Detta låter väldigt konstigt har aldrig hör något liknande? tappar effekt när det smattrar ? Låter iså fall som fruktansvärt spikande med risk för totalt vevstaksbrott
Men då måste den ligga på minst 12-1 och att du kör bestyckningen snål just där och ev gammal soppa. Kedjespännaren kan det då inte vara om du säger att den tappar effekt vid knastert. det går heller inte att besikta spännaren en om du orkar ta lös den
man måste av med ventilkåpan för att få lös den!! Och när man väl har den lös så går det inte att testa den om den inte är helt väck för då kan man känna att den inte låser bakåt på den lilla rullen den sitter på, För det mesta så låser den helt ok när man besiktar dom ,men när motorn körs så släpper bakåtspärren endast vid vissa vartal och belastningar
Finns bara ett sätt att kolla om den är väck utan att changsa och köpa en ny och det är att borra ett hål genom cylindern strax under bulten till sträckaren bakåt mot förgasarna till och under färd när det smattrar trycka med en skruvmejsel direkt på sträckaren och på så sätt helt enkelt höra om det blir tyst
Går enkelt att plasta igen hålet sedan det är ju bara kamkedjan som löper däri. Är du säker på att du har ny 98 oktan i tanken? spikning kan låta som krossade glas eller som metalliskt klapprande (högfrekvent) Om den nu inte verkar läka från toppen så gör så här. 1... se till att du har 98okt....2....höj trottlelnålarna minst 2hack.. Huvud bestyckningen kan du kolla vad det är. Om den har öppet system och borrade hå i sidokåpan ska det räcka med 130 i vänster 130 i höger eller 125 i vänster 130-135 i höger förutsatt att det nu sitter org kehingasare på. Om den inte har hål i kåpan och org filter så räcker det med 125 ,125 förutsatt att det är typ slipon eller väldigt öppen dämpare