Hopplöst dåliga poliser igen

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Pebl skrev:
Du har möjligen rätt, men i min värld har du (ev. ovetandes) brutit mot lagen och skall enligt svensk lag betala böter. Inte mer med det. Vad finns där att syna?

I vårt rättssamhälle finns i det här fallet som jag ser det tre parter : Den misstänkte (+ ev advokat), polisen (+ ev allmän åklagare) och en domstol.

Om polisen alltid gjorde rätt, skulle domstolen kunna tas bort (a la Judge Dredd). Eftersom polisen inte alltid gör rätt bedömningar, så måste en domstol ibland pröva fall.

Det är av den anledningen som den misstänkte skall uttömma sina möjligheter juridiskt sett. Att inte göra det är att ge polisen rätt i alla lägen, även i dom lägen då polisen gjort fel. Eftersom en lekman inte kan bedöma det, så kan det vara nödvändigt att låta en domstol pröva saken.

Att INTE utnyttja sin rätt urlakar vårt rättssamhälle, då det tar bort det incitament vår polismakt skall ha för att alltid sträva att göra rätt.

Ex. Om ingen frågade efter platsprotokollet vid hastighetskontroll, så skulle ju polisen inte behöva göra något... och kan alltså börja slarva med det, och kanske till och med skita i att mäta upp mätsträckor och dyligt. Genom att fråga efter protokollet så sporrar vi polismakten att göra sitt jobb enligt gällande bestämmelser.

Därför skall man alltid syna sina möjligheter, för .... it aint over until the fat lady sings.

(Och visst finns det fall när det kan kännas meningslöst att försöka få rätt i en rättssak... men - för att ta reda på om det är hopplöst så kan man ju begära rådrum för att ta reda på det.)

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
#Olsson# skrev:
Fan vad bra skrivet Pejo! Jag blir så glad av sån't här. En dubbeltumme :tummenupp :tummenupp :fyllisar

Jag blir glad att någon överhuvudtaget förstår vad jag skriver :tungan .... och dessutom förstår innebörden. High-5 på dig med.

sandstream

Guest
Det här var den bästa tråden på länge! :tummenupp

En av "tomtarna" som stoppade dig var över på fika med prinsesstårta i kväll (nej, vi firade inte din bot). Eftersom han vet att jag hänger här med er tuffa boys på SH var han ju tvungen att berätta vad som hänt.

Kan meddela att han skämdes när du bad om "rådrum" och det hade jag också gjort eftersom jag aldrig har hört talas om det.
Visst, du gjorde fel men att då be om rådrum var ju utmärkt eftersom du då kunde kolla vilka regler som gäller. Jag hade gjort precis samma sak (om jag nu känt till rådrum och varit i samma situation som du va).

Kan tillägga att "tomten" tyckte att du var en trevlig kille!

BTW: De var norrorts polisen, västerorts gräns slutar vid Hjulstakorset.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Swedie skrev:
ey! Har du tipsat om sidan? vanurå... hum! nu får man ju inte säga för mycket om vad man pysslar med.. suck. Tack för den då...

Hallo Swedie, jag har läst ditt inlägg 5-6 gånger utan att haja. Vad menas? Tipsat om sidan? Vilken? SH? Vem? Jag? Jag har inte tipsat någon om någonting. :D

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Det här var den bästa tråden på länge! :tummenupp

En av "tomtarna" som stoppade dig var över på fika med prinsesstårta i kväll (nej, vi firade inte din bot). Eftersom han vet att jag hänger här med er tuffa boys på SH var han ju tvungen att berätta vad som hänt.

Kan meddela att han skämdes när du bad om "rådrum" och det hade jag också gjort eftersom jag aldrig har hört talas om det.
Visst, du gjorde fel men att då be om rådrum var ju utmärkt eftersom du då kunde kolla vilka regler som gäller. Jag hade gjort precis samma sak (om jag nu känt till rådrum och varit i samma situation som du va).

Kan tillägga att "tomten" tyckte att du var en trevlig kille!

BTW: De var norrorts polisen, västerorts gräns slutar vid Hjulstakorset.

Whoha ha ha :tummenupp Meget kul faktiskt. Hälsa att "tomte" är endast ett profesionellt uttryck och skall absolut inte tas personligen. Jag intygar att båda konstaplarna hade personliga egenskaper av högsta rang :tummenupp

Tack för infon.

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Hälsa att "tomte" är endast ett profesionellt uttryck och skall absolut inte tas personligen. Jag intygar att båda konstaplarna hade personliga egenskaper av högsta rang :tummenupp
Tack för infon.
Jag är nästan säker på att han kommer att läsa det här och nästa gång blir det handbojor direkct! :lol
Närå, han är en ovanligt snäll polis, det tycker min son iaf (3 år), så han är nog bara glad att han lärt sig vad "rådrum" är tills nästa gång han stoppar nån.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Jag är nästan säker på att han kommer att läsa det här och nästa gång blir det handbojor direkct! :lol
Närå, han är en ovanligt snäll polis, det tycker min son iaf (3 år), så han är nog bara glad att han lärt sig vad "rådrum" är tills nästa gång han stoppar nån.

Se där. Då är vi tillbaka till frågan om nyttan med att pressa systemen. Jag har lärt din vän en liten läxa och han kommer förmodligen föra hans nyinförskaffade kunskaper vidare i polis-kolegiet. Är inte det värt 600 spenn? Tror du han skulle kunna droppa..? :D

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
:corn

sjysst tråd :tummenupp

Måste man vara skitpåläst för att få sånt här å funka, tänk om man försöker spela smart & säga någe liknade som du, och dom inser hur grön man är och bara skrattar, och säger "du vet ju inte ett skit, så skirv på nu grabben" :D

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
maccan#22 skrev:
:corn

sjysst tråd :tummenupp

Måste man vara skitpåläst för att få sånt här å funka, tänk om man försöker spela smart & säga någe liknade som du, och dom inser hur grön man är och bara skrattar, och säger "du vet ju inte ett skit, så skirv på nu grabben" :D

Grejen är att det är precis så många snutar gör. Då lägger man på lite kol, höjer tonen, samt visar tydligt att man är förbannad på riktigt och säger att de skall JE FAN I ATT FÖRSÖKA PÅVERKA EN. DET ÄR EN KRIMINELL HANDLING. VA FAN ÄR DU HELT BLÅST? Då backar de in i radiobilen.

Problemet är att spela förbannad är ganska svårt. Man måste bli det på riktigt. Jag blir tokgalen, så det är aldrig några problem. :D

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Väcker liv i den här tråden igen "på förekommen anledning" :huvet

Jag blev stoppad i morse på väg till jobbet. Skulle hämta kollegan men hade visst somnat om. Sömndrucken som tusan slänger jag mig in i bilen och kör iväg. Medans jag försöker förstå var jag är så springer det plötsligt fram en snubbe från bakom en busshållplats och ställer sig mitt i filen jag ligger i med en konstig röd lampa som han vevar med. "Konstigt" tänker jag men bromsar eftersom jag inte vill köra på honom. Sablarigatan, det är ju en polis. Körde JAG fort? Inte vad jag minns/märkt... Nåväl, jag kör till kanten och hamnar sedemera i en liten fin buss de parkerat på cykelbanan bredvid vägen. Talar lite med den trevlige konstapeln i bussen och börjar nu inse vad som hänt. Han skriver massor och jag försöker komma ihåg vad som egentligen hänt. Till slut ber han mig skriva på men jag säger att jag vill ha rådrum. Då säger han att det går bra men att jag måste vara noga med att betala inom 8 dagar annars lägger kronofogden på 500:- direkt och sen blir jag kallad till tinget.

Nu kommer vi till det intresanta. Vadå 500:- direkt på boten? Stämmer detta? Det enda som står på boten är "Har inte godkännande inkommit inom förelagd tid kan åtal väckas mot er" Samtidigt står det på inbetalningskortet att boten skall vara betald inom en månad från godkännandet av boten.

Vad händer om jag
A) godkänner men inte betalar förens om en månad?
B) inte gör ett sket utan väntar och ser?
C) betalar de 1200 som boten var på efter 14dar (det står på boten att betalning = godkännande)

Tyvärr var poliserna alldeles för trevliga för att jag ska känna mig upprörd på nåt sätt så jag vill inte gå för långt för att komma undan men om det finns nåt lätt sätt så är ju inte det fel. Att jag inte vill betala har att göra med privat ekonomi + jag tycker de borde syssla med vettigare saker än övervakning på onödiga ställen.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
#Olsson# skrev:
Jag blev stoppad i Forden idag av Trafikpolisen Stockholm. Obesiktad sedan i Juli och i samband med reparation, kördes det en sväng. Det blinkar i backspegeln och jag svänger av på en sidogata och stannar. Visar KK och blåser i alkotest-röret.

Polis: -Nämen, är det Olsson, du som brukar köra med tejpad reg-skyllt, och som man dessutom kan läsa om på Sporthoj.com? -Den här gången får du i alla fall ta böterna.

Jag säger att den körs i samband med reparation. Den går bara på 3 cyllar. Jag blir då informerad om att den regeln är borttagen sedan ett par år. De säger att det nu finns två alternativ. Det ena att jag erkänner och det andra att jag förnekar. Jag är helt ovetande om att lagen ändrats och förklarar att det finns ett tredje alternativ.

Polis: -Jaha? Vadå? Att vi släpper dig eller?

#Olsson#: Ja, då finns det minst fyra alternativ då.

Polis: -Men vad är det tredje alternativet då?

#Olsson#: Känner ni inte till det?

Polis: -Nej

#Olsson#: Rådrum. Jag begär "rådrum".

Polis: Jaha, ja ja, eeh ok :va

Den ena polisen frågar lite om vad jag anser om brottet och varför jag "begär rådrum". Samtidigt är de väldigt noga med att, och uttryckligen förklarar att de inte försöker påverka utfallet.(De måste ha läst mina tidigare "påhopp" :tummenupp

Polisen fyller sedan i någon blankett. Jag är osäker på vad det är. Rapport av något slag kanske. Han ställer några frågor om jag kommer betala om jag blir dömd eller liknande.

Jag inser att de här två nissarna har ingen aning om hur dessa rutiner skall skötas. De skulle naturligtvis, i enlighet med Rikspolisstyrelsens regler, ha underättat mig om innebörden av "rådrum". I stället är båda poliserna helt okunniga i ämnet. De skulle ha överlämnat exemplar 2 av föreläggandet tillsammans med inbetalningskort samt svarskuvert. Längden på mitt rådrum saknades också.

Vad är det för tomtar som jobbar där ute? Vad får de lära sig på den där polisskolan egentligen? Slåssing?

EDIT: fan, fel forum. Förlåt.

Rådrum verkar ju tillhöra rikets viktigare lagar, så jag är förvånad över att inte varje polis genast kommer ihåg det korrekta förfarandet när någon begär rådrum.

Men träffar man någon polis man vill jävlas med tillbaka, så.... skall lägga det på minnet.

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Supermoto skrev:
....(det står på boten att betalning = godkännande)....

Låter ju nästan som om du då godkänner i och med att du påbörjar betalningen...#Olsson# var är du? tjohooo?

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Jag tror det beror på att de vet att det är jag som är GR. De har lite svårt med bevisningen bara

Hahahaha...ja se på fan tabletter :)De har väl det de gör ;-)

Oldman

Guest
sgtpepper skrev:
Ja, tacka vet jag Sveriges lag, den är mycket bättre :tummenupp

Jag tycker att det är skitbra att regeln togs bort, annars skulle varenda pundare vara ute och "provköra" sina pundarkälkar.

Vad menar du!!! :confused:

De asociala typer kommer alltid att köra med obesiktade fordon och påvärkad av något.

De kommer alltid att klara sig på grund av att de är nolltaxerad och ett körkort har väl aldrig existerat.

Några olovliga körningar på dessa typer och de får en fotboja eller en mån i bur, sen är detta svin bakom ratt eller styre.

Nu vet tusse vilka dessa asociala typer är och de lägger inte ner någon energi på att jaga dem, just bara för att de vet att det finns inte mycket att hämta till staten (böter)

Slut citat!! Vi vanliga som kör typ obesiktad för att vi inte har fått en tid som passar eller att vi har glömt tiden, eller att vi råkade köra lite för fort på en 50 eller 90 väg.

Indragit körkort och böter, där kännar staten en slant på oss vanliga.

MVH Oldman :tomten

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Domslut

SM i trådlyftning men va f..

Efter hårt arbete i Sollentuna Tingsrätt härom veckan så kunde de idag slutligen enas om en dom.

"Åtalet ogillas." :)

Det är en hemsk känsla att bli anklagad för ett brott man inte är skyldig till (obesiktad bil) Och en enorm känsla att bli fri från denna ohygliga förnedring som det innebär. Freedom ! :yoparty

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
#Olsson# skrev:

Efter hårt arbete i Sollentuna Tingsrätt härom veckan så kunde de idag slutligen enas om en dom.

Det är en hemsk känsla att bli anklagad för ett brott man inte är skyldig till (obesiktad bil) Och en enorm känsla att bli fri från denna ohygliga förnedring som det innebär. Freedom ! :yoparty
Underbart!!!! :tummenupp

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:

Grattis Olsson, ska informera polaren :tummenupp

Intressant att se hur otroligt lång tid det tar för dem att komma fram till ett beslut :3freak

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Grattis Olsson, ska informera polaren :tummenupp

Intressant att se hur otroligt lång tid det tar för dem att komma fram till ett beslut :3freak

Tackar. Varma hälsningar till din polare. De båda var verkligen ödmjuka och hyvens på alla sätt. Misstag etc är självklart inte deras fel men systemets...

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Tackar. Varma hälsningar till din polare. De båda var verkligen ödmjuka och hyvens på alla sätt. Misstag etc är självklart inte deras fel men systemets...
Han tyckte du var trevlig också :pannkyss

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...