Hondas märkesförsäkring vagnskade-onödigt?

SirDave

when I feel ugly I just look at you
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
CBR 600
Kollade lite på hondas märkesförsäkring, är det inte onödigt och teckna en vagnskadeförsäkring när självrisken är 25' ?

Funderar nämligen på en fireblade för runt 50'-60 och vet inte om jag ska teckna vagnskadeförsäkring.
Hur har ni andra gjort?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
SirDave skrev:
Kollade lite på hondas märkesförsäkring, är det inte onödigt och teckna en vagnskadeförsäkring när självrisken är 25' ?

Funderar nämligen på en fireblade för runt 50'-60 och vet inte om jag ska teckna vagnskadeförsäkring.
Hur har ni andra gjort?

Krasch-kåper och trafik försäkring...

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
SirDave skrev:

Hur har ni andra gjort?

Det blir nästan billigare att laga hojen själv om du gör en liten tabbe ngn stans. Eller?? du får ju ändå rätt mycke delar för 25'.
Jag har inte köpt än, men kommer satsa på TH halv som det ser ut nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För gamla hojar är det ju overkill kanske, men på en ny Blade är det väl mycket vettigt.

Jochen

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
FireBlade 929
Tjenare,

Jag kör en blade -01 och jag har tecknat helförsäkringen. Precis som någon skrev så kan man laga väldigt mycket för 25k, men om det skulle gå riktigt illa så är det skönt att veta att man iaf får tillbaka en del av pengarna... Dessutom så är det riktigt låg premie, 12k om året. Jag kollade runt bland de andra bolagen och ingen kunde erbjuda mig en halvförsäkring för samma pengar (27 år / stockholm).

Jag har dessutom fått lära mig den hårda vägen vad det kan innebära att köra halvförsäkrat....

Min förra blade var halvförsäkrad, och efter min krasch :brinnerup så gick det inte att återanvända en skruv på den.

P6230010_JPG.jpg

Så här i efterhand så hade det varit skönt att ha en helförsäkring.... :rolleyes:

Trevlig kväll!

//Jocke

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Ta IF´s vanliga försäkring och kör med på/av-ställning istället. Blir i slutändan ungefär samma premie samt betydligt billigare självrisk.

/Martin

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Jochen skrev:
Tjenare,

Jag kör en blade -01 och jag har tecknat helförsäkringen. Precis som någon skrev så kan man laga väldigt mycket för 25k, men om det skulle gå riktigt illa så är det skönt att veta att man iaf får tillbaka en del av pengarna... Dessutom så är det riktigt låg premie, 12k om året. Jag kollade runt bland de andra bolagen och ingen kunde erbjuda mig en halvförsäkring för samma pengar (27 år / stockholm).

Jag har dessutom fått lära mig den hårda vägen vad det kan innebära att köra halvförsäkrat....

Min förra blade var halvförsäkrad, och efter min krasch :brinnerup så gick det inte att återanvända en skruv på den.

Så här i efterhand så hade det varit skönt att ha en helförsäkring.... :rolleyes:

Trevlig kväll!

//Jocke
Lite OT, men, vad har du gjort? Lagt en dynamit i hojen?

Björken1

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Hojlös med tomt garage
Jag har en 97-a och har halvförsäkrat min på Folksam.
Måste dock ställa av den och vid 6 månaders påställning och 6 månaders avställning hamnar jag runt 5500kr/år. Man får dessutom bra rabatt om du är medlem i SMC. Betydligt billigare självrisk än Honda/IF-försäkringen.

SirDave skrev:

Hur har ni andra gjort?

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Men om man har 25k i självrisk och man klotar.. så kan man ju läman in den för kostnadsförslag blir det då dyrare än 25+ så tar man det på försäkringen blir det 25- så betalar man själv och utnyttjar inte sin försäkring.

Då är man ju ändå skyddad men betalar en lägre premie ?

Så hade jag gjort.. synd den inte finns till yamaha bara.. Hoppas det blir ändring på det till nästa år.
Annars blir det 1.817 / mån för min 04 R1 hel/hel

D. Vine

Snabbare än Nosler
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Honda CBR900RR
JAg tog bara halvförsäkringen på min. Tyckte att 25,000 var bra mycket i självrisk!!!!

Men Det är lite surt att inte ha helförsäkring. :(

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
SirDave skrev:

Hur har ni andra gjort?

Jag la min hoj i 50km/h...det blev lite skråmer på ram och sving....Ram-33lök och sving 16lök...sen tillkommer massa annat kåpor styre osv...det jag vill säga är att min helförsäkring satt FINT..

Man kan paja hojen ganska hårt i låga hastigheter också.

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Jochen skrev:
Tjenare,

P6230010_JPG.jpg

//Jocke

Tycker det verkar som du ser piggare ut än hojen...

/Urban

Jochen

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
FireBlade 929
KalleNorton skrev:
Lite OT, men, vad har du gjort? Lagt en dynamit i hojen?

Ha ha, dynamit i tanken, jajemän. Någon sa att det skulle bli samma effekt som att sätta på en törbo.... :rolleyes:

Fast man kan faktiskt tro det, jag har aldrig tidigare sett en mer förstörd hoj. Jag hade precis tankat, körde max en kilometer innan jag kraschade, så branden kunde i lugn och ro gotta sig med en full tank under tiden som alla var upptagna med att kolla till mig... Fast även om den inte hade börjat brinna så hade det nog inte varit så mycket kvar av den, kraschen var rätt så illa, lyckades komma över på fel sida och åkte rakt in i fronten på en bil... :(
/J

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
har själv tecknat en sån försäkring...
största misstaget i mitt mc-liv. har dock en 97:a, så där är det ju verkligen inte värt 25 000 i självrissk och de där jävla fitt-if vet ju om att man inte betalar det på en 97:a...
Bättre ett gammal hederlig avtal där självrisken är 5000-6000

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
ingen för stunden
SirDave skrev:

Hur har ni andra gjort?
Lånar du ut hojen så är självrisken 50 papp...skit försäkring tycker jag iaf

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Det är värre med deras 15.000kr is självrisk för stöld!!!

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
if/honda försäkringen är ingenting att ha om man kör en hoj som hamnar i klassen med 25 i självrisk på vagnskadan.
måste ju finnas traditionella försäkringar hos även andra bolag som har bättre villkor än deras, på just dom klasserna.

däremot om man har en liten 600 som jag, så lönar det sig med hondas mc försäkring :D :tummenupp

Smedberg

Brap brap brap
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
KTM 640 LC4
Bee skrev:
Jag la min hoj i 50km/h...det blev lite skråmer på ram och sving....Ram-33lök och sving 16lök...sen tillkommer massa annat kåpor styre osv...det jag vill säga är att min helförsäkring satt FINT..

Man kan paja hojen ganska hårt i låga hastigheter också.

O folk undrar varför försäkringar är dyra, vansinniga priser :näsblod

Bobby Orr

Viljan är stor, kunnandet mindre......
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6
Jag har nappat på Hondas egna försäkring, dock har jag bara halv för 9700kr helår!! Eftersom det snos mycket hojar så vill man ju gärna ha stöld. Står i garage med en massa lås, men det verkar ju inte vara någon garanti........

Jag hoppas att jag håller mig på hjulen................

Kollade runt vad en vanlig hel/hel skule kosta på mig, 62 000kr ville dom ha *s* För mig var valet enkelt......

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati