)

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Kan inte svara på om den låter mer eller mindre. Får ta en snabbkoll på ventilerna igen. Om decompen går in borde inte det vara noll ventilspel på den ventilen då?

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
bytte till barnett i somras kollade aldrig vad orginal kostade en gång,runt 700:- med frakt kostade den i somras komplett med mellanskivor lameller o hårdare fjädrar , men då låg kursen på runt 6:- nu är den väl 8,20-8,30

Vart köpte du den?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Kan inte svara på om den låter mer eller mindre. Får ta en snabbkoll på ventilerna igen. Om decompen går in borde inte det vara noll ventilspel på den ventilen då?

Jo det borde bli så Men av en ännu okänd anledning som övergår mitt lilla förstånd så blir det tvärtom???????? Det blir stenstort spel på vänster ventil Gushelov!!

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Jo det borde bli så Men av en ännu okänd anledning som övergår mitt lilla förstånd så blir det tvärtom???????? Det blir stenstort spel på vänster ventil Gushelov!!

Konstigt jag fick justera höger insug och vänster avgas ytterst lite men ska dubbelkolla en gång till.
Det står i alla instruktioner att man ska lägga tét mot markeringen i blocket men jag tyckte det liknade mer en pil. Kan det vara felet kanske?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Konstigt jag fick justera höger insug och vänster avgas ytterst lite men ska dubbelkolla en gång till.
Det står i alla instruktioner att man ska lägga tét mot markeringen i blocket men jag tyckte det liknade mer en pil. Kan det vara felet kanske?

Om du bara justerade lite så blev det säkert rätt. ventilerna på en xr650 som går landsväg mest klarar 1000 mil utan justering förutsatt den passerat dom första inställningarna upp till 100 mil . Den har typ samma mekanik som xl och xr från moses tid,,,, 650ien har fast enklare och bättre. En xr600 och xl600 som kördes vägbus hade serviceintervall på 1000mil och det var inga problem att åka utan juster. Så xr650 klarar lätt 1000 mil hulliganåka.Xrs ventiler och säten går inte att gämföra med ktms eller husabergs som är gjorda av smör tror jag:D

Du har ju ett T med ett streck bredvid

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vad är bäst för prestandan egentligen? Var inne på nya krökar å luftfilter, men sen kom jag på att en bättre förgasare hade kanske varit att föredra? :va :confused:

Hojen är original, förutom hrc-insats och uppborrad sidokåpa.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras